Det är inte det att komvux fick för sig att göra om sina kurser.
Du kanske har missat det men hela svenska skolsystemet har genomgått en stor förändring
Det är inte det att komvux fick för sig att göra om sina kurser.
Du kanske har missat det men hela svenska skolsystemet har genomgått en stor förändring
Jo betygsystemet hade jag information om. Men inte att de bytt namn och delat upp kurser.
Gamla Fysik A var 100 poäng och Fysik B var 150 poäng.
Nuvarande Fysik 1 är 150 poäng och Fysik 2 är 100 poäng.
Det finns alltså ingen direkt motsvarighet till Fysik B i det nya skolsystemet. Du bör alltså leta upp en vuxenutbildning som fortfarande erbjuder Fysik B.
Gamla Fysik A var 100 poäng och Fysik B var 150 poäng.
Nuvarande Fysik 1 är 150 poäng och Fysik 2 är 100 poäng.
Det finns alltså ingen direkt motsvarighet till Fysik B i det nya skolsystemet. Du bör alltså leta upp en vuxenutbildning som fortfarande erbjuder Fysik B.
Nej, innehållet och framförallt längden på kursen är inte samma i Fysik B och Fysik 2.
Fysik 2 bygger på kunskaper från Fysik 1a som är större än de man får i Fysik A.
Prövning av gammalt betyg - men inte genom komvux?
Som jag har förstått det går det att göra prövning även utanför komvux, genom bland annat företag som tjänar pengar på att folk vill göra prövningar hos dem (precis som komvux gör nuförtiden). Men vilka är dessa företag egentligen?
Är det någon här som har erfarenhet av dem?
Jag har hört att möjligheten att göra prövning på komvux kan komma att inskränkas framöver.
Som jag har förstått det går det att göra prövning även utanför komvux, genom bland annat företag som tjänar pengar på att folk vill göra prövningar hos dem (precis som komvux gör nuförtiden). Men vilka är dessa företag egentligen?
Är det någon här som har erfarenhet av dem?
Det finns företag som säljer distanskurser (t.ex. Hermods). Men det handlar inte om en prövning då, utan man läser en hel kurs via distans (det hela kostar mer än en prövning, men det kan vara värt det om möjligheten till prövning i en viss kurs inte finns). Men man får inte studiemedel för prövningar eller kurser som man köper själv.
Citat:
Jag har hört att möjligheten att göra prövning på komvux kan komma att inskränkas framöver.
Man kommer att kunna göra prövningar på Komvux. Dock så kommer möjligheten till prövning i kurser i den gamla kursplanen att försvinna så småningom (det gäller kurser som t.ex. Svenska A/B, Fysik A/B, etc.).
Förresten så kommer möjligheten att läsa upp godkända betyg via Komvux att försvinna fr.o.m. hösten 2012.
Observera att göra en prövning (eller att pröva upp en kurs) skiljer sig ifrån att läsa upp en kurs.
En prövning kostar 500 kr och brukar innebära ett muntligt och/eller ett skriftligt prov.
Att läsa upp en kurs innebär att man läser om hela kursen via Komvux (och får möjlighet till studiemedel under den tiden).
För övrigt har jag hört att det är bara kommunala vuxenutbildningar som gör prövningar. Friskolor brukar inte göra prövningar eftersom de är vinstdrivande och vill tjäna pengar.
Min syo berättade förut att lärare brukar få extra lön för att hålla i prövningar. Den lönen är mer än de 500 kr en elev betalar in för att göra prövningen.
Med andra ord kan skolan gå i förlust om man vill göra en prövning.
Förresten så kommer möjligheten att läsa upp godkända betyg via Komvux att försvinna fr.o.m. hösten 2012.
Enligt vad jag har hört kan även möjligheten att pröva upp ett godkänt betyg komma att försvinna efter sommaren. Det var en studievägledare som nämnde det till mig för några dagar sedan, men hon var inte säker och väntade på slutgiltigt besked från högskoleverket.
Det var egentligen på grund av det som jag startade den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Min syo berättade förut att lärare brukar få extra lön för att hålla i prövningar. Den lönen är mer än de 500 kr en elev betalar in för att göra prövningen.
Med andra ord kan skolan gå i förlust om man vill göra en prövning.
Det är såhär att jag fått ett jobb där lönen kommer vara 100% provision och kanske ej får lön på flera månader. Håller just nu på att studera upp mina betyg på komvux till Universitets behörighet men hinner ej bli klar med det för att söka universitet nu till höstterminen.
Det jag tänkte nu är att nu medans jag har detta jobbet och i början kanske ej får nån lön så skulle de va nice att få in lite CSN deg varje månad allafall. Kommer genom mina nuvarande komvux studier få bidrag fram till och med November och kommer efter det ha behörighet.
Det jag undrar är om det efter det jag fått behörighet går att söka nya kurser fast jag har behörighet redan? Typ nån kurs som skulle behövas för en specifik universitets kurs? Eller nån ekonomi kurs som skulle vara bra o ha om jag tänkte söka nån Ekonomi linje på universitet sen?
Eller går det att nu, medans jag redan läser på komvux söka in fler ämnen när nästa läs period öppnat? Så att jag under den tiden nu läser för 100 poäng över univesitets behörighet? Eller får man inte läsa in fler poäng än vad universitetsbehörigheten ligger på?
Och samma med CSN, gäller samma regler för dem? alltså att om Komvux går med på det så bör jag få CSN bidrag?
Det är såhär att jag fått ett jobb där lönen kommer vara 100% provision och kanske ej får lön på flera månader. Håller just nu på att studera upp mina betyg på komvux till Universitets behörighet men hinner ej bli klar med det för att söka universitet nu till höstterminen.
Det jag tänkte nu är att nu medans jag har detta jobbet och i början kanske ej får nån lön så skulle de va nice att få in lite CSN deg varje månad allafall. Kommer genom mina nuvarande komvux studier få bidrag fram till och med November och kommer efter det ha behörighet.
Det jag undrar är om det efter det jag fått behörighet går att söka nya kurser fast jag har behörighet redan? Typ nån kurs som skulle behövas för en specifik universitets kurs? Eller nån ekonomi kurs som skulle vara bra o ha om jag tänkte söka nån Ekonomi linje på universitet sen?
Eller går det att nu, medans jag redan läser på komvux söka in fler ämnen när nästa läs period öppnat? Så att jag under den tiden nu läser för 100 poäng över univesitets behörighet? Eller får man inte läsa in fler poäng än vad universitetsbehörigheten ligger på?
Och samma med CSN, gäller samma regler för dem? alltså att om Komvux går med på det så bör jag få CSN bidrag?
Du kanske kan söka till program på högskola till vårterminen istället? 15 oktober är den sista ansökningsdagen till vårterminen och sista kompletteringsdag till vårterminen är den 1 december. Så du kanske kan börja på högskola nu i vår.
Hej! Jag sitter här och funderar på om det är värt att pendla in till Göteborg istället för att fortsätta gå på det lokala komvuxet där just nu går. Problemet är att jag inte har någon direkt att samtala med eller umgås med på fritiden. Alla är äldre än mig och verkar totalt ointresserade av att prata. Jag står i lägenhetskö för för en 1a i staden, men tyvärr lär det dröja några år innan jag ens har någon chans.
Så jag står mellan valet att fortsätta gå kvar på orten som jag bor där det för övrigt är helt dött och jag har absolut ingen att umgås med. Det enda positiva med att fortsätta gå här är att lärarna är rätt bra och inte är så hårda (en är det men annars så är dom bra). Det som jag hoppas på om jag börjar i Göteborg är att kanske få träffa lite sköna människor, eller i alla fall någon. Vad är det för folk som går där? Tror ni att det skulle vara värt det för mig? Hade ni gjort det om ni vore i min sits?
Tar lite drygt 1 och en halvtimme för mig att ta mig in till stan. Frågan är om det är värt det?
Det som jag förlorar är bra lärare (som jag vet, ingen aning om hur lärarna är i Göteborg). Samt att jag måste gå upp tidigare varje morgon för att hinna med bussen, och att bussen tillbaka tar nästan två timmar. Men det kan jag leva med. Men frågan är om det går att lära känna folk där eller om människorna är ointresserade eller mycket äldre än mig.
Om jag har fattat det rätt så finns det flera ställen att välja mellan också? Är det någon här som vet något om ställena eller kanske har gått där som skulle kunna berätta hur det är och så och kanske kan ge en rekommendation? Är hemskt tacksam för svar!
Senast redigerad av Moosoulini 2012-05-21 kl. 21:43.