2015-03-23, 10:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Lögnare
Bra att du varudeklarerar dig. Du är så ohederlig i din debatteknik att vidare diskussion är meningslös.
Citera
2015-03-23, 11:55
Medlem
VWazzs avatar
Kort svar på trådens föreställning. JA!

Israel är en illegitim statsbildning som utropades baserat på sagoböcker och inte nog med det så föddes Israel genom massakrer och etnisk rensning på ett annat folk. För att inte tala om att Israel är den största förbrytarnationen i världen, sysslar med organhandel, terrorism och fosforbombande av barn.
Citera
2015-03-23, 17:47
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VWazz

Israel är en illegitim statsbildning som utropades baserat på sagoböcker och inte nog med det så föddes Israel genom massakrer och etnisk rensning på ett annat folk. För att inte tala om att Israel är den största förbrytarnationen i världen, sysslar med organhandel, terrorism och fosforbombande av barn.
Enligt Montevideo-konventionens kriterier så är Israel en legitim statsbildning:

* En permanent befolkning
* En fungerande regering
* Självständighet från andra stater
* Möjlighet att ingå relationer med andra fria stater (har relationer med drygt 160 självständiga länder)

Enligt internationell rätt så finns det ingen illegitim stat så länge de kriterierna är uppfyllda och enligt FN så är alla staters legitimitet jämlik.

Olika länder kommer till på olika sätt och den enda legala diskussion torde beröra statens ageranden.
Citera
2015-04-13, 16:13
Medlem
Citat:
Rätt irrelevant eftersom han enligt både Tanakh och Bibeln senare tog bort judarnas rätt till landet. Men jag antar att du inte läst böckerna ifråga på något språk öht.

Nej, det var många år sedan jag läste sagoböcker. Vad tycker du då om de religiösa extremister (bosättare och andra religiösa galningar) i israel som utan tvekan tror att de har gudomlig rätt till landet?

Många kristna fanatiker tror dessutom att harmageddon börjar när alla judar samlats i israel, vilket är ett starkt skäl till israelvänlig politik. Vad tycker du om det?
Citera
2015-04-13, 16:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Nej, det var många år sedan jag läste sagoböcker. Vad tycker du då om de religiösa extremister (bosättare och andra religiösa galningar) i israel som utan tvekan tror att de har gudomlig rätt till landet?

Jag tycker det är ungefär lika kul och relevant som alla araber som säger samma sak eftersom deras bok säger att Gud gav landet till muslimerna.

Citat:
Många kristna fanatiker tror dessutom att harmageddon börjar när alla judar samlats i israel, vilket är ett starkt skäl till israelvänlig politik. Vad tycker du om det?

Vad ska man tycka om det, de är galna. Det känns som en halmgubbe eftersom religion inte har så mycket med saken att göra som politik. Det är alltid politiska religiösa ledare som ställer till det.
Citera
2015-04-13, 17:51
Medlem
Citat:
Jag tycker det är ungefär lika kul och relevant som alla araber som säger samma sak eftersom deras bok säger att Gud gav landet till muslimerna.

Menar du att det finns något citat i koranen som ger muslimerna rätt till ett, av gud, specificerat landområde? Något sådant har jag nämligen inte stött på. De säger sig visserligen ha rätt till några byggnader i jerusalem men sådana begränsade anspråk ger ju inte upphov till någon bosättarrörelse. Sionister brukar hävda att gud lovat dem hela det historiska israel, allt mellan jordanfloden och Medelhavet och då finns det ju inte plats för något palestina.

Citat:
Vad ska man tycka om det, de är galna. Det känns som en halmgubbe eftersom religion inte har så mycket med saken att göra som politik. Det är alltid politiska religiösa ledare som ställer till det.

Ja, visst är de galna. Religion har ju utomordentligt mycket med politiken att göra. Den kristna högern i USA företräder denna typ av kristen sionism, och de utgör en fjärdedel av landets befolkning. Det har förstås enorm betydelse för USA:s israelpolitik. Tycker du inte, som jag, att det är fruktansvärt att världens enda supermakts israelvurmande drivs av dessa galningar? Ännu större påverkan har naturligtvis de religiösa israeliska galningarna på israelisk politik. (Utrikesministern bor i en bosättning)

Jag har tidigare påpekat att man kan - och historiskt har kunnat - konvertera till judendomen och att israel utropades innan DNA upptäcktes. Det räckte alltså att påstå (helt utan bevis på släktskap med de som bebodde israel för ett par tusen år sedan) att man var jude för att få rätt att flytta till israel och tränga undan de som bodde där. Du anser alltså inte ens att judarna har utlovats landet av gud. Av vilka skäl anser du att det var ett riktigt beslut att utropa israel 1948 på den platsen överhuvudtaget?
Citera
2015-04-13, 17:59
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Det där en tämligen begränsad och onyanserad förklaring till vissas kristnas stöd till Israel.

Det är ytterst få kristna som tror att de på eget bevåg genom att stödja Israel kan "snabba på" Jesus återkomst.
Citera
2015-04-13, 18:40
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Menar du att det finns något citat i koranen som ger muslimerna rätt till ett, av gud, specificerat landområde? Något sådant har jag nämligen inte stött på. De säger sig visserligen ha rätt till några byggnader i jerusalem men sådana begränsade anspråk ger ju inte upphov till någon bosättarrörelse. Sionister brukar hävda att gud lovat dem hela det historiska israel, allt mellan jordanfloden och Medelhavet och då finns det ju inte plats för något palestina.

Koranen nämner inte Jerusalem en enda gång, eller "al qouds" som det heter på arabiska. Brukar verkligen sionister hävda att "gud har lovat..." Netanyahu tror inte på gud och han är en hårdför sionist enda ut i tåspetsarna.

Citat:
Ja, visst är de galna. Religion har ju utomordentligt mycket med politiken att göra. Den kristna högern i USA företräder denna typ av kristen sionism, och de utgör en fjärdedel av landets befolkning. Det har förstås enorm betydelse för USA:s israelpolitik. Tycker du inte, som jag, att det är fruktansvärt att världens enda supermakts israelvurmande drivs av dessa galningar? Ännu större påverkan har naturligtvis de religiösa israeliska galningarna på israelisk politik. (Utrikesministern bor i en bosättning)

De som styr Israel är inga religiösa utan ofta ateistiska sionister. Sedan finns det ju förstås religiösa partier, men det är en annan historia.

Citat:
Jag har tidigare påpekat att man kan - och historiskt har kunnat - konvertera till judendomen och att israel utropades innan DNA upptäcktes. Det räckte alltså att påstå (helt utan bevis på släktskap med de som bebodde israel för ett par tusen år sedan) att man var jude för att få rätt att flytta till israel och tränga undan de som bodde där. Du anser alltså inte ens att judarna har utlovats landet av gud. Av vilka skäl anser du att det var ett riktigt beslut att utropa israel 1948 på den platsen överhuvudtaget?

Hur länge ska sådana som du bestrida ett fullbordat faktum?? Det har gått och blivit patetiskt och passerat bäst före datum för länge sedan. Nej, Israel kan INTE ligga på någon annan plats än var det historiska Israel låg, det säger sig själv
Citera
2015-04-13, 18:46
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VWazz

Var det där menat som en ironi
Citera
2015-04-13, 18:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Jag tror inte att det står i Koranen men jag vet att palestinier ofta indoktrinerar sina barn att de har gudomlig rätt till landet enligt muslimsk helig skrift. Läs här ex:

http://www.pij.org/details.php?id=646

Citat:
Religion har ju utomordentligt mycket med politiken att göra.

Om du frågar en mellanösternexpert kommer den personen antagligen att framlägga att religion är en väldigt liten del av politiken. Många hävdar att religion är praktiskt taget irrelevant i sammanhanget vilket personer med din åskådningssyn antagligen inte håller med om men det handlar om politik som använder religion som verktyg och inte tvärtom. Problemet med religion är att många problem ofta accepteras av slentrian och att folk slutar tänka själv.

Citat:
Den kristna högern i USA företräder denna typ av kristen sionism, och de utgör en fjärdedel av landets befolkning. Det har förstås enorm betydelse för USA:s israelpolitik. Tycker du inte, som jag, att det är fruktansvärt att världens enda supermakts israelvurmande drivs av dessa galningar? Ännu större påverkan har naturligtvis de religiösa israeliska galningarna på israelisk politik. (Utrikesministern bor i en bosättning)

USA stöder inte riktigt Israels bosättningspolitik i den omfattning som du framlägger. De har motsatt sig utbyte av land p.g.a andra orsaker, inte att de tycker att Israel har rätt till hela Västbanken.

Citat:

Av praktiska anledningar. Det finns inget som tyder på att muslimer och judar inte kan samlexistera då de gör det i Israel. Det fanns ingen Palestinsk stat, det fanns massa judar som inte hade någonstans att bo. En delning av området var en praktisk lösning. Jag är också för en delning av Kurdistan, Assyrien och Lappland om det skulle vara aktuellt. Jag tycker det är helt OK att vissa folkgrupper får flytta om de vägrar komma överrens med en annan trots att de bott på platsen i generationer.
Citera
2015-04-13, 19:19
Medlem
VWazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Var det där menat som en ironi

Nej, varför skulle det vara det aspie? Israel är en illegitim stat, organhandelsnation och en aggressiv ockupant som enbart skapar oreda i världen (sic!).
Citera
2015-04-13, 19:31
Medlem
Citat:

Som religion betraktat borde den väl själv få bestämma vem som konverterat till Judendom utan att DNA för släktskap med tidigare judar blandas in? Tokigt vore annars.

Som stat betraktat borde den väl också själv få bestämma vilka migrationslagar som gäller för staten? Sverige bestämmer t.ex. själv sådant för Sverige genom lagar som i sin tur är beslutade av våra folkvalda politiker.

Varför skulle det vara fel att utropa en ny stat Israel på den plats Israel låg? Varför menar du att en regionstillhörighet som Palestina skulle ha ett högre värde än en stat?
Speciellt med tanke på att palestina området blev uppdelat mellan två invånare som redan bodde i regionen, araberna och judarna. Till det tillkom de judar som idag är i majoritet i Israel, Judar som fördrevs till staten Israel från den del av Palestina som inte ville vara en stat(nuvarande fiktiva staten Palestina), Jordanien, Syrien, Egypten etc.

Vad gäller utropandet så anser jag inte att det är ett guds bud som är det intressanta. Det intressant är att det är Palestinier som tillhör religionen judendom som utropade en stat i det område de hör hemma i.
Att det dessutom tillkommit en migration i området är fullständigt ointressant. Ingen lag har förbjudit migrationen. Palestinaområdet var statlös och stod under förvalting av FN mandat genom GB.

Eller menar du att området måste fördelas mellan Syrien, Egypten och Jordanien?
Eller vad har du emot att Palestinaområdet delas mellan dem som är bofasta där sedan mycket lång tid?
Jag tycker inte att varken Jordan, Syrien eller Egypten har några rättigheter på platsen. Då återstår den uppdelning som är gjord idag.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2015-04-13 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in