2009-06-15, 09:08
Medlem
laymedowns avatar
Nej, det handlar inte bara om att man ska kunna ta ansvar utan för så mycket mer. Kan ju bara berätta min egna historia - jag gick ut gymnasiet med nio IG och resten bara G. När jag började gymnasiet gjorde jag det med toppbetyg från högstadiet, kunde välja vilken linje jag ville och var således inte lat, obegåvad eller ansvarslös sen tidigare.

Vad utlöste då detta? Jo, min psykiska hälsa. Bland annat hade min pappa och min mormor dött i början av gymnasietiden. Som grädde på moset blev jag dessutom dumpad, min mor träffade en icke så trevlig ny partner och jag hamnade i en riktig skitklass.

Låg/mellan/högstadiet är en sak för sig och gymnasietiden är en annan. Vad skiljer dessa åt? Gymnasietiden är frivillig och jag är övertygad om att om man bara är en lat snorunge utan motivation och med avsikt att inte bry sig alls om skolan så går man inte gymnasiet överhuvudtaget. Det finns en anledning bakom 99% av de som får dåliga betyg och jag tror inte på att den anledningen är lathet. Att ta bort möjligheten att läsa upp betyg på komvux skapar ännu fler möjligheter för de som redan glider genom livet på en räkmacka, och ännu fler svårigheter för de som redan haft det tufft.
Citera
2009-06-15, 09:26
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Text

Tråkig historia där Hoppas det är bättre nu.

Anedningen till att jag tycker som jag tycker är att jag relaterar till de kompisar jagh ar. De har inga som helst problem hemma (snarare tvärtom. De är lite bortskämda) och nu sitter några av dem arbetslösa/varslade. Jag känner att den tid jag har lagt ned på skolarbete och vidare studier på universitet har gett resultat. Inte bara att jag har lärt mig nytt, utan även att jag känner att jag har tjänat på att ta mitt ansvar.
Citera
2009-06-15, 09:39
Medlem
Det är helt fel. Alla är inte dygdemönster med goda hemförhållanden och perfekt koll på sina hormoner när de är i sena tonåren. Skall man bli straffad hela livet för att man har haft taskiga hemförhållanden eller svårt att sitta still när man var 17 bast? Jag tycker inte det.
Citera
2009-06-15, 09:39
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
text

Verkligen trist för dig, men som sagt, dina 9 IG hade du fått läsa upp på komvux oavsett vilket. När du läst upp dom så att du fått slutbetyg så finns det ett högskoleprov att luta sig tillbaka mot ifall du känner dig intelligentare än vad dina betyg visar.

Personligen har jag tagit mig in på min drömlinje via högskoleprovet då jag helt enkelt inte tog skolan speciellt seriöst på gymnasiet. Roligare att spela fotboll och poker Gick ut med runt 15-16 i slutbetyg vilket var en bit ifrån det som krävdes.

Jag tycker fortfarande att det är ett helt strålande förslag, vill man läsa upp sina IG så går det utmärkt men vill man läsa upp sina VG så får man bedriva självstudier, något som ändå kommer att krävas när man börjar läsa på universitet. Pallar man inte självstudier så kan man skriva högskoleprovet. Folk (i allmänhet, inte du då laymedown) verkar förvänta sig att samhället ska ge dom så mycket som möjligt med minsta möjliga ansträngning för dom själva.
Senast redigerad av Shifflet 2009-06-15 kl. 09:45.
Citera
2009-06-15, 09:44
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Det är helt fel. Alla är inte dygdemönster med goda hemförhållanden och perfekt koll på sina hormoner när de är i sena tonåren. Skall man bli straffad hela livet för att man har haft taskiga hemförhållanden eller svårt att sitta still när man var 17 bast? Jag tycker inte det.

Man blir inte straffad... Det som detta innebär är att man tvingas ta lite större ansvar om man missat sina kurser på gymnasiet, har det gått helt åt helvete på gymnasiet så får man ju fortfarande läsa på komvux.
Citera
2009-06-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Men du förstår ju inte. För varje person som läser upp sina betyg och kommer in på en utbildning så är det någon annan som inte kommer in. Någonstans måste man ju göra urvalet liksom, annars måste man väl införa platsgaranti på landets alla lärosäten.

Man kan ju också sålla ut när de har kommit in
Citera
2009-06-15, 10:51
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollinaire
Komvux är en viktig del av vårt svenska välfärdssamhälle. Utan det hade exempelvis akademiledamöterna Peter Englund och Lotta Lotass aldrig ens fått gymnasiekompetens.
Helt rätt.
Med det nya förslaget kommer fler platser på komvux bli tillgängliga till de som saknar gymnasiekompetens.
Citera
2009-06-15, 11:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Jag ser inte riktigt på vilket sätt det är bra. Kan räkna upp de kompisar jag har som inte alls är dumma på något vis, men som ändå sket i skolan och fokuserade på annat istället. Slutade såklart med att de kunde läsa upp på komvux medan jag kände att mina pengar går till sådana som de. Sen är det ju klart att jag också hellre ser folk som läser upp ett IG än folk som läser upp ett VG, men hur fasen ska vi kunna reglera vilka som släpps in? Man kommer alltid kunna gå runt systemet, så någonting måste ju förändras.

Jag tycker att det ar bra i den meningen att om man kanner att man t ex matt lite daligt och studierna lidit pa grund av det, har en orattvis larare eller liknande sa ges man mojligheten att gora om kursen om man hoppar over den.

Vad menar du med fetmarkerad text? Jag forstar faktiskt inte riktigt Ar det "hur ska vi kontrollera att de med VG inte kommer in pa komvux" du menar?
Citera
2009-06-15, 11:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Helt rätt.
Med det nya förslaget kommer fler platser på komvux bli tillgängliga till de som saknar gymnasiekompetens.

Jag tror att jag forstar vad du menar, sa lat mig fortydliga vad jag skrev tidigare De som saknar gymnasiekompetens och/eller har IG har foretrade till platserna, sa det ar absolut inte sa att nagon med t ex VG "snor" en plats fran nagon som behover den "battre" i de kommuner dar de fortfarande far lasa upp betyg.

Det enda jag kan bli lite orolig for ar att det i mindre kommuner kommer innebara att vissa kurser inte startar for att det inte finns tillrackligt manga med IG som soker kursen. Jag har sjalv varit med om att behova vanta med ett amne jag behovde eftersom att inte tillrackligt manga sokt kursen.
Citera
2009-06-15, 12:11
Medlem
Panchreas avatar
Alltså man kommer ju fortfarande få tentera av kurserna. Så dina gymnasiebetyg är ju inte på något sätt "final" utan du kan lätt gå och skriva tentan igen. Däremot får du inte löka csn och läsa Matte B längre.

Jag förstår inte varför folk gnäller på det här? Om du blev godkänd i kursen på gymnasiet så verkar det väl jävligt luddigt att du ska få gå och läsa den igen? Har du en gång blivit godkänd så bör det ju inte vara något oöverkomligt hinder att på egen hand studera och skriva tentan igen.

Ett riktigt bra förslag, dels får man förhoppningsvis bort en liten del av betygsinflationen som råder idag.
Citera
2009-06-15, 12:17
Moderator
skunkensunes avatar
Tramsigt. Jag tror att det är en försvinnande del som läser upp sina ämnen trots att de har högskoletillhörighet. Jag tror dessutom att man i det långa loppet tjänar mer på att låta de personerna göra det, då bra utbildade människor är mer lönsamma för samhället än tvärtom.

Det man borde göra för att spara in pengar är att minska lön och förmåner för våra verklighetsfrånvända politiker.
Citera
2009-06-15, 12:18
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Tramsigt. Jag tror att det är en försvinnande del som läser upp sina ämnen trots att de har högskoletillhörighet. Jag tror dessutom att man i det långa loppet tjänar mer på att låta de personerna göra det, då bra utbildade människor är mer lönsamma för samhället än tvärtom.

Det man borde göra för att spara in pengar är att minska lön och förmåner för våra verklighetsfrånvända politiker.

På rak arm så skulle jag säga att nära 30% av min gymnasieklass läste upp betyg på komvux. De hade då snitt runt 17-19 och vill upp ännu högre.

Det är förbannat vanligt att man går och läser upp redan höga betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in