Citat:
Jag orkar inte fortsätta denna rundgång även med dig..Tidigare med Blizzi, Ezzelino ..Ganja...och Ola.. tyvärr.
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag påpekade att procentsiffran ...samt annat trams..
Vi kommer inte närmare eller längre. Benny Morrris - vilken av de valde du förresten ?
- har använt arkivmaterial och källor..ja, på ett helt galet sätt vilket påvisat av inläggen innan. LolDu vill gärna krångla till det. va..? eller hur. Jag har förklarat procentsatsen och ser ingen mening med att utveckla detta...Palestinakonflikten vi talar om berör de ca 22% av den totala ytan..( 78% ägs av Jordanien)...55% av de återstående 22 (från den totala - vi talar om) är ca 13%. av det totala - punktslut!!
Du anklagar/beskyller mig för att bygga min tes gällande förbudet av flyktingar att återvända, på inga eller lösa grunder..Du å andra sidan inte har någon som helst bevis för att många av civila araber som flydde kriget, inte hade de åsikter och ambitioner jag beskrev. Tvärtom förevisade Palestinas arabers tidigare agerande/ beteende om vad som skulle kunna ske...och deras sätt att hantera Dier Yassin står för en fruktansvärt projektion av magnifika mått och är mycket självavslöjande. De blev förskräckta ( av hoppet för flera blodiga massakrer på judar - ...Azzam Pashas maning....., som tyvärr för deras del inte besannades ) av det som skulle kunna ske p.g.a de egna ageranden... och deras barbariska beteende och primitiva tankesätt mot judar sedan tidigare. - punkt slut!!
Ja, som vi har sett under historien -även på andra ställen i världen, har civilister över en natt blivit paramilitära sluga mördare ...och konflikten i f.d Jugoslavien och Rwanda...är bara ett par förhållandevis tidsnära exempel på detta.
Nej ...och åter nej till arabiska flyktingars återvändande. Arabiska - palestinska ledare manade sina egna att ge sig på judarna. Visste inte du detta...? Vad stod Hadj Amin el Husseinis, muftins hatiska arv för. Vidare när arabvärlden engagerade sig i detta, manade även de Palestinas araber att lämna landet för att återvända efter att ha fördrivit judarna mot förintelsen. Nu blev konsekvenserna av kriget, de själv startade annorlunda och mot bakgrund av tidigare massakrer på judiska innevånare i området i synnerhet i Palestina t.ex Zafed, Jerusalem och Hebron...ser jag ingen anledning att tolka deras intentioner annorlunda tyvärr. De betalade/ betalar ett hög pris det kan jag hålla med om men de har bara sig själva att skylla på - De vore bli glada om de får kompensation, ja..
Kriget tog fart som bekant efter det brittiska tillbakadragandet och den därpå följande judiska självständighetsdeklarationen den 14 maj 1948... ca ½ år efter UNGA181 ... Araberna hade formellt förkastat FN:s delningsplan från november 29.11.1947, vilken innebar möjlighet för skapandet av en arabisk och en judisk stat i Palestina. De har även initierat ett och ett annat anfall mot judiska yieshuv...Judiska separatister och terrorgrupper svarade snabbt på arabiska miliser. Strider pågick om territoriet på båda sidor om den gräns som FN anvisat. Den 14 maj utropade Israel ensidigt sin självständighet, i samband med britternas uttåg...ja, och bara dagarna efteråt anfölls det av en allierad front bestående av Libanon, Syrien, Irak, Egypten, Transjordanien (nuvarande Jordanien), Saudiarabien och Jemen. Israels armé uppgick till omkring 35 000 man och var bättre utbildad än den arabiska alliansens, men underlägsen i fråga om viss tung beväpning. Syftet med det panarabiska anfallet var att krossa den nya judiska stat som skapats i Palestina. - Var det inte så....? Hur förklarar du, herr Vänlig ...Azzam Pasha, generalsekreteraren av Arabförbundet, följande uttal, strax efter den 15 maj: " Detta blir ett utrotningskrig och en historisk massaker som kommer att bli lika omtalad som den mongoliska massakern och korstågen."
Jag ser ingen som helst anledning att utveckla detta vidare.
Dina fräcka påstående om min åsikt gällande massakern i Dier Yassin kan du faktiskt rikta mot de som uttalar sig i klippet. Det är uppenbart vad som sägs det. Kan du Arabiska..? Vidare vill jag fråga dig om denna massakern var den enda under detta eländiga kriget som satt igång av araberna...eller känner du till andra massaker utförda av Palestinas araber på palestinska judar..inte bara i samband med, utan även långt innan kriget eller begränsar sig kunskapen till de påstådda s.k massakrer som har sket mot araberna..??
Några dagar efter den påstådda Deir Yassin inträffade en massaker i Shejkh Jerach mot en civil judisk medicinsk-konvoj på väg till det belägrade Jerusalem. Ca 77 judiska läkare och sjuksköterskor mördades av palestinska styrkor.
http://www.youtube.com/watch?v=K3zXNM5_Yso&feature=relmfu
Alltså förnekar inte jag någonting däremot...om du själv förnekar de orden av en som vittnade, en av de som bodde där, på den tiden - gör dig själv till en komplett idiot. Denna BBC-intervju är gjord med en av de mest framstående arabiska familjerna på tiden som var redaktör för Palestina Broadcasting Service: s arabiska nyheter i 1948. och som under tiden intervjun gjordes var bosatt i Amman. Ifrågasätter du honom...eller det han säger till BBC om påhittade skräckhistorierna i Deir Yassin ...eller hans uppfattning om "vår största misstag" eftersom "palestinier flydde i skräck" till följd av dessa påhittade skräckscenarion...och lämnade landet i stora mängder efter sig...Det är jo han som hävdar det...
De första stora upploppen gentemot den judiska befolkningen skede i Jaffa 1921 mer än 100 döda Detta resulterade i att en judisk försvarsrörelse, Hagana, bildades. 1929 uppstod ännu en serie upplopp mot judar där arabiska palestinier gick lös på judiska bedjande vid klagomuren...Grupper av upphetsade islamistiska palestinier gavs sig sedan på judiska familjer Hebron... Hebron massaker kan du googla själv.
Jag passar på önskar trevlig fortsatt sommar... ..
ma' salamu ya saidi
Giladi
Senast redigerad av Giladi 2012-06-27 kl. 19:59.
Senast redigerad av Giladi 2012-06-27 kl. 19:59.
Dessa användare bidrog med otroligt mycket. 
) och just mot judar. Men judarnas fel slutar inte där - i deras ofrivilliga val att utgöra sig vara målet för dessa, av Palestinas araber systematiska frustrations -> våldsbrott...utan även att de slutligen vågade efter några år och några massakrer börja försvara sig ...just för att undvika upprepandet av dessa i framtiden - fortfarande mot bakgrund av tidigare massakrer t.ex. [
Och sluta tillskriva mig åsikter då jag flera, flera gånger skrivit att jag är för en tvåstatslösning (även om jag är osäker på om det fortfarande är möjligt med en tvåstatslösning).