2007-12-17, 20:15
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Om du tänker granulera krutet genom en sikt, så är det vad du skall använda krutet till som avgör vilken mesh du skall använda. 100 låter lite väl fint för den operationen, men jag kanske missförstår dig helt.

Edit: För att förtydliga mig så använder jag 3 olika siktar. 60, 80 respektive 100 mesh. Dessa använder jag endast för att sikta kemikalier och för att blanda. När jag granulerar krut så använder jag oftast en vanlig hushållssikt, den kan kanske vara runt 20 mesh, har inte kollat så noga. De granulerna duger bra som lyftkrut, i smällare o.dyl. Torrt kornat krut däremot siktar jag genom alla 4 siktarna för att få fram olika storlekar. Kornat 60-80 mesh fungerar bra i små smällare t.ex.

hehe... okay! jag köpte 100 idag förrut.. åå det blev som damm.. så det är helt ok.. det jag hade tänkt är ju att när jag tummlat klart är att sika det å det som inte går igennom in i tummlare igen..

pihop sorry!

ha det gött o tack zoccer, dej kan man lita på... skall väll köpa alla storlekar men det är ju det,, väntar när jag fått in lite pengar.. och ber om ursäkt för mitt förr inlägg..

mvh // c9
Citera
2007-12-17, 21:01
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Du kan börja beräkna priset på det med då
En gnutta guld är inte så jädra dyrt, speciellt inte om det är ett smycke man håller på med... Din posthora.
Citera
2007-12-17, 21:19
Medlem
Fieldleafs avatar
Ja, själva guldet som fästs på kopparna är kanske inte så himla dyrt men HUR ska du fästa den och använda precis den mängd guld du köpt? Inte presis att smälta och hälla på eller smälta och doppa. Och NEJ eftersom du kommer föreslå guldfärg så funkar inte det, Och föredrar inte att horor kallar mig hora
Citera
2007-12-17, 21:33
Medlem
rockets avatar
Elektroplätering. Man behöver inte särskilt höga guldkoncentrationer och lagret behöver inte alls vara tjockt. Det är oftast lösningar av kaliumdicyanoaurat som används, vilket kan kan vara lite klurigt att få tag på eftersom dom är en aning giftiga.
Citera
2007-12-17, 21:34
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ja, själva guldet som fästs på kopparna är kanske inte så himla dyrt men HUR ska du fästa den och använda precis den mängd guld du köpt? Inte presis att smälta och hälla på eller smälta och doppa. Och NEJ eftersom du kommer föreslå guldfärg så funkar inte det,
Vadå fästa? WirelessGkit2 föreslog att han skulle legera metallen.. och varför kan man inte göra det genom att smälta dem och sedan blanda ihop dem? (Även om det sättet är lite otympligt kanske) Eftersom jag inte tänker föreslå guldfärg kan du behålla dina spekulationer för dig själv

Citat:
Och föredrar inte att horor kallar mig hora
Då kan jag kalla dig posthora så mycket jag vill då
Citera
2007-12-17, 21:50
Medlem
Att legera ett par gram guld med typ femtio gram koppar skulle inte vara så svårt för mig. Skulle väl gå på ca 200-300 kronor att göra. Fast jag har ingen valsmaskin, så det skulle vara värdelöst att smida ut det med slägga.

Att elektroplätera skulle nog vara dyrt, men framförallt inget jag skulle vilja göra, det är billigt. Då använder jag hellre rent guld, vilket är enklare.
Citera
2007-12-17, 23:32
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Att legera ett par gram guld med typ femtio gram koppar skulle inte vara så svårt för mig. Skulle väl gå på ca 200-300 kronor att göra. Fast jag har ingen valsmaskin, så det skulle vara värdelöst att smida ut det med slägga.

Att elektroplätera skulle nog vara dyrt, men framförallt inget jag skulle vilja göra, det är billigt. Då använder jag hellre rent guld, vilket är enklare.

Kan du inte göra som de som gör pipor till kyrkorglar? Häll ut den smälta metallen på en marmor eller täljstensplatta. Vips, en skiva.

Kanske behövs en metallring á la pepparkaksform att hälla smältan i, så den inte rinner iväg.

(Kyrkorgelgubbarna har en mer finurlig apparat när de gjuter plåten till sina tennpipor, men principen är densamma)
Citera
2007-12-18, 13:06
Medlem
Cynisks avatar
Hur stor blir egentligen skillnaden på mortlat och kulkvarnsmalt krut?

Har mortlat mina ingredienser i cirka en timme och det dammar när jag silar det och inte en enda "partikel" fastnar i nätet.
Citera
2007-12-18, 16:21
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk

Har mortlat mina ingredienser i cirka en timme och det dammar när jag silar det och inte en enda "partikel" fastnar i nätet.

Får du nån rest när du bränner av det på en brädbit?
Citera
2007-12-18, 16:37
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
gör det på en metall plata inte brädbit för att har du för mycket salpeter i så kommer det reagera med kolet som blir av trät när det binner av så att krutet ändå kommer få kolrestet så det blir misvisande.
Citera
2007-12-18, 16:56
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Brände på en metallplatta och fick endast sot kvar.
Citera
2007-12-18, 16:57
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk

aa vad kan man säga... kör det gennom en 100 mesh sikt.. blev en shoock när inte mitt kvarnade krut rann igennom.. hade ändå kört det upp i mot 30 timmar.. så ditt hade nog 99% stannat kvar i silen..
ha det gött mvh // c9 å ta det lungt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in