2008-04-20, 20:35
Medlem
Fieldleafs avatar
Det är inte svartkrut eller visel mix i de italienska "bangers" Det är någon mildare form av BLP
Citera
2008-04-20, 21:08
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Finns det verkligen professionellt gjorde regelrätta smällare som innehåller visselmix?

Jag har ingen aning om hur det är i Italien.
Citera
2008-04-20, 21:54
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
Antagligen innehåller de BLP/Visselmix/Svarkrut
Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
Jag har ingen aning om hur det är i Italien.
Citera
2008-04-20, 22:55
Medlem
very dangerouss avatar
Hej ,kan det ska någon reaktion mellan kopparsulfat och amoniumnitrat.

Jag undrar därför att jag förettagsen skulle göra en enkel torkbox (för stjärnor).
Så jag tog en glasslåda och hälde i kopparsulfat och amoniumnitrat åtskilda med ett lager aluminium folie (för att suga åt sig fukt), därefter ett till lager aluminiumfolie som jag la stjärnor på. Men kemikalierna frätte efter ett tag hål på aluminiumfolien, så nu har jag en blandning av dom båda kemikalierna och undrar om det kan regera till nått mindre önskvärt.
Citera
2008-04-20, 23:14
Medlem
Kopparsulfatet blev förmodligen reducerat till ren koppar utav Al-folien.
Citera
2008-04-21, 16:30
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det var väl själva helvete!

Om jag inte minns fel så fick du ett mail av mig där jag bad dig studera regelboken under den vecka du fick ledigt härifrån, stämmer inte det? Vid en sökning på ANFO fick jag 130 träffar. Någon av alla dem borde i rimlighetens namn passa bättre än tråden för övriga frågor.

Tillsägelse för OT till kokis. Nu är det tre-fyra kvar innan du får en hel månads ledighet, för vidare regelstudier.

Så, pretty please, skärp dig nu.

/Mod
Citera
2008-04-21, 17:09
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av very dangerous
Hej ,kan det ska någon reaktion mellan kopparsulfat och amoniumnitrat.

Jag undrar därför att jag förettagsen skulle göra en enkel torkbox (för stjärnor).
Så jag tog en glasslåda och hälde i kopparsulfat och amoniumnitrat åtskilda med ett lager aluminium folie (för att suga åt sig fukt), därefter ett till lager aluminiumfolie som jag la stjärnor på. Men kemikalierna frätte efter ett tag hål på aluminiumfolien, så nu har jag en blandning av dom båda kemikalierna och undrar om det kan regera till nått mindre önskvärt.
Ja, det finns en risk att det bildas TACN (tetraaminokoppar(II)nitrat) vilket är ett känsligt högexplosivt sprängämne. Mitt råd är att du tillverkar kopparoxid av blandningen.

För övrigt så är ammoniumnitrat ett kasst torkmedel; använd silicagel eller kalciumklorid.
Citera
2008-04-21, 19:36
Medlem
Vad händer om man lägger ammonium nitrat i HCl?
Borde d inte bildas ammonium klorid samtidigt som det avges NOx?
Citera
2008-04-21, 20:02
Medlem
Naturvetarens avatar
Du får en blandning av alla joner i lösning. Inga sönderfall sker.
Citera
2008-04-22, 22:15
Medlem
har sökt lite men hittar det inte. vad är det för ämnen i bengaler? hur ska man blanda dom och i vilken mängd? om jag missat nån tråd så länka eller om ni har nån bra quide
Citera
2008-04-22, 22:16
Medlem
GalFisks avatar
Du har inte sökt särskilt bra om du har missat den här tråden om bengaler: http://www.flashback.org/showthread.php?t=158138
Citera
2008-04-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Du har inte sökt särskilt bra om du har missat den här tråden om bengaler: http://www.flashback.org/showthread.php?t=158138

tack för svaret får väl skylla på att jag är trött men hur fan kan jag missa den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in