Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Kommer inte ihåg på rak arm och får inte tillfälle att kika i anteckningarna då jag åker på fyrverkerisymposium i Montréal i morgon!
Vissa har det bra! Vi förväntar oss naturligtvis en rapport här på FB när du kommer hem.

Vet du vilka fler det är från Sverige som åker?
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Har dock för mig att hexamin verkade bidra till problemen, särskilt i satser med envärda kopparföreningar samt metalliskt kopparpulver!
Metallisk koppar ihop med AP är ju känt för att orsaka problem. När du nämner det vill jag minnas att jag någon gång provade AP ihop med väldigt fint kopparpulver, och att dessa stjärnor snabbt antog en blå färgton på ytan. Och då band jag ändå med NC-lack. Fick nyligen hem grövre kopparpulver från Skylighter, och tänkte när jag har tid försöka mig på blå strobe. Vet du om det har någon effekt att behandla koppar med dikromat?
Den enda envärda kopparförening jag provat är CuCl. Såvitt jag har förstått reagerar denna med vatten och luft och bildar kopparoxyklorid. Om jag inte minns fel fick jag färgförändringar på ytan av stjärnorna även då denna användes ihop med kaliumperklorat.
Provade någon gång att göra egen kopparoxyklorid genom att blanda CuCl med vatten till en smet, och låta den stå. Denna oxyklorid är mer grönaktig, än den som såldes av SK. Den är väldigt reaktiv med metaller, och orsakade djupa frätskador i ett aluminiumtråg där jag torkade stjärnor. Malde den med malningsmedia av mässig, som hann av någon anledning inte med att separera pulver och malningsmedia förrän efter någon vecka. Då hade malningsmediat fått en tjusig yta av koppar, som fortfarande, flera år senare, inte nötts bort helt. Jag tror att det fortfarande finns envärd koppar kvar, och vågar inte använda denna oxyklorid i något annat än i kaliumperkloratsatser utan metallbränsle.
Mvh,
Kaj