2010-05-27, 10:17
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMaans
Antar att ni har rätt. Egentligen så är det väl ganska fånigt med allt traditionellt firande runt studenten, i alla fall i dagens mening. Jag har aldrig gillat flaken som åker runt stan, och är inte det minsta intresserad av någon bal eller studentskiva med tillhörande supande. (Dessutom så stör jag mig nog lite på alla som firar efter tre år i gymnasiet, trots ofullständiga betyg. Med risk för att låta bitter...)

Det jag är efter är nog bara ett stort firande, och det kan man nog fixa till ändå. (Men jag köper nog en mössa som jag kan titta lite på och hänga upp på väggen, "bara för att")

Jag får skylla mig själv, men samtidigt som DemHerren säger så är vändningen i mitt liv något av det bästa som hänt mig och det får vara belöning nog.

Vad är väl en bal på slottet...
Citera
2010-05-27, 11:16
Bannlyst
Har du en diagnos på aspergers syndrom?
Citera
2010-05-27, 11:21
Medlem
Feadog: Haha, känner lite så just nu :P

Gravstenen: Yes, sedan jag var 11...
Citera
2010-05-27, 12:57
Medlem
Du får fira när du går ut universitet istället =)

är i samma sits som dig hehe.
Citera
2010-05-27, 16:17
Medlem
Komvux, är endast prövning möjligt?

So, I screwed up på gymnasiet.. Hade två framtidsdrömmar där mina betyg inte hade spelat in, tyvärr så gick dessa drömmar i kras, så nu står jag här med en snitt på 12.65 ( ) och vill börja plugga..

Har skickat till komvux i min kommun, plus i en grannkommun, och hört mig för angående att läsa upp betyg. Jag har alltså inga IG, utan vill höja bara. Prövning var enda alternativet, det gick alltså inte att läsa på skolorna för att höja betygen.
Gäller detta överallt numera? Eller finns det dom skolor som har det som varit innan? Hur hittar man dessa? Är nästan villig att flytta var som helst bara för att kunna plugga på komvux.

Vissa kurser hade jag visst kunnat göra prövning på , men vissa ämnen hade jag behövt lärarhjälp för att lyckas höja betygen i.

Så, går detta någonstans, eller är ens liv kört om man inte skött gymnasiet?
Citera
2010-05-27, 16:22
Medlem
Petesamprass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getskinnyordie
So, I screwed up på gymnasiet.. Hade två framtidsdrömmar där mina betyg inte hade spelat in, tyvärr så gick dessa drömmar i kras, så nu står jag här med en snitt på 12.65 ( ) och vill börja plugga..

Har skickat till komvux i min kommun, plus i en grannkommun, och hört mig för angående att läsa upp betyg. Jag har alltså inga IG, utan vill höja bara. Prövning var enda alternativet, det gick alltså inte att läsa på skolorna för att höja betygen.
Gäller detta överallt numera? Eller finns det dom skolor som har det som varit innan? Hur hittar man dessa? Är nästan villig att flytta var som helst bara för att kunna plugga på komvux.

Vissa kurser hade jag visst kunnat göra prövning på , men vissa ämnen hade jag behövt lärarhjälp för att lyckas höja betygen i.

Så, går detta någonstans, eller är ens liv kört om man inte skött gymnasiet?

I Norrköping kommun vet jag att det går, men de som har haft ig har förtur på platserna.
Citera
2010-05-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petesampras
I Norrköping kommun vet jag att det går, men de som har haft ig har förtur på platserna.

tack för tipset, då är det alltså inte omöjligt.
Någon som vet fler kommuner?
Citera
2010-05-27, 17:19
Medlem
dataSaras avatar
Har du skrivit högskoleprovet nån gång?
Citera
2010-05-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
Precis, det kommer vara myyyyycket lattare att trana HP och fa ett hyffsat resultat an att hoja betyg fran 12.6, iaf om du ar hyffsat begavad.

Vad ar det du vill lasa forresten?
Citera
2010-05-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara

Är alldeles för dum för att klara det.. Didnt pay that much attention under gymnasiet.. Pluggade mest inför prov, och lyssnade inte särskilt under lektioner..
Gick en estetisk linje, mestadels sådana ämnen teater, dans, bild, etc - samt idrott som jag har mer än G i, i vanliga teoretiska ämnen hade jag ett VG i Naturkunskap A, annars var det bara G:n, så hade det inte varit för estet-ämnena så hade jag haft ett ännu sämre snitt..
Så smart vill jag inte påstå att jag är, hade jag skött högstadiet/gymnasiet så kanske..

Därav jag inte vill göra prövning i alla ämnen, för behöver en del lärarhjälp i vissa kurser..
Senast redigerad av getskinnyordie 2010-05-27 kl. 18:13.
Citera
2010-05-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Precis, det kommer vara myyyyycket lattare att trana HP och fa ett hyffsat resultat an att hoja betyg fran 12.6, iaf om du ar hyffsat begavad.

Vad ar det du vill lasa forresten?

Jag har inget särskilt jag vill läsa, efter att mina framtidsdrömmar gick åt skogen, så har jag inställningen - kan jag inte få jobba/syssla med det jag brinner för, så ska jag i alla fall ha ett jobb med en stor lön..
Citera
2010-05-28, 00:17
Medlem
pausonKhands avatar
KattenMaans: Grattis till din examen! (Eller vad man nu ska kalla det för ) Vad vill du göra nu? Plugga på högskola?

Jag gillar idén med att fira och att införskaffa en studentmössa. Jag har en mössa i originalkartong att donera om du är beredd att komma och hämta den (och har ett rätt så litet huvud). Nu står visserligen namnet på min gamla skola på den, men det är en "prestigeskola" så den biten går kanske inte att klaga på

Lycka till i fortsättningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in