2008-04-06, 16:27
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
kno3 och mg? ja men kno3 är ju inte effektivt ox medel. man får ju inte alls samma smäll som flash.
därför ville jag ha de billigast flashmetoden.
får väll beställa alu och kaliumperklorat/klorat.
kommer nog beställa kaliumpermanganat ist för de är såå mycke billigare.,
kommer nog inte självantända :P.
hur mycke mindre % explosivt mindre är kno3 än kaliumperklorat blandat med alu?
sen en fråga hur mycke mindre explosivt (%) är svartkrut än flash i ett
vägrör salut? altså plaströr

Med din inställning så kan du snart ändra din signatur till...

Citat:
hej jag heter william och är 18 år och började med pyroteknik som intresse, smällare och svartkrut förstörde min hand , bor i Ljungskile utanför göteborg och gick fordon 2 an men fick sluta för det går itne att skruva på billar med bara en hand, och är en snäll kille som är trevlig och hjälpsam,

Att använda ord som "nog" och "såå mycke billigare" är ett bra sätt att visa vilken komplett idiot man är.
Citera
2008-04-06, 16:32
Medlem
zoccers avatar
Citat:
hur mycke mindre % explosivt mindre är kno3 än kaliumperklorat blandat med alu?
sen en fråga hur mycke mindre explosivt (%) är svartkrut än flash i ett
vägrör salut? altså plaströr

Omöjliga frågor att svara på.
Men jämför man med ditt "svartkrut" så är det 100%
Citera
2008-04-06, 16:34
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
kommer nog beställa kaliumpermanganat ist för de är såå mycke billigare.,
kommer nog inte självantända :P
Den där attityden hör inte hemma i pyro, om du inte har respekt för kemikalierna du håller på med kommer det att sluta med att du skadar dig själv och kanske andra.
Inga seriösa pyrotekniker använder KMnO4, eftersom det är för ostabilt och riskabelt även när man gör allt rätt. Det blir bara ännu värre om man inte är klar över alla riskerna.
Edit: andra skrev snabbare än mig, instämmer i det dom sagt.
Citera
2008-04-06, 16:43
Medlem
Weegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Natriumklorid oxiderad över vatten och sedan renad, kaliumklorid kan man köpa på säck om 50kg.

vart köper man det? jag håller på med en 6 l kloratcell och är smått förtvivlad över tanken på att behöva köpa KCl i form av seltin. det skulle bli ganska många paket
Citera
2008-04-06, 16:53
Bannlyst
så ändrade texten,. de var dumt skrivit=/
Citera
2008-04-06, 17:19
Medlem
Naturvetarens avatar
Granngården säljer säckarna, eller gjorde det iaf 04. Seltin är inget man ska använda som KCl-substitut, det innehåller sulfater vilket kan ge tråkiga effekter på ditt klorat.
Citera
2008-04-06, 18:17
Medlem
Kokis, med tanke på hur lite erfarenhet du har så borde du hålla dig ifrån blixtljuspulver ett bra tag till. Men det är du väl för ung och naiv för att inse, oavsett hur många som talar om det för dig.

Om du ändå väljer att försöka tillverka blixtljuspulver skulle jag rekommender att du börjar med sådant baserat på kaliumnitrat, aluminium, och svavel. Det är mindre känsligt än perkloratbaserat blixtljuspulver, och om du har i någon procent borsyra är det tämligen kemiskt stabilt.

Även om nitratbaserat blixtljuspulver är betydligt svagare än perkloratbaserat (vilket innebär att du får mer kvar av fingrarna när du klantar till det), smäller det mycket bättre än det dåliga svartkrut du är van vid.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-04-06, 19:34
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
är du säker....

Antar att du got in å frågat? deras hemsida har nog aldrig stått där... utan man måste gå in å fråga, varje gång jag gott in å handlat har dom altid rynkat på näsan å sakt"jag tror inte det men jag skall kolla..." o varje gång har dom hittat...

men antar att du redan kollat å frågat dom..

mvh // c9
Jag ringde apotekets support och frågade, telefonisten sa att de var borttagna ur sortimentet. Så jag frågade sedan mer specifikt om något apotek möjligen hade dem kvar fortfarande varvid hon svarade nekande.
Citera
2008-04-06, 19:55
Medlem
fredd_jasons avatar
Jag gjorde igår en sats av "Granite Stars". http://members.shaw.ca/gryphon223/PFP/stars.html#Gold

Jag gjorde den som var under Gold Stars men länken verkade inte fungera. Det står att man ska ha 25% alkohol och stjärnorna ska vara skurna. Jag tog T-Röd och skar de. När de hade torkat föll de sönder lätt genom att tex tappa den från 10cm. Ska man ha vatten/alkohol 75/25 då eller? Jag förstår inte hur de menar på den sida, vissa recept är det 40% alkohol, vissa 33% osv. Jag vet att zink bildar brandfarliga gaser vid kontakt med vatten, så jag ville ej chansa.

Om det nu är så att man skulle ha i vatten också, kan jag bara ta sönder alla stjärnor och göra om det?

MVH /Fredde
Citera
2008-04-06, 19:58
Medlem
zoccers avatar
Hur stora ska dom vara? Jag har tillgång till 50ml flaskor med pipett i en aldrig sinande ström i en takt av ca. 2-3 st/vecka som annars bara slängs bort, du kan få dom gratis.

Om storleken passar kan vi ta det på PM.
Citera
2008-04-06, 19:59
Medlem
GalFisks avatar
Ja, det ska vara vatten med angiven mängd alkohol. Du ska kunna göra om dom med rätt lösningsmedel.
Citera
2008-04-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
Jag gjorde igår en sats av "Granite Stars". http://members.shaw.ca/gryphon223/PFP/stars.html#Gold

Jag gjorde den som var under Gold Stars men länken verkade inte fungera. Det står att man ska ha 25% alkohol och stjärnorna ska vara skurna. Jag tog T-Röd och skar de. När de hade torkat föll de sönder lätt genom att tex tappa den från 10cm. Ska man ha vatten/alkohol 75/25 då eller? Jag förstår inte hur de menar på den sida, vissa recept är det 40% alkohol, vissa 33% osv. Jag vet att zink bildar brandfarliga gaser vid kontakt med vatten, så jag ville ej chansa.

Om det nu är så att man skulle ha i vatten också, kan jag bara ta sönder alla stjärnor och göra om det?

MVH /Fredde

Det här är ett typexempel på hur det kan gå om man försöker experimentera med pyroteknik utan att ha några som helst grundläggande kunsaper.

Det enda bindmedel det aktuella receptet innehåller är dextrin, och det aktiveras av vatten. Vill man förkorta torktiden, eller underlätta rullning av stjärnor, kan man ha i lite alkohol också. Därför är det helt uppenbart att med 25% alkohol avses alkohol/vatten 25/75.

Att döma av diskussionerna här på FB senaste tiden verkar det som om det är många som slaviskt följer recept de hittat på nätet, utan att ha den minsta förståelse för vad de olika ingående kemikalierna har för funktion, eller egenskaper. I bästa fall leder detta, som i det aktuella exemplet, till onödiga fjaskon. I värsta fall leder det till olyckor med personskador som följd. Mitt tips till alla dessa totalt okunniga nybörjare (ingen nämnd, ingen glömd) är att antingen läsa på ordentligt, eller skaffa en annan hobby. Om inte annat skulle kunna höja nivån på diskussionerna på det här forumet, som den senaste tiden legat på en hopplöst låg nivå.

Mvh,
Kaj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in