2008-02-07, 00:05
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
REQ: Någon som känner till något företag som säljer "brännare" med inställbar värme på? Runt 50-200 C.
Skall b.la användas vid destillation, så den ska hålla temperaturen ganska exakt.

Tack på förhand, Johan

Vad du skulle behöva är en Termonob 800. Bättre grej finns inte för temperaturspannet 74-84grader. Men de är djävulskt svåra att hitta och kostar ofta en god slant. Men ibland ligger de och skräpar på nån loppis...

Det går att modifiera för andra spann med, ifall man vill gå upp i temp. Bryter 2000w på 1/10 grad.

Älskar min...
Citera
2008-02-07, 16:22
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Hm, OK tack för tipset.
Såg dock priset...
Ingen annan som har något att rekommendera?

Mvh
Citera
2008-02-07, 19:24
Medlem
jag vill ha tag på Potassium Perchlorate vet ej vad det heter på svenska men skulle tro att det heter typ kalium peroxid?
om ni vet gärna: Aluminum Powder "German Dark"
Citera
2008-02-07, 19:28
Medlem
eller jag tror jag hitta en sida
www.skylighter.com vet dock inte om dom skickar till sverige.
Citera
2008-02-07, 19:29
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskis
jag vill ha tag på Potassium Perchlorate vet ej vad det heter på svenska men skulle tro att det heter typ kalium peroxid?
om ni vet gärna: Aluminum Powder "German Dark"

1. "potassium perchlorate" heter kaliumperklorat
2. Vet man inte vad det är och heter så ska man inte ha det
3. "German Dark" måste du oftast vara 18 år för att köpa och om jag inte mins fel så blev väl "maskis" blockad från FB för inte allt för länge sedan
4. Flash är för kraftigt för dig att tillverka ändå
5. SÖK!!!!!!!
Citera
2008-02-07, 22:14
Medlem
Fieldleafs avatar
Hej, sitter här nu på kvällen och får en liten fundering i huvudet. Jag har sökt men inte funnit svar. Så frågan: Är det någon som vet någin formel eller uträkning för att bestämma hur högt en raket går? Självklar basserad på S/S
Exakta propotionerna är 16,25hg kaliumnitrat, 8,75hg socker och 15g svavel och 10g järnoxid. Utblåshålet är cirka 1,5cm och raketen väger totalt runt 3,5kg. Den har strömlineformad noskon. Jag kommer såklart skjuta upp den utanför stan en bra bit ifrån närmsta bebyggelse. Men hur högt tror nu den kan gå? Den har vingar och inte någon styrpinne eller så och skjuts från en ordentlig raketramp
Citera
2008-02-08, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskis
eller jag tror jag hitta en sida
www.skylighter.com vet dock inte om dom skickar till sverige.

Skylighter kan skicka sådant som inte är klassat som farligt gods till sverige. Oxidationsmedel, fina metallpulver, och giftiga substanser kan de inte skicka.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-02-08, 07:27
Medlem
pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
hej undrar hur man kan få en väldigt smal stubin som en visco ungäfär som man gör sj av svartkrut och dextrin blandning?
eftersom jag har små trådar, men ändå för tjocka 3mm. man placerar ju smällaren i mitten av röret på sidan.
de kan lätt bli en rök bomb ist för smällare om man inte har ett litet hål för stubinen

svart krut kan inte bli en rök bomb om det är svart krut men dit svart krut var ju inte bra vad jag läste..

mvh pimp..
Citera
2008-02-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
...Är det någon som vet någin formel eller uträkning för att bestämma hur högt en raket går? Självklar basserad på S/S
Exakta propotionerna är 16,25hg kaliumnitrat, 8,75hg socker och 15g svavel och 10g järnoxid. Utblåshålet är cirka 1,5cm och raketen väger totalt runt 3,5kg. Den har strömlineformad noskon. ...
Utan att veta den exakta prestandan på ditt krut så är det omöjligt att göra en vettig beräkning. Även om man teoretiskt kan beräkna hur mycket gas som kommer att bildas så blir det alldeles för mycket felkällor om man inte har bestämt krutets tryckberoende, Force, impuls, densitet, brinntemperatur, brinnhastighet i den aktuella motorn osv osv.

Det är inte svårt att bygga en fungerande raket men att förutsäga exakt vad som kommer att hända, det är "Rocket Science"!
Citera
2008-02-08, 12:56
Medlem
Cynisks avatar
Jag har lagt vantarna på en bägare al á 400 ml av märket simax, tänkte använda den till diverse saker som innebär värme. Är bägaren gjord av härdat glas eller riskerar den att spricka direkt?

Tjeckiska är inte direkt mitt modersmål, annars hade jag gärna läst på deras hemsida.
Citera
2008-02-08, 13:19
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Jag har lagt vantarna på en bägare al á 400 ml av märket simax, tänkte använda den till diverse saker som innebär värme. Är bägaren gjord av härdat glas eller riskerar den att spricka direkt?

Tjeckiska är inte direkt mitt modersmål, annars hade jag gärna läst på deras hemsida.

http://web.kavalier.cz/en/site/o_nas/index.html

Ser ut att vara borosilikatglas...

Själv har man ju sex stycken Schott-duran.... ( )
Citera
2008-02-08, 14:16
Medlem
rockets avatar
Normalt sett är laboratorieglas tillverkad av borosilikat. Det tål ganska omild behandling, men inte vad som helst. Att värma det är dock inga problem så länge det utsätts för extrema temperaturshocker. Man ska alltså inte slänga ner en 200°C varm bägare i vatten, men annars är det ingen fara.

Man brukar kunna se om glasvaran är gjord av borosilikat genom att den är märkt med "boro" "3.3" eller dylikt. De glasvaror jag har från Simax är dock inte gjorda av borosilikat, men de är trots sitt tjocka glas (tjockt är dåligt i värmesammanhang) ganska tåliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in