2007-06-30, 00:08
Medlem
rockets avatar
Finns inget som heter FeOH... Alla andra frågor besvaras av:
http://www.frogfot.com/pyro.html#ther
Citera
2007-06-30, 00:36
Medlem
Dewunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Finns inget som heter FeOH... Alla andra frågor besvaras av:
http://www.frogfot.com/pyro.html#ther

Så noga man ska vara, järnhydroxid? Fe=järn OH=hydroxid? Då borde väl FeOH=järnhydroxid? eller hur?

På frogfot står det Fe(OH)2.

Så det går alltså inte att lösa upp järn i NaOH för att få järnhydroxid...
Citera
2007-06-30, 21:30
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Så noga man ska vara, järnhydroxid? Fe=järn OH=hydroxid? Då borde väl FeOH=järnhydroxid? eller hur?

På frogfot står det Fe(OH)2.

Så det går alltså inte att lösa upp järn i NaOH för att få järnhydroxid...

Antar att du vill framställa Fe2O3.
hittade en finfin länk för det , http://www.pyroteknix.freespaces.com/ironoxide.htm
Citera
2007-06-30, 22:05
Medlem
wääuus avatar
Okej dewuni, kan du någonting om spänningsserien? Ädla och oädla metaller osv? För isåfall är det ju ganska lätt för dig.
Metallen som är i oxiden i en termit ska vara ädlare än den som är i metallisk form. Järn är mer ädelt än Al och vill därför vill den vara metallisk mer än Al... blabla bla ja du fattar hoppas jag.
Då är det inte så svårt att inse att silveroxid och järnpulver funkar som termit osv.
'
Citera
2007-06-30, 22:39
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Okej dewuni, kan du någonting om spänningsserien? Ädla och oädla metaller osv? För isåfall är det ju ganska lätt för dig.
Metallen som är i oxiden i en termit ska vara ädlare än den som är i metallisk form. Järn är mer ädelt än Al och vill därför vill den vara metallisk mer än Al... blabla bla ja du fattar hoppas jag.
Då är det inte så svårt att inse att silveroxid och järnpulver funkar som termit osv.
'

Ja , somliga vet väl detta
men järnoxid är billigt och lätt att framställa ,så jag håller mig till den
Citera
2007-06-30, 23:34
Medlem
Dewunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Ja , somliga vet väl detta
men järnoxid är billigt och lätt att framställa ,så jag håller mig till den

Billigt är det inte för mig, över 150 kr för 1 Liter ?!?Färgbutiken jag mailade sa liter. och,En annan färgbutik kunde bara ta in 3 Liter för typ 500 kr.Förstår inte hur ni får det så billigt.

Och gunpowderfreak har läst det där flera gånger, läst många olika.Men på den där instruktionen måste man först lösa upp det i saltsyra och hålla på att krångla.

Men vad blir restprodukten om man löser upp järn i NaOH?

Och hur länga ska typ 1 tändsticks ask med Fe2O3 vara inne i ugnen och på vilken värme?
Citera
2007-06-30, 23:49
Medlem
wääuus avatar
Det blir nog svårt att lösa upp järnet i NaOH, om du lyckas skulle du få någon slags Natriumjärnhydroxid vilket jag inte tror. Järn i NaOH skulle nog bara reagera med vattnet för att bilda järnhydroxid (rost).
Stick och köp järnsulfat så slipper du lösa upp i saltsyra, järnsulfatet ragerar förmodligen med natriumhydroxid för att bilda rost och natriumsulfat.
Ang. din jävla tändsticksask. kör in den i ugnen på 250grader eller nåt och kör den där ett tag, den lär nog ändra utseende litegrann när den är klar.
Citera
2007-07-01, 00:08
Medlem
Dewunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det blir nog svårt att lösa upp järnet i NaOH, om du lyckas skulle du få någon slags Natriumjärnhydroxid vilket jag inte tror. Järn i NaOH skulle nog bara reagera med vattnet för att bilda järnhydroxid (rost).
Stick och köp järnsulfat så slipper du lösa upp i saltsyra, järnsulfatet ragerar förmodligen med natriumhydroxid för att bilda rost och natriumsulfat.
Ang. din jävla tändsticksask. kör in den i ugnen på 250grader eller nåt och kör den där ett tag, den lär nog ändra utseende litegrann när den är klar.

Okej tack så mycket,Men att bilda järnhydroxid är ju exakt vad jag vill. sen köra in den i ugnen.

Men så jag slipper posta i 2 trådar så vart kan man köpa järnsulfat? och hur separerar jag rost och natriumsulfaten?
Citera
2007-07-01, 09:23
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Billigt är det inte för mig, över 150 kr för 1 Liter ?!?Färgbutiken jag mailade sa liter. och,En annan färgbutik kunde bara ta in 3 Liter för typ 500 kr.Förstår inte hur ni får det så billigt.

1kg för röd järnoxid för 62 kroner och 40 öre.
pma mig om du vill ha länk...
Citera
2007-07-01, 11:18
Medlem
Kalashnikov_s avatar
Vart får man tag i Kaliumperklorat och aliminiumpulver?
Citera
2007-07-01, 12:56
Medlem
Dewunis avatar
Som det nämnts grymt många gånger i denna tråd. www.svenskakemi.nu
Citera
2007-07-01, 16:13
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
1kg för röd järnoxid för 62 kroner och 40 öre.
pma mig om du vill ha länk...
Tänker du på cebex.se?
Om man vill göra termit håller nog naturlig järnoxid (hematit) som kostar hälften av det igen (pluss mva).
Cebex har andra lämpliga kemikalier för pyro, jag köpte mina karbonater och CuO för velines färgsystem där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in