2007-12-06, 23:36
Medlem
zoccers avatar
Jag kan hålla med endel av det Naturvetaren säger, men ändå:

Rent generellt är mina kemikunskaper rätt usla. Som jag skrev i en annan tråd så repeterar jag för tillfället gymnasiets kemi i små portioner i mån av tid.
Men vad gäller kemin kring olika satser som ingår i de pyrotekniska kreationer jag försöker skapa, så ser jag till att skaffa mer kemikunnande. Av eget intresse, ur säkerhetssynvinkel men framför allt för att förstå vad som gått snett när saker och ting inte fungerar som jag tänkt eller som jag vill.

Som Fyrverkerinörd skriver så är det praktiska handhavandet och framställandet mycket mer än kemi. En sats som stillastående brinner bra och som den ska och med de effekter man strävar efter kan i rörelse genom luften bete sig på ett helt annat sätt t.ex.
Teorin bakom t.ex. glittereffekter är ett helt kapitel för sig som man gärna kan fördjupa sig i om man vill uppnå de variationer man kanske vill ha, utan att praktiskt pröva sig genom de hundratals "färdiga recept" som finns tillgängliga. Osv.

Man kan säker klara sig en bit på väg utan större kemikunskaper, men att kalla en större insikt i de teoretiska resonemangen kring kemin, fysiken och termodynamiken som ändå reglerar och styr mycket av hur och varför man tillverkar pyroteknink som man gör för "kuriosa" håller jag inte med om.

En kort fråga: var går gränsen, när anses man "kunna" kemi?
Citera
2007-12-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Klart det är nyttigt och användbart men inte nödvändigt, vet man att en sats ska förvaras si och så behöver man inte kunna någon teori bakom. Så länge man läser litteratur om pyroteknik och lär sig hur man ska göra kan man hoppa över teorin bakom, det räcker att acceptera och följa. Väldigt många är helt nöjda med det och det fungerar eftersom en pyrotekniker inte behöver räkna ut något, man kan helt hålla sig till färdiga koncept.

Att sätta sig in i sådant är ingenting annat är kuriosa för en pyrotekniker, precis som all annan kemi och fysik.

Om man bara följer befintliga recept behöver man inte kunna särskilt mycket, men om man gillar att experimentera coh ta fram nya recept, är det bra att ha en viss förståelse för vad man håller på med. Det är dessutom lättare att komma ihåg saker som man förstår bakgrunden, och inte bara lär sig utantill.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-12-07, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Det han menade var att det råder 18års gräns här på forumet, och att du troligtvis kommer tilldelas en ban. Välkommen tillbaka om drygt 3 år.

Mvh
Anton

Aha, du sa det iafl snällare än "fyrverkerinörd". Men vill bara läsa runt och om dom bannar mej så gör jag bara en ny.
Citera
2007-12-07, 11:20
Medlem
Dewunis avatar
Men om du bara vill läsa runt så behöver du ju inte vara medlem

Och vad fasen fyller du dina patronsmällare med då om inte sprängämnen ? Vänta ett par år och bli medlem igen om du vill. eller läs tyst i bakgrunden tills du lir dig lite iallall. Jag vet inte hur det är med er men jag kallar flash för sprängämnen.
Citera
2007-12-07, 11:20
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Om man bara följer befintliga recept behöver man inte kunna särskilt mycket, men om man gillar att experimentera coh ta fram nya recept, är det bra att ha en viss förståelse för vad man håller på med. Det är dessutom lättare att komma ihåg saker som man förstår bakgrunden, och inte bara lär sig utantill.
Visst, men det är inte en nödvändighet utan som jag säger bara nyttigt och roligt

Zoccer: Det är ju en tolkningsfråga men jag skulle vilja säga att man börjar veta vad man snackar om när man har läst en naturvetenskaplig utbildning med fokus på någon form av kemi på högskola/universitet om minst 180p eller har motsvarande kunskaper.
Citera
2007-12-07, 16:15
Medlem
-J-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShining__
NÅgot problem med vad jag ägnar min fritid åt eller ?
Du kanske satt själv som tonåring och läste runt i forumen..
Eller du kanske inte var tillräckligt mogen för att förstå vad
du håller på med då ?

Nu kan ju inte du svara fören om 3 år men endå.

Jag är inte med på ditt tänk nu men när sa jag någonting om din fritid?

Jo jag läste här innan jag var 18 men, jag var i allafall så mogen att jag kunde läsa reglerna för forumet.
Citera
2007-12-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShining__
Aha, du sa det iafl snällare än "fyrverkerinörd". Men vill bara läsa runt och om dom bannar mej så gör jag bara en ny.

Tro mig, jag skriver som jag gör av ren välmening. Jag har också varit ung, okunnig, och entusiastisk, och gjort en hel del dumma saker som kunde ha slutat riktigt illa. Som tur var blev konsekvenserna inget allvarligare än mindre brännskador på fingrarna, brännmärken under sängen, stålsplitter i husväggen, rökfyllt vardagsrum, etc.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-12-08, 12:33
Medlem
zoccers avatar
Citat:
att man börjar veta vad man snackar om när man har läst en naturvetenskaplig utbildning med fokus på någon form av kemi på högskola/universitet om minst 180p.

Ja, med den definitionen får jag väl acceptera att jag aldrig nånsin kommer att "kunna" kemi. Så det lilla jag kan och förstår, det kan jag lika gärna glömma, det är inget värt ändå i sammanhanget, är det så du menar?
Citera
2007-12-08, 14:00
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Ja, med den definitionen får jag väl acceptera att jag aldrig nånsin kommer att "kunna" kemi. Så det lilla jag kan och förstår, det kan jag lika gärna glömma, det är inget värt ändå i sammanhanget, är det så du menar?
Ditt mål är väl inte att lära dig kemi utan pyroteknik, som du har tänkt att komplettera med vissa förklaringsmodeller från ett kemiskt perspektiv? Då är ju den kemin värd väldigt mycket eftersom den skapar en djupare förståelse och ökar möjligheterna för dig som pyrotekniker. Däremot, om du ser den kemi som en gymnasieelev kan efter kemi A & B och/eller den nivån på kemi som de flesta pyrotekniker verkar ha, i jämförelse med någon som har en examen på ett kemiskt område från universitet/högskola så är det inget snack om saken vem som kan kemi och vem som inte kan någonting.

Att säga att någon som vill syssla med pyroteknik måste lära sig kemi är skitsnack, nog för att de båda har en del gemensamt men det är ändå två olika områden. Pyroteknik är en konst och ett hantverksarbete, kemi är en vetenskap.
Citera
2007-12-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Att säga att någon som vill syssla med pyroteknik måste lära sig kemi är skitsnack, nog för att de båda har en del gemensamt men det är ändå två olika områden. Pyroteknik är en konst och ett hantverksarbete, kemi är en vetenskap.

Det beror väl på vad man menar med pyroteknik. Jag skulle inte kalla Dr. Herbert Ellern för konstnär eller hantverkare...

Mvh,
Kaj
Citera
2007-12-08, 16:24
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ditt mål är väl inte att lära dig kemi utan pyroteknik, som du har tänkt att komplettera med vissa förklaringsmodeller från ett kemiskt perspektiv?

Ja, ungefär så. I all mer seriös litteratur om pyroteknik stöter man gång på gång på just detta. Om man som jag då har ett minimalt kunnande i kemi så blir det onekligen lite krångligt och svårt att tillgodogöra sig kunskapen som finns lagrad i den litteraturen, även om den mer är av arten konst och hantverk som du säger. Därför anser jag att man bör införskaffa sig ett visst mått av kunskap också i kemi rent generellt, som en bas, för att ha möjlighet att förkovra sig specifikt i de områden som ingår i pyrotekninken.
Vad jag kan förstå är det väl snarast en sådan nivå - kanske just gymnasienivå, vad vet jag - som menas då man gärna uppmanar rena nybörjare att läsa på lite kemi innan man ger sig på att börja tillverka pyrogrejs.

Sen vill jag på intet sätt förringa en universitets/högskoleutbildning inom kemi, självklart har en person med en sådan i bakfickan mycket mer gedigen kunskap i ämnet kemi, men som till stora delar består av kunskaper som inte har med pyroteknik att göra.
Citera
2007-12-08, 18:03
Medlem
Pyrokemis avatar
Skulle nästan vilja säga att Pyroteknik är där hantverk, kemi och konst möter varandra

Mvh
Anton
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in