2008-01-26, 14:58
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalSelector
Det är nog inte meningen att du ska tömma glasflaskorna med grundämnena i.
Nej, man det får jag såklart göra om jag vill. Det intressanta är ju att det säljs kvicksilver.
Citera
2008-01-26, 15:03
Medlem
NaturalSelectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Nej, man det får jag såklart göra om jag vill. Det intressanta är ju att det säljs kvicksilver.
Jo men hur stora mängder tror du att du får?
Citera
2008-01-26, 15:05
Bannlyst
Citat:

Det säljs utav den anledningen att, personer som samlar på alla grundämnen ska ha tillgång till det ? Blev lite rörigt där,ursäkta mig =)
Citera
2008-01-26, 15:25
Medlem
Fieldleafs avatar
Någon som kan tippsa om en bra affär att köpa mörsar rör på? från 1" till 5"
Gärna något värmetåliga och ska hellst inte splitras om den sprängs. Vilken speciell plast rekomenderas
Citera
2008-01-26, 15:35
Medlem
HDPE-plast ska de vara gjorda av. Prova på en välsorterad VVS-firma om du ska köpa dem, priserna är hemska. Bättre idé är kanske att prata med någon på ett bygge och fråga om du kan få spillbitar. De vanligaste rören är svarta med en blå rand på. Har sett att mycket av de rör som sälj i USA är av glasfiber, vet inte hur bra dem är. Jag har använt 3" rör som ensilageplast är rullad på. De svarta rören är gjorda av HDPE och sen finns det vita också som är gjorda av någon otäck plast som garanterat ger splitter. Fråga någon bonde så får du garnaterat, eftersom det är miljöavgift för att slänga dem och förbjudet att elda. Själv har jag ett 20-30-tal, men bara 4 är färdiga.
Citera
2008-01-26, 15:36
Medlem
GalFisks avatar
HDPE är den enda rätta plasten för mörsare.
Edit: puris hann före.
Citera
2008-01-26, 16:33
Medlem
NovaStrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Alla dina ingående siffror är rätt (jag räknade på dom och fick rätt svar), så du måste ha gjort nåt fel i själva uträkningen. Visa hur du kom fram till 7, så ser vi vad som blev fel.

Ok

MgCl2 + 2AgNO3 --> 2AgCl + Mg(NO3)2 Skrev jag om till

0.5 MgCl2 + 1AgNO3 --> 1AgCl + 0.5 Mg(NO3)2

Och eftersom MgCl2 har minsta substansmäng så kan det högst bildas så mkt AgCl. Multiplicerade med 0.5 MgCl2 med 2 för att få 1 mol AgCl. Sen multiplicerade jag som vanligt med Molvikten. vilket ger ungefär 7.5 gram.
Citera
2008-01-26, 16:41
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaStram
Ok

MgCl2 + 2AgNO3 --> 2AgCl + Mg(NO3)2 Skrev jag om till

0.5 MgCl2 + 1AgNO3 --> 1AgCl + 0.5 Mg(NO3)2

Och eftersom MgCl2 har minsta substansmäng så kan det högst bildas så mkt AgCl. Multiplicerade med 0.5 MgCl2 med 2 för att få 1 mol AgCl. Sen multiplicerade jag som vanligt med Molvikten. vilket ger ungefär 7.5 gram.
Här ligger felet: det går åt dubbelt så mycket AgNO3 som MgCl2, och eftersom du har ungefär lika mycket av båda substanserna (det är molmassan som gäller, inte vikten), är det mängden AgNO3 som begränsar reaktionen. Räkna om med detta som utgångspunkt.
Citera
2008-01-26, 17:38
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alxander
Det säljs utav den anledningen att, personer som samlar på alla grundämnen ska ha tillgång till det ? Blev lite rörigt där,ursäkta mig =)
Ja, men jag trodde inte att kvicksilver fick säljas till folk utan tillstånd.

Att nu kvicksilvret finns i den där lådan måste betyda att man får köpa kvicksilver ju.
Senast redigerad av buffalo 2008-01-26 kl. 17:49.
Citera
2008-01-26, 17:44
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ja, men jag trodde inte att kvicksilver fick säljas till folk utan speciellt tillstånd.

Att nu kvicksilvret finns i den där lådan måste betyda att man får köpa kvicksilver ju.

men tänk realistiskt med. Kolla hur mycket lådan kostar och hur mycket kvicksilver det är i den där ampullen. du kan lika gärna gå till tippen och kolla en gång i veckan så kommer du med stor sanoilikhet hitta en kvicksilvertermometer förr eller senare. kvixksilver är inte speciellt svårt att få tag på. Min morbror har en väldigt gammal termometer då det är en stor och då menar jag stor kvicksilverboll längst ner bara för att det ska se snyggt ut. skulle gissa på att den inehåller cirka 25g rent kvicksilver
Citera
2008-01-26, 17:50
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
men tänk realistiskt med. Kolla hur mycket lådan kostar och hur mycket kvicksilver det är i den där ampullen. du kan lika gärna gå till tippen och kolla en gång i veckan så kommer du med stor sanoilikhet hitta en kvicksilvertermometer förr eller senare. kvixksilver är inte speciellt svårt att få tag på. Min morbror har en väldigt gammal termometer då det är en stor och då menar jag stor kvicksilverboll längst ner bara för att det ska se snyggt ut. skulle gissa på att den inehåller cirka 25g rent kvicksilver
Häftigt. Men ser lagen mellan fingrarna när det är en sån liten mängd? Rent teoretiskt så skulle man ju kunna köpa kopiösa mängder kvicksilver om man är stenrik och köper många lådor.
Citera
2008-01-26, 17:56
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Häftigt. Men ser lagen mellan fingrarna när det är en sån liten mängd? Rent teoretiskt så skulle man ju kunna köpa kopiösa mängder kvicksilver om man är stenrik och köper många lådor.

Är du stenrik så kan du nog köpa rent kvicksilver någon annan stans. och tror nog att de på SK skulle mistänka något om de får ett mail om att någon beställer 20 lådor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in