2010-05-28, 00:33
Medlem
Eftersom studentskrivningarna avskaffades någon gång på 70-talet så är det egentligen ingen som tar studenten längre.
Citera
2010-05-28, 00:35
Medlem
Du kan ju iallafall ha en bjudning med släkt och vänner, även om ett klassiskt studentfirande vore lite underligt.
Citera
2010-05-28, 00:36
Bannlyst
Har du diagnosen Asperger ska du ha rätt till omfattande hjälpinsatser med studierna.

Dessutom ska du ha rätt till ersättning för förlängd skolgång, allt du läst efter 19 år (vad beträffar gymnasium i alla fall, upp till 4 år) hade gett 8500:- före skatt, per månad dvs.

Sök detta omgående, tar du "studenten" nu så kan du söka aktivitetsersättning istället...

I övrigt - fira du att du tagit studenten, kör champagnefrukost med ett par kompisar, beställ studentmössa, drägga lite på stan... ha mottagning och att ta emot presenter, det tycker jag definitivt att du ska göra. Du är inte för gammal..
Citera
2010-05-28, 10:51
Medlem
Har nu hittat en närmre skola där man kan läsa upp betyg som tidigare, dock fick jag också veta att man numera hamnar i en annan urvalsgrupp om man läst upp betyg på komvux, när man söker till universitet/högskola.
Hur mycket svårare är det då att komma in på sin utbildning, om man är i "fel" urvalsgrupp?
Citera
2010-05-28, 21:01
Medlem
Ekonomi4life: Precis. Funderar på att åka till England något år och göra mitt examensarbete där. Är det inte någon regel som säger att universitetet/högskolan man skriver sitt examensarbete på är den skola som man officiellt har tagit examen från? Isåfall så borde man ju t.o.m kunna vara med på den engelska ceremonin, som brukar vara rätt så fin... (Har en bekant från England, var med på hans ceremoni förra året.)

pausonKhand: Examen är det ju jag tar, det spelar ingen roll om man går Komvux eller på gymnasium. : ) Jag är inte klar med Komvux förrän nästa år, men efteråt så vill jag nog studera biologi eller bioteknik. Jag gillar skolan och att lära mig så jag ser verkligen fram emot det. Vilken skola gick du på? Min syo har nämnt möjligheten att fixa in mig i en vanlig gymnasieklass trots att jag är över 20 år, men mitt lokala gymnasium är absolut ingen "prestigeskola", är nog mer prestige att ta examen från Komvux isåfall... (Gissar att 50% av de som tar studenten från det gymnasiet inte har fullständiga betyg.)

Cereus: Avskaffades de inte på 60-talet?

Marten: Bjudning ska jag absolut ha. Och antagligen så ska jag och min pojkvän åka på semester någonstans.

Regndroppe: Jag gick i en specialskola, så hjälp har jag alltid fått, fast det hjälpte inte så mycket när det gällde gymnasiestudierna. De var väldigt slapphänta och sa att jag skulle studera i min egen takt (gick på en specialskola.) vilket fick till följd att jag dök upp varannan dag och åkte hem vid lunch. Får ingen hjälp nu, utan min motivation är nog med drivkraft.

Aktivitetsersättning har jag fått sedan jag var 19, så jag är helt "inom systemet" så att säga. Dock så måste jag ta lån som alla andra efter "studenten" om jag vill läsa på universitet, vilket är synd men väldigt rättvist.

Skönt att höra att du inte tycker att jag är för gammal, känner mig som det ibland pga det här. Men jag ska inte klaga. : )
Citera
2010-05-28, 21:09
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regndroppe
Har du diagnosen Asperger ska du ha rätt till omfattande hjälpinsatser med studierna.

Dessutom ska du ha rätt till ersättning för förlängd skolgång, allt du läst efter 19 år (vad beträffar gymnasium i alla fall, upp till 4 år) hade gett 8500:- före skatt, per månad dvs.

Sök detta omgående, tar du "studenten" nu så kan du söka aktivitetsersättning istället...

I övrigt - fira du att du tagit studenten, kör champagnefrukost med ett par kompisar, beställ studentmössa, drägga lite på stan... ha mottagning och att ta emot presenter, det tycker jag definitivt att du ska göra. Du är inte för gammal..

Denna ersättning du talar om, hur kan man gå tillväga och vilka ska man tala med för att få ut den?
Citera
2010-05-28, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Denna ersättning du talar om, hur kan man gå tillväga och vilka ska man tala med för att få ut den?

Asperger syndrom omfattas av LSS. De som har barn som har diagnosen, eller som själva har den diagnosen, ska kontakta sociala myndigheter i sin kommun och be att få kontakt med sin LSShandläggare (som man enligt lag har rätt till om man har denna diagnos) sedan kan man prata med denna om hjälp. Vad man bör undvika är att "kräva" massa bidrag, bättre att försöka bygga upp en bra relation så man kan erhållas det stöd man faktiskt har rätt till.

Annars kan du titta på detta direkt och ansöka (Asperger räknas som ett funktionshinder): http://www.forsakringskassan.se/nav/d68297a60c702014e22c0e6ce413086a
Citera
2010-05-28, 22:18
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regndroppe
Asperger syndrom omfattas av LSS. De som har barn som har diagnosen, eller som själva har den diagnosen, ska kontakta sociala myndigheter i sin kommun och be att få kontakt med sin LSShandläggare (som man enligt lag har rätt till om man har denna diagnos) sedan kan man prata med denna om hjälp. Vad man bör undvika är att "kräva" massa bidrag, bättre att försöka bygga upp en bra relation så man kan erhållas det stöd man faktiskt har rätt till.

Annars kan du titta på detta direkt och ansöka (Asperger räknas som ett funktionshinder): http://www.forsakringskassan.se/nav/d68297a60c702014e22c0e6ce413086a

Nej alltså det är:

"Dessutom ska du ha rätt till ersättning för förlängd skolgång, allt du läst efter 19 år (vad beträffar gymnasium i alla fall, upp till 4 år) hade gett 8500:- före skatt, per månad dvs."

Jag syftar på. Fast det kanske endast gäller detta syndrom du talar om..?
Citera
2010-05-28, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Nej alltså det är:

"Dessutom ska du ha rätt till ersättning för förlängd skolgång, allt du läst efter 19 år (vad beträffar gymnasium i alla fall, upp till 4 år) hade gett 8500:- före skatt, per månad dvs."

Jag syftar på. Fast det kanske endast gäller detta syndrom du talar om..?

Asperger syndrom (och annat som damp, ADHD mfl) omfattas av LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Har man bl.a Asperger syndrom kan man ansöka om aktivitetersättning för förlängd skolgång (högst 3-4 år dock), det betyder att man från och med det att man fyllt 19 år, kan få ut cirka 8500 före skatt per månad, för att man behöver längre tid att studera (det kan man alltså få även om man började gymnasiet senare eller läser ett extra år etc - poängen är att man läser gymnasiet fast man har passerat 19).

Det gäller alltså enbart diagnoser som omfattas av LSS - inga "vanliga" kan erhållas detta stöd.
Citera
2010-06-01, 11:16
Medlem
Stora Komvux-tråden

Många frågar ofta saker om Komvux här, - däribland jag, så föreslår att vi har en tråd där vi kan samla alla frågor.

Min fråga;

Ska försöka komma in på ett Komvux som ej tillhör min kommun, men min hemkommun måste ju stå för kostnaderna, så skolan jag vill in på, skrev att jag skulle skriva ut ansökan från deras sida, och skicka till min kommun, men var skickar jag in ansökan?
Citera
2010-06-01, 11:24
Medlem
NanoFighters avatar
Hör av dig till lokala komvux.
Citera
2010-06-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Hör av dig till lokala komvux.

Så jag skickar ansökan till komvux i min hemkommun?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in