2015-08-10, 15:46
Medlem
R.Victorianos avatar
Ja det går.
Citera
2015-08-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Victoriano
Ja det går.

Fyfan vilket lättnad jag känner. Tack för svaret. Då väljer jag något annat som i-val och fixar engelska 7 efter skolan.
Citera
2015-08-10, 15:59
Medlem
R.Victorianos avatar
Lycka till.
Citera
2015-08-12, 11:44
Medlem
Angående prövning för betyg på komvux

En receptionist frågade mig om jag skulle komplettera ett betyg eller sikta på ett E, men kan man inte även få A på provtillfällen på komvux när man har studerat själv? Jag frågade inte det där eftersom att jag har det svårt att tänka klart när jag pratar med främmande människor. Hon kunde dessutom inte så bra svenska.
Citera
2015-08-12, 11:48
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
En receptionist frågade mig om jag skulle komplettera ett betyg eller sikta på ett E, men kan man inte även få A på provtillfällen på komvux när man har studerat själv? Jag frågade inte det där eftersom att jag har det svårt att tänka klart när jag pratar med främmande människor. Hon kunde dessutom inte så bra svenska.
Man kan få alla betyg när man gör en prövning.
Citera
2015-08-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Man kan få alla betyg när man gör en prövning.

Ok tack för svaret.
Citera
2015-08-17, 19:40
Medlem
Komvux

Vad händer om man vill plugga upp sina gymnasiebetyg på komvux, har hört något om att dom inte är giltiga efter 1januari 2017??

om jag börjar plugga nu och pluggar 400p per termin kommer det ta ca 3 år för att få en full gymnasiekompetens, förstår inte riktigt vad som kommer hända 2017 1 januari, kommer komvux att läggas ner eller vad är det frågan om.
Citera
2015-08-17, 19:53
Medlem
läsa upp betyg på komvux

hej flashback!
det är så att jag vill läsa upp betyg på komvux som jag inte lyckats genomföra på gymnasiet.
hörde av mig till komvux i min kommun och förklarade läget och det var inga problem förutom att vissa ämnen kanske inte skulle gå att läsa upp för att det inte fanns tillräckligt intresse, så tänkte höra om jag ville läsa kurser på distans i kommunen har dom rätt att neka mig då? eller måste jag flytta för att kunna lästa vissa ämnen?
Citera
2015-08-17, 19:57
Medlem
Komvux funkar fint, dock bör man plugga där om man enbart saknar något eller några grundämnen ifrån gymnasiet. Saknar man hela gymnasiet då är nog tyvärr Folkhögskola det bästa alternativet!
Citera
2015-08-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Komvux funkar fint, dock bör man plugga där om man enbart saknar något eller några grundämnen ifrån gymnasiet. Saknar man hela gymnasiet då är nog tyvärr Folkhögskola det bästa alternativet!

Varför då? jo jag saknar tyvärr hela gymnasiet!

har läst något att komvux inte kommer ge slutbetyg efter 1januari 2017?
hur blir det om jag börjar plugga nu i 3 terminer ( 400 poäng per termin )

då är jag ju bara klar med halva utbildningen, hur ska jag göra för att plugga upp den andra halvan??
Citera
2015-08-17, 20:06
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Kommunerna bestämmer vilka som ska ges förtur till vanliga kurser, och detsamma borde gälla distanskurserna. De kommuner jag känner till utgår från vilka som bäst behöver gå kursen. Med det menas sannolikt de som saknar flest ämnen eller är arbetslösa.

Det verkar rimligt att de som inte bor på orten prioriteras i fråga om distanskurser, men det är som sagt upp till varje kommun att bestämma hur urvalet sker.
Citera
2015-08-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsupPlayer
Varför då? jo jag saknar tyvärr hela gymnasiet!

har läst något att komvux inte kommer ge slutbetyg efter 1januari 2017?
hur blir det om jag börjar plugga nu i 3 terminer ( 400 poäng per termin )

då är jag ju bara klar med halva utbildningen, hur ska jag göra för att plugga upp den andra halvan??

Har själv läst på komvux ett par ämnen ifrån gymnasiet jag missade samt varit i kontakt med Folkhögskolor där en rektor informerade mig vad som bäst beroende på hur mycket man har ifrån gymnasiet.

Denna folkhögskolan tog främst emot personer som saknar gymnasium helt på papper och de som sakna ett par ämnen endast ifrån 3 årigt svenskt gymnasium prioriteras sist. Låter märkligt det med slutbetyg ifrån komvux, allt jag tänkte på då var betyg i själva ämnena jag läste upp. Antar att (S) regeringen ligger bakom detta, de vill väl prioritera Folkhögskolor istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in