Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Det är ju helt sjukt? jag måste alltså sätta mig i 3 år igen och läsa istället för att kanske köra 1,5?
På komvux så kör man dubbelt så snabbt. Så du skulle nog kunna läsa allt på ungefär 1,5. Men vissa kurser är väldigt lätta som t.ex. Svenska 1,2,3 och Engelska 5,6,7. Där har du 6 kurser som ger totalt 600 poäng. Dessa kan du klara på 2-3 månader ifall du är väldigt driftig och lägger ner tid på de. Och på komvux så är det även oftast lättare än gymnasiet(förutom de naturvetenskapliga ämnen),Jag t.ex. läste Svenska 1,2,3 och Engelska 5,6,7 alltså 600 poäng på mindre än 2 månader eftersom att det var 4-5 inlämningar i varje kurs och så gick jag på en ganska lätt skola.
Har en kompis som var minst lika bra på Engelska som mig som läste Engelska 7 i en annan skola och var nästan helt klar med kursen och låg på ett E i snitt i den skolan eftersom läraren var en idi*t. Så han bytte till min skola och fick ett A på kursen och det tog honom 5 dagar att bli klar med hela kursen.(läste den på distans).
Så det jag vill säga är att det är väldigt viktigt att välja ``rätt`` skola. Visa /ärare är idi*ter och vill inte ge bra betyg medans andra skolor pushar eleverna framåt.
Ett till tips är att läsa alla kurser på distans(förutom de naturvetenskapliga ämnen). Det är väldigt onödigt att läsa Svenska eller Engelska närvarande och vara i skolan 2-4 timmar i veckan när man bara har 4-5 uppgifter där man kan göra de hemma på 1 vecka eller mindre.