2009-10-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Nu får du istället den stora äran att förlora platsen till någon som gick på ett gymnasium där de var generösa med betygen
Det känns alltså bättre?

Nej men konkurrensen minskar. Gillar inte det heller att lättare skolor är mer generösa med betygen.
Citera
2009-10-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Nej men konkurrensen minskar. Gillar inte det heller att lättare skolor är mer generösa med betygen.

Är det inte övergångsregler då? Om man har slutbetyg från Komvux som är utfärdat innan ett visst årtal eller så, får man inte vara med i den vanliga urvalsgruppen då?
Citera
2009-10-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det blir snarare 5 urvalsgrupper. BG, HP, Internationella studenter (inkl. de som läst IB här i Sverige), en kompletteringsgrupp samt en grupp bestående av elever som endast har läst på folkhögskola och har studieomdöme. En del som har läst på folkhögskola kan nämligen hamna i kompletteringsgruppen.

HP-gruppen. Om man har tagit behörigheten genom att plugga på Komvux men även har gjort HP, vilken grupp hamnar man i då?
Citera
2009-10-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Är det inte övergångsregler då? Om man har slutbetyg från Komvux som är utfärdat innan ett visst årtal eller så, får man inte vara med i den vanliga urvalsgruppen då?

Vet faktist inte men av vad jag har hört så tror jag att dom går efter ansökningsdatum, kan dock ha fel.
Citera
2009-10-10, 21:14
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Har man slutbetyg från komvux så hamnar man i den vanliga betygsgruppen. Men har man kompletterat för att höja sina betyg eller för att få behörighet till bland annat naturvetenskapliga utbildningar så hamnar man i kompletteringsgruppen.

Enligt Högskoleverket:

För att uppnå grundläggande behörighet för högskolestudier kommer det från och med hösten 2010 krävas att du har ett fullständigt slutbetyg med lägst betyget Godkänt på minst 2250 gymnasiepoäng. Utöver det måste du ha lägst betyget Godkänt i kurserna Svenska A + B (eller Svenska som andraspråk A + B), Engelska A och Matematik A.

Detta betyder att du inte blir behörig till högskolan om du läser ett reducerat program. Från och med ht 2010 tas också samlat betygsdokument från komvux bort som behörighetsgivande dokument. Endast slutbetyg gäller!

Övergångsregel: Du som uppfyller de nuvarande kraven på grundläggande behörighet innan den 1 januari 2010 kommer även efter det anses ha grundläggnade behörighet. De nya kraven på behörighet gäller bara dig som avslutar dina studier efter 1 januari 2010.

Citat:
HP-gruppen. Om man har tagit behörigheten genom att plugga på Komvux men även har gjort HP, vilken grupp hamnar man i då?

Då borde man hamna i både kompletteringsgrupper och HP-gruppen. Precis som man kan hamna både i betygsgruppen och HP i dagens urval till högskolan.
Citera
2009-10-10, 22:37
Medlem
Citat:
Nu får du istället den stora äran att förlora platsen till någon som gick på ett gymnasium där de var generösa med betygen
Det känns alltså bättre?
Bra fråga, det är ju alltid en risk oavsett vilket system man har.
Som jag fattat det har man hårdare kursplaner (=> läraren får mindre frihet, och kraven blir tydligare). För att skapa harmoni i svårighetsgraden mellan olika skolor.

Citat:
Jag tycker det är bra om folk direkt från gymnasiet får lättare att komma in.
Speciellt tycker jag det tyder på ett litet systemfel när man får lättare att komma in om man har högt betyg i irrelevanta ämnen.
Håller med helt här
Citera
2009-10-16, 13:23
Medlem
dunderdasens avatar
Ansökan till komvux. (Utbildningsbakgrund)

Tjena FB, behöver lite snabb hjälp!

Gick ut en yrkesförberedande linje på gymnasiet i våras. Nu vill jag komplettera med Engelska B för att kunna plugga vidare på den högskolan jag vill.
Ja, jag ångrar bittert att jag valde en extra kurs i matte istället för engelska nu..

Hur som haver, har lite problem med ansökan:

Senast avslutad utbildning - Finns 2 alternativ som jag är tveksam på.
  • Gymnasieskola - Program. Alternativen som finns att välja här: Nationellt program, Specialutformat program eller Individuellt program.
  • Gymnasieskola - linje. Här kan man välja på: 2-årig linje, 3 eller 4-årig linje och ej avslutad linje. Man ska även fylla i vilken linje.

Jag antar att jag ska välja "Gymnasieskola - program", men sen då? Är det "Nationellt program"? Gick hantverksprogrammet, hur vet man om skiten var specialutformad?

Är säkert en jävligt dum fråga, men jag vill vara säker så att jag gör rätt här.

Sen en fråga till:
Om man har ett slutbetyg från gymnasiet så kan man väl studera på Komvux även om man är under 20? Jag har för mig att så är fallet i alla fall...
Citera
2009-10-16, 14:13
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Tjena FB, behöver lite snabb hjälp!
Senast avslutad utbildning - Finns 2 alternativ som jag är tveksam på.
  • Gymnasieskola - Program. Alternativen som finns att välja här: Nationellt program, Specialutformat program eller Individuellt program.
  • Gymnasieskola - linje. Här kan man välja på: 2-årig linje, 3 eller 4-årig linje och ej avslutad linje. Man ska även fylla i vilken linje.

Jag antar att jag ska välja "Gymnasieskola - program", men sen då? Är det "Nationellt program"? Gick hantverksprogrammet, hur vet man om skiten var specialutformad?

Ja, Gymnasieskola program är det definitivt.

Kolla sen på programmets beteckning på ditt betyg. HP är hantverksprogrammet, SMHP är Specialutformat program närliggande HP.
Citera
2009-10-16, 18:16
Medlem
Midnights avatar
Nu har jag pratat om detta med syos, för säkerhetsskull dubbelkollade jag informationen med en annan syo och för att få det bekräftat att hon var kunnig lät jag henne berätta om de nya reglerna innan jag ställde frågan.

Det är som så, att vi som inte gick gymnasiet fortfarande har möjlighet att läsa på komvux och sedan söka in till högskola med dessa betyg. Betygen från komvux motsvarar alltså som förut ett slutbetyg från gymnasiet.

Och sålänge man inte kompletterar sina betyg så har vi som bommade gymnasiet pga diverse omständigheter möjligheten att hamna i urvalsgrupp 1

Så allt snack som cirkulerar (särskilt på internet) att vi inte kommer få möjlighet att söka till högskola i framtiden är icke korrekt.

Däremot nämde syon nått om att vi som inte gick gymnasiet eller hoppade av tidigt på sätt och vis har fler fördelar än den som gick ut gymnasiet med ofullständig betyg. Där slutade jag lyssna eftersom det inte berörde mig men som jag ändå förstod det så syftade hon på urvalsgrupperna, så att strunta i gymnasiet kan ju givetvis inte ses som något positivt. Tänkte bara så inte någon 16-åring läser detta och får för sig nått
Citera
2009-10-16, 19:45
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ja, Gymnasieskola program är det definitivt.

Kolla sen på programmets beteckning på ditt betyg. HP är hantverksprogrammet, SMHP är Specialutformat program närliggande HP.
Så det står alltså på betyget om det är "specialutformat", bra då var det inte det.
Tack!
Citera
2009-10-19, 21:14
Medlem
Komvux och närvaro?

Börjat en åtta veckors matte-B kurs på komvux men missat två tillfällen av de tre som hitils varit. Jag trodde att det vesäntliga för att klara kursen var att man klarade proven men nu har flera sagt till mig att de, liksom på gymnasiet, även väger in närvaroprocenten. Hur pass hårda är de med närvaro på komvux för att man ska kunna få godkänt på kursen? Är lite orolig att jag ligger risigt till nu.
Citera
2009-10-19, 21:16
Medlem
sjuklingens avatar
Om du ser till att gå på de lektioner som är kvar så är det nog inget problem ska du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in