2016-04-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Och de är inte enkla kurser, tänkte kurser där det slutar med siffran 1 som företagsekonomi 1 eller dylikt.. En inledande kurs
Men du säger ju att du behöver meritpoäng? Företagsekonomi 1 eller dylikt ger inte meritpoäng.
Citera
2016-04-11, 11:04
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Men du säger ju att du behöver meritpoäng? Företagsekonomi 1 eller dylikt ger inte meritpoäng.

Ja, ifs, men företagsekonomi 1 kan också ge meritpoäng till vissa program. Men huvudsaken är att kursen ska vara enkel och inte så svår!
Citera
2016-04-11, 11:05
Medlem
TheLightstones avatar
Ar det inte sa att vissa kurser ger meritpoang for specifika universitets/hogskoleprogram? Jag hade vissa kurser, tex CAD B, som gav meritpoang pa ingenjorsprogrammen, men inte tex Civilekonomprogrammet.

Sa det beror pa vad du vill soka, annars ar det val bara sprak som ger en omfattande merit?

Vet inte om det har andrats med det nya betygssystemet dock.
Citera
2016-04-11, 11:24
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Ar det inte sa att vissa kurser ger meritpoang for specifika universitets/hogskoleprogram? Jag hade vissa kurser, tex CAD B, som gav meritpoang pa ingenjorsprogrammen, men inte tex Civilekonomprogrammet.

Sa det beror pa vad du vill soka, annars ar det val bara sprak som ger en omfattande merit?

Vet inte om det har andrats med det nya betygssystemet dock.

Ja precis du har rätt, kanske jag borde nämna att jag är mest intresserad för ekonomiska program även om jag gick på naturprogrammet vilket inte var min grej. Är dock för övrigt även också intresserad för civ ingenjör industriell ekonomi.
Citera
2016-04-11, 12:11
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Ja precis du har rätt, kanske jag borde nämna att jag är mest intresserad för ekonomiska program även om jag gick på naturprogrammet vilket inte var min grej. Är dock för övrigt även också intresserad för civ ingenjör industriell ekonomi.

Mitt tips ar att kolla upp vilka program du ar intresserad av forst och kolla vilken kurser som ger merit for det programmet, det ska finnas en sida som heter meritvarde.se eller nagot sant dar du kan kolla, det brukar aven sta pa universitetets/hogskolans sida.

Jag gick teknik sa dar ingick en hel del kurser som gav merit for ingenjorsprogram, jag kan tipsa om att CAD och datorkunskap ar enkla kurser. Aven teknikhistoriska kurser, kommer inte ihag vad de hette men typ ''Teknik, organisationer och utveckling''. Sadana kurser brukar vara enkla och ger ofta merit till ingenjorsprogram om du ar intresserad av det. Till ekonomiprogram skadar det inte att ha extra matte i bagaget, aven om de hogre mattekurserna ar ganska svara enligt mig, de ger ocksa merit om jag inte har fel.
Citera
2016-04-11, 17:52
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Mitt tips ar att kolla upp vilka program du ar intresserad av forst och kolla vilken kurser som ger merit for det programmet, det ska finnas en sida som heter meritvarde.se eller nagot sant dar du kan kolla, det brukar aven sta pa universitetets/hogskolans sida.

Jag gick teknik sa dar ingick en hel del kurser som gav merit for ingenjorsprogram, jag kan tipsa om att CAD och datorkunskap ar enkla kurser. Aven teknikhistoriska kurser, kommer inte ihag vad de hette men typ ''Teknik, organisationer och utveckling''. Sadana kurser brukar vara enkla och ger ofta merit till ingenjorsprogram om du ar intresserad av det. Till ekonomiprogram skadar det inte att ha extra matte i bagaget, aven om de hogre mattekurserna ar ganska svara enligt mig, de ger ocksa merit om jag inte har fel.

Jo men precis, fast jag är öppen för all förslag. Kan vara allt från hemkunskap till idrott till you name it.
Citera
2016-04-11, 20:42
Medlem
Du verkar inte ha så stor koll. Ingen av de utbildningar du diskuterar ger meritpoäng.
Citera
2016-04-11, 22:16
Avslutad
Universitetsprogram heltid + Komvux

Hej!

Har sökt till ett program nu med start HT-16 och kommer troligtvis komma in.

Samtidigt som jag läser det programmet som är på 180 HP och heltid skulle jag vilja läsa en universitetskurs på 15 HP som dock kräver att man är behörig i Matematik 3 och jag är bara behörig i Matematik 2 vilket räckte för programmet jag sökt till.

För att kunna läsa till den kursen vid sidan av programmet måste jag alltså lyckas bli behörig i Matematik 3 också. Om jag kommer in på programmet vill jag ju inte tacka nej för att läsa Komvux istället men samtidigt skulle det öka värdet av mitt program enormt om jag kan läsa till denna 15 HP kursen också.

Jag undrar därför om någon annan varit i samma sits, hur gick det för er? Är det genomförbart? Är jag galen som ens funderar på detta?
Citera
2016-04-11, 22:50
Medlem
Största frågan är om du hinner med att börja en kurs på komvux, avsluta den innan sista kompletteringsdatum och sen få en godkänd ansökan för att läsa 150%.

Det går nog tidsmässigt om byråkratin klaffar.
Citera
2016-04-11, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Största frågan är om du hinner med att börja en kurs på komvux, avsluta den innan sista kompletteringsdatum och sen få en godkänd ansökan för att läsa 150%.

Det går nog tidsmässigt om byråkratin klaffar.

Alltså jag måste ju inte läsa 15 HP kursen nu direkt under hösten, den kan jag ju läsa när som egentligen under de 3 åren som programmet pågår, tänker jag. 15 HP kursen körs varje HT och VT.
Citera
2016-04-12, 20:19
Medlem
Azizoks avatar
Lätta kurser på komvux?

Finns det någon enkel kurs på komvux som man pluggar på distans på NTI skolan, komvux? Kan vara 50/100 poäng spelar ingen roll!
Citera
2016-04-12, 20:23
Medlem
Celiakis avatar
Gör prövning i datorkunskap
http://asovuxengymnasium.stockholm.se/provningstider-anmalan-vt-2016

Absolut den lättaste kursen jag någonsin gjort
ett provtillfälle 100 poäng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto