2008-07-09, 10:25
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ♫♫♫
Hur får man bäst bort natriumhydroxid från galvaniserad plåt?
Har provat med både vatten och t-sprit men inget hjälper.

tack på förhand

oxalsyra? citronsyra? Surt tvättmedel?
Citera
2008-07-09, 11:27
Medlem
wääuus avatar
Jag tror att den har gjort fläckar på zinket... Då hjälper nog inte mycket mer än att polera typ.
Citera
2008-07-09, 11:37
Medlem
♫♫♫s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag tror att den har gjort fläckar på zinket... Då hjälper nog inte mycket mer än att polera typ.

Ja precis, det har liksom torkat in.

Det var ju tråkigt att höra... Får väl ha en fläckig provbänk då.
Citera
2008-07-09, 17:20
Medlem
carle2s avatar
Reagerar med en Kol,väte,syre gas och reaktionen jag letar efter är kristallisering eller att det blir annan gas
Citera
2008-07-09, 18:06
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Reagerar med en Kol,väte,syre gas och reaktionen jag letar efter är kristallisering eller att det blir annan gas
Du får formulera och precisera dig lite bättre.
Citera
2008-07-10, 04:20
Medlem
Halloj. Går det att tillverka PVC, schellak, Parlon, Red Gum, hemma? Och hur isådanna fall? Har tillverkat al pulver hemma. Men vet nån vart man kan få tag på en magnesium stav eller en zink stav? Tack!
Citera
2008-07-10, 07:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEvilGod
Halloj. Går det att tillverka PVC, schellak, Parlon, Red Gum, hemma? Och hur isådanna fall? Har tillverkat al pulver hemma. Men vet nån vart man kan få tag på en magnesium stav eller en zink stav? Tack!

Stav och stav... Block eller större föremål av dem, inga problem. Biltema har en cykelpedal i magnesium och ett antal anoder till båtar som är gjorda av ren zink.

PVC = Svårtillverkat i hemmamiljö, så nej.
schellak = Utvinns från en bladlus, så nej.
Parlon = Svårtillverkat i hemmamiljö, så nej.
Red Gum = Utvinns från ett träd, så nej.
Citera
2008-07-10, 11:22
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEvilGod

I princip ja till PVC, schellak, Parlon och Red Gum. Bara det att det kommer bli MYCKET billigare och av bättre kvalitet om du köper det.

Förresten, varför beställer du inte över internet eller nåt? Misstänker att du är under 18 ( låångt under 18 t.o.m. )
Citera
2008-07-10, 13:05
Medlem
swedans avatar
Kalisalpeter

Hej,

Jag läste i tråden om någon som också försökte få tag på Krista-K Plus från Granngården utan resultat. Jag själv har försökt ringa till flera butiker runt om i landet, men antingen känner de inte till Krista-K Plus eller så har de inte det i lager. Sista butiken sa att det var utgående, så det var till att försöka hitta något nyt.

Så hur får man tag på salpeter då? Känner någon till något relativt smidigt sätt? Jag ska ju inte ens göra krut, och även när jag har besökt butiker har de inte haft det. Och det är inte för att jag är ett småglin eller ser så ut. Hilfe.
Citera
2008-07-10, 13:26
Medlem
zoccers avatar
Citat:
I princip ja till PVC, schellak, Parlon och Red Gum. Bara det att det kommer bli MYCKET billigare och av bättre kvalitet om du köper det.

Det låter intressant. Tänkte du dig ett eukalyptusträd på balkongen och en indisk bladlusfarm på dina fikusar, eller hur skulle det gå till?
Citera
2008-07-10, 13:53
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedan
Hej,

Jag läste i tråden om någon som också försökte få tag på Krista-K Plus från Granngården utan resultat. Jag själv har försökt ringa till flera butiker runt om i landet, men antingen känner de inte till Krista-K Plus eller så har de inte det i lager. Sista butiken sa att det var utgående, så det var till att försöka hitta något nyt.

Så hur får man tag på salpeter då? Känner någon till något relativt smidigt sätt? Jag ska ju inte ens göra krut, och även när jag har besökt butiker har de inte haft det. Och det är inte för att jag är ett småglin eller ser så ut. Hilfe.
Akvariebutiker, sök i tråden.
Citera
2008-07-10, 18:26
Medlem
man kan ju alltid importera lite grenar och hoppas att det finns löss på dem. PVC är väl vanligt PVC-plast som är mycket finfördelat? Det skulle väl vara möjligt att "fila ner" om man vill göra sig besväret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in