2008-08-05, 17:37
Medlem
BesserWissers avatar
Så. Nu har jag varit på komvux vid tre tillfällen nu på en vecka och gjort tre tester inför mina linjer. Först en engelskatest som studievägledaren ville ha för att se hur mina engelskakunskaper var. Detta fick jag 51 utav 60/61 på. Hon tyckte att det var mycket bra och ville därför att jag skulle göra ett "avancerat" engelskatest idag. Detta har inte blivit rättat ännu.

Häromdagen fick jag även göra ett mattetest. Ska in där nu på fredag och snacka lite med dom om vilka kurser man ska börja med, och det där med CSN-lånet osv. Får se hur de går =)
Citera
2008-08-05, 18:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Så. Nu har jag varit på komvux vid tre tillfällen nu på en vecka och gjort tre tester inför mina linjer. Först en engelskatest som studievägledaren ville ha för att se hur mina engelskakunskaper var. Detta fick jag 51 utav 60/61 på. Hon tyckte att det var mycket bra och ville därför att jag skulle göra ett "avancerat" engelskatest idag. Detta har inte blivit rättat ännu.

Häromdagen fick jag även göra ett mattetest. Ska in där nu på fredag och snacka lite med dom om vilka kurser man ska börja med, och det där med CSN-lånet osv. Får se hur de går =)

Grattis! Kul att se någon på FB som faktiskt tar tag i saker
Citera
2008-08-05, 23:33
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Grattis! Kul att se någon på FB som faktiskt tar tag i saker
Ja jag tyckte att det kunde vara dags med lite sånt nu =)
Citera
2008-08-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Counterx
Tror det är för att det är vissa laborationer i Naturkunskap som man ska ha gjort för att få högsta betyget

Sant, så lär det vara med all rätt.
Citera
2008-08-08, 21:18
Medlem
juliet_cs avatar
man kan göra prövning och betala 500 kr per kurs och göra ett prov

eller så läser man 6 månader komvux och tentar upp ämnet
Citera
2008-08-09, 14:09
Medlem
BesserWissers avatar
Var på komvux igår igen och snackade lite. Fick reda på hur jag stod i engelska och mattetesterna jag gjorde. Matten hamnade precis på godkänt för Matte A. Och engelskan var tydligen så bra att jag behöver inte gå Engelska A utan hamnar på Engelska B direkt. Då ska det tilläggas att jag gick aldrig Engelska A när jag gick i gymnasiet för många år sen =)

På måndag skulle jag in och bli registrerad och sen startar jag med 4 kurser den 18:e.

Det är då:

* Ma A
* Sv B
* Eng B
* Samhälle A

Hoppas det inte blir några problem att lösa detta via distans för mig.

Btw, vilka böcker ska man köpa, hur många och vad kostar dom?
Citera
2008-08-09, 14:46
Medlem
MB-Hasses avatar
Citat:
Var på komvux igår igen och snackade lite. Fick reda på hur jag stod i engelska och mattetesterna jag gjorde. Matten hamnade precis på godkänt för Matte A. Och engelskan var tydligen så bra att jag behöver inte gå Engelska A utan hamnar på Engelska B direkt. Då ska det tilläggas att jag gick aldrig Engelska A när jag gick i gymnasiet för många år sen =)

På måndag skulle jag in och bli registrerad och sen startar jag med 4 kurser den 18:e.

Det är då:

* Ma A
* Sv B
* Eng B
* Samhälle A

Vad bra! Men engelska A, får du betyg på det också ändå?

Det är säkert den här: http://www.bokus.com/b/9789147016464.html?pt=search_result men det är bara att ringa komvux.
Citera
2008-08-09, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MB-Hasse

Nej, han måste gå/tenta Engelska A för att få betyg i det, det är inte "bakåtkompatibelt".
Citera
2008-08-09, 16:34
Medlem
korps avatar
Grattis och det är ett bra val du gjort. Visst kan man fråga sin om det är värt det, speciellt om man känner sig gammal. Men efter 10 år så spelar det ju faktiskt en stor roll vad man väljer, det ändrar hela ens liv. När du är 40 kommer du vara glad över att det är gjort oavsett om du gjorde det när du var 20 eller 30
Citera
2008-08-09, 18:34
Medlem
Blondes avatar
Citat:

De böcker som de säger att du ska ha till de kurserna du ska läsa. Det finns olika läroböcker och vi kan omöjligen veta vilka som används på din skola.

Och, grattis!
Citera
2008-08-09, 19:27
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MB-Hasse

Det är säkert den här: http://www.bokus.com/b/9789147016464.html?pt=search_result men det är bara att ringa komvux.

Jag kommer inte ihåg hon sa om hur det där fungerade.

Korp: Ja det är lika bra att få det fixat nu så.

Blonde: Ja de säger nog vilka böcker det gäller.
Citera
2008-08-10, 00:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Det är då:

* Ma A
* Sv B
* Eng B
* Samhälle A

Litteraturlista brukar gå att hitta på skolans hemsida. Jag har väl köpt tio-femton böcker till komvux, pris mellan 100-400 spänn beroende på ämne. Det går iofs att köpa dem begagnat om man orkar leta, oftast i anslutning till skolans anslagstavla eller hemsida.

Om du ska studera på distans så kan jag rekommendera NTI-skolan. Inga möten i klassrum och jag har i princip bara goda erfarenheter från dem (förutom Svenska B-kursen...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in