2008-01-27, 20:45
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaaa
De hadde slutat me baskemikalier på nifelheims så de hadde inge silvernitrat
Ingen som vet vart jag får tag på det ? silvernitrat alltså
Kan jag beställa saker till min kompis företag som är ett cafe ? från företag som kräver företag ..
www.terrasilica.com har silvernitrat i sin katalog, så hör med dom.
Citera
2008-01-27, 20:53
Medlem
Fieldleafs avatar
En liten fråga som bör passa här som jag funderat på ett tag. Vad är gränsen för en Smällare/fyrverkeripjäs och en bomb. Satt och funderade lite på det men kom inte på något vettigt svar. Börjar störa mig på att mina väner säger att jag gör bara bomber fast det enligt mig är smällare och fyrverkerier
Citera
2008-01-27, 21:19
Medlem
GalFisks avatar
Innehåller det HE eller skapar farliga splitter skulle jag kalla det en bomb. Det samma om du använder pjäsen för att spränga sönder saker, eller om det enda målet är en så hög smäll/stor explosion som möjligt.
Citera
2008-01-27, 21:35
Medlem
Jag undrar hur länge man kan lagra kaliumperklorat, bariumnitrat och andra oxidationsmedel innan de börjar fösämras?
Citera
2008-01-27, 21:43
Medlem
OK, här kommer en nybörjarfråga. Kolla in t ex denna bilden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Arsole.png
Vad kallas såna "diagram" och hur fungerar de? Dvs, nåt tips på länk som tar upp vad olika sorters streck betyder med mera?
Om jag bara hade ett namn så skulle nog resten lösa sig.
Citera
2008-01-27, 22:07
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
OK, här kommer en nybörjarfråga. Kolla in t ex denna bilden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Arsole.png
Vad kallas såna "diagram" och hur fungerar de? Dvs, nåt tips på länk som tar upp vad olika sorters streck betyder med mera?
Om jag bara hade ett namn så skulle nog resten lösa sig.
Det där är en bild som visar molekylstrukturen på ett ämne.

Strecken är kemiskabindningar och i varje böj sitter ett kol. Man kan alltså se på bilden att där finns fyra kol eftersom det finns 4 st böjar, sedan vet man att kol i oladdat tillstånd har 4 bindningar. Till varje kol går på bilden 3 bindningar, alltså finns en bindning kvar.. den går underförstått till väte (alltså finns det totalt 5 väte i molekylen).

Här är ett annat exempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Butanol

Kolet längst till vänster har en bindning utritad till sig, alltså 3 kvar= 3 väte på den kolatomen. I varje böj sitter sedan ett kol, de har 2 bindningar utritade dvs 2 väte på varje.
Citera
2008-01-27, 22:21
Medlem
Ahh, tackar! Misstänkte att kol var grundstenen i det hela, men nu tror jag att jag hajar helt.
Citera
2008-01-27, 22:54
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Jag undrar hur länge man kan lagra kaliumperklorat, bariumnitrat och andra oxidationsmedel innan de börjar fösämras?
Så länge dom förvaras lufttätt, fuktfritt och inte alltför varmt borde dom i princip kunna hålla hur länge som helst. Vissa är mer hygroskopiska (strontium- och natriumnitrat tex) och kan behöva torkas om dom lagrats länge.
Citera
2008-01-28, 13:05
Medlem
trippens avatar
tjena är det någon som vet vart man kan fåtag på brom(br) måste man ha licens för att få tillgång till brom eller hur är det med tillgången?
Citera
2008-01-28, 13:41
Medlem
GalFisks avatar
Keramikråvaror

Hittade två till nätbutiker med keramikråvaror (förutom cebex och terrasilica):
www.nordickiwi.nu
www.tarn.se
Citera
2008-01-28, 15:30
Medlem
Vill man köpa en låda med grundämnen för att få tag på kvicksilver så är det inte värt. Lådorna kostar 19.800 kr på Svenska kemi. Thorium har en liten strålningsmärkning. Hur farligt är thorium?
Citera
2008-01-28, 17:43
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Vill man köpa en låda med grundämnen för att få tag på kvicksilver så är det inte värt. Lådorna kostar 19.800 kr på Svenska kemi. Thorium har en liten strålningsmärkning. Hur farligt är thorium?

Ganska ofarligt eftersom det finns bland annat i vissa tig elektroder (en svetsmetod).

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in