2007-07-27, 14:08
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten

Kväveoxidul Går under namnet "gräddpatroner" eller möjligen "lustgaspatroner". Sök på google efter inköpsställen, det finns massvis.

Vätgas och syrgas kan du enkelt få fram genom elektrolys av vatten.

Helium och Svavelhexaflourid kan du om jag inte misstar mig, köpa på Aga.

Jasså? Viste inte att lustgas och Kväveoxidul var samma sak. Man lär sig nått nytt varje dag.
Lustgas har jag gott om, dock bara i små patroner. Jag Behöver i störr tuber. Liknande dykartuber.

Så man kan köpa alla sortes gas på aga? Kan man köpa där som privatperson och hur gör man då? Måste man gå till nått försäljningsställe?

Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Hehe om jag hade varit rik och bott i ett stort sjysst hus hade nog även jag haft en tub av varje gas där. Vem fan pallar elektrolysera vatten för att få fram 1ml vätgas när man likagärna kan pysa ut en liter på en gång

Edit:tappade bokstävenr

Precis! Lättare o köpa gas än att framställa det.
Citera
2007-07-28, 20:55
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Lustgas har jag gott om, dock bara i små patroner. Jag Behöver i störr tuber. Liknande dykartuber.

Är det för att öka förbränningen i en motor?

[/quote]
Så man kan köpa alla sortes gas på aga? Kan man köpa där som privatperson och hur gör man då? Måste man gå till nått försäljningsställe?[/quote]

Troligen kan du köpa vissa, men långt från alla sorters gaser som privatperson, enklast är nog att ringa dem och fråga.
Citera
2007-08-02, 08:23
Medlem
osiss avatar
Jag har en fråga om svavel och dess införskaffande. Om jag går in i en färgaffär och ska ha lite svavel, frågar jag då efter svavel eller ska man specifiera sig med något produktnamn? Sen så undrar jag vad det svavel som finns i handeln är tänkt att användas till.
Citera
2007-08-02, 10:49
Medlem
Naturvetarens avatar
Ja du frågar efter svavel. Om de frågar vad du ska ha det till så hitta på ngt bara. De vill sälja, de tjänar på det.
Citera
2007-08-03, 09:49
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Ja du frågar efter svavel. Om de frågar vad du ska ha det till så hitta på ngt bara. De vill sälja, de tjänar på det.

jojo det ska nog inte bli några problem, men av ren nyfikenhet så undrar jag vad det används till.
Citera
2007-08-03, 13:01
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
...så undrar jag vad det används till.

Man gör svartkrut av det!

När jag köper svavel går jag bara in i butiken och hämtar ett paket svavel, det ser ut som ett mjölkpaket fast helvitt med blå text. Frågar man efter det (Och inte riktigt har åldern inne) så tittar personalen snett på en eller krystar från ett "D-det säljer vi inte".
Citera
2007-08-03, 22:46
Medlem
herr_mögels avatar
rör i glas 600:50-60,4-5mm

söker efter ett ställe att köpa glasrör i H:B:L 600:60:4-5 mm eller nåt liknande antingen med ena ändan försluten eller båda öppna.måtten är yttermårr.även rör på ca 10 mm bredd och 100cm långa.nån som vet?? vad är bästa materialet att foga ihop glas med??kn man limma med glas om man värmer upp det med brännare? ska självklart vara transparent.får inte vara fot på rören.
Citera
2007-08-04, 02:06
Medlem
herr_mögels avatar
haha menar höjd bredd tjocklek
skrev fel
Citera
2007-08-04, 02:21
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr_mögel
haha menar höjd bredd tjocklek
skrev fel

prova kolla med lokala glasmästaren
Citera
2007-08-04, 15:35
Medlem
Claritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Man kan använda svavel till blekning av textiler, så det kan man säga.
Citera
2007-08-04, 16:18
Medlem
GalFisks avatar
Man kan också hälla det på växterna i trädgården för att ta död på diverse svamp och skadedjur.
Citera
2007-08-04, 17:50
Medlem
osiss avatar
Då har man en liten aning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in