2008-01-26, 18:11
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Är du stenrik så kan du nog köpa rent kvicksilver någon annan stans. och tror nog att de på SK skulle mistänka något om de får ett mail om att någon beställer 20 lådor
Hehe... Jo, det skulle de nog, men ändå. Lagen borde väl inte se mellan fingrarna bara för att det är en liten mängd i en dyr produkt?
Citera
2008-01-26, 18:13
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Citat:
Alla peroxider är livsfarliga
Jo jag vet. Men hur kommer det sig att så många använder det för att kicka igång anfo? Det är lätt att tillverka, det vet jag. Men de personer som gör något så stort som anfo borde ju veta bättre, de som vet något tar ju inte onödiga risker för att leka lite. Acetonperoxid är ju så extremt känsligt, men jag vet att många använder sig av det. Så finns det något sätt att använda det säkert, hur gör "proffsen", för jag vet att även dem använder det.
Citera
2008-01-26, 18:17
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
Jo jag vet. Men hur kommer det sig att så många använder det för att kicka igång anfo? Det är lätt att tillverka, det vet jag. Men de personer som gör något så stort som anfo borde ju veta bättre, de som vet något tar ju inte onödiga risker för att leka lite. Acetonperoxid är ju så extremt känsligt, men jag vet att många använder sig av det. Så finns det något sätt att använda det säkert, hur gör "proffsen", för jag vet att även dem använder det.

Proffsen använder inte organiska peroxider. däremot de som tror de är proffs kan tänkas använda de. det är en anledning varför det inte finns så många av dessa "proffs". De som är proffs inom dessa ämnen såsom pyroteknik eller vad du man nu ska kalla anfo och peroxider. Vet så pass mycket om det att de helt enkelt inte använder det. ANFO är extremt kraftigt och acetonperoxid extremt kännsligt. Hur bra kombination låter det som?
Citera
2008-01-26, 18:19
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hehe... Jo, det skulle de nog, men ändå. Lagen borde väl inte se mellan fingrarna bara för att det är en liten mängd i en dyr produkt?

förmodligen. kan väl vara så att denna låda har blivit granskad och annses som rimlig mängs kvicksilver för priset då man kan få tag på det mycket billigare.
Citera
2008-01-26, 21:30
Medlem
wääuus avatar
Det verkar ju finnas olika former av katalysatorer för bilar.
Vad jag vet har vissa ett steg med platina/rhodium för att reducera kväve och ett steg med platina/palladium för att oxidera kolmonoxid.

Jag vill ha en sådan katalysator och tänkte sticka till skroten och köpa en.
Men vad ska jag titta efter? Några tips?
Är de lätta att rengöra?
Citera
2008-01-27, 00:26
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
...ANFO är extremt kraftigt ...

ANFO har inte alls så hög VoD.
Den ligger väl runt 3500~ m/s beroende på procenthalt olja.
Men du har 100% i dina argument att man ej ska underskatta sprängämnen.
Citera
2008-01-27, 00:40
Medlem
Fieldleafs avatar
alla HE är enligt mig extremt kraftiga. Du såg väl hotelet efter oklahoma bombaren
Citera
2008-01-27, 01:05
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
De är onekligen kraftfulla, men det hela beror på vad man utgår från.
Inom "HE-världen" har den knappast någon praktfull VoD, men för en "vanlig" pyrotekniker...
Givetvis blir det en redig smäll när 2300 kg NH4NO3 används.
Citera
2008-01-27, 01:08
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
De är onekligen kraftfulla, men det hela beror på vad man utgår från.
Inom "HE-världen" har den knappast någon praktfull VoD, men för en "vanlig" pyrotekniker...
Givetvis blir det en redig smäll när 2300 kg NH4NO3 används.

mmmm, Det va så jag tänkte. Inom pyroteknik så används ju inte HE (rätta mig om jag har fel) Så då tycker jag att allt HE är väldigt kraftiga saker. Sen finns det alltid något som är kraftigare än det andra. som skilnaden mellan RDX och AN.
Citera
2008-01-27, 01:44
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Nej, håller man på med HE är man knappast pyrotekniker!
Visst har man testat, men knappast något fascinerande med det hela, en stor jävla smäll. I princip. Kan iallafall trösta mig själv med att inga peroxider var inblandade. ANNM , silveracetylid och pikrinsyra var involverat, om jag minns rätt.

Förövrigt : Har undrat om man kan synta feromoner hemma?
Har tillgång till ett finfint labb, de flesta välkända syrorna!) m.m
Har viss labbvana.

Någon som tidigare haft problem damer och testat det här?
Alla förslag på syntes och information uppskattas!

Mvh

Givetvis syftar jag på det s.k "sex-feromonet"
Citera
2008-01-27, 12:56
Medlem
wääuus avatar
Jag misstänker att det handlar om väldigt komplexa strukturer för människoferomoner. Jag har dock hittat lite om insektsferomoner http://www.fzi.uni-freiburg.de/de/371.php
Denna verkar intressant: http://www.fzi.uni-freiburg.de/pdf/p-Creatonotine.pdf

Annars har väl triklormetan funkat i alla tider?
Citera
2008-01-27, 13:22
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Haha, man kan inte söva ner alla Sveriges kvinnor
Jag får ta mig en funderare över det hela, verkar ganska komplicerat om man dömmer efter den där strukturformeln!

Tack för hjälpen iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in