Hur räknar man med betygen från komvux? Här följer en rad frågor.
Har slutbetyg från gymnasiet. Fullständig poäng:2500 Individuell poäng:2600
Har allt från G:n till MVG:n där.
Sen har jag läst på komvux, har både läst om kurser jag tidigare fått G i , samt läst nya kurser.
Hur gör jag nu?
1. Skall man räkna ihop betygen från komvux och gymnasiet på något vis? Betygen från komvux kommer ju på seperat betygsdokument
2. Hur räknar man i så fall ut - skall man räkna bort G-kurser och ersätta dem med de nya kurserna man läst som man har fått VG eller MVG i, samt ersätta kurserna man läst 2ggr med det nya högre betyget. Eller skall alla betyg räknas in i betyget? Då får man ju kanske inte upp snittet något vidare eftersom antalet poäng man läst också ökar.
3. Kan man välja bort vilka kurser man vill i så fall, så länge de inte är typ grundläggande behörighet plus särskild behörighet för det program man söker?
4. Jag läste något konstigt på studera, om man man bara får tillgodoräkna sig vissa kurser från komvux, t ex om man skulle ha läst matte C på gymnasiet, så får man tillgodoräkna sig matte C,D,E på komvux. Betyder detta då att det det inte spelar någon roll om man läser matte A och B igen på komvux, för det räknas ändå inte in i snittet?
5. Såhär stod det på en sida när jag skulle räkna ut mitt snitt: "Observera att betyget i idrott & hälsa endast räknas med om det krävs för behörighet eller höjer betygssnittet" . Då räknas väl inte betyget bort om det är högre än något annat kursbetyg man har? (t ex om jag har mvg i idrott och g i psykologi, räknas då psykologin bort istället eller vad? Jag förstår inte riktigt. Och varför har man denna kurs om den ändå skall räknas bort
6. Vad händer om man får sämre betyg eller inget betyg i en kurs på komvux än vad man haft för betyg i samma kurs i slutbetyget på gymnasiet?
7. Hjälp mig!