2015-04-23, 16:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Västbanken har en högre altitud vilket gör att med enkla missiler kan man nå hela Israel från Västbanken. Det går inte att försvara Israel mot de vapen som Iran ger terroristerna utan en ockupation av Västbanken tyvärr.
Det där med högre höjd är ett rent svepskäl. För missiler med sådan räckvidd att de utgör något hot har höjdskillnaden ingen betydelse. Israel körde samma argument med Golanhöjderna.

I övrigt har TKD redan besvarat ditt inlägg förträffligt.
Citera
2015-04-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så hur var det nu med alla de där israeliska övergreppen jag och TDK listar upp? Tror du fortfarande att de bara var dåd av enskilda?

I diskussionen är det rätt ointressant då du/ni väljer att fullständigt ignorera eller bortförklara de angrepp/illdåd som begås av araberna för att istället felaktigt försöka vända att fokus skulle vara att Israel i sig skulle vara olaglig eller på annat sätt inte ha ett existensberättigande. Det är fullständig bogus, löjeväckande. Israel som stat har stöd i den internationella lagen, det är en ofrånkomlig fakta. Det är också det enda demokratiska landet i regionen. Det enda landet som är emot apartheid. Enda landet som ser till människans lika rätt, Enda lander som ser till kvinnans lika rätt, etc, etc.
Palestina är emot allt detta. Eller som de själva skriver: We do not want democracy, we only want Islam.
Vad gäller Palestinas vilja kan man förutom de ständiga angreppen på Israel och deras indoktrinerina av småbarn också helt öppet i Hamas stadgar läsa att målet är att utrota Judarna och utropa en Islamsk styrd stat på hela området. Den agendan har inte Israel presenterar

Orsak att Israel haft den militära fokus de haft är att de hålls på spänn av araberna.
Att det har förekommit misstag och övertramp från Israels sida är inget jag har förnekat. Men det är som en droppe i havet och hade aldrig skett om inte araberna fört ett ständigt krig/terroistangrepp mot Israel.
Då Israel är en demokrati så kommer det även i fortsättningen att komma ministrar som gör fel och partier som presenterar en mer permanent lösning på arabproblemt kommer också att komma fram. Det hör till Demokratin. Men då Israel är en stabil demokrati är dessa avsteg då och då och kommer tillbaks till fredliga vägen igen.
Araberna i området är enbart utrustade med felsteg, men de säger sig också vara emot demokrati och fred.

Att ni små ljushuvuden kommer att fortsätta sprida propagande i er stöd för terrorism, tvekar jag inte alls i. Därför ser jag inte heller så stor vits att fortsätta diskussion med er.
Jag har inget mål att försöka övertala någon om uppenbara saker, ni är säkerligen vuxna själva och har valt att stödja terrorism och djupa illdåd mot människor i er önskan att stötta invandrade araberna på den platsen och troligen andra som i det här fallet HAMAS systerorganisationer.

Som jag tidigare misstänkt är ni rasiter/nazister, eller alternativt islamister (som också stödde Nazister) som lärt er judehat sedan barn och därmed en stor orsak att ni agerar som ni gör.

Kan konstatera att de flesta i världen är för en fred i världen och därmed för Israel som är vårt enda hopp om fred på den platsen i asien.
Att tillåta ett arabiskt övertagande på den platsen skulle vara förödande för de mänskliga rättigheterna, det har araberna bevisat många gånger om nu.

Varsågod Xenonen mfl. fortsätt er propagande för terrorism, inte många vettiga lyssnar på er ändå..
Citera
2015-04-23, 22:39
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Araberna var emot en judisk stat i Palestina som jag tror alla vet om men man kan inte heller presentera planen på det sättet att "territoriala fördelningen var till fördel för araberna" som du gjorde. Om man läser http://en.wikipedia.org/wiki/Peel_Commission så ser man att judarnas reaktion var mixad också och Ben-Gurion snarare såg det som ett första steg.

Då har vi helt olik syn på om det är värt att göra Gaza till ett blockerat och krisfyllt fängelse som det mer eller mindre är.

Jag förstår vad din åsikt är men för arabernas del var sionismen i sig ett krig och de ville inte ha en judisk stat där. På samma sätt hade t.ex. Israel inte accepterat att araberna i Israel skulle få autonomi eller självständighet. Nu vill de ju inte ha det utan en stat för alla invånare men det visar hur Israel hade agerat i ett liknande fall.

Självklart hade det ett stort inflyttande. Att överklassen föll bidrog starkt till att resten av samhället krossades men trots allt var det få fall där araberna gav order att evakuera även om Haifa är ett av de mer kända exemplen och hade stor effekt.

Åtminstone kunde Israel hållit möjligheten öppen tills ett fredsavtal men de var inte villiga att ta tag i det på ett seriöst sätt utan ville behålla territoriet de hade tagit och släppa in knappt 15% av flyktingarna. Förstörelsen av byarna, lagarna man införde och skjutandet man tog till för att stoppa flyktingarna att komma tillbaka tycker jag visar de inte var seriösa. Sanningen är att många inte hade haft något att återvända till. Det gällde även de interna flyktingarna:

Okej.

Jag tyckte du menade att de judiska styrkorna bara försvarade territorium som judarna bodde i. Jag förstår absolut att judarna ville ta så mycket mark som möjligt men tycker inte det kan motivera brotten mot byarna och individer även om dessa tillhör en annan etnicitet och religion.

Visst är det en stor skillnad men massakrerna, våldtäkterna och de andra brotten tycker jag inte kan motiveras med det var ett inbördeskrig och särskilt inte när man var den mycket starkare parten. Det var inget man gjorde i stridens hetta utan Benny Morris säger:
Jag håller det mesta som du skrivit, men jag lämnar diskussionen här. Tycker i vart fall att vi kom längre än vad vi gjorde förra gången.

Citat:
Skulle du vara lika pigg på att stödja en blockad av Israel som också mobiliserar för krig och ockupation? När du säger lättnad, vad menar du då? Skall palestinier få fiska utanför Gaza, skall de få exportera varor, skall de få importera varor, och i så fall vilka?

De sionistiska invandrarna valde att agera genom att ensidigt utropa en stat, och det hade också konsekvenser, i deras fall att de fick en stat, inte för att det var rätt utan för att de hade störst kanoner. Tvärtemot vad du tycks mena är det inte normalt att invandrare utropar en egen stat som skedde i Israel.

Att tro att den arabiska sidan skulle stå passiv till judarna när det är så tydligt att krig skulle bryta ut är också absurt...

Om du vill kalla det ett inbördeskrig när ena sidan i stort sett helt och hållet består av invandrare.
Jag har ingen lust att utveckla något för dig. Om du läser mina tidigare inlägg kanske du får ett hum om vart jag står.
Citera
2015-04-23, 23:25
Medlem
Citat:
Det stämmer nog, vilket exemplifieras t ex av hur de sålt vidare amerikansk vapenteknologi till Kina, trots att man tycker de borde känna sig lojala mot USA efter all hjälp de fått. Jag tror det beror dels på en dos paranoia, man ser sig leva i en fientlig omvärld där man inte har råd att hålla sig med vänner och dels en dos revanschism, att när judar behandlats illa så länge har man ingen anledning att visa lojalitet mot andra när man nu äntligen är starka. Därutöver finns bland religiösa också synen på judarna som Guds utvalda folk, i sin mer extrema tappning beskriven av Rabbi Ovadia Yosef "Why are Gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat. That is why Gentiles were created."

Jag vet inte om Israel har sålt vidare amerikansk vapenteknologi till Kina eller inte, men om så skulle vara fallet (om detta har skett utan amerikanarnas godkännande) så är ju det extremt svekfult. Speciellt med tanke på att USA betalar närmare hälften av Israels försvarsbudget och därmed omkring en fjärdedel av hela Israels budget.
Citera
2015-04-24, 02:39
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag håller det mesta som du skrivit, men jag lämnar diskussionen här. Tycker i vart fall att vi kom längre än vad vi gjorde förra gången.

Okej. Ja, det tycker jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Jag vet inte om Israel har sålt vidare amerikansk vapenteknologi till Kina eller inte, men om så skulle vara fallet (om detta har skett utan amerikanarnas godkännande) så är ju det extremt svekfult. Speciellt med tanke på att USA betalar närmare hälften av Israels försvarsbudget och därmed omkring en fjärdedel av hela Israels budget.

Det tas upp här en del: http://www.wrmea.org/1996-january/u.s.-military-technology-sold-by-israel-to-china-upsets-asian-power-balance.html. Andra svek nämns på http://www.ampalestine.org/index.php/key-topics/us-aid-to-israel/626-us-aid-to-israel-2015-fact-sheet.

Det verkar vara oklart hur stor andel USA står för. De ger 3,1 miljarder dollar men siffrorna som nämns för Israels totala militärbudget på t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures är mycket högre. Dessa säger:

Citat:
Israel is by far the largest recipient of U.S. foreign military aid (see how other nations compare). According to the CRS report, the President’s request for Israel for FY 2015 will encompass approximately 55% of total U.S. foreign military financing worldwide. According to the CRS report, "[a]nnual FMF grants to Israel represent 23% to 25% of the overall Israeli defense budget."

http://www.ifamericansknew.org/stat/usaid.html

Oavsett hur stor andel USA står för så är det enorma mängder när man jämför summorna med bistånden till t.ex. krisområden.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-24 kl. 03:25.
Citera
2015-04-24, 09:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Här ett sentida exempel:
http://defensetech.org/2013/12/24/report-israel-passes-u-s-military-technology-to-china/
och en äldre artikel:
http://www.nytimes.com/1993/10/13/world/israel-sells-arms-to-china-us-says.html

mer ironiskt är hur israeler rentav såld vapen till Iran:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/10649567/US-investigates-illegal-military-equipment-shipments-from-Israel-to-Iran.html
Citera
2015-04-24, 09:36
Medlem
Månsans avatar
Kan bli lite knepigare att avskaffa Israel nu.

Som första land i Mellanöstern köper man superplanet F35 Lightning från USA. Leverans redan i år. Bra att ha när Hisbollah, Isis, Hamas, al-Qaida och allt vad de arabiska föreningarna heter börjar bråka och ställa till oreda.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-israel-ska-behalla-overtaget_4512948.svd
Citera
2015-04-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kan bli lite knepigare att avskaffa Israel nu.
Man kan inte avskaffa det eftersom Gud skyddar landet. Hela frågan är helt absurd, eftersom vi är bara människor, och vad kan människor göra mot en allsmäktig Gud som är på judarnas sida?
Citera
2015-04-25, 14:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Då tar jag det igen så kanske du förstår: även om Israel nu behöver ockupera Västbanken p.g.a. säkerhetsskäl så ändrar det inte på att de inte får annektera mark eller bygga bosättningar. Det finns inget som säger att Israel "försvarar" sig genom att säga "nu är detta området vårt". De kan ju ockupera området och försvara det på det sättet då man inte behöver annektera det.

Nej, men vart kommer resten av argumenten ifrån när man tar bort Jerusalem från diskussionen. Det är alltid en höna av en fjäder eftersom de judiska bosättarna på andra ställen än Jerusalem skulle plockas bort så fort en duva blir premiärminister i Israel.

Citat:
Jag vet om att du tycker att minsann andra länder ska ge upp mark så att Israel i strid med internationell lag ska få behålla områden. Förutom att det inte är i enlighet med det så spelar det inte roll hur mycket mark man får när det gäller vissa områden som Jerusalem.

Det du inte vet kan man nästan få plats med i Globen. Du har ingen aning om vad jag tycker om saken.

Citat:
Då upprepar jag att även om vi utgår från att Israel behöver ockupera området så motiverar det inte resten av deras agerande som definitivt bryter mot internationella lagar: annektering, bosättningarna, tortyren o.s.v. Du kan inte slingra ifrån dig från detta.

Jag har aldrig skrivit det heller eller hur? Det du inte fattar är att det är skillnad på en demokratiskt elekt tortyr och en ickedemokratisk sådan. Demokratisk terrorism är även om det inte är fullt möjligt att åtala de vederbörande mer möjligt att åtala de vederbörande än vid ickedemokratisk terrorism. Vill man förändra saken kan man kritisera de styrande, inte kritisera att landet ifråga existerar för då skjuter man sig själv i foten, eller spränger sina grannar i luften som är fallet i Gaza.

Citat:
Nu fortsätter du tjata om saker utan förklara riktigt vad du menar. Vilken typ av "militäranläggning" menar du? Menar du att så fort Israel säger det finns någon som skjuter raket i närheten av en byggnad eller att Hamas har ett "kommandocenter" i en stor byggnad med lägenheter så kan man bomba den? Läs t.ex. vad Amnesty sade om det sistnämnda:

En militäranläggning är en militäranläggning, det spelar ingen roll om det är en medeltida krutdurk eller kommandocenter. En tioåring med mobiltelefon med snabbnummer till Hamas räknas enligt FN-konventionen som en militär operativ enhet och legitimt mål. Det spelar ingen roll att en sambandsenhet bär vapen eller inte, en person som kör ammunitionsbilen är en militär enhet och en person som vaktar eller skyddar en ammunitionsdepå är en militär enhet. Det spelar ingen roll om personen har en militär utbildning eller inte som Hamas använder som svepskäl, allt det där är skitsnack. Alla vet att Hamas använder femåringar som barnsoldater, Hamas har själva sagt det så sent som för ett par dagar sen.

Citat:
Vem har sagt att barnsoldater är civila?

Hamas gör det eftersom de anser att alla rapporterade dödsfall under 18 år är civila. Hur står det till med logiken? Det enda möjliga är att minst alla barnsoldater som dog under kriget stryks från listan men Hamas vägrar ju göra det. Det betyder att de ljuger och om FN eller någon annan tar deras information på allvar sänker det trovärdigheten för organisationen ifråga.

Citat:
Du fortsätter ju argumentera mot mitt påstående att annekteringar är olagliga.

Nej, jag säger att i fallet Jerusalem så bryr jag mig inte eftersom det bodde tillräckligt många judar där innan 1948 för att jag ska se det som ett problem.

Citat:
Därför att oavsett vad du tycker så har Israel inte rätt att behålla områden som de inte kommer överens med palestinierna om. Du förstår inte heller att Jerusalem är en mycket viktig stad av främst religiösa och ekonomiska skäl. Om Israel fortsätter stycka området från andra delar av Västbanken så spelar det inte roll hur mycket "ödemark" det finns i regionen.

Fast nu så ber ju inte muslimer mot Jerusalem utan mot Saudiarabien, som vad jag hört byggt en toalett ovanpå Fatimas grav.

Citat:
Nu handlar det även om långt mer än bara bosättningsbyggandet i Jerusalem som gör att chanserna för fred minskar kraftigt. Det är bara att kolla på t.ex. http://www.btselem.org/map. Detta blundar du för som vanligt och kollar bara på "Jerusalems närområde".

Fast det är ju bara Jerusalems närområde som Israel principiellt stödjer en kolonisering av. Judarna i Hebron skulle ju plockas hem omgående om araberna lät Likud förlora ett val.

Citat:
De är islamister men har inget intresse av ta över andra områden själv. Det går inte att jämföra en grupp som invandrar och utropar en stat i det området.

Du menar som vissa islamister vill göra i Europa?

Citat:
Det finns andra som sagt Hamas inte använder sig av mänskliga sköldar: http://www.newstatesman.com/world-affairs/2014/07/jeremy-bowens-gaza-notebook-i-saw-no-evidence-hamas-using-palestinians-human. Även om de uppmanat vissa i generella termer att inte fly utan att stanna hemma i några fall så ändrar det inte på att pro-israeler som dig försöker lägga fokus på det istället för Israels massiva bombningar.

Jag FATTAR INTE hur du kan vara så otroligt envis om en sån här grej. Om FN och Hamas själva säger att Hamas använder civila sköldar, hur kan du ta någon annan information på allvar? Det är som att säga att det troliga är att Christer Pettersson ljög på sin dödsbädd inför Lisbeth Palme. Det är som att säga att Ryssland inte har några kärnvapen.

Citat:
Vad gäller terrorismen och annan våld så får man också tänka på mycket kom under den andra intifadan som varade i runt fem år. Då dödade Israel väldigt många också men dessa räknar du såklart aldrig in.

Men våld föder ju våld, du vill få till det att våldet skapades av Israel utan att ge något argument för det annat än vad vissa individer säger. Våldet fanns innan Israel skapades och våldet fanns innan intifadan. Jag tycker att Israel betedde sig illa under intifadan men som vanligt så vill du alltid blicka tillbaka och komma med idiotargument som "om Israel inte hade skapats hade det varit fred i mellanöstern" eller vad det nu är medans "fredssidan", som jag själv tycker mig tillhöra blickar framåt, mot en bättre framtid och försöker komma fram till lösningar som bägge sidor kan leva med och frodas i. Att enbart blicka tillbaka och säga att Israel skall bort kommer inte att lösa några problem för Israel kommer inte att försvinna oavsett hur många gånger ni skriker "Allah Ackbar".

Citat:
Nej, Israel kan inte utreda sig själv. Se återigen vad Ben White skrev:

Israel kan till högre grad utreda sig själv på samma sätt som FN till högre grad kan utreda Israel jämfört med Palestina eftersom det är mer transparens i Israel än i Palestina. Det är en av anledningarna till att folk håller på Israel. Det är inte att de dödar araber som du tror, det är för att Israel är mer ansvarstagande än Palestina.

Citat:
http://www.btselem.org/press_releases/20140905_failure_to_investigate
http://www.btselem.org/press_releases/20140910_response_to_investigations_launched_by_id f

Oooh. Skulle vilja se en utredning av Hamas.

Citat:
Detta har jag besvarat ovan. Det enda som är upprörande är att du försöker förminska och försvara Israels massaker i Gaza.

Och Hamas massakrar av palestinier? Har aldrig hänt eller?

Det finns ett uttryck som alla barn får lära sig och det är: "leker man med elden så blir man bränd". Hamas bygger vapendepåer som saknar motstycke i modern tid. Det är ofattbart att en liten terroristorganisation som Hamas kan få ihop så otroligt mycket vapensystem trots ett totalt importembargo. Om jag placerar ett lager med gasoltuber och bensin i en träbyggnad som jag odlar cannabis i med lampor som blir väldigt varma och något lättantändligt orsakar en brand skulle du antagligen tycka jag var lite korkad som inte fattade att man måste göra en riskanalys när man sätter igång ett sådant projekt eller hur? Men av någon anledning tycker du att man kan smuggla in hundratusentals raketer i ett tätbebyggt område och börja skjuta på ett annat land utan att det blir massa civila dödsoffer. Jag vet att du inte är riktigt så korkad som du ger sken av, men du kan inte anta att resten av omvärlden är så dumma så de inte fattar såna där grejer. De som antar att Israel kan få till ett bättre kill ratio är personer som inte är insatta i vad krig i tätbebyggt område är.
Citera
2015-04-25, 14:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Därför att argumentet är så otroligt svagt. Det går inte bara att påstå Israel har "bäst kill ratio" och sen dra slutsatsen att man håller bäst standard. Eftersom det är bara är pro-israeler som älskar att ta upp det så visar det hur skev syn ni har. Vi vet att Israel har en otroligt bred definition på vad som är okej att bomba. Det är en av anledningarna till att så många civila dött. Ingen siffra kan motivera detta.

Det märks att du saknar akademisk utbildning eftersom argumentet inte blir svagare om du inte visar någon typ av uträkning som stödjer ditt påstående. Även om du minskar Israels kill ratio med hälften är det fortfarande mycket bättre än genomsnittet.

[
Citat:
B]Så det går inte komma ifrån att Israel hade en policy att attackera hem och försvara deras beteende med att kolla på hur många procent som vara civila.[/b] För att göra poängen tydligare hur dumt argumentet är så låt oss acceptera lögnen att Israel håller bäst standard i allt utom den här policyn. Ska Israel då komma undan med att man hade en policy till att över 600 personer dog i 70 attacker (varav 93 barn under fem år) på hem? Nej, och just därför är din fixering på detta hur dumt som helst.

Jag kan inte uttala mig om några specifika fall men du gör ju inte det heller. Du använder ANTALEN som ett ARGUMENT vilket du gör HELA TIDEN. 600 personer dog, hur många av dem var Hamas-operativa? Jag vet inte, du vet inte, FN vet inte. Hur många av dem var frivilliga civila sköldar? Hur många var icke-frivilliga civila sköldar?

Citat:
Israel "har ju bäst kill ratio" så vi ignorerar detta också eller vad tycker du?

Israel kan säkert bli bättre och jag är säker på att de blir det samtidigt som Hamas lär sig komma undan med ännu mer sataniska vägar att använda civila som operativa. Om ett par år kanske FN kräver att Israel varnar Hamas när de buggar deras telefoner också. På arabiska.
Citera
2015-04-25, 15:34
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Nej, men vart kommer resten av argumenten ---

Vi kan inte "ta bort Jerusalem från diskussionen". Det är en av de stora frågorna i konflikten.

Såväl "hökar" som "duvor" vill behålla t.ex. Ariel. Idag byggs det mycket i de ockuperade områdena och då ska det kunna kritiseras utan man ska försvara med att "de kan plocka bort dem senare".

Du gör allt för att förminska bosättningsbyggandets påverkan men som jag sagt tidigare så hindrar byggandet palestinsk utveckling och många gånger byggs det på privat mark. Så att det kanske någon dag blir ändring på det betyder inte man ska ignorera det som sker nu.

Kan du nu besvara om du fortfarande anser att annektering är den enda möjligheten ifall man "vill försvara sig"?

Citat:
Det du inte vet kan man nästan få plats med i Globen. Du har ingen aning om vad jag tycker om saken.

Du har ju precis sagt vad du tycker. Samma sak har du varit inne på tidigare.

Citat:
Jag har aldrig skrivit det heller eller hur? ---

Du har försvarat annekteringen med den anledningen och jag förklarar att det och mycket annat som Israel och deras apologeter brukar använda sig av kan motbevisas enkelt med detta.

Människorättsorganisationerna gör just det - kritiserar de styrande och inte att landet existerar. Det spelar ingen roll om man har val i Israel när vi diskuterar detta för det finns ingen som helst press inuti landet, med stöd av länder som USA, att undersöka sina brott på ett seriöst sätt. Bl.a. för att de högsta ledarna själva stått bakom de policyn som lett till väldigt höga civila dödsfall.

Citat:
En militäranläggning är en militäranläggning, ---

Det är lustigt hur du som vanligt spårar ut och inte bemöter det jag skriver. Jag tog upp att bara för att Hamas-medlemmar är aktiva i en viss byggnad fylld av civila så ger det inte Israel rätt att bomba den.

Citat:
Hamas gör det ---

Det är din logik som är dålig. Du tar upp vad Hamas rapporterar men som jag har sagt många flera gånger så gör andra organisationer egna undersökningar. Här är vad t.ex. Al Mezan säger och jag har länkat till dem tidigare:

Citat:
Thirdly, and viewed as both a misguided perspective and a factual error, is Rudoren’s conjecture that some combatants have been mislabelled as civilians. The article provides inaccurate definitions of combatant and civilian, which severely distorts for readers the rights of those killed and the responsibilities of the government of Israel.

She categorized hundreds of victims aged between 15 and 17 as adults, in contravention with one of the most established international standards in the UN Convention on the Rights of the Child, which states that persons under the age of 18 are children. Such reckless statements are not evidenced and endanger the legal standing of civilian victims.

The documentation of violations reported by Al Mezan is up to internationally recognized legal standards. Fatalities caused by Israeli forces would only be categorized as such after Al Mezan’s trained field workers visited the site of the attack and collected evidence and testimonies. Further, Al Mezan has a standard procedure for dealing with suspicious cases, involving a thorough site assessment and cross checking of information. No suspicious cases are added to the list until the suspicion has been removed to the satisfaction of our rules.

http://electronicintifada.net/content/undermining-human-rights-workers-gaza-new-york-times-strengthens-israeli-impunity/13773

Citat:
Nej, jag säger att ---

Ja, som vanligt blundar du för israeliska brott som bosättningsbyggandet faktiskt är. Att det "bodde tillräckligt många judar där innan 1948" gör att du inte bryr dig om att Israel bygger bosättningar där. Det är dessutom bara en del av flera steg man tagit för att förändra den demografiska situationen. De har hårda restriktioner mot palestinska invånare där vad gäller t.ex. byggtillstånd och tillstånd att bo där. Då har jag inte ens gått in på hur svårt invånare i resten av Västbanken har när det gäller att besöka Jerusalem.

Dessutom har Netanyahu själv erkänt något som de flesta redan visste:

Citat:
In his election eve speech at Har Homa, Netanyahu expanded on the traditional arguments for settlements based on Jewish history and Israeli security needs, and in effect confirmed Palestinian accusations the enclaves are built as a land grab.

http://www.reuters.com/article/2015/04/06/us-israel-palestinians-settlements-insig-idUSKBN0MX0T220150406

Utöver det så, och jag har nämnt detta tidigare också (en diskussion startade just så), att Israels definition av Jerusalem är mycket större än vad den tidigare varit: http://www.btselem.org/jerusalem/legal_status. Så även ditt fokus på Jerusalem saknar logik.

Citat:
Fast nu så ber ju inte muslimer mot Jerusalem ---

Som vanligt svarar du med något otroligt dumt. Om Jerusalem är viktigt av religiösa skäl för muslimer bedöms inte om de ber mot Jerusalem eller inte.

Citat:
Fast det är ju bara Jerusalems närområde ---

Du tog upp detta innan och jag har bemött det men du ignorerar det och tar sedan upp det igen. Svara på:

Citat:
Vilka är "icke-extremisterna" här? Tycker du Yair Lapid är "icke-extremist" som säger att Jerusalem och Ariel måste vara Israels? Tycker du Ariel och Efrat ligger i Jerusalems närområde? Det finns en massa bosättningar runt om på Västbanken: ---

Jag förstår ändå inte vad du vill säga. Man kan väl fortfarande vara kritisk mot Israels bosättningspolitik även om "extremisterna vinner val tack vare rabiata araber"? Kan man inte heller se "icke-extremisternas bosättningsbyggande Jerusalems närområde" som ett problem även om de skulle ha "pragmatiska anledningar"?

Citat:
Du menar som vissa islamister vill göra i Europa?

En liten grupp kanske vill göra det men du kommer inte komma undan från Israels usla agerande genom att peka på andra. Skillnaden är förstås även att Israel stöds av många, inklusive såna som dig.

Citat:
Jag FATTAR INTE ---

Att uppmana människor att stanna hemma, och det dessutom i generellt, istället för att fly är inte att "använda mänskliga sköldar". Även om de skett i några fall så ändrar det inte på att Israel inte plötsligt blir fri från ansvar och det är ju det jag visar att t.ex. Amnesty säger. Det kanske är för att jag är envis som jag säger upprepar det men det gör jag för att du är trög.

Citat:
Men våld föder ju våld ---

Ja, till skillnad från dig så slänger jag inte bara ur mig påståenden och använder mig av påhittade argument, utan jag länkar till vad seriösa personer och organisationer har att säga. Jag fokuserar på vad som sker idag på Västbanken och Gaza men så fort man tar upp detta så går du och andra Israel-apologeter in och försvarar Israel (det är alltså inte att "blicka framåt mot en bättre framtid"), bl.a. genom att just ta upp historia som jag då bemöter.

Idag är tvåstatslösningen konsensus i världen förutom i Israel. Det är det bästa lösningen. Ändå gör du allt för att försvara eller förminska hur Israel hindrar en sån lösning (t.ex. genom bosättningsbyggandet) och ger egna förslag på hur man kan lösa det som innebär att andra länder ska belöna Israel för stölder. Jag är inte intresserad av vad du tycker vore bäst. Det jag vet är att det finns en konsensus, till och med accepterad av USA om än att det är så att de hjälpt Israel att hindra denna, och att Israel motarbetar den lösningen omvärlden vill se.

Jag är däremot glad att du åtminstone är ärlig med att den tvåstatslösning omvärlden vill se inte är något du håller med om och det vore ännu bättre om Israel-försvarare kunde erkänna att Israel inte heller är intresserad av den.

Citat:
Israel kan till högre grad utreda ---

Som flera organisationer och människor sagt, och du har fått länkar till B'Tselem och Ben White, så råder det enorm straffrihet i Israel. Att Israel gör några utredningar för att fila lite på sitt rykte och få stöd från såna som dig är inget de förtjänar beröm för.

Ja, det skulle du, och så ignorerar vi att Israel stod för nästan allt dödande - helt enligt policyn man haft. Dessutom hindrar de FN och andra organisationer att utreda brott. Det är ju helt otroligt ändå att du tycker detta är något man ska berömma Israel för:

Citat:
These three examples are indicative of widespread, systematic impunity. From 2000 to 2013, when more than 5,000 Palestinians killed by Israeli occupation forces in the West Bank and Gaza, just seven soldiers were convicted for offences involving the death of civilians.

http://www.alaraby.co.uk/english/comment/2015/4/20/israels-culture-of-impunity-the-wests-culture-of-complicity

Citat:
B’Tselem figures on previous Israeli military operations in Gaza demonstrate the failure of the current investigative apparatus to investigate wartime incidents:

Following Operation Cast Lead (2009), the military looked into 400 incidents of suspected breaches of the law during the operation. These led to at least 52 investigations by the Military Police Investigation Unit (MPIU, or MPCID). Only three investigations ended with indictments, and the harshest sentence was given to a soldier who stole a credit card.

The results of investigations following Operation Pillar of Defense (2012) were essentially similar. According to the MAG Corps, more than 80 incidents were examined; as of April 2013, the MAG had decided that 65 of them did not warrant a criminal investigation. B’Tselem does not know of a single criminal investigation opened into an incident that occurred during the operation.

http://www.btselem.org/press_releases/20140905_failure_to_investigate
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-25 kl. 16:29.
Citera
2015-04-25, 15:49
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Och Hamas massakrar av palestinier? Har aldrig hänt eller?

Det har hänt och jag är inte här för att försvara Hamas. Du gör däremot allt du kan för att förminska och försvara varje brott av de enorma mängder Israel står för - bl.a. just genom att vända och fråga "Hamas då?". Hamas står inte i närheten av Israels vidriga brott och de skyddas inte av väst som Israel gör och dessutom får stöd. Det är två stora skillnader.

Citat:
Det finns ett uttryck som alla barn får lära sig och det är: "leker man med elden så blir man bränd". Hamas bygger vapendepåer som saknar motstycke i modern tid. Det är ofattbart att en liten terroristorganisation som Hamas kan få ihop så otroligt mycket vapensystem trots ett totalt importembargo. Om jag placerar ett lager med gasoltuber och bensin i en träbyggnad som jag odlar cannabis i med lampor som blir väldigt varma och något lättantändligt orsakar en brand skulle du antagligen tycka jag var lite korkad som inte fattade att man måste göra en riskanalys när man sätter igång ett sådant projekt eller hur? Men av någon anledning tycker du att man kan smuggla in hundratusentals raketer i ett tätbebyggt område och börja skjuta på ett annat land utan att det blir massa civila dödsoffer.

Du sprider ju bara israeliska myter som tyvärr även många i väst köper. När Hamas skjuter raketer så är det ett problem men när Israel attackerar Gaza nästan dagligen trots att det inte skjuts raketer så är det inga problem utan även då handlar det om att "Israel försvarar sig". Samma sak med blockaden som fortsätter varje dag. Som Yousef Munayyer skrev igår:

Citat:
There are reports of the first projectile fired from Gaza into Israel in months. No one reports on near daily Israeli violations in Gaza.

1st projectile reportedly fired from Gaza to Israel today since Dec 2014. Here's what Israel fired at Gaza since https://drive.google.com/file/d/0B4xZFIExkfJONU9UUnlsSXp0MTg/view?pli=1 1/2

Info in #pt comes from weekly UN OCHA reports 2/2

https://twitter.com/yousefmunayyer

Citat:
Jag vet att du inte är riktigt så korkad som du ger sken av, men du kan inte anta att resten av omvärlden är så dumma så de inte fattar såna där grejer. De som antar att Israel kan få till ett bättre kill ratio är personer som inte är insatta i vad krig i tätbebyggt område är.

Det kan ju enkelt motbevisas om du läser faktiskt läser det jag länkar men som du visar i citatet nedan så lyckas du ändå bortse från vad jag precis länkat och skrivit.

Citat:
Det märks att du saknar akademisk utbildning eftersom argumentet inte blir svagare om du inte visar någon typ av uträkning som stödjer ditt påstående. Även om du minskar Israels kill ratio med hälften är det fortfarande mycket bättre än genomsnittet.

Jag har ju precis länkat till B'Tselem och en organisation som undersökt attacker på hem respektive artilleribeskjutningen. Den ena säger att vi inte såg denna typ av attacker i tidigare konflikter och den andra säger att policyn lättades under massakern.

Citat:
Jag kan inte uttala mig om några specifika fall men du gör ju inte det heller. Du använder ANTALEN som ett ARGUMENT vilket du gör HELA TIDEN. 600 personer dog, hur många av dem var Hamas-operativa? Jag vet inte, du vet inte, FN vet inte. Hur många av dem var frivilliga civila sköldar? Hur många var icke-frivilliga civila sköldar?

B'Tselem, som du tidigare skrev du gillar, har ju undersökt detta och kritiserat Israel som jag precis länkade till dig. Här tar dem upp det på sin egen hemsida:

Citat:
On the first day of the fighting, the military attacked the Kaware’ family home. The house collapsed. Nine people, including five children aged 7 to 14, were killed. This was just the first of dozens of air, sea and ground strikes, which would become one of the appalling hallmarks of the fighting in Gaza this summer: bombings in which hundreds of people were killed – constituting more than a quarter of all of the Palestinians killed in the fighting. Time and again Palestinian families suffered much grievous loss of life. In a single instant, so many families were ruined, with the wreckage of their lives mirroring the devastation of their homes.

These attacks were not carried out on the whim of individual soldiers, pilots or commanders in the field. They are the result of a policy formulated by government officials and the senior military command. These officials backed the policy of attacking homes, reiterating the argument that the attacks conform to international humanitarian law (IHL) and eschewing any responsibility for harm to civilians.

For the purpose of this report B’Tselem investigated 70 incidents in each of which at least three people were killed while inside their home. A total of 606 Palestinians were killed in such incidents, the vast majority of whom took no part in the fighting: more than 70% were either under 18, over 60 or women. An examination of these cases indicates that, at least in some cases, the military’s actions ran contrary to IHL provisions and, in other cases, there is grave concern that they did so. B’Tselem’s research indicated three main reasons that led to the death of so many civilians:

http://www.btselem.org/gaza_strip/2015_black_flag

http://www.btselem.org/publications/summaries/201501_black_flag

AP undersökte attackerna på hem också.

Citat:
The Associated Press examined 247 airstrikes, interviewing witnesses, visiting attack sites and compiling a detailed casualty count.

The review found that 508 of the dead — just over 60 percent — were children, women and older men, all presumed to be civilians. Hamas says it did not use women as fighters in the war, and an Israel-based research group, the Meir Amit Intelligence and Terrorism Information Center, which tracks militants among the war dead, said it has no evidence women participated in combat.

In addition:

— Children younger than 16 made up one-third of the total: 280 killed, including 19 babies and 108 preschoolers between the ages of 1 and 5.

— In 83 strikes, three or more members of one family died.

— Among those killed were 96 confirmed or suspected militants — just over 11 percent of the total — though the actual number could be higher since armed groups have not released detailed casualty lists.

— The remaining 240 dead were males between the ages of 16 and 59 whose names did not appear in AP searches of militant websites or on street posters honoring fighters.

http://bigstory.ap.org/article/679e4ce3e1bd4380a2a36a7fa756421b/ap-exclusive-israeli-house-strikes-killed-mostly-civilians

http://www.btselem.org/gaza_strip/201407_families
http://rt.com/news/182620-palestine-family-dead-israel/

Citat:
Israel kan säkert bli bättre och jag är säker på att de blir det samtidigt som Hamas lär sig komma undan med ännu mer sataniska vägar att använda civila som operativa. Om ett par år kanske FN kräver att Israel varnar Hamas när de buggar deras telefoner också. På arabiska.

Ja, Israel har många steg kvar att ta.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-25 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in