2005-10-18, 04:26
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
jasså palestina tillhörde England undrar hur dom fick det landet?.
England fick ta ansvaret för en mängd markområden som tillhört Ottomanska riket efter första världskriget, däribland området där Israel ligger idag. Orsaken till varför dom fick det var att England var på vinnarsidan i det kriget och Ottomanerna förlorade i samband med att dom förlorade så kollapsade regeringen.
Citera
2005-10-18, 04:49
Medlem
TrialByErrors avatar
Området ifråga kallades Brittiska Mandatet och styrdes av England och Frankrike till en början. Frankrike avsa sig senare allt ansvar över mandatet till England som genom diverse förhandlingar samt avtal delade upp området till Araber och Judar.

Araberna fick Jordanien, Libanon, Syrien, samt att Gaza tillföll Egypten och Judarna fick sitt land Israel definierat genom Nationernas förbunds beslut.

Historiskt sett så fanns det inget folkslag Palestinier innan PLO fick luft under vingarna 1967 och började hävda att de skulle härstamma från en nationstat kallad Palestina som skulle ha existerat före Kristendomen föddes, detta är naturligtvis kvalificerat skitprat.

Vad vi däremot vet är att de Judiska stammarna i området gjorde uppror mot det Helleniska-Syrianska Seleucid Imperiet och skapade landet Judea, detta firas än idag varje år med Chanukka.

Slutsats:
Palestinier som folkslag har aldrig funnits innan 1967, de som idag kallar sig Palestinier är Araber.
Det har funnits en Judisk stat i området långt innan Israel skapades.
"Palestinier" har aldrig haft en nation i området, innan England/Frankrike tog över var det en del av det Ottomanska riket (Turkiet).
Citera
2005-10-18, 09:48
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ett litet svar till vejronioottan, jag tycker inte att det är riktigt att skjuta missiler och raketer in i getton och flyktingläger men det tycker du och vem som har fel får ni andra ta ställning till.
Det är väl rimligt att dom anfaller de som ligger bakom terrorn mot Israel, tycker du att dom skall avstå bara för att personerna cyniskt väljer att omge sig med mänskliga sköldar? Flyktingläger är ju lite missvisande vi snackar ju inte tält utan om riktiga bostäder.
Citat:
Självklart ska israel gå in och ta fast terroristerna för det är ju dom som stängt in dom civila i muromgärdade getton och då talar jag inte om stridsvagnar mm utan polis på ett demokratiskt sätt.
Nu snackar du goja orsaken till att dom bor i muromgärdade getton är att de arabstater som invaderade Israel 1948 vill ha det så (dom skulle ju snart få flytta tillbaka när deras armeer krossat Israel). Du har inte så god verklighetsuppfattning om hur det skulle gå att ta dom med polis i ett så kallat flyktingläger, chansen är väl att ännu fler skulle dö och eller att personen skulle komma undan.
Citat:
Isarel måste ju själva förstå att hålla människor instängda i muromgärdade getton inte leder till att människorna börja älska israeler utan det är ju israel som göder terroristerna genom att dom behandlar människorna som nassarna behandlade judarna i sina getton.
Som jag sa tidigare det är inte Israelernas fel att dom bor som dom bor.
Citat:
Så min slutsats är att om inte Israel ändrar sig så kommer terror och krig att fortsätta och vi kommer att om 10 år sitta här och snacka om hur Israel och palestinierna fortfarande mördar varandra.
Det är inte Israel som behöver ändra sig det är palestinierna.
Citera
2005-10-18, 21:17
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
ville bara skuta in att Judarna faktiskt inte alls fördervs från Palestina

Snälla, vad är det jag läser!!!!!

Känns lite som ett mysslickande från den svenska grundskolans sida att man inte lär ut histora längre
Citera
2005-10-20, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Vad är det för jävla Nazi-svin som startar en sådan här tråd?
Snart är det väl något jävla pucko som säger att det var judarna själva.

Vill ni se en hopplös terroriststat utan existensrätt, så se på Ryssland.
Nazi-svin? Inte fan tycker jag om Tyskland så värst mycket. Dessutom så misslyckades Hitler med sin misson kapital, men detta tar lyckas judrna lösa på egen hand då de hela tiden så puckat väljer regeringar som uppmuntar till att få sitt eget folk bombat, så på sätt och vis så kan ju LIKUD med rätta sägas vara de största förespråkarna av dessa bombingar. Varför skulle bombningarna på något sätt vara mer vanvördigt än IDFs framfart bland civila i området? IDF använder en taktik som de oskyldiga stackars palerstinerna inte kan värja sig emot, och de sköna snubbarna i Hamas etc använder metoder som inte judarna kan värja sig emot. Låter faktiskt rättvist, eller hur? Speciellt som de attackerar militära mål dessutom medan Israel enbart riktar in sig på civila mål.

Anti-semit vill jag nog inte heller kalla mig, då judarna inte är ett semitiskt folk, utan ett Khazariskt och Edomitiskt (och därmed snarare turkisk/tatariskt) folkslag. Tvärtom, är jag nog snarare den störta pro-semiten här på FB, då araberna är ett långt mer semistiskt folkslag äv vad de där så-kallade judarna är.

Israel har i vilket fall som helst ingen existensrätt, och det är bara patetiskt att gnälla om FN som förankring till Israel, sen när har FN respekterat ISrael? ALDRIG! Således borde inte FN respektera Israel heller och därmed upplösa skiten omgående så blir det äntligen lite ordning och fred i området!
Citera
2005-10-20, 15:45
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Nazi-svin? Inte fan tycker jag om Tyskland så värst mycket. Dessutom så misslyckades Hitler med sin misson kapital, men detta tar lyckas judrna lösa på egen hand då de hela tiden så puckat väljer regeringar som uppmuntar till att få sitt eget folk bombat, så på sätt och vis så kan ju LIKUD med rätta sägas vara de största förespråkarna av dessa bombingar. Varför skulle bombningarna på något sätt vara mer vanvördigt än IDFs framfart bland civila i området? IDF använder en taktik som de oskyldiga stackars palerstinerna inte kan värja sig emot, och de sköna snubbarna i Hamas etc använder metoder som inte judarna kan värja sig emot. Låter faktiskt rättvist, eller hur? Speciellt som de attackerar militära mål dessutom medan Israel enbart riktar in sig på civila mål.
Finns det en bild av dig under rubriken indoktrinerad i uppslagsboken eller? Att Hamas i allmänhet anfaller civila mål och att Israelerna i allmänhet anfaller militära mål det är det väl få som bestrider (vad gäller att Hamas anfaller civila mål tror jag inte ens dom själva bestrider). Att tycka att Hamas är sköna snubbar visar att det är något som inte är rätt ställt i ditt sinne.

Citat:
Israel har i vilket fall som helst ingen existensrätt, och det är bara patetiskt att gnälla om FN som förankring till Israel, sen när har FN respekterat ISrael? ALDRIG! Således borde inte FN respektera Israel heller och därmed upplösa skiten omgående så blir det äntligen lite ordning och fred i området!
Nu har ju de flesta västländer erkänt Israel inklusive Sverige så det är ju bara att köpa läget. Dina fantasier om att Israel inte har existensrätt var har du fått dom ifrån kom dom i en dröm eller? Det enda stället i mellanöstern där det är lite ordning är just demokratin Israel hur kan du tro att upplösa den skulle leda till någon ordning?
Citera
2005-10-20, 17:02
Medlem
nymans avatar
Ja du Paul du tycker det är helt rätt att skjuta missiler in i flyktingläger, du till och med påstår att Israel inte brukar anfalla civila mål men hur kan då det ha dödas fler palestinska civila än israeliska?
Sen till ditt påstående att araberna vill bo i getton med murar runt, vilken dynga tror du på det själv?
Vart tycker du palestinierna ska ta vägen? ska vi bjuda in några miljoner hit till Sverige eller?
Sen till virrpellarna som påstår att araberna (palestinierna) inte har bott lika länge som judarna i Palestina har jag bara ett svar till läs lite historia, till ex Amin maalouf Bok "Korstågen enligt araberna" för jag undrar vilka som korstågsfarana slogs emot då dom befria Jerusalem för enligt virrskallarna så fanns det inga araber där?
Till sist 1600-talstänkaren Engelbreckt som frågar hur långt tillbaka i tiden man ska gå för att få kräva sitt land tillbaka och så skämtar han om Indianerna, i det palestinska fallet så är det bara att man rättar sig efter vad FN sagt och dom har slagit fast att 1967 års gränser ska gälla.
Sedan så kan man ju spinna vidare på Engelbreckts skämt om Indianerna, dom förlorade sitt land för några hundra år sedan medans judarna förlora sitt bibliska (sagoland) för 2000 år sedan så nog tycker jag att indianerna skulle ha en större chans att få tillbaka sitt land än judarna som förlorade sitt land för tusentalsår sedan.
Så hur kan du engelbreckt hävda att judarna har rätt att kräva sitt land tillbaka som dom förlora för 2000 år sedan medans du skrattar ått att indianerna skulle ha rätt till sitt land som dom förlora för några hundra år sedan?
Citera
2005-10-20, 17:05
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Anti-semit vill jag nog inte heller kalla mig, då judarna inte är ett semitiskt folk, utan ett Khazariskt och Edomitiskt (och därmed snarare turkisk/tatariskt) folkslag. Tvärtom, är jag nog snarare den störta pro-semiten här på FB, då araberna är ett långt mer semistiskt folkslag äv vad de där så-kallade judarna är.

Enligt vem/vilka/vad är judarna inte ett semitiskt folkslag? Har du någon källa? Skulle vara kul att veta var detta påstående, som jag bara hört från debattörer i just den här tråden, kommer ifrån.

Citat:

1, Vad ger ett land existensrätt enligt dig?
2, FN erkänner Israel som stat sedan Israels grundande.
3, Diktatur är en mer ordnad social form än demokrati, det betyder inte att det är önskvärt med diktatur istället för demokrati. Under Tito var det fred i Jugaslavien, det innebär inte att det var dåligt att han dog och diktaturen där dog tillsammans med honom, även om det ledde till oroligheter. Fred och ordning är inte att föredra till vilket pris som helst.
Citera
2005-10-20, 17:27
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Till sist 1600-talstänkaren Engelbreckt som frågar hur långt tillbaka i tiden man ska gå för att få kräva sitt land tillbaka och så skämtar han om Indianerna, i det palestinska fallet så är det bara att man rättar sig efter vad FN sagt och dom har slagit fast att 1967 års gränser ska gälla.

Ja? Jag sa ju att jag ansåg att Israel borde respektera FNs delningsbeslut. Snälla, läs mina inlägg ordentligt innan du kommenterar dem!

Dessutom borde man inte använde FN som argument om man argumenterar för upplösandet av Israel eftersom de konstaterar i delningsbeslutet att det ska finnas både finns en israelisk och en palestinsk stat.

Det var faktiskt du som först använde dig av indianerna och de svarta i sydafrika som jämförelse. Jag förklarade varför jag inte ansåg att det var jämförbart och nu häcklar du mig för att jag bemöter dina argument.

Citat:
Sedan så kan man ju spinna vidare på Engelbreckts skämt om Indianerna, dom förlorade sitt land för några hundra år sedan medans judarna förlora sitt bibliska (sagoland) för 2000 år sedan så nog tycker jag att indianerna skulle ha en större chans att få tillbaka sitt land än judarna som förlorade sitt land för tusentalsår sedan.

Så hur kan du engelbreckt hävda att judarna har rätt att kräva sitt land tillbaka som dom förlora för 2000 år sedan medans du skrattar ått att indianerna skulle ha rätt till sitt land som dom förlora för några hundra år sedan?

Jag har sagt det här förut, men jag ska säga det än gång till eftersom du inte förstod vad jag menade. Anledningen till att judarna har rätt till landet är att de bor där nu. Det finns inget sådant som historisk besittningsrätt enligt mig.

Om det fanns något sådant som historisk besittningsrätt, som du verka anse, skulle indianerna kunna kräva tillbaka Nordamerika, aztekernas ättlingar deras områden, Ryssland bitar av Sverige och Danmark göra anspråk på hela Norge. Det är det jag tycker är skrattretande och det är faktiskt det som är konsekvensen av ditt resonemang.

Jag har konsekvent hävdat att inget land kan ha historisk rätt till ett område och om du är för dum för att förstå vad jag menar är det ingenting mer jag kan göra.

Snälla, sluta tillskriva mig åsikter jag inte gett uttryck för och bemöt mina argument istället! Hur lång tid skall gå innan ett folk förlorar sin besittningsrätt? Om du nu verkligen anser att det finns något sådant som historiska besittningsrätt.
Citera
2005-10-20, 17:32
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ja du Paul du tycker det är helt rätt att skjuta missiler in i flyktingläger
Om en terrorist har gömt sig bland civila i ett "flyktingläger" så är där han gömt sig inte ett civilt mål längre.
Citat:
du till och med påstår att Israel inte brukar anfalla civila mål men hur kan då det ha dödas fler palestinska civila än israeliska?
OM unge herr nyman läser den här länken så kan han se med statistik att israelerna mestadels angriper militära mål och att palestinierna mestadels angriper civlia mål. http://www.ict.org.il/articles/articledet.cfm?articleid=439
Citat:
Sen till ditt påstående att araberna vill bo i getton med murar runt, vilken dynga tror du på det själv?
Jag har aldrig påstått det du borde be din speciallärare i skolan om hjälp att förstå meningen som jag skrev
Citat:
Nu snackar du goja orsaken till att dom bor i muromgärdade getton är att de arabstater som invaderade Israel 1948 vill ha det så (dom skulle ju snart få flytta tillbaka när deras armeer krossat Israel).
Hur får du det till att jag påstår att araberna vill bo så?
Citat:
Vart tycker du palestinierna ska ta vägen? ska vi bjuda in några miljoner hit till Sverige eller?)
Dom skulle ha det bra där dom är nu om dom gav fan i att utföra terrordåd.
Citera
2005-10-20, 17:47
Medlem
nymans avatar
Paul läs på lite hur dom har det i gettona i Palestina så skulle du inte komma med så dumma påståenden att dom skulle ha det bra bara dom sluta bråka med Israel, som exempel så är det brist på vatten i hela området och det är väl känt att vattnet först går till dom illegala israeliska bosättarna och sen om det blir något över till palestiniernas getton.
Sedan så undrar jag vilka arabiska länder är det som ligger i krig med Israel just nu, sedan till ditt påstående att om en terrorist gömmer sig bland civila så är dom inte ett civilt mål längre hör du inte själv hur sjukt du resonerar? så om en terrorist gömmer sig i AIK:s hejarklack så är är dom inte civila längre och därför kan man skjuta in en missil i hejaklacken enligt ditt sätt att resonera.
Så till Engelbreckt som hävdar att han stödjer FN då FN fick hjärnsläpp och delade upp området i en Judisk och en Arabisk, ja beslutet är taget och inget man kan hänga upp sig på men varför vill du inte respektera FN:s gränsers för Israel?
Och varför är det så fel att göra som Sydafrika gjorde?
Citera
2005-10-20, 18:49
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Paul läs på lite hur dom har det i gettona i Palestina så skulle du inte komma med så dumma påståenden att dom skulle ha det bra bara dom sluta bråka med Israel, som exempel så är det brist på vatten i hela området och det är väl känt att vattnet först går till dom illegala israeliska bosättarna och sen om det blir något över till palestiniernas getton.
De palestinska områdena hade bland världens högsta ekonomiska tillväxt fram till Intifadan.
Citat:
Sedan så undrar jag vilka arabiska länder är det som ligger i krig med Israel just nu.
Syrien, Saudiarabien Yemen och Irak (lite osäkert med Irak då dom bytt regering och konstitution hur det räknas)
Citat:
sedan till ditt påstående att om en terrorist gömmer sig bland civila så är dom inte ett civilt mål längre hör du inte själv hur sjukt du resonerar? så om en terrorist gömmer sig i AIK:s hejarklack så är är dom inte civila längre och därför kan man skjuta in en missil i hejaklacken enligt ditt sätt att resonera.
Om AIKs hejarklack är så välbeväpnad att att terroristen har möjlighet smita innan polisen kan ta honom eller att fler skulle dö/skadas när man försöker ta honom än om man använder en missil så är väl det ett alternativ. Det är dock inte helt relevant då de gånger som Israel använt missiler så är det på territorium som palestinierna haft regelrätt eller defacto kontroll över dvs att det rör sig om ett krigstillstånd (även om den en parten palestinierna inte följer krigets regler).

Citat:
ja beslutet är taget och inget man kan hänga upp sig på men varför vill du inte respektera FN:s gränsers för Israel?
Tror du borde titta närmare på den här delen av resolution 242 som du refererat till
Citat:
(ii) Termination of all claims or states of belligerency and respect for and acknowledgement of the sovereignty, territorial integrity and political independence of every State in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries free from threats or acts of force.
Israel har hela tiden gått med på att dra sig tillbaka om dom får leva ifred och göra vissa smärre ändringar av gränserna så att dom får en säker gräns.

Citat:
Och varför är det så fel att göra som Sydafrika gjorde?
Araber och judar bor redan ifred i Israel det är araberna i palestina som ställer till problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in