2012-03-30, 21:06
Medlem
Min fru är i en liknande situation. Hon vill läsa svenska A och B samtidigt. Hon har fått ett som jag uppfattar det preliminärt nej eftersom B bygger för mycket på A. Däremot läte det positivare att läsa B och C samtidigt, eftersom C skiljer sig i innehållet mer från B.

Min slutsats efter att ha fått den här informationen i andra hand är att det beror dels på ämnet och kanska även på vilket Komvux det är.

Det bästa sättet att få ett bra svar är antagligen att prata med en studievägledare.
Citera
2012-04-05, 18:33
Medlem
Kompletera IB på Komvux?

Hej jag går IB nu och är lite rädd att jag inte kommer klara mina exams. Och jag vill plugga vidare i Sverige.

Jag vet att om man inte skulle klara det så kan man ta retake nästa år.
IB var ett dåligt val i mitt liv och jag vill inte gå om ett år( jag är så jävla trött på det), finns det då en möjlighet att kompletera på komvux ifall jag inte kommer klara IB? Jag vill tilläga att jag fick ett jobb till sommaren som jag kan fortsätta med sen så det kommer inte funka att gå IB ett år till.
Kan jag jobba och tänta av alla kurser på komvux t.ex.( på svenska) så att jag har svenska betyg?
Citera
2012-04-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proisme
Hej jag går IB nu och är lite rädd att jag inte kommer klara mina exams. Och jag vill plugga vidare i Sverige.

Jag vet att om man inte skulle klara det så kan man ta retake nästa år.
IB var ett dåligt val i mitt liv och jag vill inte gå om ett år( jag är så jävla trött på det), finns det då en möjlighet att kompletera på komvux ifall jag inte kommer klara IB? Jag vill tilläga att jag fick ett jobb till sommaren som jag kan fortsätta med sen så det kommer inte funka att gå IB ett år till.
Kan jag jobba och tänta av alla kurser på komvux t.ex.( på svenska) så att jag har svenska betyg?
Du har väll åtminstone svenska betyg från ettan (pre IB)? Hade en kompis som i trean började i 2an och behövde med det endast gå om 1 år.
Citera
2012-04-05, 19:03
Medlem
ja jag har mina betyg från Pre (ettan)

Flesta MVG och några VG bara 1 G fast jag vill inte gå om Gymnasiet eftersom jag ska börja jobba och undertiden vill jag kompletera mina betyg.

att klara IB 24p ger ca. 13 i snitt så hellre skiter jag i IB än att få så dålig som 13-14. Om jag gått vanligt gymnasiet så 17.5 hade jag hamnat på antar jag (utan merit poäng)... att klara IB knappt är inget alternativ... bättre få underkänd och läsa upp medans jag jobbar.

Så komvux? hur funkar det då?
Citera
2012-04-05, 19:10
Medlem
Skall du gå ut i år? Kan du försöka få bytt linje nu och flytta med betygen och omdömen preliminärt läsa upp enstaka ämnen?

Försök med: "Jag har så mycket ångest jag håller på att gå in i väggen, jag har helt ändrat mig och vill inte göra detta längre, jag vet inte om jag kommer klara det. Jag vill bara få en vanlig samhällsutbildning.". Är du tjej lägg till gråt.

Försök berätta för lärarna att du kan tenta av kurserna som behövs då du som gått IB är väldigt van vid plugget som kommer med IB (lägg mycket vikt på detta).
Citera
2012-04-05, 19:49
Medlem
ja jag kommer ut i år
Citera
2012-04-05, 22:38
Medlem
Vänta.. måste man komplettera Ib om man vill läsa på svenska universiet!??
Citera
2012-04-06, 21:13
Medlem
Ja om man inte klarar det...
Jag är lite orolig att jag inte kommer göra det eller att jag klarar det knappt;/
Citera
2012-04-11, 00:01
Avslutad
Läsa 700poäng på komvux, är det värt det?

Lite bakgrundsinformation:

Nu är det så att jag valde samhällsprogrammet som jag för tillfället läser på gymnasiet. Jag har efter mycket eftertanke kommit fram till att mitt drömyrke skulle vara läkare, (jag vet att naturprogrammet hade lämpat sig bättre). Det har dock gått för lång tid för att börja om första ring i naturvetarprogrammet. Detta leder till att jag skulle behöva läsa ikapp följande kurser på komvux för att få behörighet att söka till läkarprogrammet:

Matematik D - 100 poäng
Biologi A, B - 150 poäng
Fysik A, B - 250 poäng
Kemi A, B - 200 poäng

Detta blir alltså totalt 700 poäng (= 700 timmar) som jag kommer få läsa ikapp på komvux.
Detta är förstås ganska mycket med tanke på att man läser 2500 poäng på 3 år i gymnasiet.

Nu till frågan:
Anser ni att det är värt att läsa ikapp detta på komvux eller ska jag hellre satsa på något annat? Behöver er vägledning! Hur resonerar ni? Vad hade ni gjort?

Är förövrigt intresserad av att läsa juristprogrammet men helst av allt så skulle jag vilja bli läkare. Har relativt bra betyg, dock inte MVG i allt. Känns lite jobbigt att spendera 1 år på komvux bara för att inte komma in på läkarprogrammet.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Ped-Ober 2012-04-11 kl. 00:15.
Citera
2012-04-11, 00:11
Medlem
Xeeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Lite bakgrundsinformation:

Nu är det så att jag valde samhällsprogrammet som jag för tillfället läser på gymnasiet. Jag har efter mycket eftertanke kommit fram till att mitt drömyrke skulle vara läkare, (jag vet att naturprogrammet hade lämpat sig bättre). Det har dock gått för lång tid för att börja om första ring i naturvetarprogrammet. Detta leder till att jag skulle behöva läsa ikapp följande kurser på komvux för att få behörighet att söka till läkarprogrammet:

Matematik D - 100 poäng
Biologi A, B - 150 poäng
Fysik A, B - 300 poäng
Kemi A, B - 200 poäng

Detta blir alltså totalt 750 poäng (= 750 timmar) som jag kommer få läsa ikapp på komvux.
Detta är förstås ganska mycket med tanke på att man läser 2500 poäng på 3 år i gymnasiet.

Nu till frågan:
Anser ni att det är värt att läsa ikapp detta på komvux eller ska jag hellre satsa på något annat? Behöver er vägledning! Hur resonerar ni? Vad hade ni gjort?

Är förövrigt intresserad av att läsa juristprogrammet men helst av allt så skulle jag vilja bli läkare. Har relativt bra betyg, dock inte MVG i allt. Känns lite jobbigt att spendera 1 år på komvux bara för att inte komma in på läkarprogrammet.

Tack på förhand!

Fysik A är endast på 100 poäng och fysik B på 150 poäng så det blir sammanlagt 700 timmar
Citera
2012-04-11, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xeero
Fysik A är endast på 100 poäng och fysik B på 150 poäng så det blir sammanlagt 700 timmar

ojdå, nu har jag fixat det
Citera
2012-04-11, 00:14
Medlem
Snuskalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Känns lite jobbigt att spendera 1 år på komvux bara för att inte komma in på läkarprogrammet.

Om du verkligen vill bli läkare och komma in på en utbildning som fortgår under sex år, borde det inte finnas någon som helst tvivel huruvida du kan undvara ett år eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in