2007-12-03, 16:13
Medlem
Naturvetarens avatar
Nej.
Citera
2007-12-03, 16:17
Medlem
klos_s avatar
Svavel kommer från vulkanöar.

/Mvh Klos
Citera
2007-12-03, 16:30
Medlem
GalFisks avatar
Japp, köp svavel i färkgaffären, eller far till Island eller nåt och plocks.
Ågrar lite själv att jag inte plockade svavel på Etna när jag vär där i somras, vore kul att göra fyrverkerier med självplockat svavel.
Citera
2007-12-03, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Japp, köp svavel i färkgaffären, eller far till Island eller nåt och plocks.
Ågrar lite själv att jag inte plockade svavel på Etna när jag vär där i somras, vore kul att göra fyrverkerier med självplockat svavel.

HIttar det inte i färgaffärer ? Vet ni inte någon hemsida som man kan köpa det på då ?
Citera
2007-12-03, 17:31
Medlem
suryoyos avatar
Någon som har koll på om nifelheimkemi slutat sälja kaliumperklorat, det fanns inte med i produktlistan på hemsidan längre *ser orolig ut*
Citera
2007-12-03, 17:34
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Jag är väl medvetten av riskerna och ska inte göra några enorma sattser. Det var mera tänkt som en utmaning
Vidhåller min åsikt, sen tycker jag som rocket att du börjar i fel ände. Men du gör som du vill, läs på ordentligt bara. Sedan skall man inte frakta röd rykande HNO3 på flyg.

Om du vill göra en mindre mängd RDX, kan du framställa mindre mängder (tid och ork) högt koncentrerad HNO3 genom att destillera KNO3 + 98% H2SO4. HNO3 har lägre kokpunkt än H2SO4 och någon 62%'ig azeotrop med vatten är det inte fråga om eftersom det i princip inte är nått vatten närvarande:

Exempel:
http://www.geocities.com/brainfevert/hno3.html

Sedan är hans anordning lite primitiv kanske, men det ser ju ut att fungera. Annars kan man köra med en vanlig destillationsanordning i glas.

Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Någon som har koll på om nifelheimkemi slutat sälja kaliumperklorat, det fanns inte med i produktlistan på hemsidan längre *ser orolig ut*
Vet ej, men annars finns ju:
http://www.svenskakemi.nu/
och
http://www.cheapchemicals.eu/
Citera
2007-12-03, 17:39
Medlem
GalFisks avatar
Colorama-färgaffärerna har eller kan ta in.
cheapchemicals.eu och svenskakemi.nu har svavel.
Citera
2007-12-03, 17:43
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShining__
HIttar det inte i färgaffärer ? Vet ni inte någon hemsida som man kan köpa det på då ?
Sök!
Citera
2007-12-03, 19:00
Medlem
Fieldleafs avatar
Jag säger inte att jag är expert på pyroteknik men har i alla fall hållt på med det i 6 år så kan nog grunderna. Och det är mycket med ork att jag inte vill framställa salpetersyra eftersom då måste jag verkligen hålla på mycket med syrorna till skilnad från att köpa en flaska. Men jag håller delvis med dig om att jag kanske ger mig ut på okänd mark. Jag ska inte göra mycket och ser det som sagt som en rolig utmaning. Men jag tackar för den länken. den gav en liten tanke ställare om man ska försöka göra lite HNO3 i alla fall.

Tycker det är faktiskt väldigt bra att det finns FB are som avråder från sånt här och inte bara peppar så man förstår riskerna. Tackar men det blir nog att jag gör lite RDX i alla fall
Citera
2007-12-04, 20:48
Medlem
pihops avatar
Är det någon som vet vart man kan få tag på KISELPULVER ?

EDIT:
Helst svensk leverantör, skylighter känner jag till men dom skeppar det inte.
Citera
2007-12-04, 20:53
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Är det någon som vet vart man kan få tag på SILIKONPULVER?
Menar du kiselpulver (silicon powder)?
Citera
2007-12-04, 20:59
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Menar du kiselpulver (silicon powder)?

Visst fan gör jag det.
Måste visst börja använda engelskan igen
Tack för rättelsen.
Citera