2020-03-09, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terwaloo
Det verkar som att de helst vill att man har tidigare erfarenhet av vården? Trodde väl aldrig denna dagen skulle komma att Komvux inte längre är för alla. De verkar stoppa dem som inte har några andra val än att läsa det du vill läsa genom att ifrågasätta varför man inte redan kommit i kontakt med vårdyrket.
Men att du har slutbetyg är i alla fall en bit på vägen.
Sedan prioriteras en viss grupp så det kan det också försvåra.
Men stirra dig inte blind på vårdyrket utan försök hitta andra alternativ också. Läs vad de har så kanske ett intresse plötsligt dyker upp och som du aldrig tänkt på tidigare.
Ja de kanske underlättar om man söker lite sommarjobb inom vården?

Kanske går före om man är sjukskriven för utbrändhet på jobbet och är tvungen att byta yrke..
Citera
2020-03-09, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja de kanske underlättar om man söker lite sommarjobb inom vården?

Kanske går före om man är sjukskriven för utbrändhet på jobbet och är tvungen att byta yrke..

Det kan du göra! Jag har sett att de redan nu vill ha in semestervikarier så anmäl ditt intresse så ökar dina chanser att komma in på utbildningen.
Och glöm inte att kolla vad de har i övrigt. Jag själv gjorde så och kunde tänka mig fler yrken än jag var medveten om.
Citera
2020-03-09, 17:07
Medlem
Citat:
Det kan du göra! Jag har sett att de redan nu vill ha in semestervikarier så anmäl ditt intresse så ökar dina chanser att komma in på utbildningen.
Och glöm inte att kolla vad de har i övrigt. Jag själv gjorde så och kunde tänka mig fler yrken än jag var medveten om.
Japp problemet är att jag har en fast anställningen men är så less på de.
Citera
2020-03-09, 17:15
Avslutad
Citat:
Japp problemet är att jag har en fast anställningen men är så less på de.

Okej. Men visst får du väl ansöka, och komma in, innan du avslutar den anställningen?
Eller får man inte göra så?:-/
Citera
2020-03-09, 17:44
Medlem
Citat:
Okej. Men visst får du väl ansöka, och komma in, innan du avslutar den anställningen?
Eller får man inte göra så?:-/
Ja så klart..
Citera
2020-03-10, 16:42
Medlem
darknecessitiess avatar
Citat:
Jag har slutbetyg ifrån gymnasiet men vill omskola mig helt och läsa vård programmet på komvux. Är det svårt att komma in?
Vad är det du vill läsa inom vården som lockar?
Kommer du inte in på komvux så har yh ganska många utbildningar inom vården, varav några är på distans.
Citera
2020-03-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darknecessities
Vad är det du vill läsa inom vården som lockar?
Kommer du inte in på komvux så har yh ganska många utbildningar inom vården, varav några är på distans.
Ja t undersköterska inom hemvården.
Citera
2020-03-18, 22:32
Medlem
Komvux och Folkhögskolan är jättekomplicerat! Hjälp mig förstå, snälla!

Hej,

1. Vad är skillnaden mellan Komvux och Folkhögskolan?

2. Varför göra livet komplicerat och både ha Komvux och Folkhögskolan istället för bara en av dom? (de uppfyller ändå samma funktion?)

3. När man läser på nätet om Komvux så verkar det som om man kan läsa en hel "gymnasielinje" men när man pratar med syv så får man höra att nej... det går inte till så utan man tar små kurser i taget?!?!?!?

4. När man läser på nätet kan man också få uppfattningen om att det tar ungefär 8 månader att på heltid klara av en hel gymnasielinje... när man pratar med syv så är det 2 år?????!!!!!!!

SÅ JÄVLA KOMPLICERAT ALLTIHOPA!!! HJÄLP KÄRA NÅN!

Tack snälla!
Citera
2020-03-18, 22:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Hej,

1. Vad är skillnaden mellan Komvux och Folkhögskolan?

2. Varför göra livet komplicerat och både ha Komvux och Folkhögskolan istället för bara en av dom? (de uppfyller ändå samma funktion?)

3. När man läser på nätet om Komvux så verkar det som om man kan läsa en hel "gymnasielinje" men när man pratar med syv så får man höra att nej... det går inte till så utan man tar små kurser i taget?!?!?!?

4. När man läser på nätet kan man också få uppfattningen om att det tar ungefär 8 månader att på heltid klara av en hel gymnasielinje... när man pratar med syv så är det 2 år?????!!!!!!!

SÅ JÄVLA KOMPLICERAT ALLTIHOPA!!! HJÄLP KÄRA NÅN!

Tack snälla!

1.
Du kan väl se komvux och Folkhögskola som samma sak då.

2.
För folk är idioter så gör dom sånt här.

3.
Man tar kurs för kurs, men man räknar in kurserna i en gymnasieutbildning. Egentligen precis som i gymnasieskolan. Bara det att i gymnasiet så gör skolan och lärarna det åt dig. På komvux så måste du pussla själv och se till så att du har alla obligatoriska kurser för att det skall räknas som en gymnasieutbildning.

4.
8 månader har jag aldrig hört. Men det borde vid lite hårda tag gå på mellan 1½ - 2 år. Det är ändå lätt värt det. Alternativet är att du säljer böj i gatuhörnet och får en kula mellan ögonen innan din 25 års dag. Du väljer själv.
Citera
2020-03-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
1.
Du kan väl se komvux och Folkhögskola som samma sak då.

2.
För folk är idioter så gör dom sånt här.

3.
Man tar kurs för kurs, men man räknar in kurserna i en gymnasieutbildning. Egentligen precis som i gymnasieskolan. Bara det att i gymnasiet så gör skolan och lärarna det åt dig. På komvux så måste du pussla själv och se till så att du har alla obligatoriska kurser för att det skall räknas som en gymnasieutbildning.

4.
8 månader har jag aldrig hört. Men det borde vid lite hårda tag gå på mellan 1½ - 2 år. Det är ändå lätt värt det. Alternativet är att du säljer böj i gatuhörnet och får en kula mellan ögonen innan din 25 års dag. Du väljer själv.
Hur fan ska jag pyssla ihop det? varför i helvete finns inga "färdiga utbildningar" som i gymnasiet???
Citera
2020-03-18, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Hur fan ska jag pyssla ihop det? varför i helvete finns inga "färdiga utbildningar" som i gymnasiet???
För att det ska vara komplement, inget alternativ som istället för.

Det kan ju inte vara alltför svårt att ta fram vilka kurser som krävs för full gymnasie och sen utgå från det. Den infon finns ju lite överallt.

Du kan säkert korta ner tiden från 2 år något om du läser på och kanske väljer att göra prövningar i vissa kurser vid sidan av schema sas. Man har ju kite olika lätt för vissa ämnen.
Citera
2020-03-18, 23:35
Medlem
Hoppeloppans avatar
Komvux står för kommunal vuxenutbildning. Där finns utbildning på grund- och gymnasieskolenivå dvs att du kan läsa in grundskola och gymnasium och få behörighet till högskola/universitet, beroende på vilka kurser du väljer. Du kan tex läsa in kurser du har ig i från gymnasiet och komplettera din behörighet. Kraven för att komma in på komvux varierar, beroende på om det är fortsättning på en tidigare kurs inom samma ämne (från gymnasiet) eller inte, vad man har för bakgrund osv. De med sämre betyg brukar få plats före personer med färdig gymnasieutbildning beroende på vilken linje du går och vilken kurs du väljer att läsa. Har du tex läst estet på gymnasiet och sedan söker in till komvux vårdprogram för att bli undersköterska är det större chans att du kommer in än om du skulle läst tex vård och omsorg.

Folkhögskola är en annorlunda skolform. Där finns mer allmänna kurser och särskilda kurser. Allmän kurs går man varierar mellan ett till tre år om man vill läsa in sin gymnasiekompetens. Särskilda kurser kan vara kurser inom t ex bild, konst etc. Eftergymnasiala utbildningar som tex fritidsledare finns på folkhögskolan och kräver behörighet genom gymnasiet (alternativt annat som t ex genom komvux eller folkhögskolans allmänna kurs) Kraven variera här med, brukar stå i information om kursen/utbildningen i fråga.

Där finns även yrkeshögskola som du kan läsa, där du kan läsa och få utbildning inom ett specifikt yrke. Finns allt från svetsare, plåtslagare, arbetsledare, fritidspedagog, ingenjör till tekniker. Men oftast behöver du uppfylla viss behörighet beroende på vilket yrke du vill utbilda dig inom.
Du kan kolla mer tex här: https://www.yrkeshogskolan.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in