2007-10-12, 21:50
Medlem
zoccers avatar
Siktnät. Inoxia, ja.

Färdiga siktar finns annars att köpa från Skylighter och på närmare håll hos keramikgrossister, exempelvis Cebex. De har några olika mesh som lämpar sig för pyro.
Citera
2007-10-12, 22:59
Medlem
Kommer inte ihåg på rak arm och får inte tillfälle att kika i anteckningarna då jag åker på fyrverkerisymposium i Montréal i morgon!

Har dock för mig att hexamin verkade bidra till problemen, särskilt i satser med envärda kopparföreningar samt metalliskt kopparpulver!
Citera
2007-10-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Kommer inte ihåg på rak arm och får inte tillfälle att kika i anteckningarna då jag åker på fyrverkerisymposium i Montréal i morgon!

Vissa har det bra! Vi förväntar oss naturligtvis en rapport här på FB när du kommer hem. Vet du vilka fler det är från Sverige som åker?

Citat:
Har dock för mig att hexamin verkade bidra till problemen, särskilt i satser med envärda kopparföreningar samt metalliskt kopparpulver!

Metallisk koppar ihop med AP är ju känt för att orsaka problem. När du nämner det vill jag minnas att jag någon gång provade AP ihop med väldigt fint kopparpulver, och att dessa stjärnor snabbt antog en blå färgton på ytan. Och då band jag ändå med NC-lack. Fick nyligen hem grövre kopparpulver från Skylighter, och tänkte när jag har tid försöka mig på blå strobe. Vet du om det har någon effekt att behandla koppar med dikromat?

Den enda envärda kopparförening jag provat är CuCl. Såvitt jag har förstått reagerar denna med vatten och luft och bildar kopparoxyklorid. Om jag inte minns fel fick jag färgförändringar på ytan av stjärnorna även då denna användes ihop med kaliumperklorat.

Provade någon gång att göra egen kopparoxyklorid genom att blanda CuCl med vatten till en smet, och låta den stå. Denna oxyklorid är mer grönaktig, än den som såldes av SK. Den är väldigt reaktiv med metaller, och orsakade djupa frätskador i ett aluminiumtråg där jag torkade stjärnor. Malde den med malningsmedia av mässig, som hann av någon anledning inte med att separera pulver och malningsmedia förrän efter någon vecka. Då hade malningsmediat fått en tjusig yta av koppar, som fortfarande, flera år senare, inte nötts bort helt. Jag tror att det fortfarande finns envärd koppar kvar, och vågar inte använda denna oxyklorid i något annat än i kaliumperkloratsatser utan metallbränsle.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-10-13, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
...Vet du vilka fler det är från Sverige som åker?...Vet du om det har någon effekt att behandla koppar med dikromat?...Den enda envärda kopparförening jag provat är CuCl...
Vi är ett ovanligt litet gäng från Sverige, jag antar att Canada inte lockar så mycket även om det är 10-årsjubileum vilket säkert innebär att man lägger lite extra krut på arrangemangen, bokstavligt talat!

Koppar, liksom många andra reaktiva metaller, kan behandlas med dikromat på samma sätt som magnesium.

Har du aldrig prövat röd järnoxid, Cu2O? Jag brukade använda den ganska mycket då jag resonerade som så att det var ett bra sätt att maximera mängden koppar utan att använda metalliskt kopparpulver!
Citera
2007-10-13, 10:25
Medlem
rockets avatar
Det verkar inte särskilt orimligt att hexamin är olämpligt att blanda med kopparföreningar. Hexamin står ju i jämvikt med ammoniak och formaldehyd. Den bildade aldehyden kan sedan reducera kopparföreningarna till metallisk koppar under bildandet av myrsyra.

På tal om koppar... Är det ingen som har prövat att använda Al/CuO i pyrotekniska sammanhang? Den borde fungera bra som separationsladdning. Även om den kan anses som en lite exotisk variant av termit så brinner den betydligt snabbare, men även tillräckligt varmt för att antända allt i dess närhet.
Citera
2007-10-13, 10:58
Medlem
!!!

Skriver det ännu en gång kan någon säga vart man får tag på glas-ets?
Citera
2007-10-13, 12:01
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaaam
Skriver det ännu en gång kan någon säga vart man får tag på glas-ets?

Citat:
4.8.2 Etsning av glas
Pensla en glasskiva med fernissa eller smält vax. Rita figurer/mönster med en nål eller knivspets.
Lägg skivan med vaxet nedåt över en blyskål som innehåller lite pulvriserad flusspat utrörd med
koncentrerad svavelsyra. Värm skålen i ett vattenbad. Tag bort skålen efter några minuter och
skölj med rent varmt vatten. Fernissan tas bort med sodalösning.
Det som etsar är väteflourid (även känd som fluorvätesyra), vilket är en mycket giftig gas. Den
angriper huden och (uppenbarligen) glas. Var extremt försiktig!

Denna "guide" kommer från Unga forskares gammla aktivitetshandbok.

Dock skulle jag inte rekomendera dig att göra det eftersom HF är inget man labbar med hemma.

mvh
Citera
2007-10-13, 14:25
Medlem
GalFisks avatar
Tack för svar allihop, det upskattas
Jag har använt MgAl/CuO i en liten salut (3 gram kanske) och tänker testa det som separationsladdning. Det är mycket lättare att blanda till än flash, det verkar som det ena pulvret täcker det andras partiklar på nåt vis så man behöver bara skaka runt det lite i en burk för att få bra blandning. Det antänds också mycket lättare än mitt MgAl-flash och lyser inte upp lika mycket.
Vet någon hur friktons/stötkänslig den blandningen är? Jag lade lite (<0.1g) på en bit järn, drog på glasögon och hanskar och drämde till med en hammare utan att något hände. Det skulle inte förvåna mig om den är känslig för ESD. Kanske den till och med leder ström och kan användas direkt i eltändning?
Kopparbenzoat äter förresten också aluminium med god aptit, jag la lite att torka på alu-folie på en plåt, morgonen efter var folien full i hål och plåten rostig. Är det Al-benzoat som bildas, eller något annat?
Citera
2007-10-14, 17:18
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av very dangerous
Nu har det varit en hel del diskusioner om keten på det sistånde.
Så vad kan man beställa till sverige utan att få problem av följande,
rykande salpetersyra, rent natrium, natriumazide, vicso stubin, bly salter T.ex blynitrat och blyoxid.
OBS har säkert missat stavningen på många av kemikalierna!
Det är ganska uppanbert vad du tänker tillverka. Väldigt känsligt och tänder vid låg temp. Det har faktiskt t.o.m. hänt olyckor genom statisk urladdning via kolet i krutet i stubinen. Akta dig. Kraftigt också... http://nobombs.net/brucel/explosiveInjury3.html OBS! KÄNSLIGA PERSONER BÖR INTE SE DEN HÄR BILDEN! (jag klarar själv inte av det) Ämnet du använder vid tillverknignen är tillräckligt kusligt.

/ drinkmilk
Citera
2007-10-14, 17:26
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
men också valt bindemedel som NC och liknande för att ytterliga minimera de eventuella riskerna!
Som jag skrev någon annanstans: Glöm inte att NC är ganska allergiframkallande Hans på SK varnade mig för det. Har du testar RG/etanol? Gör det.
Citera
2007-10-15, 00:05
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Som jag skrev någon annanstans: Glöm inte att NC är ganska allergiframkallande Hans på SK varnade mig för det. Har du testar RG/etanol? Gör det.

Hoppa gärna över förkortningar som är osäkra så inga misstag sker.

Du menar väl RG = Red Gum eller, jag har aldrig sett den förkortningen förut?

Mvh
Citera
2007-10-15, 16:23
Medlem
pihops avatar
Kan ju bara pipa in med att cebex inte har kvar siktnät i sitt sortiment längre.
Var för dålig efterfrågan och det var svårt att få tag på.
Blir väl till att köpa från dyra inoxia då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in