2008-08-04, 18:39
Medlem
Rick Derriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekadentus
Jag tentade av Historia A (100p) på en månad. Det enda jag gjorde var att läsa igenom boken en gång och skriva provet.
Och det tog en månad?

Låter snarare som något man gör på två dagar. Historia A är inte direkt svårt.
Citera
2008-08-04, 18:41
Medlem
joneess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LMV
Jag menar som i att Komvux erbjuder en att tenta av ämnen i lite snabbare takt än som att läsa kursen under en hel termin.

Det får ske i "ens egen takt", men min fråga som dom inte kan svara åt en på Komvux är just hur lång tid det uppskattningsvis tar, för deras svar blir hela tiden "när du är redo, sätt du ett datum själv". Så jag ville veta hur lång tid det har tagit för andra, och en svarade attd et tagit honom 1 månad att tenta in Historia A. Självfallet förstår jag att det fortfarande är individuellt, men det är ändå intressant att veta hur lång tid det tagit för andra.

Tentade upp Matte A till MVG i våras, tog väl en dryg månad av studier. Köpte en begagnad Komvux Matte A-bok och läste hemma själv. Funkade bra och man kan kontakta läraren om man har någon fråga om t.ex. ett klurigt tal. Skall tilläggas att jag verkligen ville vara på den säkra sidan och att Matematik inte är mitt starkaste ämne. Tyvärr drabbades jag av migränattack på provdagen med klarade ändå provet med ytterst liten marginal. Så det gäller att ha nerver som pallar med
Citera
2008-08-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonees
Tentade upp Matte A till MVG i våras, tog väl en dryg månad av studier. Köpte en begagnad Komvux Matte A-bok och läste hemma själv. Funkade bra och man kan kontakta läraren om man har någon fråga om t.ex. ett klurigt tal. Skall tilläggas att jag verkligen ville vara på den säkra sidan och att Matematik inte är mitt starkaste ämne. Tyvärr drabbades jag av migränattack på provdagen med klarade ändå provet med ytterst liten marginal. Så det gäller att ha nerver som pallar med

Hmm.. jag tentade av NK B, fick alla rätt men man kan inte få MVG när du tentar av.. Inte i min kommun iaf och verkar jävligt konstigt om de skulle vara olika regler, menar du inte distans?
Citera
2008-08-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Derris
Och det tog en månad?

Var ser du att han skrev att han försökte göra det så snabbt som möjligt?
Citera
2008-08-04, 18:53
Medlem
joneess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :noname
Hmm.. jag tentade av NK B, fick alla rätt men man kan inte få MVG när du tentar av.. Inte i min kommun iaf och verkar jävligt konstigt om de skulle vara olika regler, menar du inte distans?

Hmm, kanske? Det som hände var att jag betalde 500 spänn för att få göra ett prov för att få upp mitt betyg ett snäpp på en kurs som jag läst tidigare (på gymnasiet). Kalla det vad du vill, jag kallar det att tenta av iaf.
Citera
2008-08-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonees
Hmm, kanske? Det som hände var att jag betalde 500 spänn för att få göra ett prov för att få upp mitt betyg ett snäpp på en kurs som jag läst tidigare (på gymnasiet). Kalla det vad du vill, jag kallar det att tenta av iaf.

Ja det är att tenta av, men fan va konstigt ändå. Nu spelar det iofs ingen större roll för min del eftersom jag söker in på mitt HP men orättvist..
Citera
2008-08-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av :noname

Tror det är för att det är vissa laborationer i Naturkunskap som man ska ha gjort för att få högsta betyget
Citera
2008-08-04, 19:48
Medlem
Dekadentuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Derris
Och det tog en månad?

Två dagar? Njae.. Efter att inte läst historia sedan högstadiet för 13 år sedan och inte ens veta vad den franska revolutionen var för något så tycker jag att en månad är hyfsat snabbt.

Men fixa du en valfri kurs du är helt nollställd på, på två dagar Det kan då inte jag.
Citera
2008-08-04, 20:09
Medlem
Verkar som att det pratas om två olika saker i tråden, dels att höja betyget i en kurs man redan läst (tenta upp?) och dels läsa en kurs man inte har betyg i sedan tidigare.

Att höja betyget bara kan ju gå väldigt snabbt då det bara handlar om att göra ett prov och att förbereda sig för detta. Att läsa en hel kurs tar oftast lite längre tid, om man läser enligt schema i en klass tar det så lång tid som det gör på gymnasiet. Alltså så många timmar som kursen ger poäng.

Att läsa på distans kan gå lite fortare, men även där beror det på många faktorer. Det är ju ofta ganska många saker som ska göras när man läser en hel kurs, det ska göras flera delprov, det ska läsas böcker och göras arbeten osv. Sådant tar tid. Och sedan beror det ju på vadman har för lärare, vad denna har för attityd till tid, hur mycket ledig tid h*n har och hur lätt personen är att få tag på osv. Ochhur bra man själv är på att organisera sig. Vissa skoluppgifter är extremt tråkiga och röriga att göra helt på egen hand. Vilket lätt leder till att det tar längre tid än det borde.
Citera
2008-08-04, 20:21
Medlem
dartagnas avatar
Om du verkligen anstränger dig ska det inte ta mer än två veckor att tenta av ett ämne. Nu förutsätter jag att du varken jobbar eller pluggar andra ämnen vid sidan om.
Citera
2008-08-04, 20:25
Medlem
Lunatichais avatar
Någon insatt som kan svara på om det går att tenta upp estetiska ämnen?
Citera
2008-08-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LMV
jag undrar ifall ngn här har testat att tenta av ämnen på komvux ist för att läsa ämnet en hel termin. Hur lång tid tar det uppskattningsvis, och är det ett dåligt alternativ jämfört med standardsättet?

Det beror lite på hur många poäng kursen är på och vilka ens förkunskaper är. Det är alltså svårt att svara på den frågan. Jag tentade av Matematik C för ett tiotal år sedan, och då ägnade jag ungefär 2½ vecka, med uppehåll för jul- och nyårsfirande, till att plugga inför tentan.

Nackdelen är främst att det brukar kosta pengar att få tenta av kurserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in