2007-06-28, 21:54
Medlem
Dewunis avatar
Går det att anävnda Aluminiumoxid till termit? Al2O3?

För,aluminium termit, Al pulver och Al oxid
Citera
2007-06-28, 23:36
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klig
Vet någon vad jag ska ha för att få så starkt ljus som möjlig?
Det ska vara så att man typ inte ser något på ca:10sek-1minut.
Eller någon kanske kan säga det redan nu om de vet det??

//Klig

Nån nämnde fotoblixtar. Har ett gäng kromosomblixtar som är jävligt roliga att leka med. De är lika stora som en vanlig 220v glödlampa och har vanlig E27 sockel. Favoriten är att smuggla in en sån i lampan på muggen när festen är slut...

Tittar man direkt på dem när de brinner av så ser man inte ett skit på en halvminut eller så.

Hittade liknande på ebay, om nån vill se hur de ser ut.
http://cgi.ebay.com/Vintage-flashbulb-25-Amplex-photoflash-flash-bulbs-31_W0QQitemZ110142126334QQihZ001QQcategoryZ64354Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Citera
2007-06-29, 00:37
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Går det att anävnda Aluminiumoxid till termit? Al2O3?

För,aluminium termit, Al pulver och Al oxid

Al + syre = avger en viss mängd energi.

Fe2O3 ->järn och syre kräver en viss mängd energi. Vanlig termit fungerar för att energin ifrån reaktion ett med råge klarar att driva reaktion två.

Beskriv hur du har tänkt om du tror att Al2O3 + Al skulle ge termit.

EDIT: Slå upp den elektrokemiska spänningsserien så får du en ungefärlig bild av hur det ser ut. Nu finns ju dessutom atomvikter, gitterentalpi och dylikt, men det stämmer någorlunda med de flesta vanliga metaller. Högre spänning = mer energi.
Citera
2007-06-29, 01:44
Medlem
Dewunis avatar
Nej det är bara för att jag har läst att olika oxider funkar...Kan nån ge nåra exempel på andra oxider som funkar? för typ alla verkar använa järnoxid.
Citera
2007-06-29, 03:18
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
*skriver febrilt*
Ska göra några besök i sommar, och köpa upp ett rejält parti. Kan behöva några liter toluen för att extrahera gallium och antimon .

Så, skåuningar, se upp, nu kommer jag med lastbilen!

Hehe ska du handla på matas så lär det räcka med den lilla shoppingkassen då dom sällan har stora mängder av några roliga kemikalier hemma.

Hmm ska oxå passera skåne och ev dannmark snart tänk om vi helt ovetandes av en slump träffas vid någon av matas kemikaliehyllor. Lite som i en rommantisk film ungefär
Citera
2007-06-29, 13:41
Medlem
wääuus avatar
Jag kommer också, och hoppas på att hitta lite jod etc.
Citera
2007-06-29, 15:46
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
jod

Lycka till, det närmaste blir nog en svag lösning 5 % KI/I2 på apoteket. Jodkristaller kan du nog skjuta en vit pil efter...
Citera
2007-06-29, 15:50
Medlem
Naturvetarens avatar
Det är inga problem att skaffa jod som privatperson i Sverige, det behöver ni inte blicka ut ur landet för att få tag på
Citera
2007-06-29, 17:02
Medlem
wääuus avatar
Aja, det vet jag nog, men jag ska nog till köpenhavn inorgon och det skulle faktiskt inte förvånat mig om matas hade en liten burk med ren jod bland sina andra burkar med kalciumkarbid, oxalsyra etc. i en kosmetikabutik
Citera
2007-06-29, 17:07
Medlem
wääuus avatar
Såg nyss en rolig sak, mycket rolig. Det är nån slags hårgelé från sebastian som heter "Threads". Till synes en helt vanlig blåaktig kräm med söt doft, men när den först smetas ut på händerna och sedan "klappas" (som när du applåderar) så bildas det jättemånga extremt tunna och lätta trådar som driver runt i luften.
Jag blev nu nyfiken så jag vänder mig till mina vänner i detta forum.

Någon som har en aning om vad det är för ämne? Tuben hade tyvärr ingen innehållsförteckning, men här på hemsidan rullar tuberna förbi och man kan få lite info om man stannar dem http://sebastian-intl.com/originals/styling.html

Edit: ännu en länk: http://www.stuff4beauty.com/page/sebastian-threads.html
Citera
2007-06-29, 22:09
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Såg nyss en rolig sak, mycket rolig. Det är nån slags hårgelé från sebastian som heter "Threads". Till synes en helt vanlig blåaktig kräm med söt doft, men när den först smetas ut på händerna och sedan "klappas" (som när du applåderar) så bildas det jättemånga extremt tunna och lätta trådar som driver runt i luften.
Jag blev nu nyfiken så jag vänder mig till mina vänner i detta forum.

Någon som har en aning om vad det är för ämne? Tuben hade tyvärr ingen innehållsförteckning, men här på hemsidan rullar tuberna förbi och man kan få lite info om man stannar dem http://sebastian-intl.com/originals/styling.html

Edit: ännu en länk: http://www.stuff4beauty.com/page/sebastian-threads.html

Jag vet att det är ett "fiber-vax" i alla fall.
(Har jag för mej.)
Citera
2007-06-29, 23:56
Medlem
Dewunis avatar
Så,nån som kan säga nåra olika oxider som funkar till termit? Antar att mitt förra inlägg inte skulle bli besvarat.

Och ungefär hur länge ska jag ha in en ask med FeOH I ugnen? tror iallfall det är järnhydroxid. det är mörkbrunt och gjordes med salt,vatten och tvättad tvålull.

Och skulle man få FeOH om man löser upp järn i NaOH med kanske lite natrium eller något också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in