2007-12-16, 23:32
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicin_mannen
Hejsan.
Jag har fått tag på ca ½ kilo svart krut och nu undrar jag om ni har några tips på hur jag ska kunna göra den med effektiva och kraftigaste bomb/smällare.
Mvh//Sebbe

Om du inte har vetskapen p, hur du bygger bra smällare bomber ska du väl inte ge dig på att bygga en bomb på 500g svartkrut! Du säger fått tag på så du verkar inte veta styrkan på det heller eftersom du förmodligen inte tillverkat krut förut. Kraftigaste bomben du kan göra är att packa skiten i ett järnrör men du kommer nog bli penterad av splitter. Om du inte vet grundläggande hur en bomb/ smällare fungerar borde du börja med små... MYCKET små mängder och prova dig fram för din och ANDRAS säkerhet
Citera
2007-12-17, 01:09
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carmstedt
Atarax, okej. Ska nämligen till läkarn imorgon ska någ ta ett par ord om det. Tack som fan, hoppas verkligen det funkar

Indica? Har aldrig hört talas om, låter som droger

Är väldigt skeptisk emot droger dock.

Mvh Carmstedt

Nu börjar detta iofs gränsa till medicinforat, men va fan. Be läkaren om en test dos Imigran injektioner. Epipennor man skjuter i benet. Det enda som hjälpt mig, och jag har det tveksamma nöjet att lida av Hortons Huvudvärk.
Citera
2007-12-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
...Kraftigaste bomben du kan göra är att packa skiten i ett järnrör...
Svartkrut ska ALDRIG packas om man vill att krutet ska omsättas så snabbt som möjligt! Jag fattar inte att detta är en så väl spridd felaktig uppfattning! Både svartkrut och flash ska ligga löst i sin behållare för maximal brinnhastighet!

Som Fieldlief nämner ska man ALDRIG kompaktera pyrotekniska satser i stålrör utan splitterskydd mellan sig och röret! Att över huvud taget använda behållare som kan avge splitter till knalleffekter är att be om problem!
Citera
2007-12-17, 14:56
Medlem
Tjena alla keminördar, och alla icke-nördar!

Jag har förgäves sökt efter fördelningskonstanten mellan Bensoesyra löst i Vatten och Etylacetat ;(. Alltså:

[Bensoesyra i vatten]
= Konstanten X.
[Bensoesyra i EtAc]

Alternativt:

[Vatten] / [EtAc] = X, det kanske blir tydligare så.

Hjälp är verkligen uppskattat.

/ En desperat medmänniska
Citera
2007-12-17, 15:03
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GangstahRhappaz
Tjena alla keminördar, och alla icke-nördar!

Jag har förgäves sökt efter fördelningskonstanten mellan Bensoesyra löst i Vatten och Etylacetat ;(. Alltså:

[Bensoesyra i vatten]
= Konstanten X.
[Bensoesyra i EtAc]

Alternativt:

[Vatten] / [EtAc] = X, det kanske blir tydligare så.

Hjälp är verkligen uppskattat.

/ En desperat medmänniska
Du säger ju själv att EtAc är lösligt i vatten? Du kan lösa hur mycket EtAc som helst i vatten och tvärt om. Bensoesyra kommer antingen lösa sig i ett specifikt system eller inte.
Citera
2007-12-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Du säger ju själv att EtAc är lösligt i vatten? Du kan lösa hur mycket EtAc som helst i vatten och tvärt om. Bensoesyra kommer antingen lösa sig i ett specifikt system eller inte.

EtAc är inte lösligt i vatten, de bildar två olika skikt.

Bensoesyran däremot, löser sig i bägge. Frågan är bara hur mycket som löser sig i vattnet respektive etylacetatet, dvs fördelningskonstanten.

Bensoesyran löser sig enligt ett visst system, så mycket vet jag. Av det som jag har läst mig till löser den sig bättre i vattnet, så konstanten lär vara mer än 1.
Citera
2007-12-17, 15:54
Medlem
Naturvetarens avatar
Jag får be om ursäkt, jag läste och skrev snabbt och tänkte på HOAc istället för EtAc. Misstag av mig, jag är nog tankspridd idag. Jag förstår precis vad du är ute efter, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med en konstant.
Citera
2007-12-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Vad för syra eller bas bör jag använda för att få koppar att beläggas med ett stryktåligt oxidskikt?

Nåååå?

Sammanhanget är, att få koppar att i estetiskt skilja sig så mycket som möjligt, med ett relativt styktåligt resultat - från silver.

Det är smycken det är fråga om, och lite med info hittas i min tråd här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=550389
Citera
2007-12-17, 18:45
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Nåååå?

Sammanhanget är, att få koppar att i estetiskt skilja sig så mycket som möjligt, med ett relativt styktåligt resultat - från silver.

Det är smycken det är fråga om, och lite med info hittas i min tråd här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=550389
Om du värmer koppar'n i luft så bildas det ett kopparoxid skikt. Syror bryter ner kopparoxid för det mesta, kanske finns någon bas som kan vara till nytta men inte vad jag vet.
Citera
2007-12-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Om du värmer koppar'n i luft så bildas det ett kopparoxid skikt. Syror bryter ner kopparoxid för det mesta, kanske finns någon bas som kan vara till nytta men inte vad jag vet.

Mja, mja. Det är så jag har gjort hittils. Grejen är att jag betar (ädelsmideslang f. syradoppa) styckena med de melerade metallerna i saltsyra innan, för att lösa kopparen i silvret (925/1000). Och sedan polerar, och värmer, men jag vet inte om det är bästa sättet.
Citera
2007-12-17, 19:11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Du kanske blir tvungen att fuska litet. Legera din koppar med en gnutta guld, så kommer du få en mer motståndskraftig yta, ungefär som rött guld fast med mer koppar, för färgen.
Citera
2007-12-17, 19:47
Medlem
Fieldleafs avatar
Du kan börja beräkna priset på det med då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in