2011-06-08, 19:55
Medlem
Lys avatar
Har du bara 250 poäng du ska ta igen och du har kärnämnena så kan du välja som du vill, tex två 100 poäng-kurser och en 50-poäng. Exempel: Historia A (100 ), Engelska B (100 ), Psykologi A (50 ). Var glad att det inte är mer, jag håller på att läsa in hela gymnasiet bara på komvux. Har drygt en termin kvar. Jag väljer mycket sånt jag tycker verkar kul och intressant, men också tråkiga kurser bara för att fylla ut poängen och så kärnämnena. Som tur är har Komvux där jag bor ett stort utbud, och mycket går även att läsa på distans.
Citera
2011-06-09, 16:52
Medlem
Betyg från komvux + gymnasiet, räkna hur?

Hur räknar man med betygen från komvux? Här följer en rad frågor.

Har slutbetyg från gymnasiet. Fullständig poäng:2500 Individuell poäng:2600
Har allt från G:n till MVG:n där.

Sen har jag läst på komvux, har både läst om kurser jag tidigare fått G i , samt läst nya kurser.

Hur gör jag nu?

1. Skall man räkna ihop betygen från komvux och gymnasiet på något vis? Betygen från komvux kommer ju på seperat betygsdokument

2. Hur räknar man i så fall ut - skall man räkna bort G-kurser och ersätta dem med de nya kurserna man läst som man har fått VG eller MVG i, samt ersätta kurserna man läst 2ggr med det nya högre betyget. Eller skall alla betyg räknas in i betyget? Då får man ju kanske inte upp snittet något vidare eftersom antalet poäng man läst också ökar.

3. Kan man välja bort vilka kurser man vill i så fall, så länge de inte är typ grundläggande behörighet plus särskild behörighet för det program man söker?

4. Jag läste något konstigt på studera, om man man bara får tillgodoräkna sig vissa kurser från komvux, t ex om man skulle ha läst matte C på gymnasiet, så får man tillgodoräkna sig matte C,D,E på komvux. Betyder detta då att det det inte spelar någon roll om man läser matte A och B igen på komvux, för det räknas ändå inte in i snittet?

5. Såhär stod det på en sida när jag skulle räkna ut mitt snitt: "Observera att betyget i idrott & hälsa endast räknas med om det krävs för behörighet eller höjer betygssnittet" . Då räknas väl inte betyget bort om det är högre än något annat kursbetyg man har? (t ex om jag har mvg i idrott och g i psykologi, räknas då psykologin bort istället eller vad? Jag förstår inte riktigt. Och varför har man denna kurs om den ändå skall räknas bort

6. Vad händer om man får sämre betyg eller inget betyg i en kurs på komvux än vad man haft för betyg i samma kurs i slutbetyget på gymnasiet?

7. Hjälp mig!
Citera
2011-06-09, 19:31
Medlem
Du måste begära ut ett nytt slutbetyg från komvux, där du har både dina nya och gamla betyg. Du kan inte söka någonstans med båda två utan du måste ha det samlat på ett som sagt.

Det går bara att ha ett betyg i ett ämne så det blir ju det bästa som räknas hela tiden. Har du för många poäng i slutändan kan du välja bort de kurser som sänker ditt värde på slutbetyget såvida de inte har något med behörigheten att göra. De som du "väljer bort" kan du ändå få ut på ett samlat betygsdokument även om du då inte kan söka vidare på just dem.

Hör av dig till studie- och yrkesvägledaren i din kommun, så hjälper denne dig med dina övriga frågor och med att få ut ett nytt slutbetyg.
Citera
2011-06-11, 13:11
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intrusive
5. Såhär stod det på en sida när jag skulle räkna ut mitt snitt: "Observera att betyget i idrott & hälsa endast räknas med om det krävs för behörighet eller höjer betygssnittet" . Då räknas väl inte betyget bort om det är högre än något annat kursbetyg man har? (t ex om jag har mvg i idrott och g i psykologi, räknas då psykologin bort istället eller vad? Jag förstår inte riktigt. Och varför har man denna kurs om den ändå skall räknas bort

Det där gäller bara dem som har fått ett slutbetyg år 2009 eller tidigare... Det innebar att om du t.ex. hade 17,0 i medelvärde, men bara ett G eller VG i Idrott och hälsa A så kunde du räkna bort det betyget. Då höjdes ditt medelvärde lite.
Citera
2011-06-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phinsessa
Du måste begära ut ett nytt slutbetyg från komvux, där du har både dina nya och gamla betyg. Du kan inte söka någonstans med båda två utan du måste ha det samlat på ett som sagt.

Det går bara att ha ett betyg i ett ämne så det blir ju det bästa som räknas hela tiden. Har du för många poäng i slutändan kan du välja bort de kurser som sänker ditt värde på slutbetyget såvida de inte har något med behörigheten att göra. De som du "väljer bort" kan du ändå få ut på ett samlat betygsdokument även om du då inte kan söka vidare på just dem.

Hör av dig till studie- och yrkesvägledaren i din kommun, så hjälper denne dig med dina övriga frågor och med att få ut ett nytt slutbetyg.

Okej, så om jag på mitt slutbetyg plus de kurser jag läst på komvux, sammanlagt har 2750 poäng, så kan jag alltså räkna bort 250 poäng?

Men vem skall sätta ihop ett nytt slutbetyg till mig, jag har både betyg från gymnasiet och från två olika komvux. Var skickar jag in det, eller det kvittar?
Citera
2011-06-12, 20:58
Medlem
putt *
Citera
2011-06-12, 21:52
Medlem
Citat:
Okej, så om jag på mitt slutbetyg plus de kurser jag läst på komvux, sammanlagt har 2750 poäng, så kan jag alltså räkna bort 250 poäng?

Men vem skall sätta ihop ett nytt slutbetyg till mig, jag har både betyg från gymnasiet och från två olika komvux. Var skickar jag in det, eller det kvittar?

Kontakta studievägledaren på det komvux du senast har studerat på bara, har du bara betygspapperna kvar från dina tidigare studier bör det inte vara några problem för denne att skriva ut ett nytt åt dig.
Citera
2011-06-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phinsessa
Kontakta studievägledaren på det komvux du senast har studerat på bara, har du bara betygspapperna kvar från dina tidigare studier bör det inte vara några problem för denne att skriva ut ett nytt åt dig.

Okej, det går inte bra med vilket komvux som helst då? För senaste komvux jag läste vid var via webben, så det är ju lättare för mig att åka till den "stationära" skolan, som jag läste vid gången innan.
Citera
2011-06-13, 18:44
Medlem
Citat:
Okej, det går inte bra med vilket komvux som helst då? För senaste komvux jag läste vid var via webben, så det är ju lättare för mig att åka till den "stationära" skolan, som jag läste vid gången innan.

Läste du inte via något annat komvux då? Jag pluggade på distans (på internet) på NTI men gjorde det ändå via komvux i min hemkommun, så det var de sistnämnda som jag fick mitt slutbetyg utskrivet av då.

Om inte, så är det väl bara att kontakta det komvux som du läste på innan. Det borde inte bli några större problem att få det utskrivet från dem tror jag, ta med dig alla betygspapper bara när du åker dit.
Citera
2011-06-13, 19:40
Medlem
KaptenCrunchs avatar
komvux vs. distansutbildning

Hej där alla glada!

Nu är det såhär att jag ska plugga till hösten. Jag vill in till något naturvetenskapligt program på universitetet men måste först läsa till Fysik B och Kemi B eftersom jag valde bort det (dumt nog) i gymnasiet. Min fråga är då vilket som är bäst, komvux eller att plugga på distans (t.ex NTI)
Tanken är att jag under tiden ska jobba vidare på mitt arbete som truckförare när jag får tid över och det hade vart bra att veta om det är någon skillnad i studietakten mellan de olika skolorna. Jag ska helst vara klar med båda kurserna efter jul.

Någon som har erfarenhet och kan svara vore det superbra. Tack på förhand!
Citera
2011-06-14, 16:32
Bannlyst
Jag är i samma sits.

Eftersom du har minst godkänt i alla kärnämnen så gör följande:

Kolla hur många poäng vg och mvg du har totalt, sammalagt från både slutbetyget och det samlade dokumentet. Sen tar du 2500 minus poängsumman vg och mvg, för att få fram hur många poäng g du har.

Nu borde du ha följande uppdelat på 2500 poäng:
x poäng g
x poäng vg
x poäng mvg

antal g poäng gånger 10 + antal vg poäng gånger 15 + antal mvg poäng gånger 20 = någonting.

Nu tar du dessa någonting delat på 2500 = ditt snitt.

Allt som krävs är minst 2250 minst godkända poäng av minst 2500 poäng (slutbetyg), där alla kärnämnen måste vara inräknade (matte a, svenska a+b, engelska a, måste numera vara minst godkända). Du kan ha läs hur många poäng du vill, så länge det där är uppfyllt. Snittet räknas på dom 2500 bästa poängen, där alla kärnämnen måste vara inräknade.

Edit: Du skickar endast in ditt samlade betygs dokument, då slutbetyget redan finns i databasen. Kopian på dokuementet skall vara vidimerat, innan du skickar in det. Har man ett slutbetyg så kan man inte få ett nytt, men det har ingen betydelse (läs ovanför).
Senast redigerad av Minuten 2011-06-14 kl. 16:40.
Citera
2011-06-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten

Edit: Du skickar endast in ditt samlade betygs dokument, då slutbetyget redan finns i databasen. Kopian på dokuementet skall vara vidimerat, innan du skickar in det. Har man ett slutbetyg så kan man inte få ett nytt, men det har ingen betydelse (läs ovanför).

Huh?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in