2012-11-30, 14:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Mjae.. Alltså jag såg med egna ögon hennes sk "skratt". Och utan värdering i det kan jag säga att det var ett litet "hjälp det här är galet"-skak på huvudet leende i ena mungipan. Men klart media ska framställa henne som totalt sinnesrubbad..

Inte bara media utan det finns väl större tyngd så som Levander som anser att en större sinnessundersökning är på plats. Hon är ju rubbad inget snack om den saken.

Kriminalvårdens frivård har presenterat ett förslag till påföljd för 37-åringen:

Skyddstillsyn med kontraktsvård under tolv månader. I vårdprogrammet ingår en neuropsykiatrisk utredning, psykologsamtal, kontakt med arbetsterapeut och omfattande drogtester.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1148015-skelettkvinnan-slapps-pa-fri-fot
Som sagt hon är i behov av vård och det långvarigt.

Hon kan bevisligen sitta och inövat förklara sina gärningar i form av intresse och har väl inte haft fobiska inslag under rättegången. Dags att hon börjar arbeta.

Citat:
Ursprungligen postat av Henc3
Det var ett jävla liv över någon som vill slicka på några benbitar. Väx upp!
Du kan skänka dina till henne eller någon av dina anhöriga eller varför inte litet mördade barnbilder som hon kan sexuellt förlusta sig på-. Ge henne lite vägvisning till dina anhörigas gravar också-
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-11-30 kl. 14:49.
Citera
2012-11-30, 14:48
Medlem
pacemans avatar
En liten intressant detalj fran samma GP-artikel:

Citat:
Professor Druid svarade ja på en fråga om det kan vara så att skelettdelar som ursprungsbestämts som skandinaviska också kan komma från Ryssland eller Storbritannien.

- Ja, vi har liknande diet i det nordeuropeiska området.

Helena har ju hela tiden havdat att hon har kopt skelettdelar bland annat fran Storbritannien, men aldrig Sverige.
Citera
2012-11-30, 14:49
Bannlyst
Skönt nu är hon på fri fot iallfall. Hoppas det kommer något från henne via media. Intervju eller liknande.
Citera
2012-11-30, 14:52
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paceman

Helena har ju hela tiden havdat att hon har kopt skelettdelar bland annat fran Storbritannien, men aldrig Sverige.

Precis, det åklagaren ville försöka få fram var att skeletten är från norden, vilket jag tolkar hör till hennes först påtänkta anklagelser när de fortfarande trodde att hon kunde ha mördat/plundrat en grav. Detta är givetvis något som HL motsäger sig. Dock visar dagens förhör att skeletten likaväl kan komma från andra delar av norra europa, troligtvis inräknat storbritannien, precis som HL hävdat.
Senast redigerad av ellaaa 2012-11-30 kl. 14:54.
Citera
2012-11-30, 14:53
Medlem
Sokolovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
från gp-artiklen:

"Rätten under ledning av chefsrådman Henrik Winman funderade över om det fanns en överhängande risk att den åtalade 37-åriga kvinnan sätter igång och skaffar nya skelettdelar, vilket kammaråklagare Kristina Ehrenborg-Staffas tror blir resultatet om nu när hon sätts på fri fot."

om det nu är så att gp inte har fått det här om bakfoten så var det alltså avgörande vid bedömning om hon skulle vara kvar i häkte om hon skulle ta upp skelett-samlandet igen. det bör ju i så fall tolkas som att tingsrätten tycker att hon har ägnat sig åt något olagligt.
annars, om de hade tänkt fria henne på griftefrids-punkten, så hade det ju inte spelat någon roll om hon hade börjat med det igen får då har de ju slagit fast att det inte går att fastställa att det hon har ägnat sig vad gäller skelett samlandet är något olagligt och då borde de ju inte kunna hålla kvar henne i häkte pga av att hon eventuellt skulle kunna begå griftefridsbrott i framtiden. hade det gått att göra så så hade ju även oskyldiga kunnat hållas häktade för att förhindra att de i framtiden inte går och bli skyldiga till något.

Jag tror att du tänker och läser in för mycket. Åklagaren yrkade på fortsatt häktning och uppgav det skälet. Det var alltså utifrån det yrkandet, och försvarets yrkande att omedelbart upphäva häktningen, som rätten överlade i häktningsfrågan. De avslog det och försatte HL på fri fot. Inte särskilt förvånande.
Citera
2012-11-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kan ju hända att åklagaren inte nöjer sig utan går till Hovrätten eller vad tror du?

Precis som du själv påtalat får man vänta på dom innan det är värt att spekulera i åklagarens nästa drag. Men så som åtalet hittills visat sig uppbyggt har jag svårt att se ett överklagande vid friande dom gällande brott mot griftefriden. Helt enkelt för att åtalet är alldeles för tunt.

För de allra flesta ligger det nära till hands att tro att HL inte har rent mjöl i påsen, men för att dömas för brott ska det fastställas bortom all rimlig tvivel. Att försöka bevisa brott mot griftesfriden genom att påstå att innehav av pannlampor är underligt eller andra verktyg/föremål som återfinns i vart och varannat svenskt hem är enbart löjeväckande.

Att HL försätts på fri fot känns självklart då de brott som faktiskt kan styrkas ligger långt ifrån ett motiverat kvarhållande likväl som straffvärdet knappast ligger i de övre regionerna. Har på känn att HL kommer dömas för vapenbrott till dagsböter och att hon kommer få en helt ok ersättning för tiden som hon suttit häktad samt en slant för ärekränkning. Detta oavsett vad man innerst inne känner, då det är lagen vi har att förhålla oss till och inget annat.

Anser förövrigt att HL besvarat åklagarens frågor tillfredsställande och genomgående hållit sig till åtalspunkterna, att hon valt att inte svara på vissa frågor kommer därför inte ligga henne till last.

Att åklagaren begärt en RPU känns självklart givet åtalets natur.
Citera
2012-11-30, 14:56
Medlem
Schenkmanis44s avatar
Citat:
Skelettkvinnan
EXTRA Nu försätts skelettkvinnan på fri fot
Rätten funderade i timmar. Fanns det risk för nya skelettköp om kvinnan släpptes?

Rätten, under ledning av chefsrådman Henrik Winman, funderade i ett par timmar över om det fanns en överhängande risk att den åtalade 37-åriga kvinnan sätter igång och skaffar nya skelettdelar.

Detta var annars kammaråklagare Kristina Ehrenborg-Staffas argument för ett fortsatt frihetsberövande i väntan på domen.

Är det bara jag som tycker att GP:s rapportering av fallet har gått från stort allvar till en nästan parodisk ton?
Citera
2012-11-30, 14:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Precis som du själv påtalat får man vänta på dom innan det är värt att spekulera i åklagarens nästa drag. Men så som åtalet hittills visat sig uppbyggt har jag svårt att se ett överklagande vid friande dom gällande brott mot griftefriden. Helt enkelt för att åtalet är alldeles för tunt.

För de allra flesta ligger det nära till hands att tro att HL inte har rent mjöl i påsen, men för att dömas för brott ska det fastställas bortom all rimlig tvivel. Att försöka bevisa brott mot griftesfriden genom att påstå att innehav av pannlampor är underligt eller andra verktyg/föremål som återfinns i vart och varannat svenskt hem är enbart löjeväckande.

Att HL försätts på fri fot känns självklart då de brott som faktiskt kan styrkas ligger långt ifrån ett motiverat kvarhållande likväl som straffvärdet knappast ligger i de övre regionerna. Har på känn att HL kommer dömas för vapenbrott till dagsböter och att hon kommer få en helt ok ersättning för tiden som hon suttit häktad samt en slant för ärekränkning. Detta oavsett vad man innerst inne känner, då det är lagen vi har att förhålla oss till och inget annat.

Anser förövrigt att HL besvarat åklagarens frågor tillfredsställande och genomgående hållit sig till åtalspunkterna, att hon valt att inte svara på vissa frågor kommer därför inte ligga henne till last.

Att åklagaren begärt en RPU känns självklart givet åtalets natur.

Möjligt att man förstärker det man gått kickning på eller som inte räcker. Jag hoppas verkligen att man går vidare med det här fallet. Det ska inte vara tillåtet och inte accepteras heller enligt mitt synsätt. Moraliskt eller inte så är det ett lagbrott i mina ögon och människan är sjuk.

Det här har hon övat på i många år vad hon ska säga och skylla på. Ingen riktig tror på detta snicke snacke hon lägger fram. Nu kan hon gå och arbeta dessutom.
Ärekränkning? Skulle inte tro det nej. Däremot om hon frias i alla instanser så skadestånd möjligen.

Blir det HR ska jag personligen följa fallet med lupp-.

När blev Daniel Daniella? Sjuka jävla svin det finns, och efter detta kan hon nog få ha skyddat ID resten av livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis44
Är det bara jag som tycker att GP:s rapportering av fallet har gått från stort allvar till en nästan parodisk ton?

GP är en mycket seriös tidning, så parodin i sig kommer kanske av att fallet är ovanligt och svår hanterat. Hon har nog skapat en lagskärpning om det här faller eller så har hon fixat det ändå-.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-11-30 kl. 15:05.
Citera
2012-11-30, 15:00
Medlem
Therons avatar
Citat:
Det dar med den homosexuelle bulgaren ar hamtat fran GPs liverapportering. Jag tror det var jag som lyfte fram detta eftersom jag tyckte det var ett kul stickspar med tanke pa hennes beef med den homosexuelle bulgaren Meatpie fran det dar gore-forumet. Jag tror helt enkelt hon trollade lite for ratten genom att flytta skulden till sin antagonist.

Men det framgar faktiskt inte fran liverapporteringen att det skulle vara Lelwani det handlar om. Kan lika garna vara nicket JohannaXn till exempel.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....skelettkvinnan

Och ja hon har erkant tillgang till Lelwani. Ur forhor:

Senare i samma forhor ang dokumentet Min Nekrofili:

Senare i samma forhorsprotokoll:

Finns mer i ett annat forhor om Lelwani och texterna:.

Min kommentar: Skitsnack naturligtvis, men omojligt att motbevisa for aklagaren. Och for ovrigt inte sarkilt relevant for atalspunkterna.

Sedan forsoker forhorsledaren koppla ihop Helena med nagra specifika textutdrag undertecknade med Daniella och Lelwani, men mots av "Inga kommentarer".
När H.L ringde till Axel för att kränga dödsskallarna presenterade hon sig som Lelwani. De hade i FB haft kontakt med varandra -04. Axel visste precis att det var den riktiga nekrofilen Lelwani och ingen random bulgar som ringde honom. De gjorde upp om handeln och han fick dödskallarna.

Hos polisen finns det dokumenterat att H.L sagt sig veta hur de arbetar och att hon visste precis vad hon skulle göra när hon blev fri och inget annat kvar hade att leva för än de döda. Ingen risk för fortsatt brottslighet?

Varför brydde sig chefsrådman Henrik Winman inte om sådana faktorer?
Allt eftersom domstolsförhandlingen pågått har kvinnan framstått som allt säkrare och öppnare i sina svar och i sin attityd.
Var H.L lättad tack vare en vilodag och kände sig befriad över bortfallet av ett besvärligt vittnesmål? Det är inte bra alls för rättsväsendet att påtryckningar mot vittnen lönar sig.
Citera
2012-11-30, 15:00
Medlem
William Hainess avatar
Kommer att bli intressant och se vad som händer med hennes olika domäner såsom sexualpolitik.se och pedofil.se nu när hon är satt på fri fot...
Citera
2012-11-30, 15:01
Medlem
Citat:

Detta är intressant även ur det hänseendet att HL i förhandlingarna påstått att åklagarsidan inte visat på detaljer i utredningen som talar till hennes fördel.
Citera
2012-11-30, 15:07
Medlem
MrsMagoos avatar
- Det finns inget anmärkningsvärt i beslutet. Tingsrätten har kommit fram till att det i nuläget inte finns någon recidivfara (risk för återfall i brott). Och rätten har markerat att hon fortfarande är misstänkt på sannolika skäl. Det är ett gott tecken, sa Kristina Ehrenborg-Staffas.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1148015-skelettkvinnan-slapps-pa-fri-fot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in