Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
Jag gjorde igår en sats av "Granite Stars".
http://members.shaw.ca/gryphon223/PFP/stars.html#Gold
Jag gjorde den som var under Gold Stars men länken verkade inte fungera. Det står att man ska ha 25% alkohol och stjärnorna ska vara skurna. Jag tog T-Röd och skar de. När de hade torkat föll de sönder lätt genom att tex tappa den från 10cm. Ska man ha vatten/alkohol 75/25 då eller? Jag förstår inte hur de menar på den sida, vissa recept är det 40% alkohol, vissa 33% osv. Jag vet att zink bildar brandfarliga gaser vid kontakt med vatten, så jag ville ej chansa.
Om det nu är så att man skulle ha i vatten också, kan jag bara ta sönder alla stjärnor och göra om det?
MVH /Fredde
Det här är ett typexempel på hur det kan gå om man försöker experimentera med pyroteknik utan att ha några som helst grundläggande kunsaper.
Det enda bindmedel det aktuella receptet innehåller är dextrin, och det aktiveras av vatten. Vill man förkorta torktiden, eller underlätta rullning av stjärnor, kan man ha i lite alkohol också. Därför är det helt uppenbart att med 25% alkohol avses alkohol/vatten 25/75.
Att döma av diskussionerna här på FB senaste tiden verkar det som om det är många som slaviskt följer recept de hittat på nätet, utan att ha den minsta förståelse för vad de olika ingående kemikalierna har för funktion, eller egenskaper. I bästa fall leder detta, som i det aktuella exemplet, till onödiga fjaskon. I värsta fall leder det till olyckor med personskador som följd. Mitt tips till alla dessa totalt okunniga nybörjare (ingen nämnd, ingen glömd) är att antingen läsa på ordentligt, eller skaffa en annan hobby. Om inte annat skulle kunna höja nivån på diskussionerna på det här forumet, som den senaste tiden legat på en hopplöst låg nivå.
Mvh,
Kaj