2008-03-30, 12:16
Medlem
GalFisks avatar
Nej. Tänk efter, vatten och etanol är två helt olika ämnen.
Citera
2008-03-30, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kridan_pyro
okej så det funkar inte med vatten?
som sagt bror på vilken metod du ska göra.
men om du har en kulkvarn kör de så de blir i mjölform
sen kör du 30 min med ca 15-20 % vatten med svartkrutet i kvarnen.
när geggan har blandats så läger du de på tork på ett aluminiumfolie över natten.
på morgonen är de en hård kaka som du ganska lätt krossar till mjöl igen. går bra med händerna. då ska du ha ett krut som är mycke bättre än wetmix metoden.
kulkvarn är alltid bäst
'
om du gör denna metoden funkar santamarias natrium salpeter hyffsat bra ändå så du kan få upp krutet i ett FOFF
men då måste du gärna värma i ugnen eller torka krutet noga med en värmefläkt eller dylikt för att bli av med
vattnet som natriumsalpetern sugit åt sig efters den är hygoskopisk
Senast redigerad av kokis 2008-03-30 kl. 13:02.
Citera
2008-03-30, 13:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
Massa dravel!

Blind leder blind i sin jakt på en brunn att falla ned i!

Att först mala allt i en kulkvarn och sedan ha på de mängderna vatten gör att kulkvarnens arbete spolieras.

Kokis, lämna inga fler tips i den här stilen. Vet man inte vad man pratar om så ska man hålla käften.

Dessutom är ni båda ute och cyklar i helt jävla fel tråd! Detta ska tas i en svartkrutstråd, och helst inte ens där eftersom amatörer inte har vett att använda riktigt salpeter.
Citera
2008-03-30, 13:27
Medlem
fredd_jasons avatar
Det är grymmt svårt att få bort vatten från text ICA's Salpeter (NaNO3). Myckte bättre att köra KNO3. Det blir dessutom billigare att köpa KNO3 än NaNO3 i längden om du köper sådana 30grams påsar. Köp 25kg Krista K+ på Granngården

mvh /Fredde
Citera
2008-03-30, 15:01
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Till kloratcell? Kolla på skroten och tippen. En kommpis till mig Köpte 2st grafitstavar på cirka 1kg st på skroten för 50kr eller så. Värt att kolla

Gissar mer på en HPR nozzle?

Men vilken skrot var det??? Jag söker även grafit i alla dess former.

Arocon säljer (tror dom skickar till sverige, har inte kollat efter så noga)

114 mm rundstav, 300 mm långt kostar 120 dollar, men då är det till för att svarvas till en nozzle.

http://www.aeroconsystems.com/graphite/index.htm

Mvh
Citera
2008-03-30, 17:49
Medlem
Weegass avatar
det var på skrothandlaren i kolbäck. ligger mellan köping och västerås. Jag ringde dit först och de var tveksamma men till slut kom de på att de hade ganska mycket. jag köpte 6 kg för 10 kr/kg som jag ska ha till en kloratcell. Det är ganska udda bitar de har. mycket borrade hål å sånt så det kan vara svårt att göra en nozzle av det. tittade dock inte så mycket efter bitar med sån form. En del bitar är ganska stora och otympliga men totalt har de kanske 100-150 kg. ring och hör med dem, deras minne borde vara uppfärskat sen jag var där.

/ kompisen
Citera
2008-03-30, 18:06
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Inte riktigt, silica gel är SiO2. Det framställs från vattenglas.
Här står mer om ämnena, och hur man kan göra vattenglas av silica gel och tvärtom: http://en.wikipedia.org/wiki/Water_glass
Verkar inte särskilt praktiskt, och en flaska vattenglas i färgaffären kostar inte mycket. Använd dina silica gel-paket till att sluka fukt istället. Dom kan värmas i ugnen på 120° för att driva ut vattnet dom har tagit upp.

Tackar för den infon!
Citera
2008-03-30, 19:08
Medlem
kridan_pyros avatar
finns det nåt ställa att få tag i små(måndre) mängder kaliumnitrat.
Och funkar t gul(tändvätska) iställer för t röd
Citera
2008-03-30, 19:15
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
finns det nåt ställa att få tag i små(måndre) mängder kaliumnitrat.

Det går att beställa på SK, men det blir minst dubbelt så dyrt och så måste du beställa för minst 500kr. 500kr + 25% moms + frakt på 200kr blir 825 kr. Du får 50 kg kaliumnitrat eller mer på Granngården för det...
Senast redigerad av fredd_jason 2008-03-30 kl. 19:17.
Citera
2008-03-30, 19:45
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:

Nej.

edit, kanske, dock inte samma sak.
Du ska fälla ut KNO3 med det eller...?
Senast redigerad av Gunpowderfreak 2008-03-30 kl. 19:48.
Citera
2008-03-30, 20:00
Medlem
Naturvetarens avatar
Tändvätska består av petroleumoljor som inte är lösliga i vatten, det fungerar alltså inte.
Citera
2008-03-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Gissar mer på en HPR nozzle?

Men vilken skrot var det??? Jag söker även grafit i alla dess former.

Arocon säljer (tror dom skickar till sverige, har inte kollat efter så noga)

114 mm rundstav, 300 mm långt kostar 120 dollar, men då är det till för att svarvas till en nozzle.

http://www.aeroconsystems.com/graphite/index.htm

Mvh

exakt tänkte ge mig på att göra en hybrid raket á la mythbusterstyle (Confederate Rocket), fast storleken mindre. alla delar och ingredienser till raketen är inte särskilt svåra att få tag i. så nu försöker jag hitta en vettig bit grafit som verkar vara en svårare utmaning.

några 120 dollar vill jag nog inte lägga på en bit grafit, aningens dyrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in