2017-11-25, 07:36
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
Du ska antingen ha en examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller examen från ett gymnasialt yrkesprogram och ha läst kurserna svenska 2, svenska 3 samt engelska 6.

För att se vad som krävs för att få högskoleförberedande respektive yrkesexamen från komvux så kan du läsa dessa två PDF:er från Skolverket:

https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.214755!/Gymnasieexamen_poang_hogskoleforberedande.pdf
https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.205592!/Gy_examen5.pdf

Att döma av dokumentet för högskoleförberedande examen så måste jag alltså läsa kurser i historia och religion. Kurser i historia har dock min handledare inte sagt något om, och det är alltså som vanligt... ingen vet något, och alla säger olika! Jag blir så jävla trött!!

Tack för ditt svar i alla fall och länkarna!
Citera
2017-12-17, 20:08
Medlem
Hur ansöker jag till komvux distans?

https://komvux.stockholm.se/vux/vux/Start här t.ex ansöker jag bara till en kurs eller komvux distans som helhet skriver in mig på det?

Hur gör jag?
Citera
2017-12-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aventusen
https://komvux.stockholm.se/vux/vux/Start här t.ex ansöker jag bara till en kurs eller komvux distans som helhet skriver in mig på det?

Hur gör jag?

Klicka på "Kursutbud" och ställ in filter på "Endast distans". Sen söker du precis som vanligt.
Citera
2017-12-17, 23:49
Medlem
Fråga kring att plugga komvux

Hej, 2 frågor kring komvux, uppskattas enormt!

Fråga 1: håller på ansöka till kurser via komvux, undrar nu ibland finns det kurser t.ex på hermods ibland jensen osv, kan man välja kurser hos både (distans) eller måste man ta på samma skola? Tänker sen ''slutbetyget/gymnasieexamen" om de måste vara på samma skola allt pluggas, eller kvittar det?

Fråga nummer 2, kan jag exempelvis ta 2 kurser under samma period fast på annan skola dvs tex:

svenska 3 på hermods
svenska 2 på jensen
under samma period t.ex 19mars-25april?
Citera
2017-12-18, 00:54
Medlem
Du kan blanda precis hur du vill, både när det gäller att studera vid olika skolor samt att samla till giltigt betyg från flera skolor - inga problem.

Du kan däremot inte börja läsa vissa kurser om inte förkunskapskraven är avklarade först. Du kan till exempel inte läsa Matte 2 och 3 samtidigt, utan du måste läsa 3 efter att 2:an är avklarad. Undantag dock om du läst kurserna tidigare för du får läsa upp IG-betyg i vilken ordning du vill.
Citera
2017-12-18, 01:03
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-12-18, 01:31
Medlem
Jag gick till bibblan och lät någon kvinna på andra våningen sätta in mig på en Svenska 3 Distans kurs som jag gjorde på under 10 veckor

Tror det hette Nti ifall du är intresserad.
Citera
2017-12-19, 04:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du kan blanda precis hur du vill, både när det gäller att studera vid olika skolor samt att samla till giltigt betyg från flera skolor - inga problem.

Du kan däremot inte börja läsa vissa kurser om inte förkunskapskraven är avklarade först. Du kan till exempel inte läsa Matte 2 och 3 samtidigt, utan du måste läsa 3 efter att 2:an är avklarad. Undantag dock om du läst kurserna tidigare för du får läsa upp IG-betyg i vilken ordning du vill.
Det stämmer inte, man kan läsa kurserna parallellt. Faktum är att man inte behöver ha läst de tidigare kurserna alls, så om en utbildning kräver t ex Matte 4 för att vara behörig så behöver man inte ha läst Matte 2 och 3 utan bara just matte 4.
Citera
2017-12-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det stämmer inte, man kan läsa kurserna parallellt. Faktum är att man inte behöver ha läst de tidigare kurserna alls, så om en utbildning kräver t ex Matte 4 för att vara behörig så behöver man inte ha läst Matte 2 och 3 utan bara just matte 4.

Hemkommunen måste bevilja din ansökan och jag vet inte hur det ser ut i andra kommuner men den jag bor i beviljar inte ansökan till Matte 3 om det inte finns ett godkänt betyg i Matte 2 för eleven som söker.
Citera
2017-12-27, 02:57
Medlem
Hur tackar man ja till studier i komvux??

Hej jag har lite småpanik för jag har 4 dagar och tacka ja till min antagning i komvux men jag har ej fått en länk där jag kan tacka ja till de utbildningarna jag blivit antagen till så jag undrar om någon vet hur jag ska ta mig till väga??
Citera
2017-12-27, 03:09
Medlem
Bonnatorps avatar
Normala kommuner skickar bara ett brev om att du är antagen, och sedan går man till angiven plats på angiven tid.
Ring studievägledaren för din efterblivna kommun som kräver detta, de vet bättre än vi vad det är de vill ha.

För du har väl telefon?
Citera
2017-12-27, 03:33
Medlem
Mejla en person som är kopplad till skolan på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in