Citat:
Ursprungligen postat av
cui
Jag har tidigare påpekat att man kan - och historiskt har kunnat - konvertera till judendomen och att israel utropades innan DNA upptäcktes. Det räckte alltså att påstå (helt utan bevis på släktskap med de som bebodde israel för ett par tusen år sedan) att man var jude för att få rätt att flytta till israel och tränga undan de som bodde där. Du anser alltså inte ens att judarna har utlovats landet av gud. Av vilka skäl anser du att det var ett riktigt beslut att utropa israel 1948 på den platsen överhuvudtaget?
Som religion betraktat borde den väl själv få bestämma vem som konverterat till Judendom utan att DNA för släktskap med tidigare judar blandas in? Tokigt vore annars.
Som stat betraktat borde den väl också själv få bestämma vilka migrationslagar som gäller för staten? Sverige bestämmer t.ex. själv sådant för Sverige genom lagar som i sin tur är beslutade av våra folkvalda politiker.
Varför skulle det vara fel att utropa en ny stat Israel på den plats Israel låg? Varför menar du att en regionstillhörighet som Palestina skulle ha ett högre värde än en stat?
Speciellt med tanke på att palestina området blev uppdelat mellan två invånare som redan bodde i regionen, araberna och judarna. Till det tillkom de judar som idag är i majoritet i Israel, Judar som fördrevs till staten Israel från den del av Palestina som inte ville vara en stat(nuvarande fiktiva staten Palestina), Jordanien, Syrien, Egypten etc.
Vad gäller utropandet så anser jag inte att det är ett guds bud som är det intressanta. Det intressant är att det är Palestinier som tillhör religionen judendom som utropade en stat i det område de hör hemma i.
Att det dessutom tillkommit en migration i området är fullständigt ointressant. Ingen lag har förbjudit migrationen. Palestinaområdet var statlös och stod under förvalting av FN mandat genom GB.
Eller menar du att området måste fördelas mellan Syrien, Egypten och Jordanien?
Eller vad har du emot att Palestinaområdet delas mellan dem som är bofasta där sedan mycket lång tid?
Jag tycker inte att varken Jordan, Syrien eller Egypten har några rättigheter på platsen. Då återstår den uppdelning som är gjord idag.