2009-10-07, 21:25
Medlem
gaylord77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har for mig att man inte tillats ha bockerna nar man skriver prov i Biologi. Inte franska heller for den delen. Inte for att de kan kontrollera det, men anda.

Har inte läst något av dom ämnena på distans så kan inte uttala mig om det. Men det vore ju löjligt för det är ju som du säger, skriver man provet hemma kan ju ingen se vad man använder för hjälp till provet.

Och lycka till ts igen! Dom brukar ha fördröjning på nån månad innan du får börja med kursen från det att du har anmält dig, så försök få in alla papper innan denna månaden är slut. Datumen har nog iofs att göra med vilken kommun du tillhör.
Citera
2009-10-07, 21:36
Medlem
slrslrs avatar
Hmm mycket tycks ha ändrats på de senaste två åren jag studerade distans. Bor i göteborgsområdet och 2007 så pluggade jag upp min Fysik A. Allt var på distans via NTI och det var inga som helst konstigheter, man hade inlämningsuppgifter varje vecka och ett prov då och då. Träffade aldrig min lärare och tror jag pratade med honom sammanlagt tre gånger i telefon under de 10 veckor jag studerade Fysiken.

Skall nu ge mig på Matte C, var inne på komvux hemsida och försöker söka det på distans men det går tydligen inte. Jag skickar iväg ett mail där jag frågar varför man kan söka NTI distans på komvux hemsida. Svaret jag fick var detta :

"Hej. Du får söka Matte C kursen sedan kommer skolan att kalla dig till ettb informationsmöte där ni kommer att gå igenom hur du vill läsa kursen. det finns ingen ren distansutbildning längre utan det kommer att vara en del obligatoriska träffar på skolan.

Någon som vet vad de obligatoriska träffarna kan innebära? Hade inte en enda träff när jag lyste Fysik A. Har en fastanställning jag måste försöka sköta också :P

Sorry om det blev offtopic
Citera
2009-10-07, 22:22
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylord77
Har inte läst något av dom ämnena på distans så kan inte uttala mig om det. Men det vore ju löjligt för det är ju som du säger, skriver man provet hemma kan ju ingen se vad man använder för hjälp till provet.

Och lycka till ts igen! Dom brukar ha fördröjning på nån månad innan du får börja med kursen från det att du har anmält dig, så försök få in alla papper innan denna månaden är slut. Datumen har nog iofs att göra med vilken kommun du tillhör.

Kollade igenom lite gamla diskar och hittade informationen från språkkurserna jag läste på NTI. Boken fick man inte ha med sig eftersom att nästan allting handlade om översättning Fast som sagt, det fanns ju ingen möjlighet att kontrollera det...

Å andra sidan hade man löpande kontakt med läraren via telefon, så de hade nog en liten koll på ungefär var man låg i vilket fall som helst
Citera
2009-10-09, 21:43
Medlem
Åsikter om det nya Komvux systemet HT2010+

Ja som rubriken lyder, vad är era åsikter om de nya reglerna?
Själv tycker jag att det är bra då komvux höjde intagningsgränserna en jävla massa då alla bara läste upp sina betyg till 20.0 vilket betyder att om man måste få 20.0 redan i gymnasiet om man vill kunna söka till de svårare programmen om man inte vill slösa flera år på komvux och grejer.

Sen är komvux betydligt lättare än gymnasiet, säger du emot det så är det antagligen för att du har gått komvux och försöker justify att du har fått 20.0 där.

Ok kanske inte enklare än de lätta crap gymnasiumen som finns för att där har basically alla 19+.. vet folk som har gått ut högstadiet med ~100 poäng och fått alla MVG senare i gymnasiet för att dom just valt dåliga gymnasium.

Själv går man på ett gymnasium samt en inriktning som kräver 315+ poäng och den är svår som in i helvete, en av lärarna har bara gett ut 5-6 MVGn under hela sin lärartid i det gymnasiet. Så det känns jävligt surt när man kämpat sig till 18.5-19 för att sedan förlora platsen till någon som slackat hela den tiden och sedan läst upp på komvux.
Citera
2009-10-09, 23:01
Medlem
Tycker de nya antagningsreglerna bara är bra. Bra system med meritpoäng.
Viss kunskap är mer värd än annan.

Kul med en mer nyanserad betygsskala. Bättre med uppdaterade/mer rigorösa kursplaner.

Har personligen tjänat stort på det gamla systemet (förstår inte varför inte fler läste upp sina betyg/sökte in när de hade chansen?), men jag har alltid insett att detta är ett dumsnällt sossepåfund som inte är hållbart.

Gymnasieelever bör premieras, inte några degande komvuxelever (som jag själv) i första hand. Det är ju inte som om högskoleprovet har tagits bort eller att komvux kommer stängas ner helt.
Det är bara att fördelningen blir mycket mer rättvis.

Sen att alla vänsterister hatar allt regeringen gör helt oavsett, är för mig ganska oväsentligt vid det här laget... Duktiga studenter från gymnasiet ska premieras, självklart, detta är det första steget mot en mer rättvis prestationsbaserad skola.
Citera
2009-10-10, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Sen är komvux betydligt lättare än gymnasiet, säger du emot det så är det antagligen för att du har gått komvux och försöker justify att du har fått 20.0 där.

Själv har jag en praktisk gymnasieutbildning, (elektriker). Så jag vet inget om det där. Men kan det inte vara så att det är lättare för att man pluggar upp på Komvux? Har man redan gått på Matte A så är det bara repetition och inget riktigt plugg?
Citera
2009-10-10, 03:08
Medlem
Treehorns avatar
Citat:

Du har alltså inte läst på komvux men gör ändå den här bedömningen?
Det är ju precis samma kurser fast med mer självstudier, högre tempo och mindre daltande från lärarna....

Citat:
Ok kanske inte enklare än de lätta crap gymnasiumen som finns för att där har basically alla 19+.. vet folk som har gått ut högstadiet med ~100 poäng och fått alla MVG senare i gymnasiet för att dom just valt dåliga gymnasium.

Själv går man på ett gymnasium samt en inriktning som kräver 315+ poäng och den är svår som in i helvete, en av lärarna har bara gett ut 5-6 MVGn under hela sin lärartid i det gymnasiet. Så det känns jävligt surt när man kämpat sig till 18.5-19 för att sedan förlora platsen till någon som slackat hela den tiden och sedan läst upp på komvux.

Nej svenska gymansieutbildningar är inte svåra, du kommer märka det när du börjar läsa på riktigt eller kommer ut på arbetsmarknaden.
Citera
2009-10-10, 06:15
Medlem
Vilka exakt är de nya reglerna? Länk till vidare läsning?
Citera
2009-10-10, 06:23
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Vilka exakt är de nya reglerna? Länk till vidare läsning?

Det mesta finns på Studera. Bara att gå in på följande länk och sedan läsa mer: https://www.studera.nu/studera/1416.html
Citera
2009-10-10, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det mesta finns på Studera. Bara att gå in på följande länk och sedan läsa mer: https://www.studera.nu/studera/1416.html

Har jag förstått det rätt? Det tillkommer en urvalsgrupp som kallas "kompletteringsgrupp" utöver BG och HP. Förändringen gäller endast dem som blir klara 2010 eller senare.

Hur som helst så kan jag inte se några riktiga implikationer. Ser lika uddlöst ut som resten av den patetiska borgarpolitiken. Jag ser alltså inte vad skillnaden är, ser ut som skräckpropaganda och incitament för hårdare indoktrinering i det svenska skitsystemet.
Citera
2009-10-10, 07:57
Medlem
Spyrrans avatar
Det blir snarare 5 urvalsgrupper. BG, HP, Internationella studenter (inkl. de som läst IB här i Sverige), en kompletteringsgrupp samt en grupp bestående av elever som endast har läst på folkhögskola och har studieomdöme. En del som har läst på folkhögskola kan nämligen hamna i kompletteringsgruppen.
Citera
2009-10-10, 10:31
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Nu får du istället den stora äran att förlora platsen till någon som gick på ett gymnasium där de var generösa med betygen
Det känns alltså bättre?

Jag tycker det är bra om folk direkt från gymnasiet får lättare att komma in.
Speciellt tycker jag det tyder på ett litet systemfel när man får lättare att komma in om man har högt betyg i irrelevanta ämnen.
Hade varit bättre om man kunde öka chansen att komma in genom att läsa något användbart eller göra något nyttigt.
Då hade man kunnat ha kvar samma komvuxsystem för ingen hade behövt bry sig ifall de fick VG eller MVG.
Senast redigerad av blubbblubbblubb 2009-10-10 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in