2016-02-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Om man vill utbilda sig till Civilingenjör inom Industriell ekonomi genom basterminen så kan man ha både Godkänd och Icke Godkänd på Matte 3c, Matte 4c, Fysik 1 och Fysik 2 och Kemi 1. Men jag vill helst inte läsa Matte 4c på komvux för att jag kan ej klara mig själv på den kursen självständigt, kommer behöva hjälp på basterminen dvs om det är så att jag blir behörig för och medverka på basterminen.

Frågan är om det är realistiskt och läsa in alla fysikens lagar i Fysik 1 kursboken samtidigt som man läser Matte 3c boken som är på cirka 200 sidor med olika regler där också... 10 veckor? Är slutbetyg på kursen baserat på inlämning av läxor och sådant eller?

Men för och svara på din slutliga fråga, ja, jag har inte behörigheten för och börja på någon bra program för att jag har 7F, 750p, bl.a. gymnasiearbetet som jag för nuvarande läser på komvux. Sedan så tänkte jag göra högskoleprovet nu i April för att bli behörig till basterminen, har köpt ''Den kompletta guiden till högskoleprovet'' boken av Lukas och Nils Holmegaard, så jag hoppas att jag kan få 1,0 på högskoleprovet så jag kan börja på basterminen, annars måste jag göra massa prövning på mina kurser och dylikt.

Det är väl lite individuellt, du kanske skall läsa fysiken på 15 veckor, matematik 3c på fem veckor och matematik 4 på 10 veckor.
Även om kurserna börjar i mars så kan du ju sitta och plugga på rätt hårt nu i februari, bara köpa/låna relevanta böcker, 2+2 timmar om dagen borde räcka, stöter du på problem så finns det youtube-kanaler och forum här på flashback.
Citera
2016-02-02, 14:44
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det är väl lite individuellt, du kanske skall läsa fysiken på 15 veckor, matematik 3c på fem veckor och matematik 4 på 10 veckor.
Även om kurserna börjar i mars så kan du ju sitta och plugga på rätt hårt nu i februari, bara köpa/låna relevanta böcker, 2+2 timmar om dagen borde räcka, stöter du på problem så finns det youtube-kanaler och forum här på flashback.

Ja men Fysik 1 ändrade jag till 15 veckor, sedan så är Matte 3c på 10 veckor. Jag har dock 2 problem nu, kursen i Fysik 1 slutar i Juli och sista dagen för att styrka bevis för behörigheten till att gå bastermin är 20:e juni och jag måste kolla upp med min fysiklärare i Komvux om det går att avsluta kursen tidigare, behöver visa att jag har godkänt I Fysik 1 och Matte 3c till KTH för att jag ska kunna gå på bastermin istället för basår då jag inte pallar sätta ner ett helt år och inte veta om jag kommer klara mig eller ej, då det gäller 4 kurser på basåret och 2 kurser på basterminen så är det ännu bättre att gå en bastermin för att sedan satsa hårt på dessa 2 kurser, Matte 4c och Fysik 2, så man kan garantera en plats på Civ ingenjör inom Industriell ekonomi!

Andra problemet är också att jag inte kan komma in i basterminen med det betyg jag har nu, inte heller kan jag komma in med högskoleprovet, dock ska jag råplugga till provet i april och där har jag en dilemma.. Bägge kurserna i Komvux börjar i Mars-April så det gäller att börja plugga på HP/ Fysik och Matte redan nu.. Vet ej vilket som kommer garantera mig ett gott resultat dock, fick 0,6 på tidigare högskoleprovet utan att ha pluggat och gick i gymnasiet då.
Senast redigerad av Azizok 2016-02-02 kl. 14:48.
Citera
2016-02-09, 01:27
Medlem
Ny fråga: Om man ansöker på Allmän linje... Måste man ansöka varje termin för allmän linje eller räcker det att ansöka en gång för både allmän linje & internat?
Citera
2016-02-09, 22:01
Medlem
Nej, ansöker du en gång avser det perioden tills du gått ut. Du kan dock behöva söka CSN fler än en gång såklart.

Jag anser att komvux på liten ort är bättre än folkhögskola. Folkhögskolor är bra för de som är mindre begåvade, som vill läsa lite vad dom vill och flumma runt. Du kommer inte ha en lika solid bas att stå på som om du läser på komvux anser jag. Det skiljer sig såklart från skola till skola. Där jag läst kan man inte läsa naturvetenskapliga kurser som kemi och fysik.

Dock är det nog lättare att få höga betyg, men svårare att komma in ändå då kvoten är mindre som någon redan nämnt.
Citera
2016-02-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Nej, ansöker du en gång avser det perioden tills du gått ut. Du kan dock behöva söka CSN fler än en gång såklart.

Jag anser att komvux på liten ort är bättre än folkhögskola. Folkhögskolor är bra för de som är mindre begåvade, som vill läsa lite vad dom vill och flumma runt. Du kommer inte ha en lika solid bas att stå på som om du läser på komvux anser jag. Det skiljer sig såklart från skola till skola. Där jag läst kan man inte läsa naturvetenskapliga kurser som kemi och fysik.

Dock är det nog lättare att få höga betyg, men svårare att komma in ändå då kvoten är mindre som någon redan nämnt.
Jag ska gå på en folkhögskola som har naturvetenskapliga ämnen, dock är dom skolorna väldigt få till antalet folkhögskolor över hela landet.
Citera
2016-02-11, 23:45
Medlem
sportaborts avatar
Läsa gymnasieutbildning på Komvux i 1-2 år och sen få jobb?

Hej, jag orkar inte gå in på detaljer allt för mycket så jag håller det kort, jag har ingen gymnasieutbildning och funderar på att plugga upp mig på Komvux, om jag pluggar 1-2 år, finns det goda chanser att få jobb då? Jag är inte så kräsen, vill mest ha ett jobb som jag överlever på.
Senast redigerad av sportabort 2016-02-12 kl. 00:17.
Citera
2016-02-11, 23:54
Medlem
Ja. Att bli undersköterska är det enklaste alternativet, alternativt svets eller något i den stilen.

Fast, du måste ju ha en avslutat utbildning så om du inte har några betyg alls från gymnasieskolan lär det ta 3 år. Det finns möjlighet på vissa skolor att läsa mer än heltid så att gå ut gymnasiet på 2 år är definitivt möjligt men yrkesutbildningarna brukar inte erbjuda den typen av flexstudier.
Citera
2016-02-11, 23:54
Bannlyst
Ärligt talat påverkar det inte i någon större utsträckning. Det är nog väldigt få arbetsgivare som är intresserade av att titta på betygen från gymnasiet.

Du skulle ju dock kunna slå två flugor i en smäll och välja en KY-utbildning.
Citera
2016-02-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ärligt talat påverkar det inte i någon större utsträckning. Det är nog väldigt få arbetsgivare som är intresserade av att titta på betygen från gymnasiet.

Du skulle ju dock kunna slå två flugor i en smäll och välja en KY-utbildning.

Fast en KY-utbildning kräver ju gymnasieutbildning så det låter ju lite efterblivet av dig att föreslå.
Citera
2016-02-12, 00:15
Bannlyst
Citat:
Fast en KY-utbildning kräver ju gymnasieutbildning så det låter ju lite efterblivet av dig att föreslå.
Jaha, nej då gäller inte det.

Då blir svaret nej. Att ha fullständiga betyg ökar inte chanserna nämnvärt.
Citera
2016-02-12, 00:17
Medlem
sportaborts avatar
Citat:
Ja. Att bli undersköterska är det enklaste alternativet, alternativt svets eller något i den stilen.

Fast, du måste ju ha en avslutat utbildning så om du inte har några betyg alls från gymnasieskolan lär det ta 3 år. Det finns möjlighet på vissa skolor att läsa mer än heltid så att gå ut gymnasiet på 2 år är definitivt möjligt men yrkesutbildningarna brukar inte erbjuda den typen av flexstudier.
Men detta gäller väl inte jobb som inte kräver en specifik utbildning? Alltså jobba på en affär, jobba på lager, jobba på badhus etc. Jag vill egentligen bara komma ut på arbetsmarknaden så snart som möjligt och vill kunna ha flera möjligheter, alltså t ex att jag skaffar nått jobb på ICA eller nått och sen pluggar på distans samtidigt och få nått bättre jobb i framtiden som kräver universitetsutbildning.

Som du kanske förstår är jag inte så kräsen, jag är väldigt bra på att leva snålt och är nöjd om jag bara har nån tusenlapp över efter alla nödvändigheter. Om jag bara har en egen lägenhet och fast arbete så är jag nöjd några år framöver tror jag.
Citera
2016-02-12, 00:26
Medlem
sportaborts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Jaha, nej då gäller inte det.

Då blir svaret nej. Att ha fullständiga betyg ökar inte chanserna nämnvärt.
Men man lär ju knappast få arbete om man inte har någon utbildning alls, att visa att man har godkänt i alla kärnämnen borde väl göra det lättare att få nått enkel jobb tycker man ju. Folk som sitter i kassan på ICA brukar väl generellt sett bara ha en gymnasieutbildning väl och då spelar det ingen roll vad för gymnasieutbildning man gått så länge man faktiskt är utbildad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in