Citat:
Ursprungligen postat av
gatoheroi
både och. hade tänkt börja med behörighet, men jag skulle gärna vilja läsa hela utbildningen... bara för att jag vill ha en gymnasieutbildning.
det verkar vara jäkligt svårt att fixa det på distans dock. kommunen tycker att jag kan läsa på komvux i stan, men jag har ett jobb som gör att jag är på resande fot, så det alternativet går icke. de är inte villiga att betala för typ nti skolan etc. så finns det nåt alternativ (där jag tex kan betala utbildningen själv)? enda kraven jag har är att det är distans och att man får betyg.
Det borde gå att pröva kurserna, det kostar 500kr st max, så se till att bara pröva 100-poängskurser eller större, kan du inte göra det i din egna kommun så kan man göra det i andra kommuner.
Annars finns Folkhögskola som är gratis, oftast, du får doc inga betyg, men hade du läst det på distans så får du som sagt behörighet jag tidigare nämnde, eller så läser du där i 3 år och får ett omdöme, som lite grovt kan förenklas som det betyg man får från folkhögskola.
Om du vill ha en hel gymnasieutbildning så kan du läsa en arbetsmarknadsutbildning på 1600 poäng, och då kan man ha rätt till a-kassa under den tiden så där har man då 2/3.