2014-07-09, 21:34
Bannlyst
Hur bra är du på engelska?

För övrigt tror jag att du kommer att få det väldigt kämpigt, matte är inte roligt att läsa på distans, kör då fast är det svårt att komma vidare.
Citera
2014-07-09, 21:35
Medlem
DENNISRITCHIEs avatar
Vad jag har förstått det som så behöver du ha betyg i (dvs läsa) 1c för att kunna läsa 2c och sedan vidare till 3c.
Citera
2014-07-09, 21:37
Medlem
retrospectives avatar
Vilka kurser du "bör" läsa beror väl på vad du vill åstadkomma med studierna? Jag vill minnas att man ska kunna läsa ett prov eller dylikt i syftet att fastställa kunskaperna i matematik, och gör du bra ifrån dig så ska du inte behöva läsa en grundläggande kurs.
En jättebra (och förmodligen enkel) fråga att ställa när du söker kurserna.

Angående hur många du ska plugga samtidigt så beror det också på en del saker, främst din personliga förmåga att studera på egen hand, motivation och fritid, etc. Men också viktigt när du väljer studietakt. Just 4 kurser på t ex 100% (alltså klart på några veckor) hade varit jävligt tungt för mig, särskilt om matematik hade varit inblandat!
Citera
2014-07-09, 21:37
Medlem
Du kan inte hoppa direkt till matematik 2c, utan du måste följa enligt serie. Och i detta fall serie c. Alltså
läs 1c före
Citera
2014-07-09, 22:14
Medlem
Min engelska är väldigt bra skulle jag vilja påstå. Pratar det flytande med ett brett ordförråd. Engelska 5 klarade jag utan problem

Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Vilka kurser du "bör" läsa beror väl på vad du vill åstadkomma med studierna? Jag vill minnas att man ska kunna läsa ett prov eller dylikt i syftet att fastställa kunskaperna i matematik, och gör du bra ifrån dig så ska du inte behöva läsa en grundläggande kurs.
En jättebra (och förmodligen enkel) fråga att ställa när du söker kurserna.

Angående hur många du ska plugga samtidigt så beror det också på en del saker, främst din personliga förmåga att studera på egen hand, motivation och fritid, etc. Men också viktigt när du väljer studietakt. Just 4 kurser på t ex 100% (alltså klart på några veckor) hade varit jävligt tungt för mig, särskilt om matematik hade varit inblandat!

Mitt mål är att bli högskolebehörig och att till nästa sommar kunna skriva in mig på Tekniskt basår.
I mina yngre dar så var jag en klippa på matte men efter 3 år av lalleri på elprogrammet så har jag nog hamnat ljusår ifrån dom som t.ex. gick Natur. Dock så kommer jag med sannolikhet och lära mig matten relativt snabbt bara jag får chansen att arbeta med den. Har även vänner som har gjort 1-3c så kan även fråga dom om jag skulle fastna med något under kursens gång.

Nja som person är jag måttligt lat av mig men kan mer än jag presterar men har nu kommit in i banorna på att satsa på skolan. Då att knega på i ~40 år som elinstallatör inte känns så kul
Vad gäller tid så jobbar jag inte för tillfället, tanken är att börja deltid i mån om tid beroende på hur mycket tid jag kommer behöva lägga ner på plugget.

Historian kan jag skippa då den inte är viktig utan endast av intresse från min sida.
Så Svenska 2, Engelska 6 och Matte 1c på 10 veckor? Hur många timmar i dagen bör man lägga ner?

tack för seriösa svar!
Senast redigerad av Amarinho 2014-07-09 kl. 22:16.
Citera
2014-07-09, 23:02
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amarinho
Nja som person är jag måttligt lat av mig men kan mer än jag presterar men har nu kommit in i banorna på att satsa på skolan. Då att knega på i ~40 år som elinstallatör inte känns så kul
Vad gäller tid så jobbar jag inte för tillfället, tanken är att börja deltid i mån om tid beroende på hur mycket tid jag kommer behöva lägga ner på plugget.

Historian kan jag skippa då den inte är viktig utan endast av intresse från min sida.
Så Svenska 2, Engelska 6 och Matte 1c på 10 veckor? Hur många timmar i dagen bör man lägga ner?

tack för seriösa svar!
OK. Det beror återigen på, t ex hur väl du läser och tar in information, hur bra du är i allmänhet när det gäller plugg liksom. Väldigt svårt för främlingar att berätta hur bra du kommer att prestera.
Jag har läst en distanskurs på 5 veckor, endast en kurs då, och det var på gränsen för vad jag klarade av faktiskt. Det var inte Jensen, men har svårt att tro att det skulle vara extremt annorlunda mellan skolorna och kommunerna... Fast skillnader brukar väl finnas.

I alla fall så varvade jag då ett antal diagnoser - som markerar veckovis närvaro - med närmare 10 skriftliga och muntliga uppgifter (t ex uppsatser och diskussioner med läraren) samt några prov (också där muntligt och skriftligt). Personligen skulle jag alltså inte läsa fler än åtminstone två kurser samtidigt, inom 5-10 veckor. Men jag är ganska lat jag med... Eller kanske snarare lite av en idiot. Ibland.
Kan dock tillägga att jag också är ganska noggrann när jag skriver uppsatser, och ett flertal av dem tog definitivt upp större delen av dagarna. Det resulterade således i ett högt betyg, men om du känner att du är nöjd med ett godkänt (eller vad det nu motsvarar i den nya skalan) så tar det rimligen inte lika lång tid med uppgifterna.
Citera
2014-07-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
OK. Det beror återigen på, t ex hur väl du läser och tar in information, hur bra du är i allmänhet när det gäller plugg liksom. Väldigt svårt för främlingar att berätta hur bra du kommer att prestera.
Jag har läst en distanskurs på 5 veckor, endast en kurs då, och det var på gränsen för vad jag klarade av faktiskt. Det var inte Jensen, men har svårt att tro att det skulle vara extremt annorlunda mellan skolorna och kommunerna... Fast skillnader brukar väl finnas.

I alla fall så varvade jag då ett antal diagnoser - som markerar veckovis närvaro - med närmare 10 skriftliga och muntliga uppgifter (t ex uppsatser och diskussioner med läraren) samt några prov (också där muntligt och skriftligt). Personligen skulle jag alltså inte läsa fler än åtminstone två kurser samtidigt, inom 5-10 veckor. Men jag är ganska lat jag med... Eller kanske snarare lite av en idiot. Ibland.
Kan dock tillägga att jag också är ganska noggrann när jag skriver uppsatser, och ett flertal av dem tog definitivt upp större delen av dagarna. Det resulterade således i ett högt betyg, men om du känner att du är nöjd med ett godkänt (eller vad det nu motsvarar i den nya skalan) så tar det rimligen inte lika lång tid med uppgifterna.

Jo det har du rätt i.

Kan tänka mig att jag kommer ha hyfsat lätt med engelskan. Svenskan kommer nog inte heller var allt för svår men matten är jag osäker på, det kan gå åt båda hållen. Själv är jag nog motsatsen till noggrann när jag gör uppsatser Satsar på VG/C men är okej med godkända betyg också då jag med största sannolikhet kommer vara tvungen och satsa på högskoleprovet eftersom mitt snitt just nu ligger endast på 14

Aja, jag skriver in mig på dom 3 kurserna till hösten så får jag helt enkelt skärpa mig och lägga på några kol.

Tack för hjälpen!
Citera
2014-07-09, 23:32
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amarinho
Jo det har du rätt i.

Kan tänka mig att jag kommer ha hyfsat lätt med engelskan. Svenskan kommer nog inte heller var allt för svår men matten är jag osäker på, det kan gå åt båda hållen. Själv är jag nog motsatsen till noggrann när jag gör uppsatser Satsar på VG/C men är okej med godkända betyg också då jag med största sannolikhet kommer vara tvungen och satsa på högskoleprovet eftersom mitt snitt just nu ligger endast på 14

Aja, jag skriver in mig på dom 3 kurserna till hösten så får jag helt enkelt skärpa mig och lägga på några kol.

Tack för hjälpen!
Om det visar sig bli för kämpigt med 3 kurser när du väl kommit igång så kan du väl alltid stryka en av dem och fokusera på de kvarvarande! Viktigt att meddela skolan om sådant dock, om du erhåller CSN.

Lycka till!
Citera
2014-07-10, 20:33
Bannlyst
Jag hade tänkt läsa en kurs som jag inte har för att få behörighet till univseritetet. Problemet är bara att Studievägledaren är på semester och är åter den 10 augusti så får inte tag i någon. Fattar ingenting om komvux, kan man bvara hoppa in i sista minuten och läsa? Funkar distans? Bor i en håla ska sägas, så känslan är att vill jag läsa s borde jag få läsa. Men vad säger experterna?

Edit: Hittade det här på deras hemsida nu; "Vuxenutbildning
Vill du komplettera betyg från grundskola/gymnasium, eller kanske lära dig mer inom något område som du är intresserad av? Vi har ett stort urval av kurser på grundläggande-/gymnasial nivå. Löpande antagning - börja när du vill under terminen.
Har du frågor angående studier eller vill anmäla dig till en kurs kontakta studie- och yrkesvägledaren." Låter som att jag är safe då.
Senast redigerad av speedi- 2014-07-10 kl. 20:42.
Citera
2014-07-14, 13:44
Medlem
Fullt på Komvux, hur som utländsk studera "Svenska som andraspråk"?

Flickvännen (kinesisk) har studerat SFI (Svenska för invandrare) och nästa steg var SAS grund (Svenska som andraspråk). Alla dessa kurser verkar vara "drop in" och alla får plats. Hon gjorde ett test och fann att hon redan var kvalificerad för SAS 1 (kursen Efter SAS grund). SAS 1 är på Komvux och inte "drop in". Nu kom svar på Komvux (Stockholm) och det verkar som ett stort nej. De skriver:

Du som har följande utbildningsbakgrund kommer inte att antas till kommande studier under hösten 2014.

-Du som har en 3-årig gymnasieutbildning eller högre kommer inte att antas till yrkesutbildningar

-Du som har en 3-årig gymnasieutbildning med grundläggande behörighet och vill komplettera för särskild behörighet.

-Du som har svensk/utländsk akademisk utbildning och vill komplettera för grundläggande/särskild behörighet till högre studier

Hon har gymnasieutbildning (hon arbetar som doktorand), men hon vill förbättra sin svenska. Vad finns det för alternativ när Komvux har fullt? (och det verkar inte nödvändigtvis vara fullt på svenskakursen, detta var bara ett automatiskt brev till Alla sökande som redan har utbildning). Vill gärna inte hosta upp flera tusen för privat skola.

Tack på förhand
Citera
2014-07-14, 14:10
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Nu vet jag inte var ni bor, men vissa universitet har kurser i svenska, till exempel Uppsala universitet (http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=5PU033&lasar=14/15&typ=1), Lunds universitet (http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SFSH01), Malmö högskola (http://edu.mah.se/sv/Course/KB003S) och Linköpings universitet (http://www.liu.se/utbildning/kurs/761G27?l=sv). Annars är Folkuniversitetet ett alternativ, men det brukar kosta en liten slant.
Citera
2014-07-14, 14:21
Medlem
Spackelackans avatar
ABF kanske har något? Vet att min fru gick en sommarkurs i svenska hos dem. Dock så är dessa kurser inte speciellt meriterande, men för att höja den generella kunskapsnivån så är dom bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in