Citat:
Ditt mål är väl inte att lära dig kemi utan pyroteknik, som du har tänkt att komplettera med vissa förklaringsmodeller från ett kemiskt perspektiv?
Ja, ungefär så. I all mer seriös litteratur om pyroteknik stöter man gång på gång på just detta. Om man som jag då har ett minimalt kunnande i kemi så blir det onekligen lite krångligt och svårt att tillgodogöra sig kunskapen som finns lagrad i den litteraturen, även om den mer är av arten konst och hantverk som du säger. Därför anser jag att man bör införskaffa sig ett visst mått av kunskap också i kemi rent generellt, som en bas, för att ha möjlighet att förkovra sig specifikt i de områden som ingår i pyrotekninken.
Vad jag kan förstå är det väl snarast en sådan nivå - kanske just gymnasienivå, vad vet jag - som menas då man gärna uppmanar rena nybörjare att läsa på lite kemi innan man ger sig på att börja tillverka pyrogrejs.
Sen vill jag på intet sätt förringa en universitets/högskoleutbildning inom kemi, självklart har en person med en sådan i bakfickan mycket mer gedigen kunskap i ämnet kemi, men som till stora delar består av kunskaper som inte har med pyroteknik att göra.