2008-02-12, 21:06
Medlem
wääuus avatar
De är ju faktiskt lite av en förutsättning att det är polärt, så att det löser sig i vatten, men tillräckligt opolärt för att inte lösa en betydande mängd av det nämda saltet?

Jag söker en hemsida med strukturformler och lite annan info om udda kemikalier. Främst en sida som var uppe innan som listade ämnena som ger olika karaktäristiska dofter som cadaverine och rutten fisk-kemikalien... Sen länkade nog gauss till nån sida nån gång med kemikalier med roliga namn. Men främst söker jag den med dofter, nån som minns?

Edit: http://www.chm.bris.ac.uk/sillymolecules/sillymols.htm Där är den med roliga namn iallafall!
Citera
2008-02-12, 21:06
Medlem
zoccers avatar
Affärer som säljer öl- och vinsatser och bartillbehör och sånt brukar ha endel billiga mätglas har jag sett nångång. Kolla med dom.
Citera
2008-02-12, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalSelector
Jag antar du syftar på CIA metoden. Sen när blev etanol dyrt? Använd annars aceton som är väldigt lätt att få tag i.
Eller vad använder du etanol till?

Ja jag syftar på CIA metoden, etanol är fint att anv och har funkat utmärkt till mitt krut som blev oöverträffligt bra kolla själva vad tycker ni?

http://www.youtube.com/watch?v=EPTP7NPu7N4

T-röd är ganska dyrt även aceton.
därför blir de för dyrt att göra krut tycker jag., finns de inga mackar med E100ist för e85 så man får ren etanol eller nåt?
eller vad händer om man anv E85 blir krutet sämre då:P bara liteväll:/??
eller vad tror ni om hembräning så man har etanol till CIA?
Citera
2008-02-13, 02:03
Medlem
GalFisks avatar
Dyrt? Hur mycket krut använder du egentligen (alt. hur utfattig är du)?
4 liter t-röd på biltema kostar 80 kr, då går det 20 kr/kg krut.
Dina pengar är mycket mer väl använda att bygga en kulkvarn än en HB-apparat, om målet endast är att tillverka krut.
Citera
2008-02-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Om du kan tänka dig att beställa från Norge så finns http://kptnaturfag.no/shop/193.
Dom svarade att dom inte levererar till Sverige.
Andra förslag?
Citera
2008-02-13, 16:09
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
http://www.youtube.com/watch?v=EPTP7NPu7N4

Sämst fart ju...
Citera
2008-02-13, 16:33
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Sämst fart ju...

+1
Citera
2008-02-13, 17:39
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggen
Dom svarade att dom inte levererar till Sverige.
Andra förslag?

åk dit..
Citera
2008-02-13, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
+1
vadå klagar ni på mitt krut, tycker ju de blev jättebra, brinner snabbt som tusan ju??
då drar ja till biltema och köper etanol då de var värkligen billigt 4 liter för 80kr
kan man itne bygga en egen billig kulkvarn?
ja hittade en tät cylinder hemma med 2 slags axlar som stack ut en på varje sida om cylindern ,perfekt för att placera ett lager så den kan rotera runt
sen är de bara att göra en tät lucka på cylindern och koppla på en drivrem från en liten elmotor?
Citera
2008-02-13, 17:57
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
vadå klagar ni på mitt krut, tycker ju de blev jättebra, brinner snabbt som tusan ju??
då drar ja till biltema och köper etanol då de var värkligen billigt 4 liter för 80kr
kan man itne bygga en egen billig kulkvarn?
ja hittade en tät cylinder hemma med 2 slags axlar som stack ut en på varje sida om cylindern ,perfekt för att placera ett lager så den kan rotera runt
sen är de bara att göra en tät lucka på cylindern och koppla på en drivrem från en liten elmotor?

SÖK finns många trådar om det!
Citera
2008-02-13, 20:45
Medlem
HOkks avatar
Citat:
T-röd är ganska dyrt även aceton.
därför blir de för dyrt att göra krut tycker jag., finns de inga mackar med E100ist för e85 så man får ren etanol eller nåt?
eller vad händer om man anv E85 blir krutet sämre då:P bara liteväll:/??
eller vad tror ni om hembräning så man har etanol till CIA?
Jädra tjöt om E100 finns inget sånt här. Etanolbränslet i sverige endast E85 som det ser ut nu.
Citera
2008-02-14, 17:50
Bannlyst
men vad tycker ni om mitt krut på filmen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in