2008-01-04, 16:19
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Tackar, ska se upp med det då.
Undrar om orenheter i mitt CuO ställer till det med blåfärgen, jag vet att veline blå är rätt blek av naturen, men jag testade en blå med red gum (utan metallbränsle) och den verkade inte nåt bättre. Är mitt CuO dåligt, eller borde jag använda nån annan kopparförening för att få bra blått? Tänker prova ammoniumperklorat+kopparbenzoat senare.
Funderar på vad man ska köpa för Ti-pulver från SK, vilka grovlekar får man mest användning för? Jag gör inte så stora pjäser än (ska just börja med 2" bomber), så dom grövsta pulvren är kanske inte nödvändiga? Vill göra kometer, raketer med fin gnistsvans och liknande.

Inte "stora" bomber och så säger du 2" Låter lite respektlöst enligt mig
Citera
2008-01-04, 16:35
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Inte "stora" bomber och så säger du 2" Låter lite respektlöst enligt mig
Hur så? 1" och 1.5" konstbomber (som jag gjort hittills) är de minsta storlekarna man brukar sätta ihop, 2" är ett steg upp.
Citera
2008-01-04, 16:39
Medlem
Fieldleafs avatar
En 2" kan lätt döda en mäniska om den är felriktad eller om det blir fel på den. Och då är det en kraftig enligt mig. Sen beror det antagligen vad du har för laddning i. Har du lite BP så är det kanske inte så kraftigt men har du riktigt BLP i så är det en riktigt kraftig bomb vi pratar om
Citera
2008-01-04, 16:45
Medlem
Fieldleafs avatar
Men tror du ändå att paketet kommer fram? Kan väl bara vara så att dom inte riktigt bryr sig om det där. Dom kan ju skicka packetet ändå till sverige utan att synlig göra att det är stubbin i.
Citera
2008-01-04, 16:58
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
En 2" kan lätt döda en mäniska om den är felriktad eller om det blir fel på den. Och då är det en kraftig enligt mig. Sen beror det antagligen vad du har för laddning i. Har du lite BP så är det kanske inte så kraftigt men har du riktigt BLP i så är det en riktigt kraftig bomb vi pratar om
Jag är klar över riskerna, och skjuter alltid mina pjäser själv på ägnat område (tom strand), med bra avstånd och splitterfria mörsare.
Använder inte flash så mycket, tycker benzolift funkar bra som burst i mindre bomber och det bländas inte. Och meningen med bomben är ju att sprida lysande stjärnor i fina färger, det är inte en 2" kula full av flash eller nåt sånt.
Alla seriösa fyrverkare här på forumet har väl gjort bomber större än 2", jag är en relativ nybörjare och har mycket att lära och prova.
Citat:
ja, klagade inte på att du gjorde en 2" bomb utan tycker det är grymt och hoppas att du får till den riktigt fin.
Menade bara när du utryckte dig som att en 2" inte va en kraftig sak. Det ger fel signaler till nybörjare
Okej, men då förstår jag vad du menar, vi ser saken ur lite olika perspektiv.
Nu när det är avklarat hoppas jag nån kan svara på mina funderingar, repostar dom eftersom risken är att ingen ser dom på förra sidan.
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Undrar om orenheter i mitt CuO ställer till det med blåfärgen, jag vet att veline blå är rätt blek av naturen, men jag testade en blå med red gum (utan metallbränsle) och den verkade inte nåt bättre. Är mitt CuO dåligt, eller borde jag använda nån annan kopparförening för att få bra blått? Tänker prova ammoniumperklorat+kopparbenzoat senare.
Funderar på vad man ska köpa för Ti-pulver från SK, vilka grovlekar får man mest användning för? Jag gör inte så stora pjäser än (från professionell synspunkt sett, ska just börja med 2" bomber), så dom grövsta pulvren är kanske inte nödvändiga? Vill göra kometer, raketer med fin gnistsvans och liknande.
Citera
2008-01-04, 17:08
Medlem
zoccers avatar
Det kan dom kanske göra, men det är just där seriositeten kommer in. Frågan är väl om dom riskerar att skaka galler några år för att tjäna några dollar.
Det är hårda straff på sånt i USA och det är ett federalt brott. I USA är man mycket nojig på allt vad sprängämne heter sedan 9/11 och stubinleveranser utomlands tittar man mycket snett på. Därför säljer ingen seriös utanför US.
Citera
2008-01-04, 17:09
Medlem
Fieldleafs avatar
ja, klagade inte på att du gjorde en 2" bomb utan tycker det är grymt och hoppas att du får till den riktigt fin.
Menade bara när du utryckte dig som att en 2" inte va en kraftig sak. Det ger fel signaler till nybörjare
Citera
2008-01-04, 17:11
Medlem
Fieldleafs avatar
Nu låter jag kanske lite tjatig men tycker du att jag ska lägga iväg en beställning i alla fall för att prova. Om det funkar så är det ju jätte bra.

Och skiter det sig är det jätte dåligt

Men tycker du det är värt å prova?
Citera
2008-01-04, 18:45
Medlem
Dewunis avatar
Det är värt att prova om du kan betala med postförskott eller fraktura, annars inte.
Citera
2008-01-04, 19:54
Medlem
zoccers avatar
Förutom att du kan bli totalblåst på pengarna, vilket jag inte tror, löper både avsändaren och du en viss risk att paketet fastnar i någons tull och då är det kört. Dryga böter till dig om det är den svenska, fängelse till avsändaren om det är i USA.
Värt att riskera?
Om det vore så att det var det enda alternativet, så kanske, om man har råd med böterna och verkligen får någon att skicka. Men nu finns andra alternativ som är betydligt säkrare. Ja, det kostar en liten slant med stubin, men om man sysslar en del med pyro så är det en ganska liten kostnad jämfört med annat.
Så mitt svar är nej. De mindre nogräknade pyrohandlare som inte följer lagen förstör så mycket för de som är seriösa och deras agerande riskerar att hela branchen stängs ned med hjälp av strängare lagar. Var handlar man sen?
Citera
2008-01-04, 20:00
Medlem
zoccers avatar
Jag tänkte bara tillägga att visco-stubin inte alls är ett måste alla gånger. När man experimenterar med små satser osv. går det många gånger lika bra om inte bättre att använda en vanlig, bra, hemmagjord svartkrutsstubin som inte kostar många öre per meter. Sen när man skall fyra av litet större och kraftigare pjäser, då går man över till visco. Eltändning är också ett billigt alternativ för den som vill, mycket säkert är det också.
Citera
2008-01-04, 21:35
Medlem
very dangerouss avatar
Märkte nu att kulkvarna från sidan drevs på 120v.
Så är det någo som vet var man kan köpa adapter till detta.

Sen har jag en till fråga också.
Beställde strontiumnitrat för nått årsen från Sk.
Men problemet är att det briner grönt och inte rött.
Så kan jag ha fått fel? Antar att det är nått bariumsalt, men fins det nått enkelt sett att säkerställa vad det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in