Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej, men vart kommer resten av argumenten ---
Vi kan inte "ta bort Jerusalem från diskussionen". Det är en av de stora frågorna i konflikten.
Såväl "hökar" som "duvor" vill behålla t.ex. Ariel. Idag byggs det mycket i de ockuperade områdena och då ska det kunna kritiseras utan man ska försvara med att "de kan plocka bort dem senare".
Du gör allt för att förminska bosättningsbyggandets påverkan men som jag sagt tidigare så hindrar byggandet palestinsk utveckling och många gånger byggs det på privat mark. Så att det kanske någon dag blir ändring på det betyder inte man ska ignorera det som sker nu.
Kan du nu besvara om du fortfarande anser att annektering är den enda möjligheten ifall man "vill försvara sig"?
Citat:
Det du inte vet kan man nästan få plats med i Globen. Du har ingen aning om vad jag tycker om saken.
Du har ju precis sagt vad du tycker.

Samma sak har du varit inne på tidigare.
Citat:
Jag har aldrig skrivit det heller eller hur? ---
Du har försvarat annekteringen med den anledningen och jag förklarar att det och mycket annat som Israel och deras apologeter brukar använda sig av kan motbevisas enkelt med detta.
Människorättsorganisationerna gör just det - kritiserar de styrande och inte att landet existerar. Det spelar ingen roll om man har val i Israel när vi diskuterar detta för det finns ingen som helst press inuti landet, med stöd av länder som USA, att undersöka sina brott på ett seriöst sätt. Bl.a. för att de högsta ledarna själva stått bakom de policyn som lett till väldigt höga civila dödsfall.
Citat:
En militäranläggning är en militäranläggning, ---
Det är lustigt hur du som vanligt spårar ut och inte bemöter det jag skriver. Jag tog upp att bara för att Hamas-medlemmar är aktiva i en viss byggnad fylld av civila så ger det inte Israel rätt att bomba den.
Det är din logik som är dålig. Du tar upp vad Hamas rapporterar men som jag har sagt många flera gånger så gör andra organisationer egna undersökningar. Här är vad t.ex. Al Mezan säger och jag har länkat till dem tidigare:
Citat:
Thirdly, and viewed as both a misguided perspective and a factual error, is Rudoren’s conjecture that some combatants have been mislabelled as civilians. The article provides inaccurate definitions of combatant and civilian, which severely distorts for readers the rights of those killed and the responsibilities of the government of Israel.
She categorized hundreds of victims aged between 15 and 17 as adults, in contravention with one of the most established international standards in the UN Convention on the Rights of the Child, which states that persons under the age of 18 are children. Such reckless statements are not evidenced and endanger the legal standing of civilian victims.
The documentation of violations reported by Al Mezan is up to internationally recognized legal standards. Fatalities caused by Israeli forces would only be categorized as such after Al Mezan’s trained field workers visited the site of the attack and collected evidence and testimonies. Further, Al Mezan has a standard procedure for dealing with suspicious cases, involving a thorough site assessment and cross checking of information. No suspicious cases are added to the list until the suspicion has been removed to the satisfaction of our rules.
http://electronicintifada.net/content/undermining-human-rights-workers-gaza-new-york-times-strengthens-israeli-impunity/13773
Citat:
Nej, jag säger att ---
Ja, som vanligt blundar du för israeliska brott som bosättningsbyggandet faktiskt är. Att det "bodde tillräckligt många judar där innan 1948" gör att du inte bryr dig om att Israel bygger bosättningar där. Det är dessutom bara en del av flera steg man tagit för att förändra den demografiska situationen. De har hårda restriktioner mot palestinska invånare där vad gäller t.ex. byggtillstånd och tillstånd att bo där. Då har jag inte ens gått in på hur svårt invånare i resten av Västbanken har när det gäller att besöka Jerusalem.
Dessutom har Netanyahu själv erkänt något som de flesta redan visste:
Citat:
In his election eve speech at Har Homa, Netanyahu expanded on the traditional arguments for settlements based on Jewish history and Israeli security needs, and in effect confirmed Palestinian accusations the enclaves are built as a land grab.
http://www.reuters.com/article/2015/04/06/us-israel-palestinians-settlements-insig-idUSKBN0MX0T220150406
Utöver det så, och jag har nämnt
detta tidigare också (en diskussion startade just så), att Israels definition av Jerusalem är mycket större än vad den tidigare varit:
http://www.btselem.org/jerusalem/legal_status. Så även ditt fokus på Jerusalem saknar logik.
Citat:
Fast nu så ber ju inte muslimer mot Jerusalem ---
Som vanligt svarar du med något otroligt dumt. Om Jerusalem är viktigt av religiösa skäl för muslimer bedöms inte om de ber mot Jerusalem eller inte.
Citat:
Fast det är ju bara Jerusalems närområde ---
Du tog upp detta innan och jag har bemött det men du ignorerar det och tar sedan upp det igen. Svara på:
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Vilka är "icke-extremisterna" här? Tycker du Yair Lapid är "icke-extremist" som säger att Jerusalem och Ariel måste vara Israels? Tycker du Ariel och Efrat ligger i Jerusalems närområde? Det finns en massa bosättningar runt om på Västbanken: ---
Jag förstår ändå inte vad du vill säga. Man kan väl fortfarande vara kritisk mot Israels bosättningspolitik även om "extremisterna vinner val tack vare rabiata araber"? Kan man inte heller se "icke-extremisternas bosättningsbyggande Jerusalems närområde" som ett problem även om de skulle ha "pragmatiska anledningar"?
Citat:
Du menar som vissa islamister vill göra i Europa?
En liten grupp kanske vill göra det men du kommer inte komma undan från Israels usla agerande genom att peka på andra. Skillnaden är förstås även att Israel stöds av många, inklusive såna som dig.
Citat:
Jag FATTAR INTE ---
Att uppmana människor att stanna hemma, och det dessutom i generellt, istället för att fly är inte att "använda mänskliga sköldar". Även om de skett i några fall så ändrar det inte på att Israel inte plötsligt blir fri från ansvar och det är ju det jag visar att t.ex. Amnesty säger. Det kanske är för att jag är envis som jag säger upprepar det men det gör jag för att du är trög.
Citat:
Men våld föder ju våld ---
Ja, till skillnad från dig så slänger jag inte bara ur mig påståenden och använder mig av påhittade argument, utan jag länkar till vad seriösa personer och organisationer har att säga. Jag fokuserar på vad som sker idag på Västbanken och Gaza men så fort man tar upp detta så går du och andra Israel-apologeter in och försvarar Israel (det är alltså inte att "blicka framåt mot en bättre framtid"), bl.a. genom att just ta upp historia som jag då bemöter.
Idag är tvåstatslösningen konsensus i världen förutom i Israel. Det är det bästa lösningen. Ändå gör du allt för att försvara eller förminska hur Israel hindrar en sån lösning (t.ex. genom bosättningsbyggandet) och ger egna förslag på hur man kan lösa det som innebär att andra länder ska belöna Israel för stölder. Jag är inte intresserad av vad du tycker vore bäst. Det jag vet är att det finns en konsensus, till och med accepterad av USA om än att det är så att de hjälpt Israel att hindra denna, och att Israel motarbetar den lösningen omvärlden vill se.
Jag är däremot glad att du åtminstone är ärlig med att den tvåstatslösning omvärlden vill se inte är något du håller med om och det vore ännu bättre om Israel-försvarare kunde erkänna att Israel inte heller är intresserad av den.
Citat:
Israel kan till högre grad utreda ---
Som flera organisationer och människor sagt, och du har fått länkar till B'Tselem och Ben White, så råder det enorm straffrihet i Israel. Att Israel gör några utredningar för att fila lite på sitt rykte och få stöd från såna som dig är inget de förtjänar beröm för.
Ja, det skulle du, och så ignorerar vi att Israel stod för nästan allt dödande -
helt enligt policyn man haft. Dessutom hindrar de FN och andra organisationer att utreda brott. Det är ju helt otroligt ändå att du tycker detta är något man ska berömma Israel för:
Citat:
These three examples are indicative of widespread, systematic impunity. From 2000 to 2013, when more than 5,000 Palestinians killed by Israeli occupation forces in the West Bank and Gaza, just seven soldiers were convicted for offences involving the death of civilians.
http://www.alaraby.co.uk/english/comment/2015/4/20/israels-culture-of-impunity-the-wests-culture-of-complicity
Citat:
B’Tselem figures on previous Israeli military operations in Gaza demonstrate the failure of the current investigative apparatus to investigate wartime incidents:
Following Operation Cast Lead (2009), the military looked into 400 incidents of suspected breaches of the law during the operation. These led to at least 52 investigations by the Military Police Investigation Unit (MPIU, or MPCID). Only three investigations ended with indictments, and the harshest sentence was given to a soldier who stole a credit card.
The results of investigations following Operation Pillar of Defense (2012) were essentially similar. According to the MAG Corps, more than 80 incidents were examined; as of April 2013, the MAG had decided that 65 of them did not warrant a criminal investigation. B’Tselem does not know of a single criminal investigation opened into an incident that occurred during the operation.
http://www.btselem.org/press_releases/20140905_failure_to_investigate