2012-08-09, 00:26
Medlem
Mister-Cs avatar
Det är lugnt, det kommer att lösa sig bara om du ringer in till skolan och förklarar läget.
Tror inte att du inte får börja bara för det, det är inte lika hård som att söka in till högskolan och du missar att anmäla dig i tid.
Jag har många gånger "glömt" att anmäla mig till vissa kurser innan kursstart, men jag gick dit ändå och fick ändå gå.

Så åk in till skolan imån och snacka med rektorn/syon eller vem det nu är som tar hand om sånt och förklara för denne.
Lycka till!
Citera
2012-08-09, 01:54
Medlem
Något att tänka på!

Du får endast 4 år (nu blev jag lite osäker på det men det var 4 år på min tid) CSN lån på gymnasienivå.

Skall du ta CSN så får du endast 6 år CSN på högskolan, så om du har gått KY/YH så har du redan bränt 2 år, då har du endast 4 år kvar.

En sak jag tänkte på kan man inte läsa en massa programmerings kurser låt oss säga 180 hp, kan man inte kalla sig för dataingenjör då? eller man måste gå en ingenjörs linje för att bli det?

lånar tråden lite

själv sökte jag in till systemvetare & systemutvecklare kom inte in på någon av dem, jag sökte till dem eftersom mina betyg inte räckte för att läsa till dataingenjör, så nu har jag istället kört på plan B där jag skall läsa fristående kurser: grund kurs C#, samt grund kurs c++ samt programmering I samt att jag läste python grundkurs nu på sommaren. Går det att snickra ihop en ingenjörs utbildning på fristående kurser?

Tips på vad jag mer skall läsa eller räcker det med att man läser avancerad kurser på C#, C++ samt java grund kurs nästa termin?
Senast redigerad av Poopo 2012-08-09 kl. 02:11.
Citera
2012-08-09, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Jag anmälde mig till basår nu till höst och jag har blivit antagen dit också, men jag vet inte om jag kommer klara de eftersom det är rätt så högt tempo på basåret. Sen så vill jag även söka in till en civing efteråt också men jag kommer inte kunna bli antagen till de eftersom att jag har bara 0,7 i hp och 10,5 i merit. Min enda chans att komma in på en civing är genom hp och då har jag alltså bara 2 test på mig och knappt någon tid att plugga till det på hp-guiden eftersom att det är så pass högt tempo på bsår att jag knappast kommer ha tid att studera till hp. Annars kommer jag bara få gå någon tråkig/dålig ubildning som jag inte vill gå.

Så ett annat alternativ jag hade tänkt ta är att gå komvux istället. Då går jag komvux med lite långsammare tempo och möjligheten att studera inför de 4 hp-proven. Komvux kommer ta 2-3 år om jag ska läsa in alla ämnena som motsvarar ett basår och som jag behöver till civing.

Ett ptroligt svårt dilemma, går jag basår blir jag klar 1-2 år snabbare men med lägre chans att sätta ett bra hp och komma in på civing, medans om jag går basår så kommer jag ha noll chans att sätta ett bra hp och komma in på en kass utbildning efteråt.

Vad hade ni gjort?

EDIT:Kan även tillägga att jag är 23 år. Om jag nu avstår från min antagning, behöver jag säga de till skolan då?

Kul att vi har typ exakt samma poäng och HP, dock har jag typ 11.

Om du inte vill läsa basår för det är "högt tempo" så kan du skriva bort civ.ing. Basåret om nått ger försmak så man får in diciplin och rutin på hur man ska plugga etc, dock förstår jag att du vill ha mer tid på dig. Men allt går om man vill, varför inte vänta med basåret till nästa år och plugga inför hp i höst och i vår?
Citera
2012-08-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Något att tänka på!

Du får endast 4 år (nu blev jag lite osäker på det men det var 4 år på min tid) CSN lån på gymnasienivå.

Skall du ta CSN så får du endast 6 år CSN på högskolan, så om du har gått KY/YH så har du redan bränt 2 år, då har du endast 4 år kvar.

En sak jag tänkte på kan man inte läsa en massa programmerings kurser låt oss säga 180 hp, kan man inte kalla sig för dataingenjör då? eller man måste gå en ingenjörs linje för att bli det?

lånar tråden lite

själv sökte jag in till systemvetare & systemutvecklare kom inte in på någon av dem, jag sökte till dem eftersom mina betyg inte räckte för att läsa till dataingenjör, så nu har jag istället kört på plan B där jag skall läsa fristående kurser: grund kurs C#, samt grund kurs c++ samt programmering I samt att jag läste python grundkurs nu på sommaren. Går det att snickra ihop en ingenjörs utbildning på fristående kurser?

Tips på vad jag mer skall läsa eller räcker det med att man läser avancerad kurser på C#, C++ samt java grund kurs nästa termin?

Nä man får 80 veckor(2år) på komux om man har fullständigt gymnasiebetyg, annars 120 veckor(3 år).
Citera
2012-08-09, 13:37
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Vad menar du med att jag inte kommer bli behörig, jag kommer ju läsa motsvarande kurser på KOMVUX istället.
Såg nu att jag hade skrivit "om du inte väljer basåret" Jag grundade på basåret att tekniska inriktningen kommer inte att plocka med biologi och Kemi B.
Citera
2012-08-09, 14:29
Medlem
SamsonZs avatar
Det behöver inte alls vara kört. På vissa Komvux har man ett sjunkande antal ansökningar, så det kan finnas plats. Hör av dig direkt. Förhoppningsvis är det inga problem. Ring eller besök dem NU!
Citera
2012-08-12, 14:00
Medlem
Adgos avatar
Studera på universitet samtidigt som man pluggar upp ett ämne på komvux?

Ska börja på universitet i år. Jag är dock inte nöjd med mitt val och jag skulle vilja byta nästa år. Den utbildning som jag vill byta till kräver Matematik D vilket jag inte har. Så min fråga är:

Är det möjligt att studera ett år på universitet samtidigt som man studerar komvux på distans?
Citera
2012-08-12, 14:18
Medlem
Nalle-Puhs avatar
Varför inte läsa ett teknisk basår?
Citera
2012-08-12, 14:20
Medlem
Adgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-Puh
Varför inte läsa ett teknisk basår?

Varför ska jag läsa ett tekniskt basår när allt jag behöver är matte d?
Citera
2012-08-12, 14:20
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Ska börja på universitet i år. Jag är dock inte nöjd med mitt val och jag skulle vilja byta nästa år. Den utbildning som jag vill byta till kräver Matematik D vilket jag inte har. Så min fråga är:

Är det möjligt att studera ett år på universitet samtidigt som man studerar komvux på distans?

Jag känner till personer som gjort så tidigare, så det torde därmed fortfarande vara möjligt. Kontakta Komvux per omgående. Från och med imorgon lär de vara fullbemannade.
Citera
2012-08-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Varför ska jag läsa ett tekniskt basår när allt jag behöver är matte d?

Du kan läsa tekn.basår där du enbart gör matten. Det finns även snabbkurser i matte på komvux där du läser på distans och enbart tentar av.
Citera
2012-08-12, 16:19
Medlem
Adgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denmor
Du kan läsa tekn.basår där du enbart gör matten. Det finns även snabbkurser i matte på komvux där du läser på distans och enbart tentar av.

Jag funderar faktiskt på att ta en snabbkurs i matte D.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in