Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Brott mot griftefriden innebär att den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller på annat sätt gör skada på kista, urna, grav eller något annat vilorum för de döda gör sig skyldig till brott mot griftefriden.
Kammaråklagare Kristina Ehrenborg-Staffas menar att den 37-åriga kvinnan gjort sig skyldig till detta oavsett hur hon behandlat eller använt skelettdelarna.
- Hon är varken behörig att ta emot genom köp, eller sälja lämna ifrån sig skelettdelar, hävdar Kristina Ehrenborg-Staffas.
bara för att reda ut, om det går, vad är ett lik och när slutar en död person att vara ett lik?
låt säga att jag tappar en mjölktand (tänder är ju med i bevismaterialet) och ger den till en kompis som sen när jag dör får för sig att stoppa upp den i rumpan, är nu min tappade mjölktand nu en likdel som har blivit skändad?
om en humorgrupp använder sig av en riktig dödskalle (sådana hade vi när jag gick i mellanstadiet, då skeletten i skolan var riktiga och inte i plast -och ja, vi 'lekte' med dem och ställe dem i poser) på scen och kastar den fram och tillbaka mellan sig i en sketch -har de då skymfligen behandlat ett lik?
när en grav grävs upp, vanligen med en grävare -alltså en maskin, och en massa skelettrester ramlar ur skopan och ner på marken -har ett lik då behandlats skymfligen?
är alla benrester från en människa för alltid delar av ett lik?
eller finns det ett datum (eller för den delen omständigheter) då mänskliga ben är att likställa med ben från ett djur?