2014-01-08, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LumpYourHead
Någon som kan förklara för mig vad Matte 2a, 2b och 2c betyder?

Har du godkänt i alla ämnen förutom Matematik B från skolan så räcker det att du läser upp de särskilda ämnena som krävs för behörighet till den kurs eller program som du söker till. Ska du tex läsa till sjuksköterska så krävs det att du har grundläggande behörighet vilket du borde ha om det stämmer att du har godkänt i allt annat. Sen så behöver du godkänt i Matematik B och Naturkunskap B eller det som motsvarar Naturkunskapen vilket är (Biologi A, Fysik A, Kemi A) eller om du nu har läst omvårdnadsprogrammet så motsvarar medicinsk grundkurs och omvårdnad detta.

Ska du däremot söka tex till psykologprogrammet så krävs det endast grundläggande behörighet och sedan Matematik B. Matematik 2a/b/c motsvarar alla Matematik B men läser du Matematik 2a så blir du inte behörig att läsa matematik 3b/c. Därför är det bäst att du läser Matematik 2b om det nu är det enda som du behöver. Eller så kan du göra en prövning för Matematik B då du får gå till någon provsal och göra provet. Har du IG sen innan så är det gratis men har du godkänt så kostar det 500 kr.
Citera
2014-01-08, 19:34
Medlem
Lecapitaines avatar
Någon som kan berätta hur det är att läsa på komvux, har man lektioner, läxor etc eller kommer man bara dit och skriver prov?
kommer nämligen läsa kemi 1 och fysik 1 under våren.
Citera
2014-01-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Någon som kan berätta hur det är att läsa på komvux, har man lektioner, läxor etc eller kommer man bara dit och skriver prov?
kommer nämligen läsa kemi 1 och fysik 1 under våren.

Det hela beror på vilken skola du söker till vilket du väljer när du söker kursen. Beroende på vart du bor i landet så finns det mer att välja ifrån. Oftast är det att man går 1-2 dagar varje vecka för resp ämne eller att du helt enkelt läser allt på distans vilket faktiskt är mycket bättre och skönare än vad många tror. Du får då logga in på deras sida och får en massa uppgifter att göra för varje kapitel osv. När du säger "läxor" så är det rätt självklart att du ska läsa och göra de uppgifter du gör hemma eller vart du nu än föredrar att arbeta om det nu så är skolans datorsal eller dylikt. Du går inte dit för att sitta och "räkna" eller göra något utan det är föreläsningar och det förväntas att du som vuxen tar ditt egna ansvar och läser på. Hur många uppgifter som ska göras beror på ämnet men oftast brukar det vara 1-2 små uppgifter eller en stor och sedan ett skriftligt prov. Är det ett litet ämne så kan det variera med att det endast görs ett prov eller en uppsats.

När det gäller ämnen som biologi, fysik och kemi så brukar det vara föreläsningar och obligatoriskt lab deltagande. När det gäller distans så får man oftast välja om man vill göra det hemma själv eller att man får göra det hos skolan med läraren.
Senast redigerad av Raizen 2014-01-08 kl. 19:53.
Citera
2014-01-08, 19:45
Medlem
LumpYourHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raizen
Har du godkänt i alla ämnen förutom Matematik B från skolan så räcker det att du läser upp de särskilda ämnena som krävs för behörighet till den kurs eller program som du söker till. Ska du tex läsa till sjuksköterska så krävs det att du har grundläggande behörighet vilket du borde ha om det stämmer att du har godkänt i allt annat. Sen så behöver du godkänt i Matematik B och Naturkunskap B eller det som motsvarar Naturkunskapen vilket är (Biologi A, Fysik A, Kemi A) eller om du nu har läst omvårdnadsprogrammet så motsvarar medicinsk grundkurs och omvårdnad detta.

Ska du däremot söka tex till psykologprogrammet så krävs det endast grundläggande behörighet och sedan Matematik B. Matematik 2a/b/c motsvarar alla Matematik B men läser du Matematik 2a så blir du inte behörig att läsa matematik 3b/c. Därför är det bäst att du läser Matematik 2b om det nu är det enda som du behöver. Eller så kan du göra en prövning för Matematik B då du får gå till någon provsal och göra provet. Har du IG sen innan så är det gratis men har du godkänt så kostar det 500 kr.
E = Godkänt:
'' Den som är elev i gymnasieskolan får dock inte genomgå prövning i en kurs eller ett gymnasiearbete, om eleven har fått minst betyget E på kursen eller gymnasiearbetet. Prövning får göras bara hos en huvudman som anordnar den aktuella kursen eller, när det gäller gymnasiearbete, utbildning inom det kunskapsområde som gymnasiearbetet avser. '' Alltså kan jag inte göra en prövning utan måste studera om skiten.. Blää
Citera
2014-01-08, 19:55
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Det hela beror på vilken skola du söker till vilket du väljer när du söker kursen. Beroende på vart du bor i landet så finns det mer att välja ifrån. Oftast är det att man går 1-2 dagar varje vecka för resp ämne eller att du helt enkelt läser allt på distans vilket faktiskt är mycket bättre och skönare än vad många tror. Du får då logga in på deras sida och får en massa uppgifter att göra för varje kapitel osv. När du säger "läxor" så är det rätt självklart att du ska läsa och göra de uppgifter du gör hemma eller vart du nu än föredrar att arbeta om det nu så är skolans datorsal eller dylikt. Du går inte dit för att sitta och "räkna" eller göra något utan det är föreläsningar och det förväntas att du som vuxen tar ditt egna ansvar och läser på.

Hmmmmm... Såg inte förrän nu att detta var en rätt gammal tråd.
ok, tackar. När jag menar läxor så menar jag om det är som på gymnasiet att man har läxförhör och dylikt varje vecka eller om det som på universitetet två/tre examinationsmoment och frivilliga föreläsningar. Men jag antar att komvux är lite som gymnasiet då det faktiskt är gymnasiekurser man läser?
Citera
2014-01-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LumpYourHead
E = Godkänt:
'' Den som är elev i gymnasieskolan får dock inte genomgå prövning i en kurs eller ett gymnasiearbete, om eleven har fått minst betyget E på kursen eller gymnasiearbetet. Prövning får göras bara hos en huvudman som anordnar den aktuella kursen eller, när det gäller gymnasiearbete, utbildning inom det kunskapsområde som gymnasiearbetet avser. '' Alltså kan jag inte göra en prövning utan måste studera om skiten.. Blää

Det du skrev ovan gäller bara om du nu går i gymnasiet vilket jag antar att du inte gör? Annars så gäller det jag skrev innan att du får göra en prövning gratis om du har F = icke godkänt i ämnet. Om du har godkänt så får du betala 500 kr för prövningen. Däremot kan du inte läsa om kursen på komvux om du redan har godkänt i ämnet. Det enda sättet för dig att höja ett betyg blir då alltså att betala och göra prövningen.
Senast redigerad av Raizen 2014-01-08 kl. 19:58.
Citera
2014-01-08, 20:03
Medlem
Citat:
ok, tackar. När jag menar läxor så menar jag om det är som på gymnasiet att man har läxförhör och dylikt varje vecka eller om det som på universitetet två/tre examinationsmoment och frivilliga föreläsningar. Men jag antar att komvux är lite som gymnasiet då det faktiskt är gymnasiekurser man läser?

Det är nästan alltid föreläsningar men ibland kan det förekomma att läraren hjälper till men detta är inget du ska förvänta dig. Läxförhör eller något liknade förekommer inte och de uppgifter du gör skickar du helt enkelt in till läraren. Föreläsningarna kan variera för vissa då om du är van att läsa så kan det kännas rätt meningslöst att behöva gå till skolan och slösa bort 2-3 timmar på att gå igenom några kapitel när du lika gärna kan stanna hemma och göra det själv. Sen varierar det bland skolor som är petiga med närvaro för att få CSN och det är därför jag brukar rekommendera att läsa på distans istället.

Komvux är mer lik högskolan än gymnasiet då du går dit för att lyssna och sedan pluggar hemma.
Senast redigerad av Raizen 2014-01-08 kl. 20:08.
Citera
2014-01-08, 20:34
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Det är nästan alltid föreläsningar men ibland kan det förekomma att läraren hjälper till men detta är inget du ska förvänta dig. Läxförhör eller något liknade förekommer inte och de uppgifter du gör skickar du helt enkelt in till läraren. Föreläsningarna kan variera för vissa då om du är van att läsa så kan det kännas rätt meningslöst att behöva gå till skolan och slösa bort 2-3 timmar på att gå igenom några kapitel när du lika gärna kan stanna hemma och göra det själv. Sen varierar det bland skolor som är petiga med närvaro för att få CSN och det är därför jag brukar rekommendera att läsa på distans istället.

Komvux är mer lik högskolan än gymnasiet då du går dit för att lyssna och sedan pluggar hemma.
Ingår nationella prov från gymnasiet i kemi1 och fysik1 som examinationsmoment?
Citera
2014-01-09, 20:50
Medlem
Om jag gör en prövning på en kurs jag inte haft tidigare och den är inte heller för att få behörighet kan den höja snittet om jag tex få ett C på den?
Citera
2014-01-10, 14:13
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ingår nationella prov från gymnasiet i kemi1 och fysik1 som examinationsmoment?
Ja, det gör det.

Ni har även ett labbprov som startades förra terminen.
Citera
2014-01-11, 05:50
Bannlyst
Att göra prövning i en kurs, vad jag förstått så måste man läsa in väldigt mycket på kort tid, ungefär som att läsa på distans men med mindre tid?
Citera
2014-01-11, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Att göra prövning i en kurs, vad jag förstått så måste man läsa in väldigt mycket på kort tid, ungefär som att läsa på distans men med mindre tid?

Väldigt mycket är det väl inte för de flesta ämnen. De flesta består bara av en bok med ca 150-250 sidor eller något liknade. Bästa är väl att du tar prövningen 4-8 veckor framåt så att du hinner gå igenom boken ordentligt. Det är bara på en gymnasienivå och många överskattar alltid hur svåra proven är. Är det något ämne som har nationella prov som många grundämnen har så är det dessa du gör och då är det helt enkelt bara att ladda ner gamla prov och öva.

Fördelen med distans är att du ibland beroende på ämnen får göra en massa uppgifter istället för ett skriftligt prov men annars är de ändå rätt lika varandra. Se bara till så att du tar den kurslitteratur som står i instruktionerna så brukar det oftast bara vara det som sticker ut mest i varje kapitel.
Senast redigerad av Raizen 2014-01-11 kl. 06:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in