2007-03-18, 15:07
Avstängd
Svenskakemi

Hur lång tid brukar det ta innan ni får svar från SvenskaKemi?
Citera
2007-03-18, 15:12
Medlem
Dewunis avatar
Ja, nu har jag tänkt ett tag på hur jag ska detonera annm eller anfo, har bestämt mig för att göra en tändhatt med tcap. Men då har jag en fråga Funkar sanerings medlet odox? hittade en dunk med det. och kan man använda citronsyra (pulvret , eller ska man blanda med vatten)
och som jag förstått är de 1 del aceton och 3 delar väteperoxid och 1 del citronsyra? stämmer det.
Citera
2007-03-18, 15:15
Medlem
Dewunis avatar
Kopparspån eller kopparpulver?
för kopparspån är de ju bara att fila till själv. kopparpulver brukar man kunna få i såna där kemiset^^
Citera
2007-03-18, 15:23
Medlem
very dangerouss avatar
Spån. Ska va till gnist regn i fontäner!
vist kan man fila skälv,
men jag vill ha lite störe mängder. Så jag vill kuna köpa!
Citera
2007-03-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av very dangerous
Spån. Ska va till gnist regn i fontäner!
vist kan man fila skälv,
men jag vill ha lite störe mängder. Så jag vill kuna köpa!

En lämpligt sätt vore väl att lösa upp koppar i t.ex. saltsyra för att sedan lösa ut dito med en mindre ädel metall.
Citera
2007-03-18, 15:58
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
En lämpligt sätt vore väl att lösa upp koppar i t.ex. saltsyra för att sedan lösa ut dito med en mindre ädel metall.

Nej det funkar inte. Koppar ligger högre än väte i spänningsserien och det sker därför ingen reaktion mellan koppar och saltsyra.

Det går att utgå ifrån kopparsulfat och reagera detta med askorbinsyra för att få rent kopparpulver att falla ut.
Citera
2007-03-18, 16:24
Medlem
GalFisks avatar
Den reaktionen får man dock inte större mängder utav, mycket koppar stannar i lösningen (man kan få ut det som är kvar Cu2O genom att tillsätta NaOH).
Å andra sidan blir det lilla man får ut ett mycket fint pulver.
Kanske man kan köpa rent kopparpulver som färgpigment?
Edit: såg att det var spån du ville ha, då vet jag inte... kanske det funkar att elektrolysera ut koppar på en yta där kopparet inte fäster? Vet inte hur "spånigt" resultatet blir då...
Citera
2007-03-18, 16:26
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citronsyra är väl till HMTD , inte TATP!
Saltsyra ska det vara.
Var bara försiktig.
/mvh
Citera
2007-03-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Nej det funkar inte. Koppar ligger högre än väte i spänningsserien och det sker därför ingen reaktion mellan koppar och saltsyra.

Det går att utgå ifrån kopparsulfat och reagera detta med askorbinsyra för att få rent kopparpulver att falla ut.

Det har du rätt i. Sen var det spånor han ville ha, missade detta oxå. Har inte sett speciellt många recept med ren koppar i, varför inte byta ut kopparn mot någon annan metall?
Citera
2007-03-18, 17:06
Medlem
När jag tillverkade TACP/ATCP använde jag mig av svavelsyra för att kicka i gång reaktionen. Var noga med att tvätta resultatet ordentligt med vatten flera gånger för att få bort syrarester, dessa bidrar till onödig risk.

Läs igenom tråden som varnar för TACP oxå, jag var ung och dum när jag sysslade med det där och i dag skulle jag inte ens tänka tanken.
Citera
2007-03-18, 18:25
Medlem
very dangerouss avatar
fins det inget företag som säljer färdigt spån???
som Galfisk undrar, kan det finas som färgpigment?
Citera
2007-03-18, 18:43
Medlem
Naturvetarens avatar
Svavelsyra är opassande till TATP på grund av dess höga ångtryck, saltsyra är mycket lättare att bli av med efteråt. Man ska inte heller skölja sitt TATP med massa vatten eller behandla det med baser, att låta det ligga i lite rent destvatten efter kristalation är bäst. Stearaterna och övriga inhibitorer i H2O2 har nämligen en liten om än befintligt lugnande effekt på TATP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in