2007-06-06, 15:15
Medlem
rockets avatar
Det är inte ammoniumnitrat. NPK står för Kväve (N), Fosfor (P) och Kalium (K). Kväve anges i mass-%, så ammoniumnitrat har NPK 34-0-0.

Nitrometan på Jula? Det är ju ett ganska bra pris för nitrometan.
Citera
2007-06-06, 15:27
Medlem
Carmstedts avatar
jaha okej fel av mig tack ändå Ja det fanns nitrometan på jula och för bara 99kr.
Citera
2007-06-06, 15:39
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Jag tror inte att du förstår. Fullerener är den enda formen av rent kol eftersom alla andra kolstrukturer måste termineras av någon annan atom. Alltså är varken grafit, diamant, amorft kol eller kolnanorör rent kol. Bulken kan förvisso bestå av rent kol, men det kan inte ytan.

Nej, här är vi helt klart överens. Jag fattar inte ett jota av vad du menar. Att kol måste termineras har jag aldrig i hela mitt liv hört talas om.

Så du menar på fullt allvar att när man tar en diamant och klyver den, så har man en yta av rent kol, som plötsligt "suger" till sig någon annan mystisk partikel för att kolet behöver termineras? Annars, vad? Klyver man en diamant i vacuum så...slutar den existera?

Worklaring schnelle! Bitte, with sucker på toppen....
Citera
2007-06-06, 16:18
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carmstedt
jaha okej fel av mig tack ändå Ja det fanns nitrometan på jula och för bara 99kr.

Vilken jula?
Det finns inte med på deras hemsida.
Citera
2007-06-06, 16:31
Medlem
Carmstedts avatar
jula i lindköping, hittade det inte i katalogen heller, men de fanns vid kemikalierna i ett glasskåp.
Citera
2007-06-06, 17:16
Medlem
Dewunis avatar
Idag såg jag en säck med nåt konstgödsel som stod N-24 P-2 K-8 sån som vet vad det innehåller till huvudsaken?
Citera
2007-06-06, 21:02
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Idag såg jag en säck med nåt konstgödsel som stod N-24 P-2 K-8 sån som vet vad det innehåller till huvudsaken?

Innehåller väl mest Kväve, sen Kalium sen kommer fosfor.. om man ska utgå från namnet..

24 delar kväve, 8 delar kalium, 2 delar fosfor.. Dock så är jag inte alls säker..

/Mvh Klos
Citera
2007-06-06, 21:21
Medlem
Dewunis avatar
Men är det inte kaliumnitrat i det? kanske inte mycket men en del?
Citera
2007-06-06, 23:09
Medlem
kligs avatar
Packning av Svartkrut och BLP

Jag undrar hur man ska packa Svartkrut och BLP för att få den största smällen?

Ska man ha papper eller något annat?
Hur mycket ska fyllas i skalet utav ämnet?
Vilken form är bäst (rektangulär eller cylinder)?
Citera
2007-06-06, 23:18
Medlem
Jomazis avatar
Fattar du trögt? SÖK på "smällare".

Om du inte med "packa" menar inneslutning så sätt en ^3 efter "trögt".
Citera
2007-06-06, 23:20
Medlem
Dewunis avatar
Det där svarade vi på bara några inlägg bakåt när du frågade.

Säger väl det igen.

Packa inte överhuvudtaget om du inte vill göra en raket.

Egen rullade papprör blir stenhårda och perfekta för smällar.Fyll hälften av volymen med ditt svartkrut eller Blp.
Plugga igen med bentonitlera eller nånting. Jag kör med papppluggar med trälim, blir hårt när det torkar.
Citera
2007-06-07, 12:38
Medlem
rockets avatar
Nu börjar det bli väldigt mycket OT, men...

Om vi börjar med grafitstrukturen så är det praktiskt att teoretiskt beskriva den som oändliga plan med hexagonal struktur. Då går det alldeles utmärkt att ha helt rent kol. Problemet kommer när man måste begränsa planen; de är ju uppenbarligen inte oändliga. Hur slutar då dessa plan?

Kolatomens orbitaler är sp²-hybridiserade i grafit, det innebär att varje kolatom vill binda till tre andra. Kapar man ett plan så kommer varannan kolatom bara att binda till två andra. Det skulle innebära att den får en positiv eller negativ laddning, alternativt blir en radikal. Nu är visserligen delokaliseringen av elektroner mycket effektiv i grafit, men det blir samtidigt väldigt många laddningar som ska delokaliseras. Reaktiviteten hos en sådan grafit blir därför hög, vilket kommer att leda till inkorporering av andra atomer i skiktens ändar.

I diamant finner vi istället sp³-hybridiserade kolatomer och ingen delokalisering av elektroner är möjlig. Här skulle det vara mycket svårt att få stabilitet hos de kolatomer som bara binder till tre andra. Men som allmänt känt så består diamantens yta inte av diamant, utan täcks av ett tunnt grafitskikt.

Klyver man en diamant så kommer den nya ytan tämligen omedelbart att omvandlas till grafit. Denna reaktiva grafit kommer att suga åt sig diverse "mystiska partiklar" från omgivningen, vad den nu är. I avsaknad av omgivning, dvs vakuum, eller i högst inert medium kommer dock den reaktiva rena kolstrukturen att överleva, så där har du en poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in