2008-04-23, 12:57
Medlem
pyrosapienss avatar
anfo

detonerer anfo med varme? thermite foreksempel?
Citera
2008-04-23, 13:13
Medlem
rockets avatar
Inte under normala förhållanden. Det krävs en kraftig shockvåg från en stor detonator eller boosterladdning för att detonera ANFO i allt annat än på gigantisk skala.
Citera
2008-04-23, 16:03
Medlem
DIF-1891s avatar
Nu är det så att jag behöver veta om det finns TCAP saltsyra eller liknande ämnen man andvänder till hemmagjorda smällare. För en kille sa att det skulle bli allvarligt om man blir fastagen av polisen eller liknande blir det böter om man har det i smällare.

OBS jag snackar om italienska bangers
Citera
2008-04-23, 16:32
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF-1891
Nu är det så att jag behöver veta om det finns TCAP saltsyra eller liknande ämnen man andvänder till hemmagjorda smällare. För en kille sa att det skulle bli allvarligt om man blir fastagen av polisen eller liknande blir det böter om man har det i smällare.

OBS jag snackar om italienska bangers

Trots den vidriga Svenskan så tror jag att jag förstått dig.

Du undrar om det är TCAP eller saltsyra inne i köpta Bangers, stämmer det? Svaret är nej. Det är krut eller BLP i dem.

Smällare är i sig förbjudna i Sverige så om Polisen kommer på dig, så kommer de beslagta dem, men knappast göra något mer. Om du inte betett dig som ett svin med dem, det vill säga. (kastat dem på folk eller djur, eller förstört egendom med dem samt använt dem på någon idrottsarena)

Efter ett antal frågor om dessa Bangers, sista veckorna, så får du göra mig en tjänst. Vart kommer de ifrån? De verkar ha dykt upp i stort antal på sistone.
Citera
2008-04-23, 19:22
Medlem
DIF-1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Trots den vidriga Svenskan så tror jag att jag förstått dig.

Du undrar om det är TCAP eller saltsyra inne i köpta Bangers, stämmer det? Svaret är nej. Det är krut eller BLP i dem.

Smällare är i sig förbjudna i Sverige så om Polisen kommer på dig, så kommer de beslagta dem, men knappast göra något mer. Om du inte betett dig som ett svin med dem, det vill säga. (kastat dem på folk eller djur, eller förstört egendom med dem samt använt dem på någon idrottsarena)

Efter ett antal frågor om dessa Bangers, sista veckorna, så får du göra mig en tjänst. Vart kommer de ifrån? De verkar ha dykt upp i stort antal på sistone.

Okej, det var mina polare som gjorde det och dom smällde det i en cola burk utan människor i närheten. Killen som tog dom var polis och sa att han skulle ta med colaburken på något gastest, och se om det fanns ämnen som man ofta andvänder till hemmagjorda smällare. Isåfall sa han att han skulle knacka på dörren och snacka med deras föreldrar.

Har för mig att dom fick det ifrån en forumsannons. Killar som importerar typ100 paket och säljer dom för dubbla priset.

Tack för svaret och förlåt för den dåliga svenskan.
Senast redigerad av DIF-1891 2008-04-23 kl. 19:30.
Citera
2008-04-23, 20:02
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF-1891
Okej, det var mina polare som gjorde det och dom smällde det i en cola burk utan människor i närheten. Killen som tog dom var polis och sa att han skulle ta med colaburken på något gastest, och se om det fanns ämnen som man ofta andvänder till hemmagjorda smällare. Isåfall sa han att han skulle knacka på dörren och snacka med deras föreldrar.

Har för mig att dom fick det ifrån en forumsannons. Killar som importerar typ100 paket och säljer dom för dubbla priset.

Tack för svaret och förlåt för den dåliga svenskan.

hur gammla är ni? tio eller? om detta var en polisen å du är myndig så kommer dom inte att snacka med någons föräldrar(tror dom inte får göra det?), dom skicka ett brev eller så kan det bli husransakan. Om detta är TCAP som du nämner? om dom misstänker att det är hemmagjorda grejer.. men jag tvivlar på att det kommer att bli något (straff,böter)...

Du skriver jävligt luddigt så jag för står inte riktigt, men hoppas du får svar!

mvh // c9
Citera
2008-04-23, 20:36
Medlem
DIF-1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
hur gammla är ni? tio eller? om detta var en polisen å du är myndig så kommer dom inte att snacka med någons föräldrar(tror dom inte får göra det?), dom skicka ett brev eller så kan det bli husransakan. Om detta är TCAP som du nämner? om dom misstänker att det är hemmagjorda grejer.. men jag tvivlar på att det kommer att bli något (straff,böter)...

Du skriver jävligt luddigt så jag för står inte riktigt, men hoppas du får svar!

mvh // c9

Dom som gjorde det är 16. Och det verkar som om det är BLP i dom så det är nog ingen fara för grabbarna.
Tack för svaren punkt slut
Citera
2008-04-23, 21:05
Medlem
Sälja

Hej jag ska sälja mina kemikalier och jag undrar om det är lagligt att sätta ut det på blocket och om man får sälja till personer under 18år ?

Mvh Banane
Citera
2008-04-23, 21:10
Medlem
Naturvetarens avatar
Beror självklart på vad du säljer
Citera
2008-04-23, 21:27
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas_banan
Hej jag ska sälja mina kemikalier och jag undrar om det är lagligt att sätta ut det på blocket och om man får sälja till personer under 18år ?

Mvh Banane

hehe.. äntligen kommer denna fråga ut.. själv tänkt på detta!

vad skulle hända om man t.ex säljer svavelsyra som är licensbelagd? Det vet ju dom säkert inte på blocket om? om ingen säger åt dom att det är de?

eller kaliumnitrat i typ 5 kg påsar?

låt oss säga att det handlar om formalin, skulle detta kunnas polisanmälas?

bara som tanke nu... någon som vet?

Jag vill rikta mej till folk ÖVER 18

Mvh // c9
Citera
2008-04-23, 21:41
Medlem
Fieldleafs avatar
Vad är det för kemikalier (OBS: Inte för att jag ska köpa då det är förbjudet här på FB. Men så man kan se om det borde vara lagligt). Skulle vara kul att se vad det är för något. Om det är svavel och liknande är det väl inga problem men är det gaser å syror m.m. så vete fan
Citera
2008-04-23, 21:52
Medlem
rockets avatar
Hmm... jag ser inget i reglerna som hindrar någon från att sälja saker via flashback. Det som inte är tillåtet är annonsering, vilket förvisso kan försvåra försäljning. Är det t ex annonsering att säga att man har 20 liter salpetersyra som man kan tänka sig sälja? Var går gränsen för vad som räknas som regelbrott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in