2015-03-20, 17:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det börjar bli lite väl löjligt nu. Jag har gett dig mer än ett halv dussin källor, inklusive israelisk statsarkiv, exklusive de från Noam Chomsky och Akiva Eldar, för något som inte är omstritt: Israel gick inte med på att lämna tillbaks all ockuperad mark. Israeliska uttalanden och att de förkastade såna initiativ visar det. Att Israel sedan, efter ett nytt krig där Anwar Sadat visade att Egypten menade allvar med att göra allt för att få tillbaka Sinai, och en ny regering i Israel, gick med på det ändrar inte att tidigare regeringar inte gick med på det. Likud och Menachem Begin gick med på det.

Men du gör en halmgubbe om du tycker att Egypten gjorde rätt som inte erkände Israel bara för att Israel inte ville ge tillbaka "allt" bara för att de inte ville ge upp Jerusalem med tanke på hur liten plats Jerusalem var i jämförelse med Sinai + Golan + Västbanken (minus Jerusalem) + Gaza. Hur mycket plats rörde det sig om, 1%?

Citat:
Det fanns bosättningar både på Västbanken, Gaza, Golanhöjderna och Sinai. Du kan själv se där att flera av de bildades innan Likud kom till makten. Klicka runt på länken hos B'Tselem eller dessa hos Peace Now.

Eh, nej? Alla bosättningar och utposter på listan är startade efter Likud. Min fråga var vilka bosättningar som startades eller godkändes av Israel innan Likud.

Citat:
Du sade att Israel anser att utposter är illegala men det är inte hela sanningen. De har retroaktivt legaliserat flera av dessa och även detta då Ehud Barak var försvarsminister i regeringen som leddes av Likud. Mer om Israels stöd till dessa utposter:

Ja. Likud, ja. Min fråga var alltså, igen, vilka utposter legaliserades innan Likud kom till makten, förrutom de i Jerusalems omedelbara närhet? Jag tycker inte det är en speciellt komplicerad fråga, i synnerhet inte för en palestinier eller en person född i området ifråga.

Citat:
Det var du som tog upp att palestinier i Libanon har det sämre än palestinier i Israel. Då sade jag att det stämmer då de som har medborgarskap i Israel såklart har det bättre än statslösa flyktingar. Det ändrar inte på att nästan fyra miljoner bor i de palestinska områdena levt i nästan ett halvt sekel under israelisk ockupation och kritiken är riktad mot detta. Detta även samtidigt som judar som bor i samma område lever under civillagar.

Så frågan är alltså varför palestinierna är statslösa i Libanon när de inte är det i det dåliga, onda landet Israel och varför Israel isåntfall skall avskaffas?

Citat:
Ja, ännu fler judar skulle invandra. På vilket sätt skulle det minska arabernas opposition till en judisk stat där?

Ibland så får man acceptera invandring även om det är negativt för en själv. När det handlar om ett folk som är utsatt för förtryck och förföljelser är det naturligt att man får acceptera att de vill bo på samma ställe så de kan undgå förtryck och förföljelser. Om du är muslim så kanske du inte riktigt greppar det på samma sätt som du hade om du tillhörde en annan minoritet men om du vidgar dina vyer lite så kanske du fattar.

Tycker du själv att Sverige ska skjuta ihjäl alla muslimska invandrare precis som Hamas tycker att man ska göra med de judiska?
Citera
2015-03-20, 18:01
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Klart att Israel använder dubbla måttstockar precis som alla andra länder som har att göra med islamistisk terrorism. Du kan tycka det är hur fånigt som helst att Israel använder dubbla måttstockar men det finns en praktisk anledning till att förhindra arabiska återvändare eftersom de arabiska återvändarna härrör från en befolkning som förklarade krig mot Israel (till skillnad från de palestinier som inte gjorde det och fick israeliskt medborgarskap).

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tänk vad du kan hitta på. Palestinier fördrevs vare sig de hade "förklarat krig" mot de judiska invandrarna som utropat en stat eller inte. Själva symbolen för judiska övergrepp, Deir Yassin, var en by som försökte hålla sig väl med judarna, vilket inte hjälpte dem ett dugg. De var i vägen för expansion mot Jerusalem som visserligen inte var officiellt del av den stat judarna utropat, men gränserna var ju lite flytande...

Exakt, Xenonen. De enda som inte drabbades var druserna men att en liten del araber var kvar berodde inte på att dessa "inte hade förklarat något krig". Dessutom så ska man tänka på att dessa 156 000 araber styrdes under krigslagar fram till 1966 och Israel fortsatte med sina tvångsförflyttningar även efter kriget.

Citat:
Military rule was established over the 150,000 Palestinians who remained in what became the territorial borders of Israel as a means to control and further dispossess them, and to prevent refugee return. Most strongly affected by internal population transfer and expulsion were Palestinian communities in the northern border villages, the Naqab, the “Little Triangle” (an area ceded to Israel under the armistice agreement with Jordan), and those in villages partially emptied during the war.

The war ended in 1949 and armistice agreements were signed with Egypt in February, Lebanon in March, Jordan in April, and Syria in July. Within days of the signing of the Egyptian-Israeli General Armistice Agreement, some 2,000–3,000 Palestinians from the villages of Faluja and Iraq al-Manshiya were beaten, robbed and forced to leave their homes by Israeli forces, despite stipulations in the armistice agreement that nothing would befall their population after the Egyptian troop withdrawal.i In March 1949, Israeli forces expelled the inhabitants of Umm Rashrash and founded the city of Eilat. According to UN observers, some 7,000 Palestinians residing west of the southern armistice lines near the Palestinian town of Dura were expelled from Israeli-held territory in March 1949.ii

Annexation of the Little Triangle led to the expulsion of 8,500 Palestinians.iii In 1950, Israeli forces expelled the remaining 2,500 Palestinian residents of the city of Majdal (today’s Ashqelon) into the Egyptian-controlled Gaza Strip.iv More than 20,000 Bedouin were expelled from their traditional tribal areas between 1949 and 1956.vThe majority of these were from the Naqab in the south; some 5,000 Bedouin in the north were expelled to Syria.

http://www.badil.org/es/monitoreo-continuo-de-los-desplazamientos/item/1374-israeli-military-government-1949-1966

http://en.wikipedia.org/wiki/Present_absentee
http://en.wikipedia.org/wiki/1949%E2%80%9356_Palestinian_exodus
Senast redigerad av TKD_1337 2015-03-20 kl. 18:39.
Citera
2015-03-20, 18:13
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Men du gör en halmgubbe om du tycker att Egypten gjorde rätt som inte erkände Israel bara för att Israel inte ville ge tillbaka "allt" bara för att de inte ville ge upp Jerusalem med tanke på hur liten plats Jerusalem var i jämförelse med Sinai + Golan + Västbanken (minus Jerusalem) + Gaza. Hur mycket plats rörde det sig om, 1%?

Det är du som vanligt hittar du på olika anledningar till varför Israel gjorde eller sade en viss sak. Egyptens krav handlade om Sinai och nu försöker du få det till att de krävde att Israel skulle lämna tillbaka Jerusalem också.

Citat:
Eh, nej? Alla bosättningar och utposter på listan är startade efter Likud. Min fråga var vilka bosättningar som startades eller godkändes av Israel innan Likud.

Kolla igen. Bl.a. flera bosättningar på områdena Israel ockuperade. Jag har flera gånger nämnt Yamit som ett bra exempel. Där fördrevs beduinerna och Israel skulle istället bygga en stor stad för judar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamit
http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Former_Israeli_settlements_in_the_Sinai

Citat:
Ja. Likud, ja. Min fråga var alltså, igen, vilka utposter legaliserades innan Likud kom till makten, förrutom de i Jerusalems omedelbara närhet? Jag tycker inte det är en speciellt komplicerad fråga, i synnerhet inte för en palestinier eller en person född i området ifråga.

Du hade ingen fråga. Det var jag som svarade dig, i samband med andra argument jag besvarade, när du påstod att Israel anser utposter är illegala. Vilka bosättningar som Israel grundade innan Likud kom till makten har jag svarat på och gjort i stycket ovan nu också.

Citat:
Så frågan är alltså varför palestinierna är statslösa i Libanon när de inte är det i det dåliga, onda landet Israel och varför Israel isåntfall skall avskaffas?

Därför att deras hemland är det som är Israel, som ju tog över palestinska städer och byar, i många fall blev de fördrivna, och de blev nekade rätten att återvända. Ända till idag har palestinierna hoppats på att kunna återvända.

Citat:
Ibland så får man acceptera invandring även om det är negativt för en själv. När det handlar om ett folk som är utsatt för förtryck och förföljelser är det naturligt att man får acceptera att de vill bo på samma ställe så de kan undgå förtryck och förföljelser. Om du är muslim så kanske du inte riktigt greppar det på samma sätt som du hade om du tillhörde en annan minoritet men om du vidgar dina vyer lite så kanske du fattar.

Tycker du själv att Sverige ska skjuta ihjäl alla muslimska invandrare precis som Hamas tycker att man ska göra med de judiska?

Och som jude tycker du såklart det är passande att judar ska kunna massinvandra till Palestina och att araberna ska acceptera det. Det tycker jag araberna gjorde rätt i att inte acceptera. Samtidigt blir det väldigt ironiskt att du kritiserar arabernas negativa syn på judisk massinvandring när du även försvarar att palestinier blev hemlösa p.g.a judarnas handlingar och inte fick återvända till sina hem. Snacka om chutzpah!

Nej, jag tycker inte man ska skjuta ihjäl någon och ser inte hur det skulle vara relevant för diskussionen. Jag ser inte heller att Hamas vill göra det och de grundades långt efter kriget 1947-1949. Det är vanligt du kommer med ovidkommande påståenden för att slippa undan frågor du inte kan bemöta.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-03-20 kl. 19:07.
Citera
2015-03-20, 21:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är du som vanligt hittar du på olika anledningar till varför Israel gjorde eller sade en viss sak. Egyptens krav handlade om Sinai och nu försöker du få det till att de krävde att Israel skulle lämna tillbaka Jerusalem också.

Men goddag yxskaft. Om du plockar bort Jerusalem finns det ju inget kvar i kakan eftersom det var det enda argumentet du hade till att Egypten inte skulle erkänna Israel. Vad ÄR DET DU DISKUTERAR EGENTLIGEN? Ditt ENDA argument var att ISRAEL INTE VILLE GE TILLBAKA JERUSALEM och nu käftar du om ett HYPOTETISKT scenario där Israel INTE VILLE GE TILLBAKA SINAI (vilket DE DE FACTO GJORDE) trots att Egypten erkände Israel (vilket de DE FACTO INTE GJORDE) bara för att Chomsky och några andra enligt dig säger det trots att sidorna du refererar till inte säger det.

Citat:
Kolla igen. Bl.a. flera bosättningar på områdena Israel ockuperade. Jag har flera gånger nämnt Yamit som ett bra exempel. Där fördrevs beduinerna och Israel skulle istället bygga en stor stad för judar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamit
http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Former_Israeli_settlements_in_the_Sinai

Eh. Du refererar till bosättningar som Israel utrymde och raserade. Vad var din poäng nu igen? Att Israel alltid godkänt "land grabs" med briljerande exempel? Varför inte ta upp Danmarks historiska "land grab" av Östergötland under medeltiden som exempel på hur man inte ska lita på danskar?

Citat:
Du hade ingen fråga. Det var jag som svarade dig, i samband med andra argument jag besvarade, när du påstod att Israel anser utposter är illegala. Vilka bosättningar som Israel grundade innan Likud kom till makten har jag svarat på och gjort i stycket ovan nu också.

Nej. Om du går tillbaka till mitt första inlägg så fattar du att MIN ENDA POÄNG VAR ATT LIKUD VAR ETT RESULTAT av arabländernas intolerans och hets mot Israel och att bosättningarna var ett resultat av Likud. Och NEJ, du har inte presterat ett enda argument mot det, dina länkar har alla varit post-Likud förrutom de bosättningar som raserats.

Citat:
Därför att deras hemland är det som är Israel, som ju tog över palestinska städer och byar, i många fall blev de fördrivna, och de blev nekade rätten att återvända. Ända till idag har palestinierna hoppats på att kunna återvända.

Ja, de hoppas på att kunna återvända genom att säga att de ska döda alla judar. Skitsmart taktik, verkligen.

Citat:
Och som jude tycker du såklart det är passande att judar ska kunna massinvandra till Palestina och att araberna ska acceptera det. Det tycker jag araberna gjorde rätt i att inte acceptera. Samtidigt blir det väldigt ironiskt att du kritiserar arabernas negativa syn på judisk massinvandring när du även försvarar att palestinier blev hemlösa p.g.a judarnas handlingar och inte fick återvända till sina hem. Snacka om chutzpah!

Det är du som väljer att se det från det hållet. Jag tycker att man ska ha rätt att bo precis var man vill men tyvärr så gör vissa kulturer det svårt, exempelvis sådana som tycker det är OK att beordra sina barn att bli självmordsbombare. Så för att förtydliga: jag tycker att ALLA ska få bo i Israel OCH alla andra ställen PÅ HELA PLANETEN, FÖRRUTOM sådana som accepterar terrorism, vilket i princip gör dig själv statslös och hemlös eftersom du verkar godkänna terrorism även om jag gissar att du uttalar det "torriresm" som din idol Arafat gjorde.

Citat:
Nej, jag tycker inte man ska skjuta ihjäl någon och ser inte hur det skulle vara relevant för diskussionen. Jag ser inte heller att Hamas vill göra det och de grundades långt efter kriget 1947-1949. Det är vanligt du kommer med ovidkommande påståenden för att slippa undan frågor du inte kan bemöta.

Så varför säger de att de ska göra det och varför står det fortfarande i chartern och varför tar Hamas inte avstånd från terrorism om så vore fallet? Varför indoktrinerar Hamas barn i tv att bli självmordsbombare och att döda judar?
Citera
2015-03-20, 22:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Exakt, Xenonen. De enda som inte drabbades var druserna men att en liten del araber var kvar berodde inte på att dessa "inte hade förklarat något krig". Dessutom så ska man tänka på att dessa 156 000 araber styrdes under krigslagar fram till 1966 och Israel fortsatte med sina tvångsförflyttningar även efter kriget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Present_absentee

Skitsnack som vanligt, 20% stannade och blev medborgare:

http://books.google.es/books?id=WlqcITwEktEC&lpg=PA74&dq=%22martial+law%2 2+arabs+israel&client=opera&pg=PA67&redir_esc=y#v= onepage&q=%22martial%20law%22%20arabs%20israel&f=f alse

av de 80% som inte stannade och blev fördrivna var säkert vissa oskyldiga men knappast en majoritet som du verkar få det till.
Citera
2015-03-20, 22:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tänk vad du kan hitta på. Palestinier fördrevs vare sig de hade "förklarat krig" mot de judiska invandrarna som utropat en stat eller inte. Själva symbolen för judiska övergrepp, Deir Yassin, var en by som försökte hålla sig väl med judarna, vilket inte hjälpte dem ett dugg. De var i vägen för expansion mot Jerusalem som visserligen inte var officiellt del av den stat judarna utropat, men gränserna var ju lite flytande...

Varför lät man 20% stanna isåntfall? Varför fördrev man inte ALLA araber? Varför finns det mer än en och en halv miljon araber i Israel om alla fördrevs? Varför utgör araberna i Israel en betydande demografi och en avgörande del i israelisk politik?
Citera
2015-03-20, 22:30
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Men goddag yxskaft. Om du plockar bort Jerusalem finns det ju inget kvar i kakan eftersom det var det enda argumentet du hade till att Egypten inte skulle erkänna Israel. Vad ÄR DET DU DISKUTERAR EGENTLIGEN? Ditt ENDA argument var att ISRAEL INTE VILLE GE TILLBAKA JERUSALEM och nu käftar du om ett HYPOTETISKT scenario där Israel INTE VILLE GE TILLBAKA SINAI (vilket DE DE FACTO GJORDE) trots att Egypten erkände Israel (vilket de DE FACTO INTE GJORDE) bara för att Chomsky och några andra enligt dig säger det trots att sidorna du refererar till inte säger det.

Du är ju verkligen puckad. Mitt argument var och kvarstår att det är en lögn att "Det enda som Israel krävde var att Egypten och Jordan erkände Israel som stat och dess rätt att existera och de hade fått tillbaka både Västbanken, Sinai och Gaza", vilket du hävdade. Sen har du försökt få det till att Israel skulle acceptera att lämna tillbaks Sinai om de blivit erkända av Egypten trots att historien visar annat.

Även om du inte vill acceptera påståendet, som bl.a. Chomsky, Akiva Eldar och Finkelstein skrivit om, att Egypten var villig att erkänna Israel så ändrar det inte på att Israel inte var villiga att lämna tillbaka bl.a. hela Sinai fram tills att Likud kom till makten. Du försöker få det till att Israel bara ville behålla Jerusalem. Var får du allt detta ifrån? Du argumenterar utan några som helst belägg och förkastar alla källor du får se.

Citat:
Eh. Du refererar till bosättningar som Israel utrymde och raserade. Vad var din poäng nu igen? Att Israel alltid godkänt "land grabs" med briljerande exempel? Varför inte ta upp Danmarks historiska "land grab" av Östergötland under medeltiden som exempel på hur man inte ska lita på danskar?

Haha, du har tjatat om att Israel inte byggde bosättningar förrän Likud kom till makten. Jag har visat att de byggde flera bosättningar i olika områden som Israel ockuperade. Nu när du sett att Israel visst byggde bosättningar innan 1977 då Likud tog makten så byter du argument och säger att de utrymde ju dessa bosättningar på Sinai. Ja, det jag hela tiden sagt är att Likud och Begin gick med på det. Innan det så var Israel inte alls så kompromissvilliga som du försöker få det.

Citat:
Nej. Om du går tillbaka till mitt första inlägg så fattar du att MIN ENDA POÄNG VAR ATT LIKUD VAR ETT RESULTAT av arabländernas intolerans och hets mot Israel och att bosättningarna var ett resultat av Likud. Och NEJ, du har inte presterat ett enda argument mot det, dina länkar har alla varit post-Likud förrutom de bosättningar som raserats.

Det är helt otroligt att du fortsätter försöker slingra ifrån dig ditt falska påstående att Israel inte byggde bosättningar innan Likud kom till makten. Nu ändrar du det till "ja, förutom de som raserades" (i samband med fredsavtalet med Egypten). Även det är falskt. Det är bara att kolla igenom de flera länkar du fått som visar bosättningar som grundades innan Likud kom till makten 1977.

Citat:
Ja, de hoppas på att kunna återvända genom att säga att de ska döda alla judar. Skitsmart taktik, verkligen.

Så runt 750 000 palestinier efter kriget 1947-1949 tänkte så och det var därför Israel inte lät dem komma tillbaka? Hur förklarar du då att Israel förstörde många byar och städer eller ersatte dem med judisk befolkning, att Israel tvångsförflyttade tiotusentals (bl.a. 50 000-70 000 i Lydda och Ramle), utförde flera massakrer och våldtäkter? Det kan inte ha varit av demografiska och territoriella anledningar som gjorde att Israel agerade så?

Citat:
Det är du som väljer att se det från det hållet. Jag tycker att man ska ha rätt att bo precis var man vill men tyvärr så gör vissa kulturer det svårt, exempelvis sådana som tycker det är OK att beordra sina barn att bli självmordsbombare. Så för att förtydliga: jag tycker att ALLA ska få bo i Israel OCH alla andra ställen PÅ HELA PLANETEN, FÖRRUTOM sådana som accepterar terrorism, vilket i princip gör dig själv statslös och hemlös eftersom du verkar godkänna terrorism även om jag gissar att du uttalar det "torriresm" som din idol Arafat gjorde.

Du låtsas som det men det är bara att kolla hur du försvarat att man gjorde palestinierna till flyktingar och inte lät dem återvända, inklusive ditt senaste inlägg där du säger "av de 80% som inte stannade och blev fördrivna var säkert vissa oskyldiga men knappast en majoritet som du verkar få det till". Hör du vad du säger?

Citat:
Så varför säger de att de ska göra det och varför står det fortfarande i chartern och varför tar Hamas inte avstånd från terrorism om så vore fallet? Varför indoktrinerar Hamas barn i tv att bli självmordsbombare och att döda judar?

Deras charter innehåller oacceptabla delar men den spelar knappt någon roll. I valet 2006 hade t.ex. en helt annan plattform. Som Noam Chomsky skriver:

Citat:
AMY GOODMAN: But you hear repeatedly, Hamas has in its charter a call for the destruction of Israel. And how do you guarantee that these thousands of rockets that threaten the people of Israel don't continue?

NOAM CHOMSKY: Very simple. First of all, Hamas charter means practically nothing. The only people who pay attention to it are Israeli propagandists, who love it. It was a charter put together by a small group of people under siege, under attack in 1988. And it's essentially meaningless. There are charters that mean something, but they're not talked about. So, for example, the electoral program of Israel's governing party, Likud, states explicitly that there can never be a Palestinian state west of the Jordan River. And they not only state it in their charter, that's a call for the destruction of Palestine, explicit call for it. And they don't only have it in their charter, you know, their electoral program, but they implement it. That's quite different from the Hamas charter.

http://www.chomsky.info/interviews/20140807.htm

Citat:
DB: One of the things that Israeli officials keep bringing up, and it’s repeated here in the corporate media, ad nauseam, is the Hamas charter. They don’t accept the existence of the state of the Israel, they want to wipe it off the map. You have some information about the charter and its background.

NC: The charter was produced by, apparently, a handful of people, maybe two or three, back in 1988, at a time when Gaza was under severe Israeli attack. You remember Rabin’s orders. This was a primarily nonviolent uprising which Israel reacted to very violently, killing leaders, torture, breaking bones in accordance with Rabin’s orders, and so on. And right in the middle of that, a very small number of people came out with what they called a Hamas charter.

Nobody has paid attention to it since. It was an awful document, if you look at it. Since then the only people who have paid attention to it are Israeli intelligence and the US media. They love it. Nobody else cares about it. Khaled Mashal, the political leader of Gaza years ago, said: look, it’s past, it’s gone. It has no significance. But that doesn’t matter. It’s valuable propaganda.

http://www.chomsky.info/interviews/201502--.htm

Våld föder våld. Du ser bara araber som är ute efter att döda oskyldiga judar och dessa judarna bara försvarar sig. Sanningen är ju att det inte var jättelänge sedan som Hamas skapades och innan det var det inte riktigt blommor och kanelsnäckor palestinierna fick ta emot från Israel.

Ditt argument och många andras i väst är verkligen skamlöst. Ni fokuserar på Hamas barnprogram och liknande och målar ut det som det värsta samtidigt som ni inte bara blundar från Israels massmord i Gaza utan försvarar det. Israel mördade t.ex. nästan 200 på två dagar i Rafah under sin senaste attack mot Gaza:

Citat:
A controversial military investigation is illuminating the deadliest incident of Operation Protective Edge, as well as one of the Israeli army’s most shadowy directives: an order intended to thwart the abduction of IDF soldiers, even at the risk of killing them. Codenamed Hannibal, the protocol was carried out in the southern Gaza town of Rafah on August 1, 2014, a date now known as Black Friday; the resulting artillery barrage and torrent of airstrikes killed 190 Palestinians in two days, according to Gaza human rights groups, after the suspected capture by Hamas fighters of 2nd Lt. Hadar Goldin. Recordings of the IDF assault, publicized last week, suggest a chaotic and undisciplined outburst of violence: “I repeat, stop the shooting!” the brigade commander yells over the field radio. “You’re shooting like retards. You’ll kill one another. Enough! I already have dead, retards. Wait a minute…”

http://mondoweiss.net/2015/01/shooting-recordings-directive

Det är många gånger värre än vad Hamas gjort eller kan göra men av taktiska anledningar så fokuserar ni på vad Hamas säger i sina barnprogram och ni ignorerar Israels massmördande av bl.a. 500 barn i Gaza. Tack och lov börjar fler och fler ha tillgång till alternativ media (bl.a. Mondoweiss som drivs av två judiska amerikaner) och social media som visar annat än det vi får se i sionistiska medier.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-03-20 kl. 23:30.
Citera
2015-03-20, 22:32
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Skitsnack som vanligt, 20% stannade och blev medborgare:

http://books.google.es/books?id=WlqcITwEktEC&lpg=PA74&dq=%22martial+law%2 2+arabs+israel&client=opera&pg=PA67&redir_esc=y#v= onepage&q=%22martial%20law%22%20arabs%20israel&f=f alse

av de 80% som inte stannade och blev fördrivna var säkert vissa oskyldiga men knappast en majoritet som du verkar få det till.

Jag har inte förnekat att vissa stannade utan jag nämnde att 156 000 palestinier fick det (av runt 900 000, vilket visar vilken enorm kris det var för palestinierna där flera större städer tömdes på arabiska invånare och hundratals andra städer och byar) och att dessa styrdes under krigslagar, vilket var mitt argument. Du försökte få det till att de som stannade var de oaggressiva och Israel bara kunde ha kvar dem.

Det du säger i din sista mening är verkligen avskyvärt men det är inte förvånande att du försvarar att man gjorde palestinierna till flyktingar.

Citat:
Varför lät man 20% stanna isåntfall? Varför fördrev man inte ALLA araber? Varför finns det mer än en och en halv miljon araber i Israel om alla fördrevs? Varför utgör araberna i Israel en betydande demografi och en avgörande del i israelisk politik?

Att alla palestinier inte blev flyktingar berodde på att kriget såklart tog slut till slut och det skulle vara svårt för Israel, som precis bildats och fått sympati från väst p.g.a. Förintelsen, att kasta ut resten. Det hindrade inte Israel från att fortsätta driva ut palestinier i en mindre skala efter att kriget tog slut:

Citat:
Between 1949 and 1950, according to historian Benny Morris, Israel had displaced and expelled between 30,000 to 40,000 Palestinians and Bedouin.[7] Many villages along the ceasefire lines and the Lebanon border area were also leveled, many emptied villages were resettled by new Jewish immigrants and demobilized Israeli military forces.[8][9]

Israel argued this was motivated by security considerations linked with the situation at the borders. During the consolidation period, Israel was more intent on gaining control of the demilitarized zones on the Syrian, Jordanian and Egyptian fronts than on her image abroad.[10][11][12][13]

Senast redigerad av TKD_1337 2015-03-20 kl. 23:05.
Citera
2015-03-21, 09:45
Avstängd
Citat:
Jag sa aldrig att alla fördrevs. Ditt "Varför lät man" förutsätter att judarna var en homogen grupp med identisk agenda, men så var inte fallet. På en del håll hjälpte faktiskt judar sina palestinska grannar att stanna medan på andra de mer militanta grupperna fick fritt spelrum. Däremot är ditt tal om att det var de militanta som fördrevs medan de som accepterade en judisk stat fick stanna är historieförfalskning.
Citera
2015-03-21, 14:31
Medlem
Citat:
Klart att Israel använder dubbla måttstockar precis som alla andra länder som har att göra med islamistisk terrorism. Du kan tycka det är hur fånigt som helst att Israel använder dubbla måttstockar men det finns en praktisk anledning till att förhindra arabiska återvändare eftersom de arabiska återvändarna härrör från en befolkning som förklarade krig mot Israel (till skillnad från de palestinier som inte gjorde det och fick israeliskt medborgarskap).

Något slags arvsyndsresonemang alltså?

Judarna kan inte bevisa att deras förfäder bebodde området. Därför är det förstås befängt att de skulle ha bättre rätt till området än någon annan. De palestinier som fördrevs 1948 och deras ättlingar däremot har inte alls lika svårt att bevisa att de kommer från området då det bara är en generation bakåt i tiden. Rätten att återvända brukar nekas med hänvisning till att det skulle vara "demografiskt självmord" för israel att låta palestinierna återvända. Dessa motbjudande tankegångar om åtskillnad mellan människor är av samma typ som de som lade grunden till förintelsen.

Du glömde svara på en annan fråga; tror du att gud finns, och att han utlovat israel till judarna?
Citera
2015-03-21, 15:14
Medlem
rex144s avatar
Okej, jag ska ge er en lösning på problemet,

Polen som på jiddish kallas Polin och betyder det förlovade landet, hehe,

vi tar tillbaka våra judar (och deras avkomma) och det blir frid och fröjd i mellanöstern

Begin, Perez, alla de talade polska, de var uppfostrade i Polen, de som bildade staten Israel och de som fortfarande styr landet
Senast redigerad av rex144 2015-03-21 kl. 15:16.
Citera
2015-03-21, 16:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Något slags arvsyndsresonemang alltså?

Judarna kan inte bevisa att deras förfäder bebodde området. Därför är det förstås befängt att de skulle ha bättre rätt till området än någon annan. De palestinier som fördrevs 1948 och deras ättlingar däremot har inte alls lika svårt att bevisa att de kommer från området då det bara är en generation bakåt i tiden. Rätten att återvända brukar nekas med hänvisning till att det skulle vara "demografiskt självmord" för israel att låta palestinierna återvända. Dessa motbjudande tankegångar om åtskillnad mellan människor är av samma typ som de som lade grunden till förintelsen.

Det handlar inte om rättigheter till landet utan om skydligheter att bete sig som folk. Om palestinierna slutade bete sig som idioter skulle Israel ha mer skyldigheter att fixa situationen än vad de har idag. I all sin primitivitet är det en praktisk lösning att neka palestinier rätt att återvända precis som det var en primitiv men praktisk lösning att bygga en mur längs Västbanken. Det spelar inte alltid någon roll hur mycket man ogillar något sålänge det fungerar och du kan knappast argumentera om att terrorismen i Israel har minskat dramatiskt sen Israel tog tag med hårdhandskarna.

Citat:
Du glömde svara på en annan fråga; tror du att gud finns, och att han utlovat israel till judarna?

Rätt irrelevant eftersom han enligt både Tanakh och Bibeln senare tog bort judarnas rätt till landet. Men jag antar att du inte läst böckerna ifråga på något språk öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in