2016-01-26, 20:32
Medlem
Att läsa på komvux är inte så dumt. Det är antagligen lite lättare till och med.

Skiter det sig ändå kan du ju alltid ta hjälp av en spökskrivare. Som ekonom kommer du inte kunna räkna ändå
Citera
2016-01-28, 14:25
Medlem
Om jag läser 400 poäng på 5 veckor och sedan kanske 100poäng på nästkommande 15veckor, räknas det som att jag har studerat i 100% studietakt i 20 veckor då?
Citera
2016-01-28, 23:56
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeostasis
Hur lång tid tar det att komplettera ungefär 10 ämnen? Har B i dessa ämnen och vill ha A. Tog studenten förra sommaren.

Är det mest inlämningar eller är det många prov i t.ex. biologi?

Är det nationella prov som gäller vid matematik och språk?

Ifall du fortfarande söker svar, så tar det ungefär 1 år att läsa in 10 ämnen, ifall du håller dig till 5 ämnen per termin, vid matematik, engelska och svenska så ingår nationella prov precis som i gymnasiet.
Citera
2016-01-29, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Om jag läser 400 poäng på 5 veckor och sedan kanske 100poäng på nästkommande 15veckor, räknas det som att jag har studerat i 100% studietakt i 20 veckor då?

Jag satt i en liknande situation själv förra terminen och CSN sa att det inte spelade nån roll utan bara hur många poäng man läser under tiden man söker bidrag/lån för; däremot så vet jag inte om det går att läsa 200% i 10 veckor för att få pengar i 20 veckor.
Citera
2016-02-01, 12:45
Medlem
Azizoks avatar
Komvux, kurs?

Tjena,

Det är så att jag ska ansöka kurs nu och jag har bestämt mig för att välja Fysik 1 och Matte 3c, detta bara för att sedan kunna välja bastermin på KTH för att bli Civilingenjör inom industriell ekonomi. Jag missade ansökningen förra året så bara för det vill jag hinna ikapp och komplettera dessa 2 kurser för att sen ta basterminen och plugga Matte 4c och Fysik 2. Kurserna på komvux börjar i Mars.

Kan redan nu säga att Matte och Fysik aldrig har varit min starka sida, var väldigt lat i gymnasiet och gick ut med 7F, 750p. Bland annat Kemi 2 och Biologi 2.

Jag har dessutom blivit intresserad i Civilekonom programmet, ska göra högskoleprovet i April för att bli behörig sedan när jag har godkänd i Matte 3c, så det blir antingen civilingenjör eller civilekonom bastermin.

Nu vill jag veta ifall det ska kunna gå och studera Fysik 1 och Matte3c samtidigt på komvux? Hur svårt är det?

Tackar i förhand för ditt svar
Citera
2016-02-01, 12:59
Medlem
Givetvis ska det gå, om skolan i din närhet erbjuder kurserna förstås. Det är svåra kurser som kommer innebära mycket studier från din sida, men pluggar du behöver du inte vara ett geni för att få betyg.
Citera
2016-02-01, 13:31
Medlem
Azizoks avatar
Studierna är på distans, glömde nämna det, men förutom hjälp från lärare.. Hur hjälper man sig själv bäst? På vilket sätt lär man sig bäst under distansstudier att vara rutinerad, och att allt går smidigt? Studieteknik?
Citera
2016-02-01, 14:42
Medlem
Kan bara säga att fysiken på basterminen är svår om man inte har fått med sig rätt verktyg från fysik 1
Citera
2016-02-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie
Kan bara säga att fysiken på basterminen är svår om man inte har fått med sig rätt verktyg från fysik 1

Tror även att man måste ha kemi 1 med i bagaget, eller läser man tre kurser under basterminen?
Citera
2016-02-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Tjena,

Det är så att jag ska ansöka kurs nu och jag har bestämt mig för att välja Fysik 1 och Matte 3c, detta bara för att sedan kunna välja bastermin på KTH för att bli Civilingenjör inom industriell ekonomi. Jag missade ansökningen förra året så bara för det vill jag hinna ikapp och komplettera dessa 2 kurser för att sen ta basterminen och plugga Matte 4c och Fysik 2. Kurserna på komvux börjar i Mars.

Kan redan nu säga att Matte och Fysik aldrig har varit min starka sida, var väldigt lat i gymnasiet och gick ut med 7F, 750p. Bland annat Kemi 2 och Biologi 2.

Jag har dessutom blivit intresserad i Civilekonom programmet, ska göra högskoleprovet i April för att bli behörig sedan när jag har godkänd i Matte 3c, så det blir antingen civilingenjör eller civilekonom bastermin.

Nu vill jag veta ifall det ska kunna gå och studera Fysik 1 och Matte3c samtidigt på komvux? Hur svårt är det?

Tackar i förhand för ditt svar

Ja det går och det är väldigt vanligt tror jag, när jag läste Fysik A så läste ca hälften av de i min klass Matematik C samtidigt.
Jag vet inte när du kan börja, men om du kan så läs matematik 3c och fysik 1 på 10 veckor parallellt och sen matematik 4 på 5 veckor så blir du klar med de kurserna du behöver (eller saknar du poäng?)
Citera
2016-02-02, 06:48
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie
Tror även att man måste ha kemi 1 med i bagaget, eller läser man tre kurser under basterminen?

Man läser Matte 4c och Fysik 2 på basterminen, men det är många som har klarat basterminen så jag tror inte det ska vara något problem för mig. Hoppas jag iaf
Citera
2016-02-02, 06:54
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Ja det går och det är väldigt vanligt tror jag, när jag läste Fysik A så läste ca hälften av de i min klass Matematik C samtidigt.
Jag vet inte när du kan börja, men om du kan så läs matematik 3c och fysik 1 på 10 veckor parallellt och sen matematik 4 på 5 veckor så blir du klar med de kurserna du behöver (eller saknar du poäng?)

Om man vill utbilda sig till Civilingenjör inom Industriell ekonomi genom basterminen så kan man ha både Godkänd och Icke Godkänd på Matte 3c, Matte 4c, Fysik 1 och Fysik 2 och Kemi 1. Men jag vill helst inte läsa Matte 4c på komvux för att jag kan ej klara mig själv på den kursen självständigt, kommer behöva hjälp på basterminen dvs om det är så att jag blir behörig för och medverka på basterminen.

Frågan är om det är realistiskt och läsa in alla fysikens lagar i Fysik 1 kursboken samtidigt som man läser Matte 3c boken som är på cirka 200 sidor med olika regler där också... 10 veckor? Är slutbetyg på kursen baserat på inlämning av läxor och sådant eller?

Men för och svara på din slutliga fråga, ja, jag har inte behörigheten för och börja på någon bra program för att jag har 7F, 750p, bl.a. gymnasiearbetet som jag för nuvarande läser på komvux. Sedan så tänkte jag göra högskoleprovet nu i April för att bli behörig till basterminen, har köpt ''Den kompletta guiden till högskoleprovet'' boken av Lukas och Nils Holmegaard, så jag hoppas att jag kan få 1,0 på högskoleprovet så jag kan börja på basterminen, annars måste jag göra massa prövning på mina kurser och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in