2012-06-27, 19:06
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag påpekade att procentsiffran ...samt annat trams..
Jag orkar inte fortsätta denna rundgång även med dig..Tidigare med Blizzi, Ezzelino ..Ganja...och Ola.. tyvärr.
Vi kommer inte närmare eller längre. Benny Morrris - vilken av de valde du förresten ? - har använt arkivmaterial och källor..ja, på ett helt galet sätt vilket påvisat av inläggen innan. Lol

Du vill gärna krångla till det. va..? eller hur. Jag har förklarat procentsatsen och ser ingen mening med att utveckla detta...Palestinakonflikten vi talar om berör de ca 22% av den totala ytan..( 78% ägs av Jordanien)...55% av de återstående 22 (från den totala - vi talar om) är ca 13%. av det totala - punktslut!!

Du anklagar/beskyller mig för att bygga min tes gällande förbudet av flyktingar att återvända, på inga eller lösa grunder..Du å andra sidan inte har någon som helst bevis för att många av civila araber som flydde kriget, inte hade de åsikter och ambitioner jag beskrev. Tvärtom förevisade Palestinas arabers tidigare agerande/ beteende om vad som skulle kunna ske...och deras sätt att hantera Dier Yassin står för en fruktansvärt projektion av magnifika mått och är mycket självavslöjande. De blev förskräckta ( av hoppet för flera blodiga massakrer på judar - ...Azzam Pashas maning....., som tyvärr för deras del inte besannades ) av det som skulle kunna ske p.g.a de egna ageranden... och deras barbariska beteende och primitiva tankesätt mot judar sedan tidigare. - punkt slut!!

Ja, som vi har sett under historien -även på andra ställen i världen, har civilister över en natt blivit paramilitära sluga mördare ...och konflikten i f.d Jugoslavien och Rwanda...är bara ett par förhållandevis tidsnära exempel på detta.

Nej ...och åter nej till arabiska flyktingars återvändande. Arabiska - palestinska ledare manade sina egna att ge sig på judarna. Visste inte du detta...? Vad stod Hadj Amin el Husseinis, muftins hatiska arv för. Vidare när arabvärlden engagerade sig i detta, manade även de Palestinas araber att lämna landet för att återvända efter att ha fördrivit judarna mot förintelsen. Nu blev konsekvenserna av kriget, de själv startade annorlunda och mot bakgrund av tidigare massakrer på judiska innevånare i området i synnerhet i Palestina t.ex Zafed, Jerusalem och Hebron...ser jag ingen anledning att tolka deras intentioner annorlunda tyvärr. De betalade/ betalar ett hög pris det kan jag hålla med om men de har bara sig själva att skylla på - De vore bli glada om de får kompensation, ja..

Kriget tog fart som bekant efter det brittiska tillbakadragandet och den därpå följande judiska självständighetsdeklarationen den 14 maj 1948... ca ½ år efter UNGA181 ... Araberna hade formellt förkastat FN:s delningsplan från november 29.11.1947, vilken innebar möjlighet för skapandet av en arabisk och en judisk stat i Palestina. De har även initierat ett och ett annat anfall mot judiska yieshuv...Judiska separatister och terrorgrupper svarade snabbt på arabiska miliser. Strider pågick om territoriet på båda sidor om den gräns som FN anvisat. Den 14 maj utropade Israel ensidigt sin självständighet, i samband med britternas uttåg...ja, och bara dagarna efteråt anfölls det av en allierad front bestående av Libanon, Syrien, Irak, Egypten, Transjordanien (nuvarande Jordanien), Saudiarabien och Jemen. Israels armé uppgick till omkring 35 000 man och var bättre utbildad än den arabiska alliansens, men underlägsen i fråga om viss tung beväpning. Syftet med det panarabiska anfallet var att krossa den nya judiska stat som skapats i Palestina. - Var det inte så....? Hur förklarar du, herr Vänlig ...Azzam Pasha, generalsekreteraren av Arabförbundet, följande uttal, strax efter den 15 maj: " Detta blir ett utrotningskrig och en historisk massaker som kommer att bli lika omtalad som den mongoliska massakern och korstågen."

Jag ser ingen som helst anledning att utveckla detta vidare.

Dina fräcka påstående om min åsikt gällande massakern i Dier Yassin kan du faktiskt rikta mot de som uttalar sig i klippet. Det är uppenbart vad som sägs det. Kan du Arabiska..? Vidare vill jag fråga dig om denna massakern var den enda under detta eländiga kriget som satt igång av araberna...eller känner du till andra massaker utförda av Palestinas araber på palestinska judar..inte bara i samband med, utan även långt innan kriget eller begränsar sig kunskapen till de påstådda s.k massakrer som har sket mot araberna..??

Några dagar efter den påstådda Deir Yassin inträffade en massaker i Shejkh Jerach mot en civil judisk medicinsk-konvoj på väg till det belägrade Jerusalem. Ca 77 judiska läkare och sjuksköterskor mördades av palestinska styrkor.

http://www.youtube.com/watch?v=K3zXNM5_Yso&feature=relmfu

Alltså förnekar inte jag någonting däremot...om du själv förnekar de orden av en som vittnade, en av de som bodde där, på den tiden - gör dig själv till en komplett idiot. Denna BBC-intervju är gjord med en av de mest framstående arabiska familjerna på tiden som var redaktör för Palestina Broadcasting Service: s arabiska nyheter i 1948. och som under tiden intervjun gjordes var bosatt i Amman. Ifrågasätter du honom...eller det han säger till BBC om påhittade skräckhistorierna i Deir Yassin ...eller hans uppfattning om "vår största misstag" eftersom "palestinier flydde i skräck" till följd av dessa påhittade skräckscenarion...och lämnade landet i stora mängder efter sig...Det är jo han som hävdar det...

De första stora upploppen gentemot den judiska befolkningen skede i Jaffa 1921 mer än 100 döda Detta resulterade i att en judisk försvarsrörelse, Hagana, bildades. 1929 uppstod ännu en serie upplopp mot judar där arabiska palestinier gick lös på judiska bedjande vid klagomuren...Grupper av upphetsade islamistiska palestinier gavs sig sedan på judiska familjer Hebron... Hebron massaker kan du googla själv.

Jag passar på önskar trevlig fortsatt sommar... ..

ma' salamu ya saidi
Giladi
Senast redigerad av Giladi 2012-06-27 kl. 19:59.
Citera
2012-06-27, 19:56
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
...

På tal om de debattörer du nämner så är alla dessa fantastiska men tre av dessa är tyvärr inaktiva: Ganjabarnet, Ezzelino och BlizzardKing. De är saknade. Dessa användare bidrog med otroligt mycket.

Benny Morris är en seriös akademiker även om många av hans åsikter (t.ex. om araber och muslimer) är galna.

Västbanken och Gazaremsan upptar 22% av det som område som ingick i delningsplanen (d.v.s. Västbanken, Gazaremsan och Israel). Återigen, Jordanien var aldrig en del av denna delningsplan så jag förstår inte varför du fortsätter lägga in Jordanien i din så kallade beräkning.

Jag har inte kommit med något fräckt påstående gällande din åsikt om massakern i Deir Yassin (intressant att du själv nu kallar det för det rätta: massakern), då jag bara utgår från dina egna inlägg. Oavsett om du letar upp videos som Walid Shoebat gärna laddar upp så får du räkna med att vara idioten i det här fallet då det rör sig om en erkänd händelse. Och när vi ändå är inne på detta så är det intressant att läsa uttalandet av den judiska terroristen Menachim Begin:

Citat:
Finally, it is significant to note that Arab armies entered the conflict only after Zionist forces had committed 16 massacres, including the grisly massacre of over 100 men, women, and children at Deir Yassin. Future Israeli Prime Minister Menachem Begin, head of one of the Jewish terrorist groups, described this as “splendid,” and stated: “As in Deir Yassin, so everywhere, we will attack and smite the enemy. God, God, Thou has chosen us for conquest.” Zionist forces committed 33 massacres altogether.

http://www.ifamericansknew.org/history/

Eller vad Albert Einsten och flera andra amerikanska judar sade om händelserna i bl.a. Deir Yassin: http://www.ifamericansknew.org/history/einstein.html.

Sen är det inte märkligt, även om du själv påstår det (men som du aldrig heller förklarade), att människor flyr pg.a. skräck. Vad som är märkligt är att dessa flyktingar aldrig tilläts återvända (man till och med lät judar flytta in hem som tillhörde araber, man förstörde byar och städer o.s.v.). Angående dessa flyktingar som inte tilläts återvända så är det inte jag som ska komma med bevis för att de inte var ett säkerhetshot p.g.a. deras åsikter/ambitioner. Jag konstaterar helt enkelt att det var fel att inte låta civila människor återvända - oavsett vad deras påstådda åsikter/ambitioner var, vad arabledare sade och gjorde o.s.v. De 500 arabiska lokaliteter som avfolkades blev avfolkade för att invånarna var araber och muslimer/kristna - för det är vad den språngande punkten är, nämligen judisk supremacism som inte bara sträcker sig till området, utan som vi tyvärr även ser här i Europa och i USA. Tragiskt. Verkligen...

Bernard Avishai i The Daily Beast nämnde en intressant Haaretz-artikel. Själva fenomenet/metoden i det som nämns i artikeln är inte någon hemlighet men Israel erkände att 250 000 palestinier miste "residency rights" mellan 1967 och 1994.

Citat:
Israel admits it revoked residency rights of a quarter million Palestinians

Akiva Eldar
Haaretz
June 12, 2012 - 12:00am

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/israel-admits-it-revoked-residency-rights-of-a-quarter-million-palestinians.premium-1.435778

Israel stripped more than 100,000 residents of Gaza and some 140,000 residents of the West Bank of their residency rights during the 27 years between its conquest of the territories in 1967 and the establishment of the Palestinian Authority in 1994.

As a result, close to 250,000 Palestinians who left the territories were barred from ever returning.

http://www.americantaskforce.org/daily_news_article/2012/06/12/israel_admits_it_revoked_residency_rights_quarter_ million_palestinians

Var också dessa säkerhetshot? Eller kan det inte vara så enkelt att den språngande punkten jag beskrev ovan, även gäller här...

Bernard Avishais artikel No Partner For Peace:

Citat:
The answer, sadly, is perhaps the most indicting data to come out in recent years, revealed this past week. Israel has stripped as many as a quarter of a million Palestinians of residency rights over the past generation—but not just any Palestinians. These are mainly the sons and daughters of West Bank and Gaza families who have gone abroad to study for more than seven years, many earning advanced degrees.

Take a moment and let this sink in. More than anything, Netanyahu is implying that peace cannot happen until there is economic and social development in Palestine, so that its leaders can reflect the more nearly liberal ideals and commercial interests that make living next to Israel a positive virtue—a nation of Salam Fayyads, so to speak. (This is not a pipe-dream; you can keep up with developments in Palestine’s private sector by reading the Portland Trust’s Palestine Economic Bulletin.)

But if this were a sincere desire on Netanyahu’s part, his government would roll out a red carpet for Western-trained Palestinian talent to return to the cities of Palestine, build businesses, homes, and nurture global networks. It would not simply want the 250,000 to come back. It would invite tens of thousands more of Palestinian entrepreneurs from Amman, where Palestinian families have over $12 billion in bank deposits and are eager to invest.

http://www.thedailybeast.com/articles/2012/06/25/no-partner-for-peace.html
Senast redigerad av TKD_1337 2012-06-27 kl. 20:41.
Citera
2012-06-27, 20:07
Medlem
postkrans avatar
Dokumentär om diverse ortodoxa grupperingar i Israel som vill avskaffa Israel som stat:

http://www.youtube.com/watch?v=5ShQZPWqqkQ&list=UUXi7ScjkXRQyw30ZGcNBcLQ& index=1&feature=plcp

Ber om ursäkt om den postats innan!
Citera
2012-06-27, 22:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Så jag måste upprepa mig? Okej. Du skrev först "[d]et har aldrig begåtts någon etnisk rensning av Araber i Israel, hur förklarar du en och en halv miljon Araber i Israel? Hitta på historier gör man för barnen innan de går och lägger sig" och i inlägget efteråt skrev du "[a]rab ledarna själva pläderade för en utvandring av Palestinier från "Palestina" i syfte för att införa en militärisk åtgärd mot Israel". Den första meningen dissekerade jag i inlägget du just citerade men du bemötte inte det, varför inte (du som är ute efter att diskutera "något värdefullt"... )? I din andra mening talar du om "arabledarna" i bestämd form och av det som framgår talar du om ledarna över de arabiska länderna.
Om du läser vad jag skrev om syftet med Israel etablering kommer du inse att jag bemötte ditt påstående om "etnisk rensning". Javisst, fin analys av det jag skrev, men jag förstår din poäng om arabledarna. Menar du att jag försökte förstora det just på grund av att jag skrev det i "bestämd form"?

Citat:
Du fortsätter skriva folkgruppen inom citattecken och sen klagar du när jag jag kallar dig för det du är, nämligen en supremacistjude. För det är just det du är och du har också skrivit saker som följande i tråden Judarna vill skapa nytt Israel i Argentina
Menar du att jag anser mig "överlägsen" just på grund av att jag använder citat tecken när jag benämner en folkgrupp? Varför kallar du mig ”supremacistjuden” överhuvudtaget när vi diskuterar Israel och Araber? Det är ju du som har en f.d. Ku Klux Klan ledare i signaturen. Hamas anser att Israel inte bör existera. Det jag undrade var varför man borde etablera en Palestinsk stat på bekostad av den enda Judiska staten. Det gjorde mig alltså till en ”supremacist”? Det finns 22 arabiska stater och 1 Judisk stat. I så fall kan man konstatera att flertals ”palestinier” i Gaza är ”supermacister” på grund av att de inte erkänner Staten Israel, detta med din logik.

Citat:
Jag förstår inte vad du vill säga med citatet från UNGA 181. Var står det att flyktingproblemet skulle lösas genom att skapa en arabisk respektive judisk stat? Flyktingproblemet började ju efter resolutionen röstades igenom, d.v.s. 29 november 1947. Israel tog ju också mark efter kriget, där många av flyktingarna hade/har sitt ursprung, som inte var tänkt att tillhöra en judisk stat: http://en.wikipedia.org/wiki/File:19...Comparison.svg.
Vi diskuterade varför det skulle vara en "definitionsfråga" om det var fel eller inte att vägra palestinierna rätten att återvända till sina hem. I samma inlägg som jag svarade skrev du "[a]raberna har utsatt judarna för pogromer i "Palestina" långt före Israels etablering och de militanta sionistgrupperna, något som aldrig tas upp eller kritiseras i dessa diskussioner", och som jag skrev gäller även det omvända samt så finns det många, många andra fall runt om i världen. Två fel blir inte rätt - det måste du förstå, och ämnet saknar relevans till vår diskussion om de palestinska flyktingarna och om det var fel eller inte att vägra de rätten att återvända.
Jag syftade på det judiska flyktingsproblemet i Europa efter andra världskriget samt i mellan-östern (mitt misstag). Du menade att det är fel av Israel att förneka rätten till ”palestinierna” att återvända till sina hem. Ämnet är ”Avskaffa Israel”, således är det inte irrelevant. ”Två fel blir inte rätt”, handled denna filosofi till Hamas och därmed skapas fred. Dessutom rättfärdigade jag inte något genom att beteckna hur araber utsatt Judar för pogromer, jag konstaterade detta just på grund av att man helt enkelt inte nämner detta, eller tar upp det i diskussioner angående hur Haganah tog grepp i situationen. Det är en viktig faktor att förstå att judarna utsattes för pogromer eftersom detta var den utlösande omständigheten av Haganah.

Hursomhelst avböjde ”palestinierna” UNs resolution 181, som lades fram 30 november 1947. År 1948 6 februari skickade Arabiska högra kommittén ett brev till UN där det stod följande

Citat:
”The Palestinian Arabs consider any attempt by Jewish people or by whatever power or group of power to establish a Jewish state in an Arab territory to be an act of aggression that will be resisted by force”.

http://en.wikipedia.org/wiki/1947%E2%80%931948_Civil_War_in_Mandatory_Palestine

Brevet skickades 98 dagar innan Israel etablerades. Israels upprättandes inte i syfte för araber, den skapades i syfte för judarna som utsattes för horribla massmord i Europa, men även i andra regioner. De araber som bodde i den brittiska mandaten av Palestina skulle få en egen stat för att leva i. araberna kunde ha upprättat en palestinsk stat och inte en enda "palestinier" skulle vara på flykt. Istället valde ”palestinierna” att strunta i UNs resolution och gjorde istället motstånd i syfte för ”skydda” landet från judarna, som lagligt judarna hade rätt till enligt UN. ”Palestiniernas” strävan om att upprätta en Palestinsk stat utan en Judisk stat vid sidan om orsakade ”palestiniernas” flyktingproblem. Kortfattad ligger ”palestiniernas” flyktingproblem inte mer än hos Arabiska legionen själva, och att beskylla detta på judarna knappast är något nytt. Det är sorligt att det slutade på det här viset för både Araber och Judar, men att klandra judarna för hur det slutade håller jag inte med om.

Enligt en brittisk polisrapport hade Judar försökt övertala araberna att stanna kvar och försätta leva sina normala liv, men detta intresserade inte araberna.

Citat:
”Every effort is being made by the Jews to persuade the Arab populace to stay and carry on with their normal lives, to get their shops and businesses open and to be assured that their lives and interests will be safe.”

http://www.shmuelkatz.com/articles/battlegroundfactandfantasyinpalestine.pdf . Sida 13

Benny Morris - The Birth of the Palestinian Refugee Problem
Citat:
The expulsions were usually from areas considered strategically vital and in conformity with plan D, which called for clear mainlines of communications and border areas. But, in general, Haganah and IDF commanders were not forced to confront the moral dilemma posed by expulsion; most Arabs fled before and during battle, before the Israeli troops reached their homes and before the Israeli commanders were forced to confront the dilemma.

Moreover, during April-July, Arab commanders and the AHC ordered the evacuation of several dozen villages as well as the removal of dependents from dozens more. The invading Arab armies also occasionally ordered whole villages to depart, so as not to be in their way.

http://duncankennedy.net/documents/Is-Pal/First-Syllabus/Benny-Morris_The-Birth-of-the-Palestinian-Refugee-Problem.pdf – Sida 592
Citera
2012-06-27, 23:18
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Om du läser vad jag skrev om syftet med Israel etablering kommer du inse att jag bemötte ditt påstående om "etnisk rensning". Javisst, fin analys av det jag skrev, men jag förstår din poäng om arabledarna. Menar du att jag försökte förstora det just på grund av att jag skrev det i "bestämd form"?

Du skrev "[d]et har aldrig begåtts någon etnisk rensning av Araber i Israel, hur förklarar du en och en halv miljon Araber i Israel? Hitta på historier gör man för barnen innan de går och lägger sig" i ett svar till Dan88. Du har inte bemött min kritik mot denna mening. Genom att skriva "[a]rab ledarna själva pläderade för en utvandring av Palestinier från "Palestina" i syfte för att införa en militärisk åtgärd mot Israel" får man uppfattningen av att arabledarna hade en verklig plan gällande detta som var kopplat till deras militära intervention.

Citat:
Menar du att jag anser mig "överlägsen" just på grund av att jag använder citat tecken när jag benämner en folkgrupp? Varför kallar du mig ”supremacistjuden” överhuvudtaget när vi diskuterar Israel och Araber? Det är ju du som har en f.d. Ku Klux Klan ledare i signaturen. Hamas anser att Israel inte bör existera. Det jag undrade var varför man borde etablera en Palestinsk stat på bekostad av den enda Judiska staten. Det gjorde mig alltså till en ”supremacist”? Det finns 22 arabiska stater och 1 Judisk stat. I så fall kan man konstatera att flertals ”palestinier” i Gaza är ”supermacister” på grund av att de inte erkänner Staten Israel, detta med din logik.

Du använder konstant citattecken när det gäller den folkgruppen (palestinier) och landet/området (Palestina) och du använder ju inte citattecken i andra fall. Det är vanligt bland Israel-apologeter att förneka palestiniernas existens.

Visst har jag David Duke i min signatur precis som har andra i min signatur, t.ex. fram tills igår Norman Finkelstein, och just nu även Mondoweiss och The Occidental Observer. David Duke har förövrigt tagit avstånd från Ku Klux Klan och gjort det i flera decennier nu.

På bekostnad? Västbanken och Gazaremsan tillhör inte Israel. Dessutom så spelar det inte någon roll om det finns 22 arabiska stater (den siffran inkluderar Palestina) då palestinierna vill ha en egen stat. Vad menar du annars man ska göra med de miljontals palestinierna som bor i området? Ska ockupationen fortgå?

Citat:
Jag syftade på det judiska flyktingsproblemet i Europa efter andra världskriget samt i mellan-östern (mitt misstag). Du menade att det är fel av Israel att förneka rätten till ”palestinierna” att återvända till sina hem. Ämnet är ”Avskaffa Israel”, således är det inte irrelevant. ”Två fel blir inte rätt”, handled denna filosofi till Hamas och därmed skapas fred. Dessutom rättfärdigade jag inte något genom att beteckna hur araber utsatt Judar för pogromer, jag konstaterade detta just på grund av att man helt enkelt inte nämner detta, eller tar upp det i diskussioner angående hur Haganah tog grepp i situationen. Det är en viktig faktor att förstå att judarna utsattes för pogromer eftersom detta var den utlösande omständigheten av Haganah.

Ändå klistrade du in text från UNGA 181 och kommenterade under att flyktingproblemet skulle lösas genom att skapa en arabisk stat.

Jo, palestinska flyktingar är relevant i allra högsta grad. Diskussion startade till och med redan från början. Du ansåg att det var en "definitionsfråga" huruvida det var fel eller inte att neka civila människor från att återvända för vad en ledare ansåg och gjorde ("al-Husseinis samarbete med Hitler om att massakrera Judarna i ”Palestina” i syfte för att etablera en Palestinsk stat").

Citat:
Hursomhelst avböjde ”palestinierna” UNs resolution 181, som lades fram 30 november 1947. År 1948 6 februari skickade Arabiska högra kommittén ett brev till UN där det stod följande

Brevet skickades 98 dagar innan Israel etablerades. Israels upprättandes inte i syfte för araber, den skapades i syfte för judarna som utsattes för horribla massmord i Europa, men även i andra regioner. De araber som bodde i den brittiska mandaten av Palestina skulle få en egen stat för att leva i. araberna kunde ha upprättat en palestinsk stat och inte en enda "palestinier" skulle vara på flykt. Istället valde ”palestinierna” att strunta i UNs resolution och gjorde istället motstånd i syfte för ”skydda” landet från judarna, som lagligt judarna hade rätt till enligt UN. ”Palestiniernas” strävan om att upprätta en Palestinsk stat utan en Judisk stat vid sidan om orsakade ”palestiniernas” flyktingproblem. Kortfattad ligger ”palestiniernas” flyktingproblem inte mer än hos Arabiska legionen själva, och att beskylla detta på judarna knappast är något nytt. Det är sorligt att det slutade på det här viset för både Araber och Judar, men att klandra judarna för hur det slutade håller jag inte med om.

Enligt en brittisk polisrapport hade Judar försökt övertala araberna att stanna kvar och försätta leva sina normala liv, men detta intresserade inte araberna.

Benny Morris - The Birth of the Palestinian Refugee Problem

Även om man anser att arabernas reaktion till UNGA 181 var fel så var det fortfarande fel av judarna att begå tiotals massakrer, deportera människor och jaga bort de på andra sätt, och senare även inte låta de palestinska flyktingarna att återvända. Självklart ska Israel ha absolut störst kritik för detta. Angående dokument från Shmuel Katz så framgår det i samma stycke att det rör sig om Haifa, något som är välkänt, men det gäller såklart inte hela Haifa eller flyktingarna i övrigt. Inte heller länken efteråt ger någon märkvärdig info, då vi redan vet att många flydde p.g.a. skräck. Jag står fast vid att det var fel att inte låta flyktingarna återvända.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-06-28 kl. 00:17.
Citera
2012-06-28, 12:05
Medlem
Giladis avatar
Citat:
... Även om man anser att arabernas reaktion till UNGA 181 var fel så var det fortfarande fel av judarna att begå tiotals massakrer, deportera människor och jaga bort de på andra sätt, och senare även inte låta de palestinska flyktingarna att återvända.

Det var framförallt - fortfarande - fel, i ljuset av dina generaliseringar om judarna och dina milda ordval på de arabiska barbariska upprepande våldsbrott " - reaktion - " ...och med tanke på att tidigare massakrer i Palestina som fortfarande enligt historiska böcker visat sig har systematiskt begåtts av araber (fast det var deras reaktion ... ) och just mot judar. Men judarnas fel slutar inte där - i deras ofrivilliga val att utgöra sig vara målet för dessa, av Palestinas araber systematiska frustrations -> våldsbrott...utan även att de slutligen vågade efter några år och några massakrer börja försvara sig ...just för att undvika upprepandet av dessa i framtiden - fortfarande mot bakgrund av tidigare massakrer t.ex. [http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_massacre] och i Jerusalem [http://en.wikipedia.org/wiki/1920_Nebi_Musa_riots] eller [http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Safed_pogrom] mot nya hot som ..av Azzam Pasha, då generalsekreteraren av Arabförbundet - ganska explicit utförde strax efter den 15 maj: " Detta blir ett utrotningskrig och en historisk massaker som kommer att bli lika omtalad som den mongoliska massakern och korstågen."

Du fortfarande anser att israel bör avskaffas - dra åt sk..

mvh
Giladi
Citera
2012-06-28, 12:39
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Det var framförallt - fortfarande - fel, i ljuset av dina generaliseringar om judarna och dina milda ordval på de arabiska barbariska upprepande våldsbrott " - reaktion - " ...och med tanke på att tidigare massakrer i Palestina som fortfarande enligt historiska böcker visat sig har systematiskt begåtts av araber (fast det var deras reaktion ... ) och just mot judar. Men judarnas fel slutar inte där - i deras ofrivilliga val att utgöra sig vara målet för dessa, av Palestinas araber systematiska frustrations -> våldsbrott...utan även att de slutligen vågade efter några år och några massakrer börja försvara sig ...just för att undvika upprepandet av dessa i framtiden - fortfarande mot bakgrund av tidigare massakrer t.ex. [http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_massacre] och i Jerusalem [http://en.wikipedia.org/wiki/1920_Nebi_Musa_riots] eller [http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Safed_pogrom] mot nya hot som ..av Azzam Pasha, då generalsekreteraren av Arabförbundet - ganska explicit utförde strax efter den 15 maj: " Detta blir ett utrotningskrig och en historisk massaker som kommer att bli lika omtalad som den mongoliska massakern och korstågen."

mvh
Giladi

Jag generaliserar inte bara för jag skriver "judarna", precis som att jag inte gjorde det när jag skrev "arabernas" i samma mening. Annars tycker jag dina sista rader är intressanta, du skriver "dra åt sk.." och avslutar sen med att säga "mvh". Och sluta tillskriva mig åsikter då jag flera, flera gånger skrivit att jag är för en tvåstatslösning (även om jag är osäker på om det fortfarande är möjligt med en tvåstatslösning).
Citera
2012-06-28, 12:40
Medlem
Pentium200MMXs avatar
Citat:

mvh
Giladi

Man kan diskutera denna konflikt i åratal utan resultat. Faktum är: Vill man ha fred i området måste khazarjudarna ut från Mellanöstern då de inte hör hemma där. Mellanöstern är iraniernas och arabernas land. Punkt slut. Så ni ashkenazipack: Ut från Palestina och flytta ert "Israel" till Zambia eller Tanzania. Där lär ni smälta in rätt så bra ty ni är svarta som synden inombords.

FRAMÅT!
Citera
2012-06-28, 13:21
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Jag generaliserar inte bara för jag skriver "judarna", precis som att jag inte gjorde det när jag skrev "arabernas" i samma mening. Annars tycker jag dina sista rader är intressanta, du skriver "dra åt sk.." och avslutar sen med att säga "mvh". Och sluta tillskriva mig åsikter då jag flera, flera gånger skrivit att jag är för en tvåstatslösning (även om jag är osäker på om det fortfarande är möjligt med en tvåstatslösning).

Jag tar tillbaka gärna och genast... mitt fördomsfulla påhopp. Insikten om lösningen ger oss två rätt - oavsett på vilken sidan av gränsen vi står - ty alla har rätt och alla har gjort och gör fel i denna konflikt..

Vi blickar som sagt FRAMÅT mot en tvåstatslösning !

mvh
Giladi
Senast redigerad av Giladi 2012-06-28 kl. 13:24.
Citera
2012-06-29, 01:16
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Du skrev "[d]et har aldrig begåtts någon etnisk rensning av Araber i Israel, hur förklarar du en och en halv miljon Araber i Israel? Hitta på historier gör man för barnen innan de går och lägger sig" i ett svar till Dan88. Du har inte bemött min kritik mot denna mening. Genom att skriva "[a]rab ledarna själva pläderade för en utvandring av Palestinier från "Palestina" i syfte för att införa en militärisk åtgärd mot Israel" får man uppfattningen av att arabledarna hade en verklig plan gällande detta som var kopplat till deras militära intervention.
Nej, försök inte upphäva det som en generell uppfattning, det är en personlig uppfattning som du, och endast du uppfattar. Ingen annan har skrivit eller påstått något om att jag ska ha försökt "förstora" det, förutom du. Hursomhelst, låt oss ta en titt på hur diskussionen började.

Jag skrev detta
Citat:
Arab ledarna själva pläderade för en utvandring av Palestinier från "Palestina" i syfte för att införa en militärisk åtgärd mot Israel.

https://www.flashback.org/sp38032278

Du svarade...
Citat:
Håll dig till fakta, supremacistjuden.
...vilket inbegriper att jag har bortsett mig från fakta. "No shit", right?

I samma inlägg citerade du Wikipedia:
Citat:
Decisive causes of abandonment of Palestinian villages and towns according to Benny Morris Decisive causes of abandonment Occurrences[125]
military assault on settlement 215
influence of nearby town's fall 59
expulsion by Jewish forces 53
fear (of being caught up in fighting) 48
whispering campaigns 15
abandonment on Arab orders 6
unknown 44
https://www.flashback.org/sp38032821

Jag angav aldrig någon siffra av hur stor del som flydde på grund av order från arabledarna, notera det jag skrev, ”Arab ledarna själva pläderade för en utvandring av Palestinier från "Palestina" i syfte för att införa en militärisk åtgärd mot Israel.

Jag fråga dig detta, ”Kan du klargöra hur jag har bortsett mig från fakta?” Du svarade detta;
Citat:
Jag diskuterade ditt påstående om arabledarna ("[a]rab ledarna själva pläderade för en utvandring av Palestinier från "Palestina" i syfte för att införa en militärisk åtgärd mot Israel"). Det var som mest 5% av den totala andelen av flyktingarna som flydde på order av araber, så ditt försök att förstora och framställa de arabiska orderna som något vanligt, fungerar inte.
Notera att du aldrig klargjorde på vilket sett jag hade bortsett mig från fakta.

I samma inlägg anklagar du mig för att ha försökt ”förstora och framställa de arabiska orderna som något vanligt”, och i ett annat inlägg förklarar du hur jag ska ha försökt förstora det, ”Därför att du talar väldigt generellt och i bestämd form - https://www.flashback.org/sp38036931”, något som jag självklart inte gjorde. Ditt försvar är att jag ska ha skrivit ”arabledarna” i bestämd form (som jag ärligt gjorde). Lägg märke till att även om man skriver i bestämd form betyder det inte att man ”överdriver” något.

Du hade haft rätt om jag exempelvis hade nämnt detta flera gånger i tråden. Sanningen är att jag endast nämnde detta en enda i tråden tills du anklaga mig för att ha bortsett från mig från fakta.

- Avslutningsvis vill jag påpeka att jag aldrig bortsett mig från fakta angående ”arabledarna”, och att jag aldrig försökte överdriva mitt påstående.

Citat:
Du använder konstant citattecken när det gäller den folkgruppen (palestinier) och landet/området (Palestina) och du använder ju inte citattecken i andra fall. Det är vanligt bland Israel-apologeter att förneka palestiniernas existens.
Du kan inte fastställa att ”Det är vanligt bland Israel-apologeter att förneka palestiniernas existens.”, däremot förekommer detta. Jag tänker hursomhelst sluta att använda citattecken när jag upplyser om Palestinier eller Palestina.

Citat:
På bekostnad? Västbanken och Gazaremsan tillhör inte Israel. Dessutom så spelar det inte någon roll om det finns 22 arabiska stater (den siffran inkluderar Palestina) då palestinierna vill ha en egen stat. Vad menar du annars man ska göra med de miljontals palestinierna som bor i området? Ska ockupationen fortgå?
Om palestinierna ville ha en egen stat skulle de accepterat de anbud Israel hade och har lagt fram. Enligt mig tror jag inte att man primärt vill bygga en egen stat, utan förgöra en stat, nämligen Israel. Arabiska ledare har vid flera tillfällen hotat med att förgöra Israel, antar att man senare tänker bygga en Palestinsk stat utöver det. Jag skulle vilja se den Palestinska myndigheten satsa mer på att etablera en Palestinsk stat än att spendera pengar på beväpna sig.

För att svara på dina frågor anser jag att denna ”ockupation” ska fortgå tills den Palestinska myndigheten visar stabilitet och intresse för att bygga en egen stat och även visa fred mellan Araber och Judar. Med stabilitet, intresse och fred menar jag att Hamas bör avväpnas ifall en Palestinsk stat överhuvudtaget ska etableras.

Citat:
Även om man anser att arabernas reaktion till UNGA 181 var fel så var det fortfarande fel av judarna att begå tiotals massakrer, deportera människor och jaga bort de på andra sätt, och senare även inte låta de palestinska flyktingarna att återvända. Självklart ska Israel ha absolut störst kritik för detta. Angående dokument från Shmuel Katz så framgår det i samma stycke att det rör sig om Haifa, något som är välkänt, men det gäller såklart inte hela Haifa eller flyktingarna i övrigt. Inte heller länken efteråt ger någon märkvärdig info, då vi redan vet att många flydde p.g.a. skräck. Jag står fast vid att det var fel att inte låta flyktingarna återvända.
Du anser att agerandet var fel, jag anser att judarnas agerande inte var fel eftersom man agerande efter vad som var nödvändigast. Om du anser att judarnas handlande var fel, på vilka avseende anser du att judarna borde ha agera mot den arabiska nationen för att överta och upprätthålla Staten Israel?

Citat:
Ändå klistrade du in text från UNGA 181 och kommenterade under att flyktingproblemet skulle lösas genom att skapa en arabisk stat.
Om man ska reda ut ett flyktingproblem genom att anordna en stat till flyktingarna ska man även se till att de som funnits i området även får en egen stat. Vi pratar om judiska flyktingar från olika delar av världen och palestinska araber, två olika folkgrupper följaktligen två olika stater, en Judisk och en Arabisk stat. Därför klistrade jag ”in text från UNGA 181 och kommenterade under att flyktingproblemet skulle lösas genom att skapa en arabisk stat”.

God natt
Citera
2012-06-29, 01:48
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Nej, försök inte upphäva det som en generell uppfattning, det är en personlig uppfattning som du, och endast du uppfattar. Ingen annan har skrivit eller påstått något om att jag ska ha försökt "förstora" det, förutom du. Hursomhelst, låt oss ta en titt på hur diskussionen började.

Jag skrev detta

Du svarade...
...vilket inbegriper att jag har bortsett mig från fakta. "No shit", right?

I samma inlägg citerade du Wikipedia:

https://www.flashback.org/sp38032821

Jag angav aldrig någon siffra av hur stor del som flydde på grund av order från arabledarna, notera det jag skrev, ”Arab ledarna själva pläderade för en utvandring av Palestinier från "Palestina" i syfte för att införa en militärisk åtgärd mot Israel.

Jag fråga dig detta, ”Kan du klargöra hur jag har bortsett mig från fakta?” Du svarade detta;

Notera att du aldrig klargjorde på vilket sett jag hade bortsett mig från fakta.

I samma inlägg anklagar du mig för att ha försökt ”förstora och framställa de arabiska orderna som något vanligt”, och i ett annat inlägg förklarar du hur jag ska ha försökt förstora det, ”Därför att du talar väldigt generellt och i bestämd form - https://www.flashback.org/sp38036931”, något som jag självklart inte gjorde. Ditt försvar är att jag ska ha skrivit ”arabledarna” i bestämd form (som jag ärligt gjorde). Lägg märke till att även om man skriver i bestämd form betyder det inte att man ”överdriver” något.

Du hade haft rätt om jag exempelvis hade nämnt detta flera gånger i tråden. Sanningen är att jag endast nämnde detta en enda i tråden tills du anklaga mig för att ha bortsett från mig från fakta.

- Avslutningsvis vill jag påpeka att jag aldrig bortsett mig från fakta angående ”arabledarna”, och att jag aldrig försökte överdriva mitt påstående.

Att ingen annan påpekat vad du skrivit under min och din diskussion säger mig ingenting. Jag ska ännu en gång förklara varför du har fel. Du skrev "[d]et har aldrig begåtts någon etnisk rensning av Araber i Israel, hur förklarar du en och en halv miljon Araber i Israel? Hitta på historier gör man för barnen innan de går och lägger sig" i ett svar till Dan88. Du har haft flera chanser att bemöta min kritik mot din mening, inklusive nu senast, men du har inte tagit chansen. Sen skrev du "[a]rab ledarna själva pläderade för en utvandring av Palestinier från "Palestina" i syfte för att införa en militärisk åtgärd mot Israel". Här syftar du naturligtvis på ledarna för de arabiska länderna som intervenerade i kriget.

Att du bara nämnde det en gång innan jag reagerade gör inte ditt påstående mindre sant, det måste du förstå. Kanske var det ett skrivfel men du har ju fortsatt stå bakom din formulering. Jag står fast vid att denna formulering ger uppfattningen av att arabledarna hade en verklig plan gällande detta (den påstådda pläderingen) som var kopplat till deras militära intervention och orkar inte upprepa mig... ännu... en gång...

Citat:
Om palestinierna ville ha en egen stat skulle de accepterat de anbud Israel hade och har lagt fram. Enligt mig tror jag inte att man primärt vill bygga en egen stat, utan förgöra en stat, nämligen Israel. Arabiska ledare har vid flera tillfällen hotat med att förgöra Israel, antar att man senare tänker bygga en Palestinsk stat utöver det. Jag skulle vilja se den Palestinska myndigheten satsa mer på att etablera en Palestinsk stat än att spendera pengar på beväpna sig.

För att svara på dina frågor anser jag att denna ”ockupation” ska fortgå tills den Palestinska myndigheten visar stabilitet och intresse för att bygga en egen stat och även visa fred mellan Araber och Judar. Med stabilitet, intresse och fred menar jag att Hamas bör avväpnas ifall en Palestinsk stat överhuvudtaget ska etableras.

Det är en militär ockupation, oavsett vad de säger i din lokala yeshiva.

Du nämner att det finns runt 20 arabiska stater och att du därför undrar varför palestinierna ska få en egen stat. Du använder en konstig logik som jag aldrig kommer förstå. Till och med högerregeringen ledd av Netanyahu och Lieberman har accepterat principen (även om de inte är redo för den tvåstatslösning som världssamfundet vill se). Hur som helst, vad ska man annars ska göra med de miljontals människorna som bor där om de nu inte ska få en egen stat? Ska man deportera eller få bort de på andra sätt? Ska man fortsätta leva under ockupation?

Citat:
Du anser att agerandet var fel, jag anser att judarnas agerande inte var fel eftersom man agerande efter vad som var nödvändigast. Om du anser att judarnas handlande var fel, på vilka avseende anser du att judarna borde ha agera mot den arabiska nationen för att överta och upprätthålla Staten Israel?

Jag gör skillnad på civila människor och vad deras ledare (ofta inte ens folkvalda) gör och tycker. Det är där min och din syn skiljer sig.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-06-29 kl. 01:50.
Citera
2012-06-29, 02:33
Medlem
Christopher.s avatar
Israel existerar. Det araberna borde göra är att satsa på att skapa välfärd för sig själva och lägga ner vapnen. Palestinerna har inget att vinna på en väpnad konfrontation. En dialog och en lösning kommer inte vara möjlig före detta inträffar. Så istället för att lägga all sin tid på att hata judar och att använda all sin tid på att bygga missiler och att drömma om att krossa Israel borde man lägga sin tid på att utbilda sig, odla sin mark och planera för framtiden.

Hur, var och varför Israel existerar kan man diskutera i all evighet men det leder inte till något konstruktivt, ur mänsklig synvinkel i alla fall. Landgränser kan man diskutera i all evighet men jag är av den åsikt att man ska respektera dagens situation, krig har förts, folk har dött, låt oss stanna där och blicka mot framtiden. Jag är säker att Israel kommer föra en mer fredlig politik som sina grannar den dagen man kan lita på sina grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in